Αυτά είναι τα 12 φαβορί για τα βραβεία της χρονιάς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Αυτά είναι τα 12 φαβορί για τα βραβεία της χρονιάς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
2

Αυτά είναι τα 12 φαβορί για τα βραβεία της χρονιάς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Η Τζένιφερ Λόρενς, στο Joy του Ντέϊβιντ Ο Ράσελ


Λίγες ημέρες πριν ψηφίσουν οι κριτικοί της Νέας Υόρκης, οι πρώτοι, και όπως υπερηφανεύονται, οι καλύτεροι, για τα φιλμ και τις ερμηνείες της χρονιάς, τα φαβορί για την κούρσα των βραβείων που θα "καταλήξει" στα Όσκαρ την τελευταία Κυριακή του Φεβρουαρίου, έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.

Πέρυσι, το New York Film Critics Circle αστόχησε σοβαρά σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες, επιλέγοντας το Boyhood και τον Ρίτσαρντ Λικνκλέϊτερ στη σκηνοθεσία, τον Γουές Άντερσον στο σενάριο, την Μαριόν Κοτιγιάρ και τον Τίμοθι Σπολ, ο οποίος δεν μπήκε καν στην πεντάδα των Όσκαρ- όπως αγνοήθηκε άδικα και το αγαπημένο τους Lego Movie στα κινούμενα σχέδια μεγάλου μήκους. Μέχρι να δώσουν τον τόνο για τους εκλεκτούς της χρονιάς, ιδού οι 12 ταινίες που ξεχωρίζουν, μαζί με τους βασικούς συντελεστές τους.

Χρήσιμη σημείωση: Η Μέριλ Στριπ δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα!

Παράξενη σημείωση: Ο Σιλβέστερ Σταλόνε απειλεί να ξαναμπεί σε πεντάδα ερμηνείας, σχεδόν 40 χρόνια μετά το Ρόκι, με το μετά-σχόλιο του πάνω στον εμβληματικό χαρακτήρα που έπλασε ο ίδιος (ως γερασμένος Μπαλμπόα αυτή τη φορά), στο Creed.

THE REVENANT

 


 

Όσοι κριτικοί το έχουν δει για να ψηφίσουν έγκαιρα, δεσμεύονται με εμπάργκο να μην γράψουν λεπτομέρειες μέχρι την επίσημη ημερομηνία προβολής, αλλά  δεν διστάζουν να παραδεχθούν, σε σποραδικά tweets και έντεχνες φήμες, πως αυτή είναι η ταινία που θα ικανοποιήσει τις απανταχού Καπριέτες: σε όλες τις λίστες με τα προγνωστικά, ο 41χρονος Λιονάρντο Ντι Κάπριο θεωρείται ομόφωνα φαβορί και στην πέμπτη του υποψηφιότητα ως ηθοποιός (έχει ακόμη μια ως παραγωγός) προβλέπεται να σηκώσει το Όσκαρ, εκτός απροόπτου. Η ταινία, η σκηνοθεσία του περυσινού νικητή Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, καθώς και η ερμηνεία, σε δεύτερο ρόλο, του Τομ Χάρντι, τον οποίο ψάχνει αγωνιωδώς ο Ντι Κάπριο για να  πάρει το αίμα του πίσω, μάλλον θα βρουν μια θέση στις αντίστοιχες πεντάδες.

SPOTLIGHT

 


 

Η δημοσιογραφικού-ερευνητικού ύφους δραματική ταινία του Τομ Μακάρθι, με θέμα την αποκάλυψη του σκανδάλου εκτεταμένης συγκάλυψη υποθέσεων παιδεραστίας στα σπλάχνα της καθολικής Εκκλησίας της Βοστώνης, επαινέθηκε αμέσως, δυσανάλογα ενθουσιωδώς, μετά την πρώτη προβολή στα φεστιβάλ, και κερδίζει συνεχώς έδαφος στα προγνωστικά. Ταινία, σκηνοθεσία και σενάριο είναι σίγουρα στις πεντάδες, ενώ ο περυσινός χαμένος Μάϊκλ Κίτον, ο σταθερός Μαρκ Ράφαλο, και ίσως η Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, θα κερδίσουν επίσης μια θέση, αν και δεν είναι σίγουρο πώς θα χαρακτηριστούν οι ρόλοι τους- πρώτοι ή δεύτεροι, λόγω ισάξιας σημασίας και διάρκειας.

JOY

 


 

Οι δύο Οδηγοί, Αισιοδοξίας και Διαπλοκής, και το Fighter προτάθηκαν για Όσκαρ ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου, κάνοντας τον δημιουργό τους, Ντέϊβιντ Ο Ράσελ, τον μόνο που έχει πετύχει κάτι τέτοιο. Με το Joy, βαδίζει ολοταχώς προς την κατάρριψη του δικού του ρεκόρ, συμπαρασύροντας τον θίασο του σε ανάλογη χαρά. Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ένα από τα φετινά φαβορί για πρώτο ρόλο, φιλοδοξώντας να ντουμπλάρει το Όσκαρ της πριν κλείσει τα 25, έχοντας δυο δυνατές αντιπάλους, ενώ δεν αποκλείονται πλασαρίσματα, εκτός από τις σίγουρες βασικές κατηγορίες, για τους Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Μπράντλεϊ Κούπερ.

ROOM

 


 

Το ιδιότυπο δράμα του Λένι Άμπραμσον έχει εντυπωσιάσει για την πρωτοτυπία και την ένταση του πρώτου μισού, που διαδρατίζεται σε ένα δωμάτιο, με μια μητέρα και το μικρό γιο της, σε κατάσταση ομηρείας. Η Μπρι Λάρσον, η 26χρονη Καλιφορνέζα ηθοποιός που έχουμε δει σε τηλεοπτικές σειρές και σε μικρούς ρόλους, στο παραγνωρισμένο και άπαιχτο στις ελληνικές αίθουσες, Spectacular Now, το Γκρίμπεργκ και τον Σκοτ Πίλγκριμ, είναι το μεγάλο φαβορί για τον γυναικείο πρώτο ρόλο, ενώ έχουν ακουστεί διθύραμβοι για τον πιτσιρικά Τζέϊκομπ Τρεμπλέϊ- μετά την Κουβενζανέ Γουόλις, όλες οι ηλικίες παίζουν στις πεντάδες...

STEVE JOBS

 


 

Η σχετική εμπορική αποτυχία της θεατρικά δομημένης αντιβιογραφίας του ιδρυτή της Apple ίσως φρενάρει τον αρχικό ενθουσιασμό για τον χειρισμό του θέματος και την τολμηρή προσέγγιση. Ο Μάϊκλ Φασμπέντερ, που είναι μεγαλειώδης στον ομώνυμο ρόλο, έχει φέτος τη θέση που ζέσταινε ο Ντι Κάπριο τις προηγούμενες χρονιές: ίσως είναι ο καλύτερος της χρονιάς, αλλά θα πρέπει να περιμένει τη σειρά του. Το σενάριο του Άαρον Σόρκιν (που βρίθει διαλογικών εμφάσεων στο στιλ του θρυλικού, τρις βραβευμένου με Όσκαρ Πάντι Τσαγιέφσκι) είναι σίγουρο για την πεντάδα, αν όχι φαβορί, όπως και η Κέϊτ Γουίσλετ, που δοκιμάζει πολωνικά αγγλο-αμερικάνικα με επιτυχία. Προσωπικά πολύ θα ήθελα και τον Τζεφ Ντάνιελς, στον δεύτερο ρόλο, αλλά εκεί υπάρχει μεγάλος συνωστισμός. Ο Ντάνι Μπόϊλ θεωρείται outsider.

Η ΔΙΑΣΩΣΗ

 


 

Το Interstellar είχε την ατυχία να εκτοξευθεί αμέσως μετά τον θρίαμβο του Gravity, αλλά φέτος η Διάσωση αλλάζει το ύφος της επιστημονικής φαντασίας που έχει έρθει στη μόδα, φέρνοντας αισιοδοξία μέσα στον ζόφο ενός βοτανολόγου-αστροναύτη που ξεμένει στον Άρη και επιβιώνει προσδοκώντας το θαύμα. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ συζητείται έντονα για την πεντάδα των σκηνοθετών- ας μην ξεχνάμε πως δεν έχει ακόμη Όσκαρ, αν και κανείς δεν αμφισβητεί το κύρος και τις ικανότητες του. Ο Ματ Ντέϊμον είναι επίσης στα υπόψιν για τον πρώτο ρόλο.

CAROL

 


 

Το gay ρομάντσο εποχής φέρνει την ήδη βραβευμένη στις Κάννες Ρούνι Μάρα φαβορί στην κατηγορία του δεύτερου ρόλου, ενώ η Κέϊτ Μπλάνσετ κοντράρει την Μπρι Λάρσον και την Τζένιφερ Λόρενς στον πρώτο. Η ταινία μπορεί να προτιμηθεί και στις μεγάλες κατηγορίες, με τον Τοντ Χέϊνς, επικρατέστερο για μια θέση στην πεντάδα των σκηνοθετών.

ΝΙΟΤΗ

 


 

Καμία μη-αγγλόφωνη ταινία δεν έχει ακόμη παρεισφρήσει στο βασίλειο των κλασσικών επιλογών για φέτος, αλλά η άπατρις Νιότη μπορεί να επικυρώσει το δεδομένο ενδιαφέρον του Χόλιγουντ για τον Ιταλό Πάολο Σορεντίνο, δύο μόλις χρόνια μετά το Όσκαρ του για την ιταλικότατη Τέλεια Ομορφιά. Ο σκηνοθέτης μπορεί να κάνει την έκπληξη στην κατηγορία των σκηνοθετών, ο Μάϊκλ Κέϊν δεν είναι αδύνατον να διεκδικήσει ένα Όσκαρ πρώτου ρόλου, μετά τα δύο δεύτερου που κατέχει, όπως και η Τζέϊν Φόντα στον δεύτερο ρόλο, μετά τα δύο πρώτου ρόλου της δεκαετίας του 70.

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΙΑ

 


 

Το θέμα μύριζε Όσκαρ στα χαρτιά, αλλά οι κριτικές, δικαίως, δεν ήταν αρκετά ένθερμες για να στηρίξουν την ταινία και τη σκηνοθεσία, πέρα από τα σίγουρα χαρτιά του Έντι Ρεντεμέϊν, σε ένα ακόμη εντυπωσιακό makeover ένα χρόνο μετά την Οσκαρική μεταμόρφωση της Θεωρίας των Πάντων, και την Αλίσια Βικάντερ, που ήταν πανταχού παρούσα σε μισή ντουζίνα ταινίες για φέτος.

Η ΓΕΦΥΡΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΟΠΩΝ

 


 

Παρά τις θετικότατες κριτικές που έχει αποσπάσει, η Γέφυρα των Κατασκόπων φαίνεται να περισσεύει, αν και ο Σπίλμπεργκ είναι ικανός για είσοδο της τελευταίας στιγμής, όπως κατάφερε αναπάντεχα με το Μόναχο. Έτσι είναι ακόμη αμφίβολο, αλλά όχι απίθανο, να κλειδώσει ο Στίβεν Σπίλμπεργκ μια θέση στις τρεις μεγάλες κατηγορίες, αλλά ο ανεπανάληπτος Μαρκ Ράϊλανς κυνηγάει μια διάκριση με αξιώσεις, κόντρα στους αβανταδόρικους ρόλους και τη φόρα του Spotlight.

THE HATEFUL EIGHT

 


 

Ο Κουέντιν Ταραντίνο, που θυμίζω πως έχει δύο Όσκαρ σεναρίου, και κανένα σκηνοθεσίας, δεν ακούγεται ιδιαίτερα μέχρι στιγμής για το γουέστερν δωματίου The Hateful Eight, αλλά το ίδιο συνέβη με τον Τζάνγκο, που μπήκε δυναμικά στην κούρσα τον τελικό μήνα, χωρίς πρότερα βραβεία κριτικών. Αντίθετα, ο Σάμιουελ Τζάκσον, 21 χρόνια μετά τη μοναδική του υποψηφιότητα για το Pulp Fiction και η Τζένιφερ Τζέϊσον Λι, που κάποιοι θεωρούν πως είναι η μεγαλύτερη ηθοποιός που δεν έχει ποτέ προταθεί για Όσκαρ (μεγάλη κουβέντα...), συζητιούνται για μια θέση στους δεύτερους ρόλους

ΑΝΙΕΡΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

 


 

Η αλλαγή στην εμφάνιση και η απειλητική βλοσυρότητα του Τζόνι Ντεπ, καθώς και υποστηρικτική συνδρομή του Τζόελ Έτζερτον είναι outsiders για τις πεντάδες πρώτου και δεύτερου ρόλου αντίστοιχα, στην Ανίερη Συμμαχία που ξεκίνησε για μεγάλες δόξες αλλά έλαβε σεβασμό, στην καλύτερη περίπτωση. Η Warner Brothers ωστόσο, πιστεύω πως θα προσπαθήσει με σκληρή καμπάνια, να υπενθυμίσει στους ψηφοφόρους την μοναδική της ευκαιρία για διάκριση στα φετινά βραβεία, αλλά και την επάνοδο του Ντεπ σε ρόλο της προκοπής, μετά από απανωτές "γαλοπούλες". 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Οθόνες / Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει την πολυτέλεια να ξοδεύει μυθικά ποσά για περιεχόμενο υψηλού κύρους αλλά χαμηλής ανταπόκρισης. Είναι αυτό μέρος μιας στρατηγικής ή απλά έχει λεφτά για πέταμα;
THE LIFO TEAM
Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Οθόνες / Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Ένα πικρό φινάλε σε μια λαμπερή ζωή, με ιστορίες μίσους μεταξύ των παιδιών του, μια περιουσία που έχει διανεμηθεί «άδικα» και κατηγορίες για χειραγώγηση και κακοποίηση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

The Review / Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Τίνα Μανδηλαρά αναλύουν την ταινία που συζητήθηκε περισσότερο από όλες στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, με αφορμή την κυκλοφορία της στις αίθουσες από 28 Μαρτίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Με αφορμή το «Νέο Αγόρι», μια ταινία του συμπατριώτη της Γουόρικ Θόρντον στην οποία ανέλαβε την παραγωγή και πρωταγωνιστεί, η σπουδαία ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Αποκαλύπτει ένα δύσκολο παιδικό βίωμα, μιλά για τις έννοιες του θαύματος και του σωτήρα, θυμάται πώς γνώρισε τον Χρήστο Νίκου και τι την έλκει στο σινεμά που αυτός οραματίζεται. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ