Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter
Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης, ηθοποιός, τραγουδιστής, μουσικός, τηλεπαρουσιαστής, σόουμαν κι έτσι θα τον θυμόμαστε, με όλες αυτές τις ιδιότητες μαζεμένες σε ένα ολοστρόγγυλο καλωσυνάτο πρόσωπο κάτω από τα γένια του.
1

Στα 14 μου δε χάναμε επεισόδιο από τα Κουφώματα, την απόλυτη νομιμοποίηση του σχολικού χαβαλέ δια χειρός Νίκου Ζερβού, όπου μια ομάδα νέων αντρών (Ζουγανέλης, Μπουλάς, Βαβούρας κ.α.) μας κάνανε μικρούς - μεγάλους να σερνόμαστε χάμω από τα γέλια.

Ύστερα ήρθαν τα τραγούδια όχι μακριά από το ύφος των Κουφωμάτων, με το οποίο τον αγάπησε το πανελλήνιο: Το Μπανάκι - Μανάκι σε μουσική Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, οι Ρέγγαι και λακέρδαι σε μουσική Γιάννη Γιοκαρίνη, το Κάτσε στο παπί μου του Μιχάλη Ρακιντζή, όλα μέσα από προσωπικούς δίσκους του, ενός σατιρικού pop - rock ιδιώματος, αρκετά δημοφιλούς εκείνα τα χρόνια.

 

Βασίλης Παπακωνσταντίνου - Σεμπάστιαν 

Κι όμως! Υπήρξε ροκάς με τη βούλα, που λένε. Το 1982 μάλιστα έβαλε ελληνικούς στίχους στο Sebastian από το θρυλικό The Human Menagerie των Steve Harley & Cockney Rebel, χαρίζοντας μία μεγάλη επιτυχία στον Βασίλη Παπακωνσταντίνου από το άλμπουμ του, Φοβάμαι.

Άλλωστε για μία δεκαετία με τον Παπακωνσταντίνου, τον Γιάννη Ζουγανέλη, την Ισιδώρα Σιδέρη, τη Σοφία Βόσσου και τον Λάκη Παπαδόπουλο διέγραψαν τη δική τους τροχιά στην αθηναϊκή νύχτα, βασικά στη μουσική σκηνή Αχ Μαρία στα Εξάρχεια, αλλά και αλλού, όπως στο Ροντέο της πλατείας Βικτωρίας και στο Κύτταρο της οδού Ηπείρου.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter

Εδώ, με την Αφροδίτη Μάνου και τον Γιάννη Γιοκαρίνη, στον εξώστη του παλιού Κύτταρου, τότε που οι τρεις τους έδιναν σειρά παραστάσεων στο ιστορικό κλαμπ, στα μέσα της δεκαετίας του 1980.

Ένα μυστήριο πράγμα με τον Σάκη Μπουλά! Όσο ενηλικιωνόμουν, όλο και αδιαφορούσα γι' αυτά που έκανε στο σήμερα - αναφέρομαι στα σήριαλ, που ουδέποτε παρακολουθούσα -, σκαλίζοντας αντιθέτως το παρελθόν του και την εμπλοκή του με τα κινήματα της Αριστεράς και το πολιτικό τραγούδι των 70s.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter

Όπως εδώ, όρθιος πίσω από τον συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο, που κάθεται στο πιάνο και προβάρει με τον θίασο των ηθοποιών και τραγουδιστών την Καντάτα για τη Μακρόνησο σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου.

Βρισκόμαστε στα 1975, στο ζενίθ της Μεταπολίτευσης. Μία ακόμη λιγότερο γνωστή συνεργασία του Μπουλά με τον Μικρούτσικο ήταν και η συμμετοχή του σε δύο μελοποιημένα ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη και του Κ. Παπαγεωργίου στο άλμπουμ Ο Γέρος της Αλεξάνδρειας το 1983, δίπλα στον Κώστα Θωμαΐδη και τον Γιώργο Μεράντζα.

 

Η μπαλάντα του έμπορα

Ιδιαίτερα καλλίφωνος και με την εκφραστικότητα του ηθοποιού, ο Μπουλάς τραγούδησε στις κοινές συναυλίες του Θάνου Μικρούτσικου και του Χρήστου Λεοντή που οδήγησαν και στην έκδοση ενός άλμπουμ με τίτλο Χρήστος Λεοντής - Θάνος Μικρούτσικος, Συναυλίες '81.

Εκεί μέσα ερμήνευε σε πρώτη εκτέλεση τη Μπαλάντα του Έμπορα σε, εξελληνισμένους από τον Μάριο Πλωρίτη, στίχους του Bertolt Brecht.

Το 1986 τον βρίσκουμε να συμμετέχει με τα φωνητικά του στο τραγούδι Ούτε με γνωρίζεις, ούτε σε γνωρίζω (Κατερίνα Σ.) που ερμήνευσε η Σοφία Βόσσου στο άλμπουμ Τσιμεντένια τραίνα του rock συγκροτήματος Τερμίτες. Επρόκειτο για το άλμπουμ που σηματοδότησε και την τελευταία παρουσία της Φλέρυς Νταντωνάκη στην εγχώρια δισκογραφία.

 

Τερμίτες - Ούτε με γνωρίζεις, ούτε σε γνωρίζω

Κατά υποκειμενική εκτίμηση, η σημαντικότερη εργασία του Σάκη Μπουλά στη μουσική ήταν ένας δίσκος που βγήκε το 1977 από τη Lyra του Αλέκου Πατσιφά. Επρόκειτο για τα Ανεπίδοτα γράμματα σε ποίηση Άρη Αλεξάνδρου και σε μουσική Μιχάλη Γρηγορίου, όπου για πρώτη φορά εκεί ο Μπουλάς πήρε ''πάνω'' του ως ερμηνευτής έναν ολόκληρο δίσκο δίπλα στην Αφροδίτη Μάνου.

Τα Ανεπίδοτα γράμματα παραμένουν ένα αβάν γκαρντ αριστούργημα, ενδεχομένως ό,τι καλύτερο μας κληροδότησε η δισκογραφία και η μελοποιημένη ποίηση των Μεταπολιτευτικών χρόνων. Επικοινώνησα ήδη με τον Γρηγορίου και πιστεύω το επόμενο post να είναι ένα δικό του κείμενο για τον ερμηνευτή του συγκεκριμένου έργου του!

 

Σάκης Μπουλάς, Αφροδίτη Μάνου - Παραλλαγή

Άλλες σημαντικές συμμετοχές του Μπουλά στη δισκογραφία ήταν φυσικά στους Αχαρνής (1977) του Διονύση Σαββόπουλου, ερμηνεύοντας τους Κήρυκες μαζί με τον Νίκο Παπάζογλου, στο έργο Λουκιανού Διάλογοι των Μίμη Πλέσσα - Κώστα Βίρβου και στο άλμπουμ Νά'μαστε πάλι εδώ Αντρέα (1985) των Αντρέα Μικρούτσικου - Μανώλη Ρασούλη.

Ενεργό μέλος της κοινότητας των Εξαρχείων και συνοδοιπόρος του Νικόλα Άσιμου από τις αρχές του 1970, όταν ο αυτόχειρας τραγουδοποιός κατέβηκε από την Κοζάνη στην Αθήνα, παραδόξως δεν συνεργάστηκε μαζί του στη φειδωλή δισκογραφία του.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter

Μπουλάς και Άσιμος, όμως, όπως και Ζουγανέλης, Σιδέρη, Χαρβάς και Αδριανός έστησαν από κοινού εν έτει 1975 το περιβόητο πολιτικό καφενείο Σούσουρο, στο μεταίχμιο ενός μεταχιπισμού στη χώρα μας και μιας πρώιμης αναρχικής καλλιτεχνικής διάθεσης.

Σύμφωνα με συνέντευξη του Μπουλά στον δημοσιογράφο Γιώργο Αλλαμανή, συγγραφέα της βιογραφίας Δίχως καβάτζα καμιά - Βίος και Πολιτεία του Νικόλα Άσιμου, οι δυο τους με τον Άσιμο τραγουδούσαν τους Τανκς-νταβάδες και το Φανάρι του Διογένη, ενώ ο Άσιμος του είχε χαρίσει ένα τεύχος του περιοδικού Θέατρο, συμβουλεύοντας τον να ασχοληθεί με ένα μονόπρακτο του Γερμανού θεατράνθρωπου Καρλ Βάλεντιν.

 

Τζίμης Πανούσης, Σάκης Μπουλάς

Αλησμόνητη και η συνάντηση Σάκη Μπουλά - Τζίμη Πανούση στον cult Δράκουλα των Εξαρχείων του Νίκου Ζερβού. Δείγμα αντιπροσωπευτικό του κλίματος μιας ολόκληρης εποχής για το κέντρο της Αθήνας σε επίπεδο πολιτικό και πολιτιστικό.

Την ασθένεια του Σάκη Μπουλά τη γνωρίζαμε όλοι πριν πεθάνει. Καρκίνος στο συκώτι με συνεχείς μεταστάσεις. Ένα μήνα του είχαν δώσει οι γιατροί, έναν ολόκληρο χρόνο άντεξε εκείνος, συμμετέχοντας μέχρι το τέλος σε μουσικές παραστάσεις.

Λέγεται πως το Κακό τον χτύπησε ως αποτέλεσμα των καταχρήσεων - συχνά μία κίρρωση του ήπατος δεν αργεί να γυρίσει σε καρκίνο και να οδηγήσει τον άτυχο ασθενή στο θάνατο.

Τι σημασία έχει; Επρόκειτο για νέο άνθρωπο - σε λίγες εβδομάδες θα συμπλήρωνε τα 60 του χρόνια - με την είδηση του φευγιού του να βυθίζει στο πένθος το πανελλήνιο που τον γνώρισε και τον αγάπησε μέσω της τηλεόρασης.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης, ηθοποιός, τραγουδιστής, μουσικός, τηλεπαρουσιαστής, σόουμαν κι έτσι θα τον θυμόμαστε, με όλες αυτές τις ιδιότητες μαζεμένες σε ένα ολοστρόγγυλο καλωσυνάτο πρόσωπο κάτω από τα γένια του.

Καλό Παράδεισο!

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
"Κι απ' των τάξεων την πάλη, προτιμάω την κραιπάλη".Όταν οι μουσικοί της νιότης σου φεύγουν ένας ένας (Ρασούλης, Παπάζογλου, Dio) νιώθεις τον χρόνο να σε απειλεί.Ας ελπίσουμε να δούμε σύντομα ανθρώπους με τη ζωντάνια, τη δροσιά, τη δημιουργικότητα και το ταλέντο του Μπουλά να ξανακατακλύζουν Εξάρχεια και περίχωρα.