Πολιτισμικά αφηγήματα υπεροχής στα γαλλικά μίντια

Πολιτισμικά αφηγήματα υπεροχής στα γαλλικά μίντια Facebook Twitter
3

Μένω δύο δρόμους πάνω από εκεί που συνέβησαν τα γεγονότα της Παρασκευής. Δέκα βήματα από το Carillon και το Petit Cambodge. 129 θύματα. Και θλίψη, πόνος, πανικός. Και απογοήτευση. Απογοήτευση απο αυτά που ακούω στο ραδιόφωνο, διαβάζω στις εφημερίδες, ακούω τριγύρω. Οι σκέψεις μου είναι ακόμα διάσπαρτες. Αλλά είναι επιτακτικό να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε πως διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή ο λόγος στα μίντια, των οποίων η δύναμη ειναι δεδομένη στις σημερινές κοινωνίες.


Παρατηρώ λοιπόν δύο πλαίσια που διαμορφωνει ο δημοσιογραφικός λόγος στη Γαλλία από την Παρασκευή. Και είναι πλαίσια τα οποία παρουσιάζουν μια ιστορική συνοχή αν λάβουμε υπόψη τα γεγονότα του Charlie Hebdo το Γενάρη.

Αυτό το πολιτισμικό αφήγημα έχει τη δική του λειτουργία μέσα στην κατασκευή του δημοσιογραφικού και πολιτικού λόγου τις τελευταίες μέρες. Επιτρέπει στους δημοσιογράφους να κατασκευάζουν την απειλή ως εξωτερικη, ερχόμενη απο ενα βάρβαρο Άλλο, απενοχοποιώντας με τον πιο προκλητικό τρόπο κάθε ευθύνη της γαλλικής κυβέρνησης ή των διωκτικών αρχών στην τραγωδία της Παρασκευής.


Πρώτον, υπάρχει μια διαρκής αναφορά στο θέμα της εξωτερικής ασφάλειας ως απαραίτητης προυπόθεσης για την εσωτερική ασφάλεια. Βασισμένοι σε αυτό το επιχείρημα τα μίντια παραχωρούν το λόγο σε θεσμικούς και στρατιωτικούς παράγοντες που εξηγούν την εκ νέου στρατιωτική επιχείρηση της Γαλλίας κατά του Ισλαμικού Κράτους στη Συρία. Από χθες υπάρχει επίσης μια διαρκής αναφορά στη συμμαχία μεταξύ Ρωσιας και Γαλλιας και στις μελλοντικές κοινές τους στρατιωτικές επιχειρήσεις.


Δεύτερον, -και πολύ ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μου-, αναπαράγεται ένα, όχι νέο, πολιτιστικό αφήγημα. Αυτό μπορεί να περιγραφεί ως μια ρητορική επιχειρηματολογία σύμφωνα με την οποία οι τρομοκράτες του Ισλαμικού Κράτους επιτέθηκαν τους νέους στα μπαρ και τις συναυλίες του Παρισιού επειδή είναι "ειδωλολάτρες της ανωμαλίας", δηλαδή επειδή πίνουν, διασκεδάζουν, κάνουν σεξ, καπνίζουν. Από το Σάββατο αναρίθμητες εκπομπές στα δημοφιλέστερα δημόσια ραδιόφωνα της χώρας (France Inter, France Info) κανουν "ελεγείες στη διαστροφη", αναπαράγωντας και έτσι επιτελώντας τελικά μια πραγματικότητα τα όρια της οποίας δύσκολα επαληθεύονται. (Σε εισαγωγικά οι όροι που χρησιμοποιήθηκαν από τους δημοσιογράφους)

Ονομάζω αυτή τη ρητορική πολιτισμικό αφήγημα γιατί εδραιώνει μια παλιά ιδέα ότι υπάρχουν δυο εντελώς διαφορετικοί πολιτισμοί (ο ένας ευρωπαικός και προοδευτικός, ο άλλος αραβομουσουλμανικός και σκοταδιστής), που μάχονται ο ένας τον άλλο, ή καλύτερα ο δεύτερος απειλεί διαρκώς τον πρώτο. Αυτό το πολιτισμικό αφήγημα έχει τη δική του λειτουργία μέσα στην κατασκευή του δημοσιογραφικού και πολιτικού λόγου τις τελευταίες μέρες. Επιτρέπει στους δημοσιογράφους να κατασκευάζουν την απειλή ως εξωτερικη, ερχόμενη απο ενα βάρβαρο Άλλο, απενοχοποιώντας με τον πιο προκλητικό τρόπο κάθε ευθύνη της γαλλικής κυβέρνησης ή των διωκτικών αρχών στην τραγωδία της Παρασκευής. Και δεύτερον διαιωνίζει ένα λόγο, που υπάρχει ήδη από την εποχή της αποικιοκρατίας, ότι δηλαδή η ελευθερία και η προοδευτικότητα αποτελούν μοναδικό προνόμιο της γαλλικής δημοκρατίας.

___________

O Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης λέκτορας Κοινωνιολογίας, Ιδρυμα Πολιτικών Επιστημών Παρισιού
[email protected]

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι άλλαξε μετά τη 13η Νοεμβρίου. Oι επιπτώσεις της τρομοκρατικής ενέργειας στο Παρίσι

Διεθνή / Τι άλλαξε μετά τη 13η Νοεμβρίου. Oι επιπτώσεις της τρομοκρατικής ενέργειας στο Παρίσι

Οι ηθικοί αυτουργοί της δημιουργίας του μορφώματος ISIS και η διαδικτυακή κάλυψη ενός σημαντικού γεγονότος. Σχολιάζουν οι: Βασιλική Γεωργιάδου, Σεραφείμ Σεφεριάδης, Ευτύχης Βαρδουλάκης και Λευτέρης Κουσούλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Παρίσι των δολοφονημένων και το μήνυμα. Από τον Νικόλα Σεβαστάκη

Δεύτερες Σκέψεις / Το Παρίσι των δολοφονημένων και το μήνυμα. Από τον Νικόλα Σεβαστάκη

Η ολοκληρωτική λογική στηρίζεται κυρίως σε ένα επεκτατικό, εξαγνιστικό όραμα. Όσοι αντιστέκονται στις «οδηγίες» της θεωρούνται υπάνθρωποι, ρυπαρές και διεφθαρμένες οντότητες που ανήκουν σε έναν πολιτισμό που καταρρέει. Ιδίως, όμως, αυτή η εγκληματική ιδεολογία αρνείται να κάνει τις στοιχειώδεις διακρίσεις.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Με το συμπάθιο, αλλά ποια ακριβώς είναι η ευθύνη της "γαλλικής κυβέρνησης ή των διωκτικών αρχών στην τραγωδία της Παρασκευής"? Άλλωστε οι ισλαμιστές δεν χτύπησαν την κυβέρνηση αλλά πολίτες που διασκέδαζαν. Αυτό δεν είναι ένα βάρβαρο χτύπημα στον πολιτισμό ή το παραπάνω κείμενο είναι μια προσπάθεια απενοχοποίησης των δραστών; Έχετε καταλάβει οτι για πολύ κόσμο στο ισλάμ η βίαιη υποταγή της ελεύθερης έκφρασης δεν είναι "πολιτισμικό αφήγημα" (ο,τι και αν σημαίνει αυτό) αλλά πραγματικότητα; Και δεν μιλάμε (μόνο) για τα ούγκανα της μέσης ανατολής αλλά για Βέλγους, Γάλλους, Άγγλους που θεωρούν την Σαρία ανώτερη από τα συντάγματα των χωρών όπου είναι πολιτογραφημένοι.
Κι εμένα με προβλημάτισε αυτο το μέρος του άρθρου. Μπορώ να το καταλάβω μόνο σαν μια κριτική σχετικά με τα προληπτικά μέτρα και ενέργειες που θα μπορούσε να είχε πάρει η γαλλική κυβέρνηση. Ίσως εννοεί λοιπόν πως η γαλλική κυβέρνηση αντι να εθελοτυφλεί με την κατάσταση στη Συρία και ενώ είχε απ όσο φαίνεται πληροφορίες πως το Παρίσι έχει στοχοποιηθεί απο τους τζιχαντιστές και ένα μέρος του μουσουλμανικού πληθυσμού έχει "αγριέψει" δεν έκανε απολύτως τίποτα για να προστατέψει τους πολίτες της. Σχετικά με το τελευταίο που λες, φυσικά και είναι τραγικό. Δε γίνεται σε ένα δημοκρατικό κράτος να υπάρχει "παράλληλη" δικαιοσύνη. Στο χέρι των κρατών είναι να εξαλείψουν αυτά τα φαινόμενα. Δε ξέρω πως, δεν είναι δουλειά μου να προτείνω λύση απο μια σελίδα σα τη λαιφο.Σε γενικές γραμμές θεωρώ πως ο αρθρογράφος θα έπρεπε να είχε αφιερώσει μερικές γραμμές παραπάνω για να ορίσει καλύτερα το θέμα του και να εξηγήσει τι εννοεί. Το κείμενο είναι πολύ αφαιρετικό και χωράει διάφορες ερμηνείες. "Πολιτισμικό αφήγημα" κατάλαβα πως εννοεί τη "μάχη" των πολιτισμών που περιγράφεται στα μέσα την τελευταία εβδομάδα. Όπως και να έχει θα έπρεπε να το είχε αναλύσει λίγο παραπάνω.
Πιθανόν η η ελευθερία και η προοδευτικότητα να μην αποτελούν μοναδικό προνόμιο της γαλλικής δημοκρατίας.Σίγουρα όμως είναι άγνωστες έννοιες για τους ισλαμιστές τρομοκράτες.Το ότι θεωρούν την υπαρξή μας και τον τρόπο ζωής μας προσβολή των δικών τους αξιών είναι γεγονός αναμφισβήτητο.Δύο στοιχεία θεωρώ σημαντικά για την κατανόηση του ISIS ή Daesh<>