Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός συμμετέχει στην Τριενάλε με το έργο «dusk and dawn look just the same (riot tourism)».
0

To New Museum είναι το μόνο μουσείο στο Μανχάταν αφιερωμένο αποκλειστικά και μόνο στη σύγχρονη τέχνη.

Ιδρύθηκε το 1977 και ανήκει στον κύκλο των λίγων εκείνων μουσείων παγκοσμίως που η επιρροή τους θεωρείται μεγάλη, επειδή καθοδηγούν τις εξελίξεις στη σύγχρονη τέχνη.


Ο στόχος του είναι να αναζητά και να παρουσιάζει νεότερους καλλιτέχνες των οποίων η δουλειά δεν έχει τύχει ακόμη ευρύτερης παρουσίασης στο κοινό, παρ' ότι θα την άξιζε.


Από το 2007 το New Museum στεγάζεται σε ένα αυτόνομο κτίριο που σχεδιάστηκε από τους Ιάπωνες αρχιτέκτονες Kazuyo Sejima και Ryue Nishizawa (του γραφείου SANAA, που το 2010 τιμήθηκε με το αρχιτεκτονικό βραβείο Pritzker).


Ο σχεδιασμός του μουσείου είναι φαινομενικά πολύ απλός και αναγνωρίσιμος. Θα περιγραφόταν ως μια στήλη από παραλληλεπίπεδους όγκους, χωρίς «στοίχιση και ζύγιση» ως προς τον κάθετο άξονα. Οι μορφές αυτές και η διάταξή τους θεωρείται ότι εκφράζουν πλήρως τη «φιλοσοφία» και τις αξίες του μουσείου, οι οποίες είναι η ευθύτητα, η δεκτικότητα, η γενναιότητα και το ανοιχτό πνεύμα απέναντι στο νέο.


Και όταν οι βασικές αξίες ενός πολιτιστικού ιδρύματος είναι οι προαναφερόμενες, ο στόχος του δεν μπορεί να είναι παρά το να καλλιεργεί την καινοτομία, τις συνεργασίες και το πνεύμα δημιουργίας κοινών αντιλήψεων.

Ο σκοπός της έκθεσης «Τραγούδια για σαμποτάζ» είναι να καταγράψει δομές που αδιόρατα συνδέονται με τις σκοτεινές δυνάμεις που οξύνουν τις κοινωνικές ανισότητες καθώς και με τις λανθάνουσες, αλλά στέρεες και σταθερές δυνάμεις του «αποικιοκρατικού» πνεύματος και τον «θεσμοθετημένο» ρατσισμό.


Σήμερα, 13 Φεβρουαρίου 2018, εγκαινιάζεται στο New Museum η Τριενάλε του 2018, με τον τίτλο «Songs for Sabotage» («Τραγούδια για σαμποτάζ»). Είναι μια έκθεση που φέρνει κοντά 26 καλλιτέχνες, ομάδες καλλιτεχνών και συλλογικότητες από 19 χώρες. Οι περισσότεροι από αυτούς εκθέτουν για πρώτη φορά σε αμερικανικό έδαφος.


Μια ευχάριστη είδηση είναι ότι μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται δύο ελληνικές συμμετοχές: η ομάδα KERNEL (η οποία ιδρύθηκε το 2009 από τους Πέγκυ Ζάλη, Πέτρο Μώρη και Θεόδωρο Γιαννάκη) και ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός.


Δύο συμμετοχές από την Ελλάδα επί συνόλου 26 καλλιτεχνών είναι ένα ευπρόσδεκτο εθνικό ρεκόρ.


Ο σκοπός της έκθεσης «Τραγούδια για σαμποτάζ» είναι να καταγράψει δομές που αδιόρατα συνδέονται με τις σκοτεινές δυνάμεις που οξύνουν τις κοινωνικές ανισότητες καθώς και με τις λανθάνουσες, αλλά στέρεες και σταθερές δυνάμεις του «αποικιοκρατικού» πνεύματος και τον «θεσμοθετημένο» ρατσισμό.


Ξεκινώντας από τον υπερτονισμένο ρόλο της ταυτότητας (εθνικής και ατομικής) στην κουλτούρα μας σήμερα, ανιχνεύει ό,τι στέκεται εμπόδιο στην πορεία προς την επίτευξη της συλλογικότητας.

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Manolis D. Lemos, dusk and dawn look just the same (riot tourism) video still, 2017. Mixed media installation, video, and score by Julien Perez; installation: dimensions variable; Video: 3 min. Courtesy the artist and CAN Christina Androulidaki gallery, Athens

Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1989 και αποφοίτησε από την ΑΣΚΤ το 2012. Έκτοτε έχει κάνει δύο ατομικές εκθέσεις στην γκαλερί CAN – Christina Androulidaki και έχει λάβει μέρος σε αρκετές ομαδικές.


Το έργο με το οποίο συμμετέχει στην Τριενάλε έχει τίτλο «dusk and dawn look just the same (riot tourism)» [σε ελεύθερη απόδοση: «το σούρουπο και η αυγή μοιάζουν σαν να είναι το ίδιο (τουρισμός της κοινωνικής αναταραχής)»].

Πρόκειται για ένα βίντεο στο οποίο εμφανίζονται 24 άνθρωποι οι οποίοι φορούν μπουφάν βαμμένα στην πλάτη από τον ίδιο με σπρέι και εικονίζουν έναν ορίζοντα που είναι διφορούμενο αν πρόκειται για αυγή ή σούρουπο.

Η ομάδα αυτών των 24 ανθρώπων περπατά στο οδόστρωμα της οδού Αθηνάς με κατεύθυνση προς την πλατεία Ομονοίας. Αρχικά κινούνται σαν να πρόκειται για μια συσπειρωμένη και συντονισμένη ομάδα. Κάποια στιγμή όμως διαλύονται από αυτή την παράταξή τους και τρέχουν πλέον άτακτα προς όλες τις κατευθύνσεις.


Είναι ασαφές αν πρόκειται για ταραξίες, αν κάτι κυνηγούν, αν τρέχουν για να γλιτώσουν ή αν απλώς διαλύονται στον ορίζοντα όπως θα συνέβαινε με ένα σμήνος πουλιών που κάτι τα τρόμαξε.

Στο σημείο αυτό διαλύεται και η αίσθηση της ομάδας που δημιουργούσαν τα ομοιόμορφα ζωγραφισμένα μπουφάν τους.


Το γύρισμα του βίντεο έγινε αρχικά σε υψηλή ανάλυση, αλλά στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε VHS.

Έτσι, η τελική εικόνα διατηρεί μεν την ακρίβεια του ρυθμού των κινήσεων των ατόμων, αλλά ως προς την ευκρίνειά της γίνεται πιο αφαιρετική, με «θόρυβο», κάπως σαν να υποφέρει από τηλεοπτικό «χιόνι». Όσο για τη μουσική υπόκρουση, είναι μια διασκευή του γνωστού τραγουδιού «Το μινόρε της αυγής» σε κάπως ambient ρυθμό.

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Η συμμετοχή της ομάδας KERNEL (Πέγκυ Ζάλη, Πέτρος Μώρης, Θεόδωρος Γιαννάκης) έχει τίτλο: «As you said, things resist and things are resistant», 2018 (που σε απολύτως ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά σημαίνει «Όπως το είπες, τα πράγματα αντιστέκονται και τα πράγματα έχουν αντοχές») και είναι μια κατασκευή από παλέτες αλουμινίου, επιχαλκωμένη ακρυλική ρητίνη, ατσάλι, μονωτικά λάστιχα καλωδιώσεων, μονωτική ταινία και ρομποτικό μηχανισμό.


Το έργο της ομάδας KERNEL έχει τίτλο «Torrent» (που σημαίνει «χείμαρρος») και έχει επιλεγεί ως «φωτογραφία εξωφύλλου» όλης της Τριενάλε.

Είναι ένα έργο που εντάσσεται στο σώμα της δουλειάς που η ομάδα αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια ως μια διερεύνηση τοπικών και διεθνών φαινομένων που σχετίζονται με τις εξελίξεις στους τομείς των παγκόσμιων μεταφορών και των υποδομών τους και με τα αναδυόμενα πρωτόκολλα αυτοματισμού και μετασχηματισμού του ανθρώπινου χρόνου και βίου.


Με το έργο αυτό ακολουθούν τα ίχνη μιας αφήγησης στην οποία περιέχονται στιγμές κατάφασης και αντίστασης που σχετίζονται με την εξέλιξη αυτής της συνθήκης.

Πρόκειται για μια διαδικασία κατά την οποία επιχειρούν την κωδικοποίηση υλικών και μορφών που συναντούν στην έρευνά τους (κυρίως βιομηχανικά υπολείμματα, όπως τα πλαστικά καλύμματα καλωδίων, ο ανακυκλωμένος χαλκός κ. ά.). Πρόκειται για υλικά και μορφές που συνιστούν χαρακτήρες μια αφηρημένης γλυπτικής «σκηνής».


Η ευχή είναι μία: Καλή επιτυχία και στις δύο συμμετοχές!

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Το έργο της ομάδας KERNEL που έχει τίτλο «Torrent» (που σημαίνει «χείμαρρος») έχει επιλεγεί ως «φωτογραφία εξωφύλλου» όλης της Τριενάλε.
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ