Το μεγάλο στοίχημα του 21ου αιώνα: Το προσωπικό είναι πολιτικό

Το μεγάλο στοίχημα του 21ου αιώνα: Το προσωπικό είναι πολιτικό Facebook Twitter
Φωτο: David Ramos/Getty Images/Ideal Image
7
Τα πρόσφατα γεγονότα στην Καταλονία ενισχύουν την άποψη ότι το φεμινιστικό σύνθημα «Το προσωπικό είναι πολιτικό!» που υιοθέτησε και μεγάλο κομμάτι της ευρύτερης Αριστεράς αναβιώνει δυναμικά βρίσκοντας νέες εφαρμογές όχι μόνο σε εθνικά, μειονοτικά και θρησκευτικά, αλλά επίσης σε ζητήματα φύλου, φυλής και σεξουαλικότητας. Θα καταφέρει άραγε να διατηρήσει ένα πρόσημο που δεν είναι πάντα, ούτε αυτονόητα, προοδευτικό;

Είναι φορές στη δουλειά αυτή που η επικαιρότητα σε αρπάζει από τη μούρη, ορίζοντας εκείνη θεματολογία και προτεραιότητες. Με άλλο θέμα στο μυαλό μπορεί να έχεις κοιμηθεί, άλλο να σου προκύπτει με το που ξυπνάς και μαθαίνεις τι καινούργιο -ενίοτε πολύ παλιό- συμβαίνει πάλι στον κόσμο.

Οι πρωτόφαντες για Δυτικοευρωπαϊκή χώρα εδώ και πολλές δεκαετίες εικόνες βίας, βαρβαρότητας και άγριας καταστολής στην Καταλονία, το δημοψήφισμα για ανεξαρτησία της οποίας προσπάθησε να αποτρέψει η κεντρική ισπανική κυβέρνηση στέλνοντας τους «Κονκισταδόρ» της να ισοπεδώσουν γυναίκες, ηλικιωμένους και ανήλικα, είναι μια κατακέφαλη σφαλιάρα στο ήθος, το εύρος και την ποιότητα της δημοκρατίας στην Ισπανία, την (ουσιαστικά απούσα μέχρι τούδε) ΕΕ, την Ευρώπη ολόκληρη: δεν είναι άλλωστε η μόνη φορά τα τελευταία χρόνια που οι πολυδιαφημισμένες δημοκρατικές κατακτήσεις και αντοχές της Γριάς Ηπείρου δοκιμάζονται, που η ελευθερία του λόγου και του συνέρχεσθαι, ο σεβασμός στην αντίθετη άποψη, το δικαίωμα στη διαφορά, τον αυτοπροσδιορισμό, την αυτοδιάθεση, αποδεικνύονται τρίχες κατσαρές άμα τα πράγματα «σφίξουν». Το είδαμε στην αντιμετώπιση και τον χειρισμό της οικονομικής κρίσης, ιδιαίτερα της ελληνικής, του μεταναστευτικού/προσφυγικού, στη χρησιμοποίηση της τρομοκρατικής απειλής για ανεξέλεγκτη ισχυροποίηση των κατασταλτικών μηχανισμών, στην ολοένα ευρύτερη απήχηση ξενοφοβικών αντιλήψεων και πολιτικών σχηματισμών, το βλέπουμε στο πόσο διαφορετικά αποτιμάται ο αυταρχισμός της κεντρικής εξουσίας ανάλογα την πολιτική χροιά της εκάστοτε κυβέρνησης αλλά και το «ειδικό βάρος» κάθε χώρας. Στοιχηματίζω πως ακόμα κι αν ο Ραχόι κηρύξει στρατιωτικό νόμο στην Καταλονία, ούτε κυρώσεις, ούτε εμπάργκο, ούτε φυσικά βομβαρδισμούς πρόκειται να υποστεί η Μαδρίτη - οι Ίβηρες δεν είναι «καθυστερημένοι Βαλκάνιοι» σαν τους Γιουγκοσλάβους, ούτε βέβαια τίποτα άθλιοι Λατινοαμερικάνοι μπολιβαριστές σαν στη Βενεζουέλα! Ναι, σίγουρα δεν είναι παρόμοιες οι περιπτώσεις, όμως τα δύο μέτρα και σταθμά μοιάζουν διαχρονικά χαρακτηριστικά της ευρωπαϊκής πολιτικής.

Η βάρβαρη καταστολή σαν αυτή που επέλεξε, αντί του εξαντλητικού διαλόγου, ο Ισπανός πρωθυπουργός είναι μαθηματικά βέβαιο ότι οδηγεί στα ακριβώς αντίθετα από τα προσδοκώμενα από την εξουσία αποτελέσματα.


Το κατά πόσο, τώρα, θεωρείται έγκυρο το καταλανικό δημοψήφισμα, ποια αίτια αλλά και ποια συμφέροντα ενδεχομένως το υπαγορεύουν, πόσο αριστερό/προοδευτικό (με φαντασιώσεις αναβίωσης του '36) ή εθνικιστικό/τοπικιστικό (με την αυθάδεια του ευπορότερου) πρόσημο μπορεί να αποκτήσει μια τέτοια εξέλιξη, πόσο πιο βιώσιμη αλλά και δημοκρατική θα αποδεικνυόταν, με τη σειρά της, μια καταλανική κρατική οντότητα εντός ή εκτός ΕΕ είναι ερωτήματα δίχως εύκολες και γρήγορες απαντήσεις. Και άλλες ισπανικές επαρχίες καθώς επίσης δεκάδες ακόμα περιοχές στην Ευρώπη, από τη Σκωτία μέχρι το Τιρόλο και την Ουκρανία, διαθέτουν περισσότερο ή λιγότερο ισχυρά αυτονομιστικά κινήματα και είναι άγνωστο ποια μορφή θα έπαιρνε ο ευρωπαϊκός χάρτης αν ευοδώνονταν – θα έμοιαζε σίγουρα αρκετά στην πολυδιασπασμένη έως το 1815 σε 38 κρατίδια Γερμανία. Φαντάσου έπειτα μια Ελλάδα όπου Κρήτη και Δυτική Θράκη θα ήταν αυτόνομες/ανεξάρτητες όπως άλλωστε υπήρξαν κάποτε, όπου θα ανασυστήνονταν η Ιόνιος Πολιτεία και η Ηγεμονία της Σάμου! Υπόψη ότι η εθελούσια ομοσπονδιοποίηση αυτόνομων, αυτοδιοίκητων και αυτοδιαχειριζόμενων περιοχών που θα αντικαταστήσουν τα παλιά συγκεντρωτικά εθνικά κράτη δεν είναι μόνο ένα παλιό αριστερό/ελευθεριακό όραμα, είναι επίσης μια εξέλιξη απόλυτα συμβατή με τον σύγχρονο φιλελεύθερο καπιταλισμό, ακόμα και με τη μοντέρνα ακροδεξιά οπτική εφόσον τηρούνται οι εκατέρωθεν συμβάσεις. Αυτή είναι φυσικά η αισιόδοξη πλευρά – η απαισιόδοξη είναι το τέλος του κοσμοπολιτισμού και της πολυπολιτισμικότητας μέσα σε ένα κατακερματισμένο εθνικιστικό ντελίριο, στη διάδοση του οποίου συνέβαλαν οι ελιτίστικες, ιμπεριαλιστικού τύπου πολιτικές της ΕΕ την τελευταία ειδικά δεκαετία. Σε κάθε περίπτωση, η βάρβαρη καταστολή σαν αυτή που επέλεξε, αντί του εξαντλητικού διαλόγου, ο Ισπανός πρωθυπουργός είναι μαθηματικά βέβαιο ότι οδηγεί στα ακριβώς αντίθετα από τα προσδοκώμενα από την εξουσία αποτελέσματα.

Ζούμε έπειτα σε καιρούς όπου το προσωπικό γίνεται ολοένα και πιο επίμονα πολιτικό. Που καταρχήν επιδιώκει την ατομική, την ταυτοτική του αυτοπραγμάτωση, είτε πρόκειται για εθνική ή θρησκευτική συνείδηση, είτε για ζητήματα φύλου, φυλής ή σεξουαλικότητας. Οι πόλεις-κράτη -θεματοφύλακες της ελευθερίας, της ευζωίας και της προόδου κατά το ευτοπικό σενάριο, ενός υπερσυγκεντρωτικού, αυταρχικού δεσποτισμού κατά το δυστοπικό- ξανάρχονται στο ιστορικό προσκήνιο: οι μητροπόλεις του μέλλοντος θα έχουν ίδια ή και περισσότερη ισχύ από τις κρατικές οντότητες στις οποίες θεωρητικά θα ανήκουν αν δεν έχουν πλήρως αυτονομηθεί. Η τάση για τη δημιουργία υπερεθνικών, πολυσυλλεκτικών οντοτήτων όπως ήταν παλιότερα οι αυτοκρατορίες ή πιο σύγχρονα οι μεγάλες ομοσπονδιακές δομές, κρατικές ή κοινοπολιτειακές, τύπου ΗΠΑ, ΕΣΣΔ, ΕΕ, τείνει να αντικαθίσταται από το «μικρό», το «τοπικό», κατά τον ίδιο τρόπο που έχουν πια αποδομηθεί οι κυρίαρχες θρησκείες, τα κυρίαρχα έθνη, τα κυρίαρχα φύλα και φυλές, οι κυρίαρχες σεξουαλικότητες. Εξέλιξη που άλλους ενθουσιάζει, άλλους πάλι τους τρομάζει ανάλογα την κουλτούρα και το βιοτικό επίπεδο. Η ίδια η ιστορία δεν εξελίσσεται γραμμικά - τον κοσμοπολιτισμό, τα προνόμια και τις ελευθερίες των ελεύθερων πολιτών στους ρωμαϊκούς και ελληνιστικούς χρόνους διαδέχτηκε στην Ευρώπη ένας σκοτεινός Μεσαίωνας. Αντίστοιχες προκλήσεις αντιμετωπίζει σήμερα η Ευρώπη της ΕΕ. Αντίστοιχη ήταν η εικόνα της ανεκτικής, πολυσυλλεκτικής, πολιτιστικά ανεπτυγμένης ισλαμικής Μέσης Ανατολής της εποχής μετά τις μογγολικές εισβολές του 12ου αιώνα, μια γεωγραφική ενότητα της οποίας ο χάρτης καλείται να αλλάξει ξανά μετά το 93% υπέρ του ανεξάρτητου Κουρδιστάν στο χτεσινό δημοψήφισμα -λίγο παραπάνω από το 90% της Καταλονίας-, αλλά φυσικά ούτε δεν εξαρτάται αποκλειστικά από τη λαϊκή βούληση...

Το μεγάλο στοίχημα του 21ου αιώνα φαίνεται να είναι αν και πώς μπορεί όλη αυτή η γενικότερη τάση εθνικής, θρησκευτικής, φυλετικής, ταυτοτικής κ.λπ. αυτονόμησης κι αυτοπραγμάτωσης σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο να αποκτήσει πρόσημο προοδευτικό, δικαιωματικό, συνεργατικό, κοσμοπολιτικό, να μην αποτελέσει «κερκόπορτα» άλλων, νεόκοπων ολοκληρωτισμών και απομονωτισμών με εφαλτήριο τη φορά αυτή το κατά τα άλλα απόλυτα σεβαστό δικαίωμα στη διαφορά, τη διαφορετικότητα και τον κάθε λογής αυτοπροσδιορισμό.

Στήλες
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
οι Καταλανοι μαχονταν το 1700 για να μην ενωθουν στενοτερα με τους Καστιλιανους. Οι ελευθερες πολιτειες που αναφερει ο συγγραφεας μαχονταν λυσαλεα με νεκρους γδαρμενους (Δασκαλογιανης) και πονο για να ενωθουν μεταξυ τους. Οχι μονο ανιστορητα και απο Καταλανικη και απο Ελληνικη πλευρα αλλα και φτυσιμο στους τοσους νεκρους. Συγγωμη αλλα θα ειμαι αυστηρος. Φυσικα οποιος θελει να ανασυστησει υποτελη κρατη στην Οθωμανικη πυλη ελευθερος να το κανει, απλα να ξερουμε ποιο το διακινουν και ποιοι ευνοοουνται, σε αυτη τη γειτονια.
"στην ολοένα ευρύτερη απήχηση ξενοφοβικών αντιλήψεων και πολιτικών σχηματισμών"Η παράνοια χτυπάει κόκκινο: οι ξενοφοβικοί είναι οι Ισπανοί και όχι οι σχεδόν εθνικιστές Καταλανοί. Να υπενθυμίσω τα ξενοφοβικά (αν και χρησιμοποιείται ο πιο αριστερίζον όρος "τουριστοφοβικά") συνθήματα της Βαρκελώνης όπου δείχνουν την αγάπη τους στους ξένους που έρχονται και "διαβρώνουν την τοπική κοινωνία". Τελικά όμως θέλουμε μια πολυπολιτισμιακή, διεθνιστική κοινωνία ή απόσχιση διαφόρων περιοχών που αναζητούν αυτονομία ενδυναμωμένες με εθνικιστικά/τοπικιστικά ξενοφοβικά ιδεώδη; Γιατί όπως φαίνεται η "ανθρωπιστική" άποψη τείνει προς εκείνους που χτυπάνε (με φωτογραφίες/βίντεο/κείμενα) πιο έντονα στο συναίσθημα.
Το πας μακρια, εχοντας μιλησει με Καταλανο που θελει ανεξαρτησια το προβλημα τους ειναι οι ... Ισπανοι που ερχονται σωρηδον και μενουν Καταλονια και τους κανουν dilute. Αλλα κατα τα αλλα ειναι διεθνιστικο rofl
@ Double Helix …Συγνώμη αλλά το θέμα δεν υφίσταται μόνο στην Βαρκελώνη:«Venice bans new hotels as crackdown on tourism continues»http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/italy/veneto/venice/articles/venice-bans-new-hotels-as-crackdown-on-tourism-continues/"First Venice and Barcelona: now anti-tourism marches spread across Europe(Demos in San Sebastián and crackdowns in Rome and Dubrovnik as locals vent frustration at city-breakers and cruise ships)"https://www.theguardian.com/travel/2017/aug/10/anti-tourism-marches-spread-across-europe-venice-barcelonaενδεικτικά μία από τις φωτογραφίες "tourists go home" είναι από την πρωτεύουσα του Πριγκιπάτου της Αστούριας, το Οβιέδο (ισπανικός βορράς, καμία σχέση με Καταλονία δλδ)επίσης: "Anti-tourism protests now hit Croatia - but is your summer holiday affected?"http://www.express.co.uk/travel/articles/839544/anti-tourism-spain-barcelona-riots-croatiaΤο θέμα είναι ότι όταν δίδεται τόσο υπερβολικό βάρος στον τουρισμό και στην ενοικίαση των σπιτιών στις "ορδές των τουριστών", είτε παράνομα, είτε μέσω airbnb κ.λπ, οι «γηγενείς» καταλήγουν να εκτοπίζονται, καθώς τα ενοίκια εκτοξεύονται στο θεό. Ένα παράδειγμα, ελλαδικό, πρόσφατο είναι αυτό της Σαντορίνης, δεν λέω ότι είναι όμοιο, αλλά κάποιες αναλογίες μπορούν να τραβηχτούν από εκεί: http://www.lifo.gr/now/greece/160124 Το γενικότερο infrastructure και capacity της εκάστοτε τουριστικής πόλεως είναι ένα άλλο θέμα επίσης, που «δοκιμάζεται» από τα εκατομμύρια τουριστών, που -σημειωτέον- εξασκούν ένα είδος «πολυτελείας» και όχι (απόλυτης) ανάγκης. Υπάρχουν πόλεις που θα αναγκαστούν να λάβουν περιοριστικά μέτρα στον ανώτερο αριθμό τουριστών που μπορούν ημερησίως να τις επισκέπτονται, επειδή η κατάσταση δεν παλεύεται, κοινώς!"Barcelona cracks down on Airbnb rentals with illegal apartment squads"https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/02/airbnb-faces-crackdown-on-illegal-apartment-rentals-in-barcelona"Barcelona woman forced to occupy own apartment after Airbnb listing"https://elpais.com/elpais/2017/06/23/inenglish/1498219146_151621.html"Barcelona launches “bed protest” against illegal Airbnb apartments"https://elpais.com/elpais/2017/07/20/inenglish/1500539176_923596.htmlΔεν αμφιβάλω ότι σίγουρα θα υπάρχουν και "καθαρόαιμοι" ξενοφοβικοί/ρατσιστές στους κόλπους αυτών που αντιδρούν στις ορδές των τουριστών, αλλά δεν είναι δυνατόν να εξετάζουμε το εν λόγω (anti-tourism) φαινόμενο, υπό μία και μοναδική διάσταση.
Δεκτόν φίλτατο βλαχάκι αλλά το τι κάνει νιάου-νιάου το φανταζόμαστε όλοι. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι η έξαρση του Καταλανικού εθνικισμού είναι παντελώς άσχετη με το αντι-τουριστικό κίνημα: Aν γνωρίζει κάποιος Ισπανικά ας μας πεί τι γράφει σχετικά με το δημοψήφισμα η Arran (σοσιαλιστική/φεμινιστική/αριστερή οργάνωση που βανδαλίζει στον ελεύθερο χρόνο της τουριστικά ποδήλατα): http://arran.cat/
Η βία είναι αδικαιολόγητη αλλά δεν μπορεί να αποτελεί λόγο για ανεξαρτητοποίηση. Είναι πραγματικό πρόβλημα ή όχι η κατάλυση του Συντάγματος σε μία χώρα; Προφανώς η αντίθετη άποψη δεν έχει σημασία γιατί από χθες οι μόνες εικόνες είναι οι εικόνες βίας απέναντι σε αθώους πολίτες, που ωστόσο παρανομούσαν. Οι τοπικές αρχές καλούσαν τον κόσμο σε ανυπακοή και χρησιμοποίησαν (εξαπάτησαν) τον κόσμο ώστε να πετύχουν το σκοπό τους, τις εικόνες βίας τις οποίες θα χρησιμοποιήσουν για να δικαιολογήσουν την παράνομη και μονομερή διακήρυξη ανεξαρτησίας. Φαίνεται όμως ότι εξαπάτησαν και πολλούς άλλους καθώς υπάρχει πολύς κόσμος που στηρίζει οτιδήποτε μπορεί (στο μυαλό του) να φέρει αναταράξεις μέσα στην Ε.Ε.Το 90% δεν επιβεβαιώνεται με κάνένα τρόπο γιατί δεν υπήρχαν ούτε καν εκλογικοί κατάλογοι, ενώ οι εφορευτικές επιτροπές ήταν μόνο εθελοντές του "Ναι", ενώ πολύς κόσμος ψήφισε 3-4 φορές. Κανείς δεν μιλάει για την δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται εκατομμύρια Καταλανοί που θέλουν να είναι Ισπανοί αλλά δεν βγαίνουν να το φωνάξουν. Όχι στη βία αλλά Όχι και στην κατάλυση κάθε έννοιας Κράτους δικαίου.
"Κανείς δεν μιλάει για την δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται εκατομμύρια Καταλανοί που θέλουν να είναι Ισπανοί αλλά δεν βγαίνουν να το φωνάξουν".Χωρίς να παίρνω θέση υπέρ ή κατά (διότι ούτε εις θέσιν είμαι, ούτε ιδιαίτερο λόγο/ ενδιαφέρον έχω επ' αυτού) την άνωθεν δήλωση -ειλικρινά μα τον Τούτατις- δεν την αντιλαμβάνομαι.Αυτοί που απέχουν το πιθανότερο είναι πως είτε δεν θέλουν κάτι *αρκετά* είτε *δεν ξέρουν* τι θέλουν/ τι είναι "καλύτερο". Αν ξέρεις τι είναι καλύτερο (κατά την άποψή σου, πάντοτε) και το θέλεις σε ικανό βαθμό, δεν έχεις κανένα λόγο να απέχεις. Επίσης δεν είναι κεραυνός εν αιθρία, για να πει κανείς ότι «δεν περίμενα τέτοια αποτελέσματα κ.λπ.» , εδώ και πολλά χρόνια η αποσχιστική διάθεση αυξάνει,έμπρακτα, βάσει συγκεκριμένων γεγονότων κ.λπ..