Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας

Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας Facebook Twitter
Tο 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες
0

Συγκρατήστε το όνομα: Ρομπέν Καμπιλό. Είναι ο σκηνοθέτης του δραματικού χρονικού του AIDS, 120 Battements par Minute, λίγα χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, στα μέσα προς τέλη της δεκαετίας του 80. Δεν είναι άγνωστος. Το ντεμπούτο του, με το Eastern Boys έθετε τα προβλήματα μιας άνισης gay σχέσης στις σωστές κοινωνικές παραμέτρους. Έγραψε επίσης το σενάριο του Ανάμεσα στους Τοίχους, τον Χρυσό Φοίνικα του Λοραν Καντέ, και ο απόηχος της έντονης ανταλλαγής επιχειρημάτων σε εκείνη την ταινία φάινεται και στο 120 Χτύποι το Λεπτό, τη ρυθμική ραχοκοκκαλιά της club μουσικής εκείνης της περιόδου. Πολύ πιο δυναμική και άμεση από θεματικά παρεμφερείς, κυρίως αμερικανικές ταινίες, η γαλλική εκδοχή της αντιμετώπισης και διαχείρισης της ασθένειας από τον Καμπιλό εστιάζει στο παρισινό παράρτημα της Act Up και σε μια ομάδα ακτιβιστών οροθετικών (εκτός από έναν, τον Νατάν), που παλεύουν καθημερινά για πληροφόρηση αναλαμβάνοντας δράση ενάντια στην συγκάληψη της κυβέρνησης Μιτεράν, την άγνοια και την καχυποψία των πολιτών. Ωστόσο, η πολιτκή διάσταση της ταινίας μπλέκει εξαίσια με το προσωπικό στοιχείο, τον έρωτα, το φόβο και το σέξ που ξεδιπλώνονται οργανικά και ειλικρινώς, συγκινώντας χωρίς τραβηγμένες κορώνες και μελοδραματικές ευκολίες. Η έλλειψη συγκατάβασης είναι δραματουργικά εντυπωσιακή, και απολύτως δικαιολογημένη, αφού ο Καμπιλό υπήρξε πρόεδρος της Act Up μέχρι το 1990 και γνωρίζει πολύ καλά τι γινόταν. Και μάλιστα, δε μένει μόνο στις διαδικασίες, τις αντιρρήσεις για τον αυθεντικό, επιθετικό ριζοσπαστισμό μιας μερίδας της οργάνωσης κόντρα στην πιο οργανωμένη δράση της αντίπαλης όχθης, αλλά σκύβει στα σώματα και τις ψυχές, στην καρδιά των θυμάτων, χωρίς να θυματοποιεί κανέναν. Μαζί με το Loveless του Σβιάγκιντσεφ, το 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες, με ένα θέμα τόσο δυνατό- και Πρόεδρο της επιτροπής τον Πέδρο Αλμοδόβαρ.

 

Μαζί με το Loveless του Σβιάγκιντσεφ, το 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες, με ένα θέμα τόσο δυνατό- και Πρόεδρο της επιτροπής τον Πέδρο Αλμοδόβαρ.

Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας Facebook Twitter
Στο Square σε μια σκηνή ένας καλλιτέχνης που προσποιείται τον γορίλα ξεφτιλίζει τους συνδαιτημόνες που πιστεύουν πως θα δουν μια ακόμη παράσταση προχωρημένου στοχασμού από ασφαλή απόσταση- και ταυτόχρονα, φέρνει εμάς, τους θεατές, σε παρόμοια αμηχανία.
 

Το Square του Ρούμπεν Όστλουντ ακολουθεί την προπέρσινη επιτυχία του, Ανωτέρα Βία, και κατακεραυνώνει, όχι μόνο το "Σουηδισμό" της ορθής ψυχρότητας, αλλά και της πολύπλευρης εκμετάλλευσης, σε μια χώρα με βαθιά θέματα και μια επίφαση πολιτισμένης ανωτερότητας. Ο αρνητικός ήρωας είναι επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και μια κλοπή τον οδηγεί σε μια πικρότατη συνειδητοποίηση της αμετροέπειάς του, όταν ζητάει με έξυπνο, και άκομψο τρόπο, το κινητό και το πορτοφόλι του πίσω, τοποθετώντας φυλλάδια καμουφλαρισμένης απειλής στις πόρτες μιας εργατικής πολυκατοικίας στα προάστεια, εκεί όπου ο locator τον ειδοποιεί πως βρίσκεται η συσκευή του. Το σύστημα του καταρρέει σαν χάρτινη ψευδαίσθηση, όλα του πάνε στραβά, και ο πραγματικός κόσμος, με την ανέχειακαι τα κρουστά προβλήματα, καραδοκεί στις παρυφές της κάλπικης καλλιτεχνικής παρέμβασης, αφού το Τετράγωνο που διαφημίζει ως έργο αιχμής στο μουσείο του δεν είναι παρά μιά προσβλητική, εικονική προσομοίωση της κοινωνικής πραγματικότητας. Ο Όστλουντ συγκρούεται μετωπικά με τους αριστερούς του χαβιαριού, που λένε και οι Γάλλοι, και τους "δίνει" κανονικά, ειδικά με μια σκληρή σκηνή ανθολογίας, όπου ένας καλλιτέχνης που προσποιείται τον γορίλα ξεφτιλίζει τους συνδαιτημόνες που πιστεύουν πως θα δουν μια ακόμη παράσταση προχωρημένου στοχασμού από ασφαλή απόσταση- και ταυτόχρονα, φέρνει εμάς, τους θεατές, σε παρόμοια αμηχανία, χωρίς να μας εξηγήσει πού κολλάει όλο αυτό το μαρτύριο. Συνολικά ωστόσο, δεν φροντίζει να μαζέψει το μακρύ υλικό και τις καλές ιδέες του, που απλώνονται σε 2μιση ώρες και χάνουν συχνά την ισορροπία τους στο ήδη γνωστό, τεντωμένο σκοινί της αφαιρετικής διανόησης.

 

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ινδία, Νεπάλ, Μπουτάν: Καταγράφοντας τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την τεχνητή νοημοσύνη και όσα πρεσβεύει η «γκουρού» Βαντάνα Σίβα

Οθόνες / Δύο Έλληνες κινηματογραφιστές ψάχνουν στην Ινδία μια απάντηση για το μέλλον του πλανήτη

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και η Μαρία Γιαννούλη ξεκίνησαν μια έρευνα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την «έξυπνη γεωργία», ταξίδεψαν σε Ινδία, Νεπάλ και Μπουτάν και συζήτησαν με τη διάσημη περιβαλλοντική ακτιβίστρια, Βαντάνα Σίβα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT