#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
0
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
No Freedom

Επ' αφορμή της ατομικής έκθεσης #iFollow της εικαστικού Brigitte Πολέμη στο Μουσείο Μπουζιάνη στα πλαίσια της Documenta14, μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα που επιδιώκει να μας κάνει να αναθεωρήσουμε την διαχείριση του χρόνου, της ουσιαστικής ανθρώπινης επαφής και διάδρασης μας στην καθημερινότητα μας. 

— Κοιτάζοντας το σύνολο των έργων που περιλαμβάνονται στην έκθεση #iFollow δεν μπόρεσα να μην τα φανταστώ τυπωμένα σε μπλούζες και φορεμένα ακριβώς από τους ανθρώπους που καταδυναστεύονται από την ανάγκη αποδοχής και επιβράβευσης δια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τους διψασμένους για likes και followers. Πιστεύετε πως η ενασχόληση σας με το σχέδιο μόδας εκφράστηκε ασυναίσθητα στα έργα αυτά;

Ναι, δεν έχετε άδικο, αυτή είναι μια πιθανότητα. Εξάλλου πάντα με ενέπνεαν τόσο η μόδα όσο και τα υφάσματα, εδώ ωστόσο δεν μιλάμε για αντικείμενα μόδας. Η ανάγνωση ενός έργου πάντα εξαρτάται και από την οπτική γωνία του καθενός και την ερμηνεία που προσδίδει, ωστόσο η πρόθεση μου ήταν να προκαλέσω έναν διάλογο σχετικά με την τεχνολογία και την έκφραση του ανθρώπινου συναισθήματος. Είναι σαφές όμως πως οι άνθρωποι προσλαμβάνουν με τελείως διαφορετικούς τρόπους το μήνυμα που θέλεις να επικοινωνήσεις. Στο Facebook έκανα το εξής: ανέβασα την εικόνα ενός έργου όπου το ενσωματωμένο κείμενο έλεγε "I love me" - "Με αγαπώ". Το έργο φυσικά σχολίαζε τον βαθμό στον οποίο μας απασχολεί μόνο ο εαυτός μας και τα δικά μας συναισθήματα. Ήταν αστείο λοιπόν να παρατηρώ τις διαφορετικές αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν σε σχέση με το έργο αυτό. Έλαβα μηνύματα από ανθρώπους που παρερμήνευαν πλήρως την πρόθεση μου και έλεγαν "Ναι συμφωνώ, κι εγώ πιστεύω πως οφείλω να προσέξω περισσότερο τον εαυτό μου" αλλά και μηνύματα από ανθρώπους που θεωρούσαν, όπως κι εγώ εξάλλου, πως τα πάντα δεν περιστρέφονται γύρω από εμάς, πως πρέπει να πάψουμε να απομονωνόμαστε και πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας και αλλού. Ξέρετε συχνά βλέπουμε πράγματι τα πράγματα ως έχουν, αλλά ο εγκέφαλος μας, επηρεασμένος και από την οπτική των γύρω μας μετασχηματίζει τόσο την εικόνα, όσο και τη σημασία της. 

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
I Love Me

— Χρησιμοποιείτε συνθετικά υλικά, όπως το πλεξιγκλας ως σχόλιο για την μαζική παραγωγή και κουλτούρα και για να υπογραμμίσετε την απουσία ζεστασιάς, ενσυναίσθησης και συναισθημάτων. Γιατί αυτή η επιλογή;

Επειδή παράγουμε σε υπερβολικές ποσότητες, αγοράζουμε σε υπερβολικές ποσότητες, αποτελούμε διαρκώς στόχο του μάρκετινγκ προϊόντων και πλέον έχουμε υιοθετήσει για τα καλά την αντίληψη ότι είναι αναγκαίο να αποκτήσουμε οτιδήποτε νέο κυκλοφορεί. Πως αν οι γύρω μας αποκτήσουν κάτι είναι επιτακτική ανάγκη να το αποκτήσουμε κι εμείς. Γιατί; Επειδή είναι σημαντικό. Και δεν μιλάμε για αναγκαία πράγματα. Χρειαζόμαστε όμως πραγματικά όλα όσα προσπαθούν να μας πουλήσουν; Το αμφισβητώ αυτό. Ζούμε νομίζω σε έναν παράξενο κόσμο. Προς τι αυτή η επιτακτικότητα να μοιάζουμε; Γιατί πρέπει να κατέχουμε όλοι τα ίδια; Ιδίως η νεότερη γενιά. Μόνο αυτό σκέφτονται.

— Δεδομένου ότι αυτή η έκθεση σας πραγματοποιείται στην Ελλάδα, αναρωτήθηκα αν οι απρόσωποι κύριοι με τα πανομοιότυπα κοστούμια αποτελούν μία συνειδητή επιλογή, ένα κλείσιμο του ματιού στα "ανθρωπάκια" του Γιάννη Γαΐτη ή αν προέκυψαν αυθόρμητα λόγω της κοινής σας θέσης σχετικά με την εξάλειψη τη ιδιαιτερότητας του ατόμου και την μαζικοποίηση που αντικατοπτρίζεται και στην εμφάνιση με απώτερο σκοπό την αποδοχή.

Νομίζω πως τον Γαΐτη τον απασχολούσαν τα ίδια θέματα που με απασχολούν κι εμένα. Είμαι μεγάλη θαυμάστρια του έργου του κι υπήρξε πρωτοπόρος στην εποχή του. Υπήρξε πηγή έμπνευσης για εμένα με πολλούς τρόπους. Αν ζούσε σήμερα θα έμενε κατάπληκτος πιστεύω από τον τρόπο με τον οποίο έχουμε μετατραπεί σε ακολούθους. Βέβαια ανήκουμε στο ζωικό βασίλειο, και ζούμε σε "κοπάδια" οπότε σε κάποιο βαθμό είναι αναμενόμενο να καθοδηγούμαστε, γιατί αν δεν ακολουθήσουμε την ομάδα μας νιώθουμε περιθωριοποιημένοι, κι αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα. Είμαστε μεν βιολογικά προγραμματισμένοι να ζούμε σε ομάδες αλλά από την άλλη οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε πως αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να ακολουθούμε τυφλά προκειμένου να μην νιώσουμε ότι μας έχουνε κάνει πέρα. Και δυστυχώς η τεχνολογία το τρέφει αυτό. Όσο χρήσιμη και φανταστική κι αν είναι η τεχνολογία, προσωπικά την εκτιμώ και την χρησιμοποιώ στην δουλειά μου, δεν γίνεται να μην αναγνωρίσω πως η υπερβολική χρήση της έχει βλαπτικές επιπτώσεις. Οτιδήποτε φτάνει στα όρια της κατάχρησης  Γιγαντώνει την απομόνωση, κι αυτό είναι ακόμα πιο αντιληπτό αν παρατηρήσει κανείς την νεότερη γενιά, τα παιδιά. Οι σχέσεις τους, η διάδραση τους ακόμα και όταν πηγαίνουν σε πάρτυ, παίζουν απορροφημένα στο κινητό ή το tablet τους αντί να κοινωνικοποιηθούν. Βρίσκονται σε έναν χώρο για να επικοινωνήσουν και εκείνα απομονώνονται. Απομακρυνόμαστε και απομονωνόμαστε σταθερά, εγώ τουλάχιστον αυτό νιώθω.

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Nowadays
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Love Connection
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Common sense is not common
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
I don't wish to be the symbol of anything

Ιnfo:

Τα έργα της Brigitte Πολέμη θα εκτίθενται στο Μουσείο Μπουζιάνη μαζί με video animations της ενώ παράλληλα, εν είδει διαλόγου/ιστορικής καλλιτεχνικής παραπομπής, θα εκτίθενται κατασκευές του Γιάννη Γαΐτη.

Μουσείο Μπουζιάνη

Γ. Μπουζιάνη 27-31 Δάφνη, 2109028455

Πέμπτη-Κυριακή: 12:00-19:00

Εγκαίνια: Τρίτη 16 Μαΐου στις 20:00

Διάρκεια έκθεσης 16/05 έως 16/07

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Lifo Videos / Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Το έργο European Everything αποτελείται από παρεμβάσεις αφηγητών, συγγραφέων, τραγουδιστών, DJ και συνθετών στο θέμα της ουτοπικής ιδέας ενός δυνητικά αυτόχθονος φεμινιστικού κράτους χωρίς σύνορα.
Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Εικαστικά / Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Μια αποκλειστική συνομιλία με τον πολυσυζητημένο καλλιτέχνη Αμπουμπακάρ Φοφανά που προκάλεσε αντιδράσεις με την «Ευλογία Αφρικής», το έργο του για την documenta 14, στο οποίο έβαψε λουλακί 54 πρόβατα που φιλοξενούνται στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Εικαστικά / Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Η έκθεση «Re(a)Duchamp» μας προσκαλεί σε μια διανοητική συζήτηση με τα έργα του Duchamp, που περισσότερο από κάθε άλλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τους σύγχρονους δημιουργούς σε ένα ευρύ και σύνθετο πνευματικό πεδίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Εικαστικά / O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Ένας αιώνας συμπληρώνεται φέτος από το «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο» του Μπρετόν και μια σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις ανά την υδρόγειο γιορτάζουν την επέτειο αναζητώντας τα ίχνη του κινήματος στις παράξενες μέρες μας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Εικαστικά / Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Ακολουθώντας το μότο της ζωής της «δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά», η κόρη του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα και εκδότη Τζίο Πόντι έκανε σχέδια που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί The Breeder.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ