Η Έλενα Πόκα μεταμφιέστηκε σε ελάφι κυκλοφορώντας στους δρόμους της Βηθλεέμ

Η Έλενα Πόκα μεταμφιέστηκε σε ελάφι κυκλοφορώντας στους δρόμους της Βηθλεέμ Facebook Twitter
Η Έλενα Πόκα μεταμφιέστηκε σε ελάφι κυκλοφορώντας στους δρόμους της Βηθλεέμ
0

Η Έλενα Πόκα γεννήθηκε στην Αθήνα, αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών και το 2005 αποφάσισε να φύγει για το Λονδίνο, όπου μένει μέχρι σήμερα, για να κάνει το μεταπτυχιακό της στο σύγχρονο θέατρο. Η Έλενα έχει αναπτύξει ένα ιδιαίτερο είδος δουλειάς, τόσο εικαστικό όσο και θεατρικό, κινούμενη σε μια φόρμα ποιητική που εξελίσσεται κυρίως σε δημόσιους χώρους.


Πριν από λίγες μέρες βρέθηκε στη Βηθλεέμ, προκειμένου να κάνει πραγματικότητα ένα πρωτότυπο πρότζεκτ. «Μια γυναίκα περπατάει στον δρόμο και ξαφνικά μετατρέπεται σε ελάφι. Προχωρά και τρέχει, άλλοτε ανέμελο και άλλοτε φοβισμένο, μέσα στον κόσμο. Παράλληλα, μια μικρή ομάδα άλλων περφόρμερ ακολουθεί το ελάφι και φωνάζει μέσα από μεγάφωνα λέξεις και προτάσεις από το έργο του Παλαιστίνιου ποιητή Mahmoud Darwish, "Mural". Σιγά-σιγά, η δράση δυναμώνει και πλήθος ανθρώπων ακολουθεί το ελάφι και αρχίζει να συμμετέχει στα φωνητικά μαζί με τους περφόρμερ. Ο κόσμος πλησιάζει το ελάφι, έχει διάφορες αντιδράσεις και στη συνέχεια το ελάφι μετατρέπεται σε γυναίκα και τούμπαλιν», εξηγεί. Γιατί προτίμησες την Παλαιστίνη; «Το συγκεκριμένο πρότζεκτ πραγματοποιήθηκε λόγω της πρόσκλησης που δέχθηκα από τον καλλιτέχνη Φώτη Καραγεωργίου μαζί με τον παραγωγό Πάνο Καλλιμέρη. Επίσης, έγινε σε συνεργασία με την Παλαιστινιακή Πρεσβεία στην Ελλάδα, η οποία το χρηματοδότησε, καθώς και με τη βοήθεια της παλαιστινιακής παροικίας στην Αθήνα» λέει.


«Το έργο μου έχει μια ποιητική αναφορά που τονίζει τα όρια του χρόνου, τα σύνορα που χτίζουμε επηρεασμένοι από τον φόβο καθώς και τον ορισμό της ταυτότητάς μας. Μιλάει πιο πολύ για την ομορφιά του θανάτου, αλλά και το κόστος της ζωής σε μια προσπάθεια να αποκρυπτογραφήσει αρχέγονα κομμάτια της ανθρώπινης φύσης. Συγκεκριμένα, στηρίζεται στον φόβο που προκαλεί η εσωτερική ανάγκη να ορίσουμε την ταυτότητά μας, η τάση να ανήκουμε σε ένα σύνολο, η αλληλοπροστασία και, κυρίως, η αντίσταση που επιδεικνύουμε στο να αποκαλύπτουμε την αληθινή μας φύση.  που σταματάει την κανονικότητα και προκαλεί», υποστηρίζει.

Το κοινό αντέδρασε με ενθουσιασμό και έγινε κυριολεκτικά ένα με τη δράση. Κάποιοι τρόμαξαν αρκετά, άλλοι γελούσαν, πολλοί κατέγραφαν τη δράση, όμως όλοι καταλάβαιναν σταδιακά ότι αυτό που γινόταν μπροστά τους, ενώ φαινόταν τελείως τρελό, είχε κάποιο λόγο ύπαρξης. Είχε κάτι να πει και κάτι να δώσει.


Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των πολιτών σε μια πόλη όπως η Βηθλεέμ, όπου η καθημερινότητα συνεχώς διαταράσσεται; «Το κοινό αντέδρασε με ενθουσιασμό και έγινε κυριολεκτικά ένα με τη δράση. Κάποιοι τρόμαξαν αρκετά, άλλοι γελούσαν, πολλοί κατέγραφαν τη δράση, όμως όλοι καταλάβαιναν σταδιακά ότι αυτό που γινόταν μπροστά τους, ενώ φαινόταν τελείως τρελό, είχε κάποιο λόγο ύπαρξης. Είχε κάτι να πει και κάτι να δώσει. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ενήλικοι σταματούσαν τους συνοδούς μας και τους ρωτούσαν γιατί το έκανα αυτό. Ακόμα πιο ενδιαφέρον ήταν για τα παιδιά, που μαζί μ' εμένα ένιωσαν ότι τους επιτρέπεται να συμμετάσχουν σε ένα παιχνίδι, είτε για ενήλικες είτε για παιδιά, όπου τίποτα δεν είναι "καλό και κακό", καθώς και ότι όλα επιτρέπονται, χωρίς να είναι επιζήμια για κάποιον. Ήταν συγκινητικό να βλέπω παιδιά, δειλά-δειλά, να γίνονται ένα με τη δράση, να αντιγράφουν την κίνησή μου και τα λόγια των περφόρμερ και να αντιδρούν στις κινήσεις μου. Ο κεντρικός δρόμος με τα αυτοκίνητα μπλόκαρε, οι άνθρωποι έβγαιναν έξω να δουν τι συμβαίνει και ακολουθούσαν τη δράση για λίγο, τη συζητούσαν και στη συνέχεια έφευγαν. Θυμάμαι μόνο έναν απ' όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ που σχεδόν πέρασε ξυστά με το αυτοκίνητό του από δίπλα μου, προκαλώντας την έντονη αντίδραση του κοινού. Ενώ όλοι θαύμαζαν και απολάμβαναν αυτή την εναλλαγή ανθρώπου-ελαφιού που συνέβαινε μπροστά τους και ήμουν απόλυτα εκτεθειμένη, χωρίς καμιά άμυνα, ένιωθα πόσο τρομακτική ήμουν ταυτόχρονα για το κοινό κάθε φορά που τους πλησίαζα και όλοι έτρεχαν μακριά, φωνάζοντας. Ήταν ένα συναίσθημα φόβου και σεβασμού μαζί» απαντά. «Προσωπικά, θεωρώ ότι το όλο έργο, έτσι όπως το εξέλαβα, διαδραστικά, μέσα από το κοινό, ήταν μια δημόσια τελετουργία που μιλάει για την ομορφιά του θανάτου και το κόστος της ζωής, αντανακλώντας ποιητικά σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης» προσθέτει.

Η Έλενα Πόκα μεταμφιέστηκε σε ελάφι κυκλοφορώντας στους δρόμους της Βηθλεέμ Facebook Twitter
Μια γυναίκα περπατάει στον δρόμο και ξαφνικά μετατρέπεται σε ελάφι.


Η επιλογή του ελαφιού για την Έλενα δεν προέκυψε τυχαία. «Το ελάφι φέρνει πάντα την ίδια σκηνή στο μυαλό μου, όταν στη ζούγκλα τα λιοντάρια κατασπαράζουν αυτό το υπέροχο και τόσο όμορφο ζώο. Είναι μια βαθιά ποιητική και απόλυτα μοιραία σκηνή που όλοι την παρακολουθούμε χωρίς να παίρνουμε θέση» λέει.


Η καλή υποδοχή από το κοινό, αλλά και το γεγονός ότι πολλοί την προέτρεψαν να επιστρέψει, αποτελούν για την Έλενα τις ιδανικές αφορμές ώστε να προγραμματίσει τον σχεδιασμό του πρότζεκτ στο Ισραήλ αλλά και στην Παλαιστίνη, που αυτήν τη φορά θα αφορά μια πιο δουλεμένη εκδοχή του έργου.


Παράλληλα, αυτές τις μέρες μελετά την ελληνική μυθολογία, συγκεκριμένα την απασχολεί ο μύθος της Περσεφόνης. «Η Περσεφόνη ζει μεταξύ της ζωής και του θανάτου, έρχεται και φεύγει από αυτό τον κόσμο και ό,τι βλέπει, το παρακολουθεί χωρίς καμιά προκατάληψη, ρατσισμό, διάκριση ή συμφέρον. Κατοικεί στην αιωνιότητα και ταυτόχρονα στον χρόνο και είναι ένας τρόπος με τον οποίο μπορώ να επεξεργάζομαι τις ζωές μας, τον τρόπο που λειτουργούμε, που αναπτύσσουμε τη γνώση και τον πολιτισμό καθώς και την εξέλιξή μας» καταλήγει.

Η Έλενα Πόκα μεταμφιέστηκε σε ελάφι κυκλοφορώντας στους δρόμους της Βηθλεέμ Facebook Twitter
Θυμάμαι μόνο έναν απ' όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ που σχεδόν πέρασε ξυστά με το αυτοκίνητό του από δίπλα μου, προκαλώντας την έντονη αντίδραση του κοινού.
Η Έλενα Πόκα μεταμφιέστηκε σε ελάφι κυκλοφορώντας στους δρόμους της Βηθλεέμ Facebook Twitter
Σιγά-σιγά, η δράση δυναμώνει και πλήθος ανθρώπων ακολουθεί το ελάφι και αρχίζει να συμμετέχει στα φωνητικά μαζί με τους περφόρμερ.
Η Έλενα Πόκα μεταμφιέστηκε σε ελάφι κυκλοφορώντας στους δρόμους της Βηθλεέμ Facebook Twitter
Προχωρά και τρέχει, άλλοτε ανέμελο και άλλοτε φοβισμένο, μέσα στον κόσμο.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT
Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ

Θέατρο / Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ

Το έργο του κορυφαίου Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ, που σφράγισε τη γερμανόφωνη λογοτεχνία κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η θεατρική αυτή διασκευή μετασχηματίζει τη μονολογική αφήγηση του πρωτοτύπου σε μουσικοθεατρικό έργο για τέσσερις φωνές και ένα πιάνο.
M. HULOT
Βάσω Καμαράτου: Οι πληγές μας μάς κάνουν καλύτερους ανθρώπους

Θέατρο / «Εγώ που δεν μασούσα, φοβάμαι πια να περάσω ανάμεσα από παρέα αγοριών»

Η επιστροφή της Βάσως Καμαράτου στο θέατρο με την «Κασέτα» της Λούλας Αναγνωστάκη ήταν η αφορμή για μια εκ βαθέων συζήτηση με την ηθοποιό που αποκαλύπτει στο Facebook τον εσωτερικό της κόσμο με ειλικρίνεια και ευαισθησία.
M. HULOT
I WAS THERE : ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ 

Θέατρο / «Στρακαστρούκες»: Μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, η παράσταση του Δημήτρη Σαμόλη είναι τρομερά επίκαιρη

Οι «Στρακαστρούκες» έρχονται να προστεθούν σε μια μακρά λίστα queer έργων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ηλίας Λογοθέτης: Ένας κάτοικος εντός της γλώσσας του Βιζυηνού

Θέατρο / Ηλίας Λογοθέτης (1939 - 2024): Ένας εργάτης του θεάτρου και του σινεμά που δεν υπήρξε σνομπ

Από τους Πέρσες του Κουν μέχρι το τηλεοπτικό Έτερος Εγώ Νέμεσις, ο Ηλίας Λογοθέτης διέσχισε όλα τα είδη με μπρίο, αξιοπρέπεια και ακατάβλητο ποιητικό οίστρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ

Θέατρο / Γιάννης Μαυριτσάκης: «Για δύο χρόνια απομονώθηκα και έγραφα, μόνος, σαν τα θηρία»

Λίγο πριν την πρεμιέρα του νέου του έργου «Rayman ούρλιαξε» σε σκηνοθεσία Περικλή Μουστάκη, ο συγγραφέας της ποιητικής ενατένισης και του σκληρού ρεαλισμού μιλάει για τα παιδικά του χρόνια, την πορεία του στο θέατρο, τη «συνάντησή» του με τον Μπερνάρ-Μαρί Κολτές και την αφοσίωσή του στη συγγραφή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ