Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
0

Ο Πάνος Τσαγκάρης, 37 ετών σήμερα, βρίσκεται στην Ελλάδα για οικογενειακούς λόγους, δε σταματά όμως να δουλεύει. Τον συνάντησα στην Θεσσαλονίκη, λίγες μέρες πριν απ' τα εγκαίνια της νέας του έκθεσης TIME στην γκαλερί Kalfayan της Αθήνας (20/10 - 03/12). Έκανε ένα διάλειμμα για να μου δείξει έργα που μόλις έφτιαξε καθώς και κάποια που τις επόμενες μέρες θα πακεταριζόντουσαν και θα στέλνονταν για να παρουσιαστούν στην Αθήνα. 

Δεν ήταν ένα συνηθισμένο studio visit, εκτός των άλλων επειδή το στούντιο -ένας επιβλητικός αλλά όχι εκθεσιακός χώρος της Kalfayan που κάποτε ήταν ταχυδρομείο και του παραχωρήθηκε για να δουλέψει- δεν ήταν δικό του. «Δεν ήθελα να κάθομαι και να περιμένω» λέει καθώς με ξεναγεί, «ήθελα να φτιάξω νέα έργα». Είμαστε σε όροφο παλιάς πολυκατοικίας της Αριστοτέλους, νύχτα, και κοιτάζω τα μεγάλα, εκθαμβωτικά έργα του. «Κάθε ώρα της ημέρας, καθώς το φως αλλάζει, όλα φαίνονται διαφορετικά», τονίζει η Σοφία Ανιπαρίδου της γκαλερί Καλφαγιαν που με κάλεσε εδώ και συμμετέχει στην παρέα.

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter

Σ' ένα πρόχειρα στημένο τραπέζι χαζεύω ένα σωρό βιβλία αποκρυφιστικού περιεχομένου (με τις πιο ωραίες μαντάλας που έχω δει, με αλχημιστικά μυστικά, με παράξενες ιστορίες) και εντελώς αδιάκριτα ορμάω κι αρχίζω να ξεφυλλίζω. Έχουν μια άγρια ομορφιά, και, όπως η τέχνη του Τσαγκάρη, κρύβουν πολλά επίπεδα κάτω απ' την επιφάνεια. Ο Τσαγκάρης, όπως μου λέει ο ίδιος, είναι συλλέκτης πρώτων εκδόσεων αποκρυφιστικών βιβλίων και εμπνέεται συχνά απ' αυτά. 

Δεν έχω ξαναδεί έργα του από κοντά, και η εμπειρία είναι εξαιρετικά δυνατή. Καθώς μου λέει πως ετοιμάζει πίνακες για τις επόμενες, διεθνείς εκθέσεις του, μιλάμε για το πώς ξέρει πότε ένα έργο έχει τελειώσει και πότε πρέπει να προσθέσει κάτι ακόμη. Σαν υπνωτισμένος κοιτώ έναν πίνακα μαύρο που στο κέντρο του έχει μικρά χρυσά σχήματα. Έχοντας δει άλλα έργα του που, σε αντίθεση μ' αυτόν τον μίνιμαλ πίνακα, είναι γεμάτα πράγματα, φοβάμαι πως ίσως να θεωρεί τον πίνακα που τόσο μου άρεσε ημιτελή, και πως έχει σκοπό να τον καλύψει με χίλια άλλα σχήματα και να προσθέσει άσπρο χρώμα, - με δυο λόγια να τον καταστρέψει. Δεν ξέρω αν είναι ευγενικό να πω κάτι, αλλά δεν κρατιέμαι: «Πες μου ότι είναι ολοκληρωμένο αυτό το έργο, κι ότι δεν θα το πειράξεις άλλο...» λέω ντροπαλά, για να αναθαρρήσω αμέσως μετά, όταν ο Τσαγκάρης με διαβεβαιώνει ότι ο πίνακας είναι οριστικά έτοιμος: «Πολύ χαίρομαι. Μην τον πειράξεις καθόλου!» λέω σχεδόν αυταρχικά. Εκπλήσσομαι όμως όταν μαθαίνω πως δύσκολα θα πουληθεί ένα τέτοιο έργο, κι ότι οι συλλέκτες και αγοραστές προτιμούν λιγότερο σκοτεινά πράγματα. (Αποφασίζω να πλουτίσω σύντομα και να τον αγοράσω για τον εαυτό μου.)

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης - There is no word or action that does not have its echo in eternity, 2016 / φύλλο χρυσού, ακρυλικά, σπρέι και μεταξοτυπία σε καμβά 200 Χ 150 εκ. /Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Μιλάει θερμά για το θεοσοφικό κίνημα, του οποίου είναι μέλος. Πρόκειται για το σύστημα αποκρυφιστικών δοξασιών με έντονα συγκρητικό αλλά και συνεκτικό χαρακτήρα, το οποίο στηρίζεται στην πεποίθηση ότι ψήγματα της θεϊκής ή αιώνιας αλήθειας μπορούν να αναζητηθούν σε όλες τις θρησκείες της Ανθρωπότητας. Το σύστημα αυτό -που πάντρεψε ανατολικές θρησκείες με το δυτικό πολιτισμό και την επιστήμη και ενθουσίασε καλλιτέχνες, επιστήμονες και πολιτικούς- αναπτύχθηκε κυρίως μέσα από τα γραπτά της Ελένα Μπλαβάτσκυ, η οποία αποτελεί και την ιδρύτρια της Θεοσοφικής Εταιρείας το 1875. Οι οπαδοί της θεοσοφίας υποστηρίζουν ότι η θεοσοφία είναι το «το σώμα της αλήθειας» που αποτελεί τη βάση όλων των θρησκειών. Η θεοσοφία, λένε, αντιπροσωπεύει μια σύγχρονη έκφραση του Σανατάνα Ντάρμα, της «Αιώνιας Αλήθειας», σαν κατάλληλης θρησκείας. Τα πέντε εμφανή σύμβολα στη σφραγίδα της Θεοσοφικής Εταιρείας είναι το Αστέρι του Δαυίδ, το Ανκ (☥), η Σβάστικα, ο Ουροβόρος, και πάνω από τη σφραγίδα είναι το Ωμ. Γύρω από τη σφραγίδα είναι γραμμένα τα λόγια: Δεν υπάρχει υψηλότερη θρησκεία από την Αλήθεια.

«Το ότι ο χρόνος είναι σχετικός -ότι το παρελθόν το παρόν και το μέλλον δεν υπάρχουν αλλά όλα συμβαίνουν ταυτόχρονα-, ξαφνικά επιβεβαιώνονται όχι μόνο απ' τον Αϊνστάιν, αλλά και απ' τη σύγχρονη κβαντική επιστήμη. Και έπονται και πολλά άλλα...»

«Τι σε τράβηξε στον αποκρυφισμό;» ρωτάω, προσπαθώντας να καταλάβω αν η έλξη που του ασκούν όλα αυτά είναι μόνο φιλολογική, ή αν, για να το θέσω κομψά, τα πιστεύει όλα αυτά. «Κοίταξε, μέχρι τα 18 μου ήμουν άθεος, από αντίδραση κυρίως. Η μητέρα και η γιαγιά μου ήταν πολύ θρήσκες. Σταδιακά, όταν έφυγα απ' το σπίτι άρχισα να συνειδητοποιώ πως όλα αυτά που έκαναν, το ξεμάτιασμα, το λιβάνισμα, έχουν τις ρίζες τους στα βάθη της ιστορίας των θρησκειών. Δεν είναι καθαρά χριστιανικά έθιμα, είναι παγανιστικά έθιμα με ρίζες στην Αρχαία Αίγυπτο και την Αρχαία Ελλάδα - κι αυτό, το ότι υπάρχει μια συνέχεια, με μάγεψε. Η μυστική γνώση του πολιτισμού μάς ακολουθεί, μεταμορφώνεται, μεταλλάσσεται...»

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
H δουλειά του σε ένα billboard στην 913 Highland Ave, του Los Angeles

Όταν μετακόμισε στο Βανκούβερ του Καναδά, πήγε στο σπίτι του θείου του που είχε πεθάνει λίγο νωρίτερα. Δεν τον είχε γνωρίσει ποτέ, και καθώς μου αφηγείται την ιστορία θυμάμαι το πρώτο παιδικό βιβλίο που έγραψα ποτέ, τη Χώρα των Μαγικών Ονείρων, στο οποίο δυο συνηθισμένα αδέρφια μετακομίζουν στο κτήμα του νεκρού θείου τους που δεν είχαν γνωρίσει ποτέ και που όπως αποκαλύπτεται ήταν μάγος. Αφού βρίσκουν τα βιβλία με τις σημειώσεις του, κατορθώνουν να αποκτήσουν κι αυτά μαγικές δυνάμεις και να ζήσουν μεγάλες περιπέτειες «Ήταν μήπως μάγος ο θείος σου;» ρωτώ κατευθείαν τον Πάνο. «Ήταν Μασόνος» απαντά. «Στη βιβλιοθήκη του σπιτιού του ανακάλυψα ένα σωρό βιβλία του, που είχαν σχέση με τη Μασονία αλλά και αρχαιοελληνικά και αρχαιοαιγυπτιακά μυστήρια. Εκεί λοιπόν ξεκίνησαν όλα. Εκεί έγινε η μύηση. Τότε πρωτοενδιαφέρθηκα σοβαρά για τα πνευματικά ζητήματα. Μένοντας σε εκείνο το σπίτι κι έχοντας πρόσβαση στη σπουδαία αυτή βιβλιοθήκη του θείου μου, άρχισα να μελετάω και να εμπνέομαι...»

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης -All over the sky a sacred voice is calling your name, 2016/ φύλλο χρυσού, ακρυλικά χρώματα και μεταξοτυπία σε καμβά150x100 cm / Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

«Και τι νόημα έβγαλες απ' τη Μασονία;» ρωτώ καθώς ξανακοιτάζω τα πανέμορφα έργα του που πλέον παίρνουν μεμιάς στο μυαλό μου μια διαφορετική, πνευματική πλέον διάσταση. «Υπάρχει μεγάλη σχέση της Μασονίας με τα αρχαία μυστήρια και τα τελετουργικά της αρχαίας Ελλάδας και Αιγύπτου. Όταν μετακόμισα στη Νέα Υόρκη ήρθα σε πιο στενή επαφή με το Μασονικό Τάγμα και με το Τάγμα της Χρυσής Αυγής [καμία απολύτως σχέση με το ελληνικό κόμμα ή την ιδεολογία του, το αντίθετο!] με το οποίο σχετίστηκε αρχικά ο Άλιστερ Κρόουλι, ο Βρετανός μάγος και μέγας μύστης. Έπειτα πέρασα απ' το Τάγμα του Θελήματος που δημιούργησε ο Κρόουλι και τελικά διαπίστωσα πως αυτό που μου ταιριάζει πιο πολύ είναι ο Θεοσοφισμός και έγινα μέλος της Θεοσοφικής Εταιρείας.» Καθώς μιλάει, από μέσα μου πανηγυρίζω. Όλα αυτά τα συναρπαστικά για τα οποία διάβαζα χρόνια -με ένα καθαρά λογοτεχνικό ενδιαφέρον- ο συνομιλητής μου τα είχε ζήσει και μου τα αφηγούνταν. Για λίγο ξέχασα πως ο σκοπός ήταν να μιλήσουμε για την τέχνη του και σαν ενθουσιασμένο παιδάκι του ζητώ να μου πει τα πάντα για τον καιρό που πέρασε στη Μασονική Στοά. Δηλώνει απογοητευμένος: Περίμενε πως θα είχαν όλοι πνευματικές αναζητήσεις, πως θα ασχολούνταν με τα σημαντικά θέματα, πως θα βίωναν με ενθουσιασμό και προσήλωση τα μυστήρια που έφτασαν σε μας απ' την αρχαιότητα. Κι όμως οι περισσότεροι έβλεπαν τη Στοά σαν μια λέσχη για κοινωνικοποίηση, φιλανθρωπία, και παρεούλα. Ακόμη και τα τελετουργικά μυστήρια τα ξεπετούσαν ανόρεχτα, για να τελειώνουν, επειδή ήταν απλώς υποχρεωμένοι. Περίμενα να ακούσω πράγματα βγαλμένα απ' το 'Εκκρεμές του Φουκώ' του Ουμπέρτο Έκο αλλά απογοητεύτηκα, όπως κι ο Πάνος και συνέχισε τις μυστικιστικές αναζητήσεις του αλλού.

Η τέχνη του πάντως διαμορφώθηκε οργανικά αλλά αποφασιστικά όταν συνειδητοποίησε πως τον ενδιαφέρει ο αποκρυφισμός. Αντί να γίνει ένας ακόμη μίμος του Νταλί ή του Γουόρχολ, ο Τσαγκάρης βρήκε ένα ολόδικό του εικαστικό ύφος και μπόλιασε τη δουλειά του με ιδέες και σύμβολα που τον έφερναν πιο κοντά στην ανακάλυψη (ή μήπως εφεύρεση;) μιας αόρατης αλήθειας. Μάλιστα, ο τρόπος που φτιάχνει τους πίνακες που παρουσιάζει στην Αθήνα θυμίζει, καθόλου τυχαία, μυστικιστικές τελετουργίες. Μου περιγράφει πώς χρησιμοποιεί καθρέφτες διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών πάνω σε καθρέφτες, πώς μεταφέρει με μεταξοτυπία φωτογραφικές εικόνες (που ξεκίνησαν ως εγκαταστάσεις) στον καμβά, πώς "χτίζει" τα διάφορα επίπεδα και πώς ενσωματώνει όσα νιώθει σε πίνακες που προκαλούν δέος ακόμα κι αν δε γνωρίζεις τη διαδικασία και το σκεπτικό με τα οποία φτιάχτηκαν. 

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης - Let the Sun Protest,2016φύλλο χρυσού, ακρυλικά και μεταξοτυπία σε καμβά86 Χ 56 εκ. / Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Μου δείχνει πώς ακριβώς δουλεύει η τεχνική της μεταξοτυπίας, την οποία πάντως δε χρησιμοποιεί όπως πχ. ο Warhol για να φτιάξει πολλά πανομοιότυπα αντίτυπα. «Τη χρησιμοποιώ ως εργαλείο σχεδιασμού, ως ζωγραφικό εργαλείο. Περνάω ακόμα και 10 ή 12 στρώσεις μεταξοτυπίας, δημιουργώντας νέα σχήματα, βάφω με ακρυλικό, πάλι μεταξοτυπία, μετά ψεκάζω για να γίνει όλο μαύρο, κι άλλη στρώση μεταξοτυπίας... Επέλεξα να μην πάρω το πινέλο και να ζωγραφίσω το κάθε πράγμα που βλέπεις στους πίνακές μου, γιατί με ενδιαφέρει πολύ το φωτογραφικό κομμάτι της δουλειάς μου. Εξάλλου οι συμβολισμοί είναι έντονοι στη δουλειά μου. Ο καθρέφτης σε πολλές θρησκείες και αποκρυφιστικές παραδόσεις συμβολίζει το ναρκισσισμό, την πτώση της ψυχής απ' το θείο στην ύλη. Αφού φτιάξω την εγκατάσταση με τους καθρέφτες φωτογραφίζω με το iPhone που είναι ουσιαστικά ο σύγχρονος καθρέφτης, και αφού αφαιρεθούν όλες οι αντανακλαστικές ιδιότητες του καθρέφτη -κατά κάποιο τρόπο συμβολικά ξορκίζω το υλιστικό κομμάτι της ύπαρξης- φτάνω στο έργο που παρουσιάζω». Σε έναν πίνακα με χρυσά σύμβολα μου εξηγεί πως βλέπουμε την ανύψωση στο θείο: ξεκινώντας απ' τη χαμηλή συνειδητότητα, απορρίπτουμε το ναρκισσισμό και καταλήγουμε ένα με τη θεϊκή εμπειρία. 

Έτσι, γίνεται σαφές πως τα έργα που παρουσιάζει στην Γκαλερί Καλφαγιάν μιλούν όλα για τη δυνατότητα της Μεταμόρφωσης. Και συμβολικά αλλά και πρακτικά - από υλικό σε υλικό. Είμαι πλέον βέβαιος πως πιστεύει σε πράγματα που δεν έχουν εξηγηθεί απ' την επιστήμη. «Μα πολλά άλλοτε "μυστικιστικά" έχουν ήδη εξηγηθεί», αντιδρά. «Τώρα τελευταία μάλιστα διαβάζω πολύ ενδιαφέροντα πράγματα για την πέμπτη διάσταση και τα πολυσύμπαντα. Γνώρισα μια πολύ ξεχωριστή γυναίκα στο Λος Άντζελες, μία αστροφυσικό με σπουδές στην κβαντική φυσική, που κάνει σεμινάρια για την πέμπτη διάσταση και διαπίστωσα πως όλα αυτά που έλεγε ο πνευματισμός αιώνες τώρα επιτέλους μπορεί να τα εξηγήσει και η επιστήμη.»

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Εικόνα απ' την έκθεση “Studies In Symbology” στο Βερολίνο

Ως άθεος και σκεπτικιστής αντιδρώ: «Υπάρχουν όμως πολλά που υποστηρίζει ο πνευματισμός, όπως η τηλεκίνηση ή το διάβασμα σκέψης, ή το βουντού που όχι μόνο δεν έχουν εξηγηθεί, αλλά δεν έχουν καν αποδειχθεί». «Σωστά» λέει ο Τσαγκάρης, «όμως πράγματα όπως ότι ο χρόνος είναι σχετικός -ότι το παρελθόν το παρόν και το μέλλον δεν υπάρχουν αλλά όλα συμβαίνουν ταυτόχρονα-, ξαφνικά επιβεβαιώνονται όχι μόνο απ' τον Αϊνστάιν, αλλά και απ' τη σύγχρονη κβαντική επιστήμη... Και έπονται και πολλά άλλα! Πιστεύω ότι είμαστε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα περίοδο που ενώ για πολύ καιρό ο πνευματισμός και η επιστήμη ακολουθούσαν αντίθετες πορείες, τώρα ξανασυγκλίνουν...»

Βλέπω πολλά απ' τα έργα που θα παρουσιάσει στην έκθεση και μπαινοβγαίνουμε σε διάφορα δωμάτια του παλιού ταχυδρομείου. Εντυπωσιάζομαι τρομερά από δίπτυχα που αποτελούνται από μεγεθυσμένες σελίδες αποκρυφιστικών βιβλίων που μιλούν για τη ζωή και το θάνατο και απ' τα έργα που ο Τσαγκάρης τοποθέτησε δίπλα τους, όμως πραγματικά νιώθω πως βρίσκομαι μπροστά σε αριστουργήματα όταν βλέπω τη σειρά από πρωτοσέλιδα των New York Times που είναι όλα καλυμμένα με χρυσάφι, εκτός από φωτογραφίες που αφορούν τη χώρα μας. 

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης - 12 Σεπτεμβρίου 2001, 2016 /φύλλο χρυσού σε τύπωμα εφημερίδας140 Χ 89 εκ. /Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

«Τι πιστεύεις ότι γίνεται μετά το θάνατο;» τον ρωτώ φεύγοντας και αφού διευκρινίσω πως εγώ πιστεύω ότι δε γίνεται τίποτα απολύτως. «Αλλεπάλληλες μετενσαρκώσεις» απαντά, «μέχρι που σταδιακά φτάνουμε στο θείο». «Σίγουρα;» λέω με δυσπιστία, ελπίζοντας όμως για μια απάντηση που θα μου δώσει ελπίδα και αισιοδοξία. «100%!» απαντά, «δεν υπάρχει αμφιβολία. Τα καλύτερα έρχονται...»

*Πάνος Τσαγκάρης - TIME

Επιμέλεια: Μαρία Νικολακοπούλου

Εγκαίνια: 20 Οκτωβρίου 2016, 19:00 – 21:00

Kalfayan Galleries, Χάριτος 11, Αθήνα, 10675

20 Οκτωβρίου – 3 Δεκεμβρίου 2016

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 11:00 – 15:00 | Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 19:00 | Σάββατο 11:00 – 15:00

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Εικαστικά / Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Η έκθεση «Re(a)Duchamp» μας προσκαλεί σε μια διανοητική συζήτηση με τα έργα του Duchamp, που περισσότερο από κάθε άλλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τους σύγχρονους δημιουργούς σε ένα ευρύ και σύνθετο πνευματικό πεδίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Εικαστικά / O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Ένας αιώνας συμπληρώνεται φέτος από το «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο» του Μπρετόν και μια σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις ανά την υδρόγειο γιορτάζουν την επέτειο αναζητώντας τα ίχνη του κινήματος στις παράξενες μέρες μας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Εικαστικά / Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Ακολουθώντας το μότο της ζωής της «δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά», η κόρη του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα και εκδότη Τζίο Πόντι έκανε σχέδια που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί The Breeder.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ