Ο Νονός στα θερινά σινεμά

Ο Νονός στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
0
Ο Νονός στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Η εξουσία και η βία, που αποτελούν την κινητήρια δύναμη των δύο προαναφερθέντων αριστουργημάτων, εμπεριέχονται στο δίπτυχο του Νονού του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ενός έργου τόσο πλήρους, που εξακολουθεί να προκαλεί δέος για τη βαθύτητα και τις λεπτομέρειές του.

Εξίσου συνειδητά με τους μυθιστοριογράφους που βάλθηκαν να κατακτήσουν την αθανασία με το περίφημο Great American Novel, σκηνοθέτες όπως ο Όρσον Γουέλς με τον Πολίτη Κέιν ή ο Ντ.Γ. Γκρίφιθ με τη Γέννηση ενός Έθνους διεκδικούν τον τίτλο της ταινίας που προσδιορίζει οριστικά τη γενεσιουργό στόφα μιας χώρας που φτιάχτηκε για να υπερέχει και να διαφεντεύει. Η εξουσία και η βία, που αποτελούν την κινητήρια δύναμη των δύο προαναφερθέντων αριστουργημάτων, εμπεριέχονται στο δίπτυχο του Νονού του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ενός έργου τόσο πλήρους, που εξακολουθεί να προκαλεί δέος για τη βαθύτητα και τις λεπτομέρειές του. Σε αντίθεση με τον Πολίτη Κέιν και τη Γέννηση ενός Έθνους, δεν εξαντλείται στο πορτρέτο μιας ξεχωριστής προσωπικότητας ή στην κάλυψη ενός ιστορικού γεγονότος αλλά ξεκινάει από την κοιλιά της Αμερικής, τους μετανάστες, και βουτάει στις ρίζες – και το αίμα. Το κάνει χωρίς κόλπα και περιττή μεγαλοπρέπεια, επιμένοντας σε ατμόσφαιρα και σταδιακή αποκάλυψη των χαρακτήρων, σκιαγραφώντας την εγκατάσταση της διαφθοράς, σε ένα επικό σχόλιο για την αληθινή Αμερική και τους μηχανισμούς της.


Ως Ιταλός, ο Κόπολα δεν παραλείπει να αναφερθεί κινηματογραφικά στους μεγάλους σκηνοθέτες της ιδιαίτερης πατρίδας του: από τον Λουκίνο Βισκόντι και τον Γατόπαρδο, στην αρχική σεκάνς της γιορτής και του χορού, στο μπαρόκ στυλιζάρισμα του δεύτερου μέρους που θυμίζει τον Κομφορμίστα του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, μέχρι τη μουσική ταπετσαρία του Νίνο Ρότα, μόνιμου συνεργάτη του Φεντερίκο Φελίνι (όπως ορθώς σημειώνει ο κριτικός Τζόναθαν Ρόζεμπαουμ). Κυρίως, ο Κόπολα πετυχαίνει κινηματογραφικά ό,τι πιο κοντινό στον Σαίξπηρ μέσω Ακίρα Κουροσάβα. Επιλέγοντας το κλασικό σινεμά, με το οποίο ανδρώθηκε, ο Αμερικανός σκηνοθέτης δεν επιδιώκει άμεση ρήξη με την εικόνα του παλιού Χόλιγουντ αλλά αντιπροτείνει ώριμο, σκεπτόμενο, ενήλικο περιεχόμενο, παραλαμβάνοντας ένα best seller με ενδιαφέρουσα χαρακτηρολογική καταγραφή της μεταπολεμικής ιταλο-αμερικανικής κοινότητας, το οποίο και μετατρέπει σε ποταμό ζωής και θανάτου, μια saga επιβίωσης και επιβολής, με ρεμπραντικούς φωτισμούς του Γκόρντον Γουίλις και αρκετή πλοκή για να γεμίσει δεκάδες επεισόδια, αν γυριζόταν σήμερα στην τηλεόραση. Γυρισμένα με σοφή οικονομία και αξιοθαύμαστη πυκνότητα, είναι πραγματικά απίθανο πώς τα δύο μέρη του Νονού παραμένουν κατά βάση ένα γκανγκστερικό μελόδραμα και, χωρίς να χάνουν τη διόλου ευκαταφρόνητη ικανότητα της αφηγηματικής ψυχαγωγίας (έργο με μεταπτώσεις, αυξομειώσεις, συναισθήματα – και τι ερμηνείες!), ξεφεύγουν από το στενό πλαίσιο των Κορλεόνε και των «επιτευγμάτων» τους και πραγματεύονται τα υπαρξιακά αδιέξοδα ανθρώπων που καλούνται να λάβουν βαριές αποφάσεις, στριμώχνονται αδιαλείπτως σε θανατηφόρα διλήμματα και βλέπουν τον κόσμο από την απόσταση του περιθωριακού, σε μια ομίχλη θλίψης και μελαγχολίας, μετρώντας τις αμαρτίες για τις οποίες ευθύνονται, ή κληρονομούν απρόθυμα.


Το κοινό ήταν έτοιμο να δεχθεί το κατά Κόπολα Έγκλημα και Τιμωρία, κι έτσι το πρώτο μέρος του Νονού έκανε εισπρακτικά ρεκόρ, το δε δεύτερο, δύο χρόνια αργότερα, «λούστηκε» με 6 Όσκαρ και εγκωμιαστικές κριτικές. Για κάποιον λόγο που σχετίζεται με το zeitgeist της μετάβασης από την ανάλαφρη αθωότητα του ονείρου στη σκληρή συνειδητοποίηση της ασχήμιας μιας χώρας που πρόδωσε και ντρόπιασε μια ολόκληρη γενιά, οι Αμερικανοί, και όλος ο κόσμος, παραδόθηκαν στη βελούδινη φρίκη μιας φαμίλιας που αντιλήφθηκε πως η Γη της Επαγγελίας δεν σχεδιάστηκε δίκαια και αγγελικά και παρέφρασε το motto της ευκαιρίας, ελέω εγκλήματος, προς ίδιον όφελος.

Ιnfo:

Στις αθηναϊκές αίθουσες με καινούργια κόπια 4Κ από 30/6.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ