Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη.

Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα

0

Να γνωρίσουμε καλύτερα την προσωπικότητα του πολυσχιδoύς Γιώργου Σεφέρη υπόσχεται το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη μέσα από μία έκθεση που διοργανώνει και θα διαρκέσει από τις 3 Νοεμβρίου 2017 έως τις 21 Ιανουαρίου 2018. «Όταν το φως χορεύει, μιλάω δίκαια. Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή του μέσα από τη ζωγραφική και τις φωτογραφίες» είναι ο τίτλος της έκθεσης, δανεισμένος από έναν στίχο του ποιητή από το «Τετράδιο γυμνασμάτων Β'», ενώ ας σημειωθεί ότι πρόκειται για μία έκθεση που πραγματοποιείται με τη συμπαράσταση του Παναγιώτη Ροϊλού, καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών και Συγκριτικής Λογοτεχνίας και κάτοχο της έδρας «Γιώργος Σεφέρης» στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, από την ίδρυση της οποίας συμπληρώνονται σαράντα χρόνια.

Η έκθεση αποτελείται από πέντε ενότητες: α) ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε ο ποιητής από τα φοιτητικά του χρόνια στο Παρίσι την περίοδο 1918-1924 έως τα τελευταία του ταξίδια, β) αποσπάσματα από κείμενα του ποιητή με σχόλια για το έργο των Παναγιώτη Ζωγράφου (1856-1910) και Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1870-1934), με αντίστοιχους πίνακές τους, γ) εικονογραφήσεις ποιημάτων του από τους Γιάννη Τσαρούχη, Γιάννη Μόραλη και Τάσσο, δ) χειρόγραφα του Σεφέρη, οι πρώτες εκδόσεις του, καθώς και το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας που του απονεμήθηκε από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών το 1963, έργα και αντικείμενα (κολοκύθες, βότσαλα, ένα ξύλινο ερμάριο κ.ά.) που ο ίδιος έχει ζωγραφίσει, ε) έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως οι Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γιάννης Τσαρούχης, Τάσσος, Γιάννης Μόραλης, Παναγιώτης Τέτσης, Κώστας Τσόκλης, Αλέκος Φασιανός και πλήθος άλλοι, εμπνευσμένα από την ποίησή του. Ο επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη Τάκης Μαυρωτάς σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης: «Έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής μαρτυρούν, σε αυτή την έκθεση, πέρα από τη διαφορετικότητα των πλαστικών τους διατυπώσεων, την αλήθεια του περιεχομένου τους, τη δική τους ξεχωριστή κυρίαρχη ή διακριτική ποιητική διάσταση. Σαράντα Έλληνες καλλιτέχνες, με φαντασία και ζωντάνια, μοιράζονται τη δημιουργία τους με την ποίηση του Σεφέρη. Καλλιτέχνες που αξιοποιούν τις δυνατότητές τους να δουν πιο μακριά με έναν βαθύτερο τρόπο, αμεσότερο και, σε αρκετές περιπτώσεις, πρωτότυπο, τον ποιητικό του λόγο».

Ο Σεφέρης δεν παραδέχτηκε την ελλαδική συρρίκνωση και την ψυχική σμίκρυνση. Πέθανε ορθός στα πόδια του γυρεύοντας την άλλη ζωή, πέρα από τα αγάλματα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εξήντα αντιπροσωπευτικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες που θα εκτεθούν και οι οποίες ανήκουν στις συλλογές του ΜΙΕΤ. Γράφει σχετικά ο Παναγιώτης Ροϊλός: «Συστηματικός και εν πολλοίς δεινός φωτογράφος, από το 1920, τουλάχιστον, μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του, φωτογράφιζε στιγμιότυπα καθημερινότητας, άγνωστα και γνωστά (του) πρόσωπα, κτίσματα μνημειώδη ή ταπεινά. Απαλές φωτοσκιάσεις, συχνά ένα γκρίζο ή και "σκοτεινό φως", λιτές, αυθόρμητες και, σπανιότερα, ελαφρώς σκηνοθετημένες συνθέσεις καθορίζουν το φωτογραφικό του ύφος. Συχνά οι λήψεις του μοιάζουν να συμπληρώνουν ή να σχολιάζουν εικαστικά θεματικές κατηγορίες της ποίησής του». «Ο Σεφέρης δεν είναι ρομαντικός ούτε λυρικός φωτογράφος, αλλά ένας σκεπτόμενος δημιουργός, ο οποίος ήθελε ο αυτοματισμός του φωτοφράχτη του να καταγράφει τη διαφορετική φόρτιση κάθε στιγμής. Αυτή του τη δράση δεν διακρίνουμε και στην ποίησή του με τον αυτοματισμό της μνήμης; Εξομολογητικός και ευθύς, εκφράζει τα προσωπικά του συναισθήματα, την αίσθηση της φθοράς και τις τίμιες πολιτικές του θέσεις με λογισμό και όραμα» αναφέρει ο κ. Μαυρωτάς.

Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Το Βραβείο Νομπελ Λογοτεχνίας που απονεμήθηκε στον Γιώργο Σεφέρη από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών, το1963.

«Διαχρονικός Έλληνας ο Σεφέρης. Προσθέστε, αν θέλετε, ποιητής της μοίρας, του γένους και της ελληνικής ψυχής χάρη στη βαθιά αίσθηση της Ιστορίας και στη γνώση του ελληνικού τρόπου ζωής που αδιάλειπτα, παρά τις ιστορικές αντιξοότητες, ακολούθησε. Δεν έχει βέβαια δοθεί σε όλους το χάρισμα να έχουν γεννηθεί στην κοσμοπολίτικη, αλλά ελληνικότατη Σμύρνη την αυγή του 20ού αιώνα και να έχουν ανατραφεί σε σπίτι με βιβλιοθήκη από γονείς και με αδέλφια (την Ιωάννα και τον Άγγελο) που ήξεραν πως την Ιστορία την γράφουν καλλιτέχνες, ποιητές και επιστήμονες και όχι μόνο οι πολιτικοί και οι στρατιωτικοί. Έγινε διπλωμάτης (χωρίς να γνωρίσει τον πειρασμό της πολιτικής), επάγγελμα που άσκησε ως λειτούργημα, στους χαλεπούς καιρούς του πολέμου, πάντα στην υπηρεσία μιας δοκιμασμένης και αδικημένης πατρίδας» γράφει για τον ποιητή στο κείμενό της που συμπεριλαμβάνεται στον δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης η Ελένη Αρβελέρ, και συμπληρώνει: «Ένα χωνευτήρι της ελληνικής Ιστορίας είναι η ποίηση του Σεφέρη, κάθε στίχος του υπονοεί μια κρυφή πτυχή της ιστορίας αυτής, που όμως κακοφορμίζει και γίνεται πυορροούσα πληγή. Νοσταλγός του μείζονος ελληνισμού, ο άνθρωπος που ακούμπησε να ξαποστάσει στων επιγόνων την κολόνα. Ο Σεφέρης δεν παραδέχτηκε την ελλαδική συρρίκνωση και την ψυχική σμίκρυνση. Πέθανε ορθός στα πόδια του γυρεύοντας την άλλη ζωή, πέρα από τα αγάλματα. Όχι όμως πριν ρίξει στους αγκαθερούς ασπαλάθους τους πανάθλιους τυράννους εκείνης της στιγμής. Είμαστε στα 1971 και το "Επί ασπαλάθων" είναι η ελεύθερη κραυγή ενός ανυπότακτου ποιητή: του Γιώργου Σεφέρη».

Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Ταπισερί. Συλλογή Άννας Λόντου
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Θανάσης Μακρής, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη.
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Θανάσης Μακρής, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Ξύλινο ντουλάπι ζωγραφισμένο από τον Γιώργο Σεφέρη.
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Θόδωρος Παπαγιάννης, Προτομή του Γιώργου Σεφέρη σε φυσικό μέγεθος. Συλλογή του καλλιτέχνη
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Κώστας Τσόκλης, «Η θάλασσα και η κορνίζα της», 1989. Συλλογή του καλλιτέχνη
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Βάνα Ξένου, «Νυμφών Κοιμητήριον - Αγγελικό και μαύρο φως», 2005
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Γιώργος Ρόρρης, «Μπλε Αλεξάνδρα», 2005-2006. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Προσωπογραφία Γιώργου Σεφέρη. Συλλογή Θέμη Αλεξόπουλου
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Γιάννης Αδαμάκος, 2017. Συλλογή του καλλιτέχνη
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Βασίλης Σελιμάς, 2017.
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Ρόδος, 1955
Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα Facebook Twitter
Ο Γ. Σεφέρης στα Γέρασα, Οκτώβριος 1953.

Info:

«Όταν το φως χορεύει, μιλάω δίκαια»

Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη

Επιμέλεια Έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς

Διάρκεια: 3 Νοεμβρίου 2017-21 Ιανουαρίου 2018

Είσοδος: 6 ευρώ, 3 ευρώ (μειωμένο)

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00

Πέμπτη: 10:00-20:00(Οκτώβριος-Μάιος)

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.