Ιάσων και Γιάνης: Oι θορυβοποιοί των ημερών και το διπλό σύνδρομο του σωτήρα και του θύματος

Ιάσων και Γιάνης: Oι θορυβοποιοί των ημερών και το διπλό σύνδρομο του σωτήρα και του θύματος Facebook Twitter
2


Ιάσων Σχινάς-Παπαδόπουλος και Γιάνης Βαρουφάκης. Δύο από τις φιγούρες των ημερών, αν και ο δεύτερος υπήρξε ο εμβληματικός θορυβοποιός της πολιτικής σκηνής για πολλούς μήνες. Υπάρχει, άραγε, κάποιο νήμα, ένας μίτος που μπορεί να ενώσει αυτές τις τόσο διαφορετικές περιπτώσεις;


Η ηλικία, η διαδρομή, το ύφος και η γλώσσα, όλα διαφέρουν. Και οι δύο, όμως, αναφέρονται στην Αριστερά. Ο νέος επιστρατεύοντας τις αγωνιστικές και θυσιαστικές στιγμές από το οικογενειακό άλμπουμ. Ο πρώην υπουργός σπεύδοντας να προβάλει τη δική του (αυτο)-θυσία χάριν της εναλλακτικής και δίκαιης Ευρώπης που κανένας δεν την ήθελε. Η απάντηση του ενός ανατρέχει στα τιμαλφή μιας Αριστεράς που μαρτύρησε δεκαετίες πριν γεννηθεί ο ίδιος τη δεκαετία του '80. Οι απαντήσεις του φιλόδοξου ευρω-κομματάρχη σκιτσάρισαν το πορτρέτο του αστού αντικομφορμιστή που έπεσε πάνω στο τείχος της άρνησης των άλλων Ευρωπαίων.


Ποιο είναι, λοιπόν, το νήμα; Αν το σκεφτούμε προσεκτικά, είναι μια διαρκής αυτοκολακεία. Είναι, επίσης, η άρνηση κάθε δεύτερης σκέψης για προσωπικές ευθύνες, πολιτικά σφάλματα και λάθος συλλογισμούς. Ακόμα και η ανάληψη ευθύνης μοιάζει –στην περίπτωση Βαρουφάκη– με πλάγια τεχνική αποθέωσης του εαυτού του. Κάποιοι, ας πούμε, δεν καταλαβαίνουν ακόμα την αρχή της ουδετερότητας του κράτους. Ακόμα και αν αυτή η αρχή δεν τηρείται από όλες τις κυβερνητικές πλειοψηφίες και τα κυρίαρχα κόμματα, παραμένει πολύτιμη κατάκτηση. Άλλος μοιάζει να αγνοεί ότι τα τυχοδιωκτικά παιχνίδια δεν συνιστούν διαπραγμάτευση.

Το ζήτημα είναι το διπλό σύνδρομο του σωτήρα και του θύματος. Κυρίως, όμως, είναι η απώλεια του μέτρου όχι ως ψυχολογικό κουσούρι αλλά ως πολιτικός κίνδυνος για κάθε πολιτικό χώρο. Η απώλεια του μέτρου βγάζει ανθρώπους που πιστεύουν ότι η Ιστορία είναι με το μέρος τους και ότι τα λόγια και οι πράξεις τους ενσαρκώνουν τη δικαιοσύνη και την ίδια την εντιμότητα.

Να κολακεύεις, λοιπόν, τον εαυτό σου κρατώντας τη βεβαιότητα ότι εσύ διαφέρεις: ότι η φύση των πράξεών σου είναι διαφορετική γιατί όλα όσα κάνεις συνδέονται με μια αρχική πρόθεση χειραφέτησης. Αυτή ακριβώς η ιδέα μεγαλείου μέθυσε κάμποσους Ιάσονες τα τελευταία χρόνια. Αλλά γι' αυτήν τη μέθη έχουν, νομίζω, μικρότερη ή μεγαλύτερη ευθύνη και άνθρωποι σαν τον Γιάνη Βαρουφάκη. Όμηροι της εικόνας τους και του επιμελώς ατημέλητου ριζοσπαστισμού της. Αυτοί που προτίμησαν να αναπαράγουν ρηχά ή κούφια συνθήματα στα αμφιθέατρα αντί να βοηθήσουν τους Ιάσονες να σκεφτούν καλύτερα την κρίση. Και, τελικά, επαναπαύτηκαν στην καταδίκη των αντιπάλων τους, σχεδιάζοντας διάφορα, ανερμάτιστα Plan x.


Μιλώντας, ωστόσο, για τον Γιάνη ή τον Ιάσονα ως τύπους που ανέδειξε αυτή η δύσκολη εξαετία, δεν απομονώνουμε πρόσωπα. Το ζήτημα είναι το διπλό σύνδρομο του σωτήρα και του θύματος. Κυρίως, όμως, είναι η απώλεια του μέτρου όχι ως ψυχολογικό κουσούρι αλλά ως πολιτικός κίνδυνος για κάθε πολιτικό χώρο. Η απώλεια του μέτρου βγάζει ανθρώπους που πιστεύουν ότι η Ιστορία είναι με το μέρος τους και ότι τα λόγια και οι πράξεις τους ενσαρκώνουν τη δικαιοσύνη και την ίδια την εντιμότητα.


Κάποιος φίλος είπε προχτές, χωρίς να αστειεύεται, ότι αυτό είναι «εθνικοφροσύνη». Είχε δίκιο. Ας μην παραξενευτούν όσοι ταυτίζουν τον εθνικόφρονα με το είδος του παλαιοδεξιού αντικομουνιστή της εποχής του 1950. Η εθνικοφροσύνη είναι βαθιά δομή που υπερπηδάει, όπως φαίνεται, τις πολιτικές οικογένειες και ανθεί και στα πιο απροσδόκητα μέρη. Τι ανθίζει; Η μονοπώληση της ηθικής και της ιστορικής αλήθειας. Η ιδέα ότι «εγώ που σας μιλώ» ενσαρκώνω μια έντιμη και ενάρετη Ελλάδα απέναντι στους δόλιους εσωτερικούς και εξωτερικούς εχθρούς της.


Ο Ιάσονας και ο Γιάνης, οι δύο ετερόκλητοι πρωταγωνιστές της εβδομάδας, ανατρέχουν έτσι στην αντίσταση για να σκεπάσουν τα κομμάτια και θρύψαλα του παρόντος.


Το ερώτημα είναι, όμως, αν θα μπορέσουμε να ζήσουμε ποτέ χωρίς εθνικοφροσύνη. Αν θα ξεμάθουμε τον ναρκισσισμό του αντιστεκόμενου λαού για να μάθουμε μιαν αλήθεια, ένα κομμάτι, έστω, αλήθειας. Και ας μην είναι τόσο κολακευτική η εικόνα στον καθρέφτη.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Καλά αυτό δεν είναι τίποτα. Η Ελλάδα πρέπει να είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που κομμουνιστές και αναρχικοί τα έχουν βρει απόλυτα! Κρατιστές αναρχικοί και δημοκρατικά εκλεγμένοι κομμουνιστές δεν υπάρχουν στο σύμπαν.. Ααα και για να μην μπερδεύονται κάποιοι, την αριστερά δεν την έβλαψε κανενας Τσίπρας και κανένας Μπαρουφάκης. Αυτοί έχουν ιδεολογικό πόλεμο με τη λογική. Την αριστερά την έβλαψε το ποίμνιο της και οι αρχαίες -προ 100ετίας- ανεφάρμοστες, επικίνδυνες και ανώριμες απόψεις της που βρήκαν πάτημα πάνω σε μια ιδεολογική ηγεμονία. Δεν νοείται δημοκρατία σήμερα που η αριστερά να μην θεωρείται το σοσιαλδημοκρατικό ή φιλελεύθερο κόμμα και δεξιά το συντηρητικό.
Υπαρχει κι ένα άλλο κοινο σημειο μεταξυ των κυριων Βαρουφακη και Παπαδοθπυλου. Ότι και οι δυο ευτελισαν την αριστερα. Η, ισως, και οι δυο εδειξαν ποιο είναι το πραγματικο, το σημερινο της προσωπο. Ενας συνδυασμος κοματτιλας και ψευτο/συγχρονου life style.