Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού»

Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού» Facebook Twitter
Φωτο: Antony Jones/Getty Images
1

Πριν την τετ α τετ συνέντευξή μας, ο Γιώργος Λάνθιμος είχε απαντήσει, αν και δεν του αρέσει να δίνει σαφείς εξηγήσεις, στα βασικά ερωτήματα του οικογενειακού θρίλερ που έφερε στις Κάννες, τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού», στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου.

Δίνοντας βαρύτητα στην υπόγεια πλευρά της ταινίας, οδήγησε τη Νικόλ Κίντμαν σε μια όσο γίνεται λιγότερο σοβαροφανή προσέγγιση του θέματος, επαναλαμβάνοντας κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων: «Και μην ξεχνάς Νικόλ, κάνουμε κωμωδία!».

Θίγοντας τις δύο βασικές παραμέτρους του φιλμ, για την Kubrick όψη του είπε: «δεν ξέρω αν εννοείτε το ύφος και την αισθητική αλλά το σενάριο υπαγορεύει τη σκηνοθεσία μου» και για την αρχαιοελληνική παραπομπή στο μεταφυσικό, ο Έλληνας δημιουργός συμπλήρωσε: «με τον συνσεναριογράφο μου, Ευθύμη Φιλίππου, θελήσαμε να ανοίξουμε διάλογο με το αρχαίο κείμενο της "Ιφιγένειας" του Ευριπίδη. Οι έννοιες της ηθικής, της εκδίκησης και της επιλογής προϋπήρχαν στη μυθολογία, την τραγωδία και τη θρησκεία. Τα αρχέγονα ερωτήματα απασχολούσαν τον άνθρωπο από την αρχή της ύπαρξης του».


Δύο ώρες αργότερα συνάντησα τον Γιώργο, δύο χρόνια μετά τον «Αστακό» και την αθηναϊκή πρεμιέρα, στην ταράτσα του Palais des Festivals. Ήταν εξαιρετικά ευδιάθετος και μάλλον ανακουφισμένος που θα τελείωνε τον πρώτο γύρο των αναμετρήσεων του με τους δημοσιογράφους, μια διαδικασία που διασχίζει με ευγένεια, αλλά ποτέ με πραγματική άνεση.

Οι ιστορίες που φτιάχνουμε έχουν να κάνουν με το πώς, ως άνθρωποι, αντιμετωπίζουμε καθημερινά καταστάσεις που προκύπτουν, και προφανώς μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε καταστάσεις στα άκρα, για να αποκαλύψουμε περισσότερα για την ανθρώπινη φύση, μέσα από όσα υπάρχουν αλλά δεν φαίνονται ή δεν συζητιούνται γιατί είναι ταμπού.

Από το ξεκίνημα της ενασχόλησης μου με τη δουλειά του δημοσιογράφου-κριτικού, η αρνητική μου γνώμη για μια ταινία με οδηγούσε σε έναν εύσχημο τρόπο απόδρασης από την αγενή ειλικρίνεια του κριτικού, όταν επρόκειτο να κάνω συνέντευξη με τις συντελεστές της ταινίας που δεν μου άρεσε.

Άλλωστε, σε ένα ρεπορτάζ μπορείς να ρωτήσεις και να μάθεις πολλά και τελείως αποκομμένα από την ξερή γνώμη ή την δοκιμιακή ανάλυση. Το λέω γιατί είναι σπάνιο να έχω συνεντεύξεις για μια ταινία που με έχει συναρπάσει πραγματικά. Η πολυθεματική δύναμη και η υφολογική ακρίβεια ενός τόσο καταρτισμένου δημιουργού, με κάνει πάντα να τον συγχαρώ αυθεντικά, γιατί τολμάει να εξελίσσεται, να ρωτάει, να πηγαίνει παραπέρα - στην περίπτωση αυτή, να ενσωματώσει το μεταφυσικό στοιχείο με έναν εντελώς δικό του τρόπο.

Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού» Facebook Twitter
Με τον συνσεναριογράφο μου, Ευθύμη Φιλίππου, θελήσαμε να ανοίξουμε διάλογο με το αρχαίο κείμενο της «Ιφιγένειας» του Ευριπίδη. Οι έννοιες της ηθικής, της εκδίκησης και της επιλογής προϋπήρχαν στη μυθολογία, την τραγωδία και τη θρησκεία. Φωτο: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO


— Από πού να αρχίσουμε τώρα;

Ωχ, πρέπει να μιλήσουμε ελληνικά, σωστά. Έχω ξεσυνηθίσει μετά από τόσες συνεντεύξεις στα αγγλικά.

 
— Επιστροφή στη μητρική γλώσσα. Επιβάλλεται και από το αρχαιοελληνικό στοιχείο της ταινίας. Τι ήθελες να πετύχεις με το φιλμ; Τι επιδίωξες;

Αυτό που κάνουμε πάντα είναι να θέτουμε ερωτήσεις για θέματα που μας απασχολούν. Οι ιστορίες που φτιάχνουμε έχουν να κάνουν με το πώς, ως άνθρωποι, αντιμετωπίζουμε καθημερινά καταστάσεις που προκύπτουν, και προφανώς μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε καταστάσεις στα άκρα, για να αποκαλύψουμε περισσότερα για την ανθρώπινη φύση, μέσα από όσα υπάρχουν αλλά δεν φαίνονται ή δεν συζητιούνται γιατί είναι ταμπού. Από εκεί ξεκινάμε, και να γράφουμε την ταινία, και να σκηνοθετώ, και να προχωράω σε όλες τις δημιουργικές διαδικασίες.

 
— Και πάνω λοιπόν που νόμιζα πως έγινε αισθηματίας, σχεδόν ρομαντικός με τον «Αστακό» (γελάει), ενσωματώνεις το μεταφυσικό στοιχείο, με όποιον τρόπο θέλει να το ερμηνεύσει κανείς. Εγώ το βλέπω σαν μια Κατάρα, που εκφράζεται με Κιουμπρίκειες σημάνσεις και φτάνει σε μια Λανθιμική συντέλεια.

Όπα, όλο αυτό είναι μια καλή περιγραφή της ταινίας.

 
— Είναι μια από τις πιθανές αναγνώσεις. Δεν ήξερα πως σε απασχολούσε το ανεξήγητο μέσα από τους ελληνικούς μύθους και επίσης, είναι φανερή μια επιστροφή στον «Κυνόδοντα», στην έννοια της οικογένειας...

Δεν υπήρχε καμία πρόθεση να πάω πίσω στον «Κυνόδοντα». Απλά, η ιστορία που φτιάξαμε και αυτά που επιδιώξαμε να διερευνήσουμε, είναι λογικό να γίνουν μέσα από το πρίσμα της οικογένειας, γιατί οι οικογενειακοί δεσμοί παραμένουν οι ισχυρότεροι που γνωρίζουμε στον κόσμο, στη ζωή μας. Οπότε, αν θες να σπρώξεις στα άκρα τα ερωτήματα που σχετίζονται με τη δικαιοσύνη, την αγάπη, το σωστό, το λάθος, ο καλύτερος τρόπος είναι να ανατρέξεις σε τέτοιους ισχυρούς δεσμούς.

— Έχεις απέναντί σου τη Νικόλ Κίντμαν και της ζητάς να μην κάνει τίποτε. Πώς το καταφέρνει αυτό; Πώς «αδειάζει»;

Ναι, είναι πολύ δύσκολο και δεν σημαίνει και τίποτε, γιατί ποτέ κανείς δεν μπορεί να μην κάνει τίποτε. Αυτό που δεν μου αρέσει είναι να βλέπω τη συνηθισμένη τεχνική ενός ηθοποιού, που κάνει μια πολύ συνειδητή προσπάθεια να μεταδώσει κάτι συγκεκριμένο. Αυτό μου φαίνεται επιφανειακό και ψεύτικο. Άρα προσπαθούμε να κάνουμε ασυνείδητα τα πράγματα, δηλαδή να βρίσκονται εκεί, στη στιγμή, απέναντι στον άλλον άνθρωπο, με τα συγκεκριμένα λόγια του σεναρίου. Προσπαθώ να πετύχω την πραγματική παρουσία τους, γιατί αλλιώς το συγκεκριμένο στο μυαλό τους γίνεται πολύ πιο μικρό και προφανές.


— Στον «Κυνόδοντα» είχες έναν λόγο στο τσεπάκι σου στην απονομή των Όσκαρ. Δυστυχώς, δεν χρειάστηκε να τον εκφωνήσεις. Στον «Αστακό», στην φετινή υποψηφιότητα του, είχες μαζί σου ανάλογο χαρτάκι;

Όχι, έχω πλέον μάθει να μην πάω προετοιμασμένος. Άλλωστε, το μόνο που πρέπει να πω είναι ένα ευχαριστώ στους ανθρώπους που με βοήθησαν στην ταινία, άρα δεν είναι δύσκολο να θυμηθώ τα λόγια μου.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Αν δεις τον Λανθιμο με το ματι του διανοουμενου ηδη ξερεις τι θελει να πει, να εκφρασει. Αν ομως τον δεις με το ματι αυτου που το ψαχνει μενεις μετεωρος κι αβοηθητος. Κι αν τον δεις με το ματι που που βλεπει φτηνα σηριαλ τοτε θα καταραστεις την ωρα και τη στιγμη που αρχισες να βλεπεις το εργο. Η μεταφορικη/συμβολικη γλωσσα ειναι καλη, αλλα ειναι σαν το αλατι: θελει με μετρο. Το οτι εχει ταλεντο δεν μπορει να το αρνηθει κανεις, αν εξαιρεσουμε την ομαδα των φτηνων σηριαλ, κατι εκατομυρια δηλαδη. Προσωπικα χαιρομαι που υπαρχει, και δρα, ο Λανθιμος.