Η ξαφνική παραίτηση του προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Η ξαφνική παραίτηση του προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου Facebook Twitter
3

Στην ξαφνική παραίτηση του Γιώργου Παπαλιού από τη θέση του προέδρου του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και μάλιστα «σε μια ευτυχισμένη στιγμή του ελληνικού σινεμά, με τη βράβευση του Αλέξανδρου Αβρανά», αναφέρεται άρθρο της Εφημερίδας των Συντακτών που υπογράφει η κ. Βένα Γεωργακοπούλου. Στην εφημερίδα μιλά και ο ίδιος ο κ. Παπαλιός, εφοπλιστής και σινεφίλ ο οποίος βρισκόταν εδώ και 7 χ΄ρονια στο τιμόνι του Κέντρου.  

Γράφει η δημοσιογράφος:

«Ο Παπαλιός δεν είναι ένα τυχαίο πρόσωπο, που εύκολα μπορεί να στερηθεί ο κινηματογράφος μας. Είναι ο ιδεολόγος και σινεφίλ εφοπλιστής, που κατέθεσε την ψυχή και τα χρήματά του για να γεννηθεί το νέο ελληνικό σινεμά στηρίζοντας τη δεκαετία του ’70 τον Θόδωρο Αγγελόπουλο και πολλούς άλλους σκηνοθέτες. Αυτός ο σχεδόν μυθιστορηματικός αλλά σεμνός και διακριτικός άνθρωπος δέχτηκε το 2006, με προτροπή τού τότε υπουργού Πολιτισμου Γιώργου Βουλγαράκη, να αναλάβει τα ηνία του ΕΚΚ. Εκανε μια μικρή επανάσταση.

Δική του ήταν η πολιτική στήριξης της νέας φουρνιάς των σκηνοθετών (του Λάνθιμου και της μεγάλης πια παρέας του), ενώ την ίδια στιγμή, παθαίνοντας αλλεργία με τις αγκυλώσεις του Δημοσίου, πρωτοστάτησε στη σύγκρουση με τις συντεχνίες του χώρου, στην αποδυνάμωσή τους από τα κέντρα λήψης αποφάσεων και στη διαμόρφωση ενός νέου, σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για το σινεμά, έχοντας στο πλευρό του τούς «Κινηματογραφιστές στην ομίχλη» και τον τότε υπουργό Πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο.

Τον Ιούλιο του 2011, κάνοντας ένα βήμα στο πλάι, παρέδωσε τα ηνία του νέου ΕΚΚ στον Γρηγόρη Καραντινάκη, πρόσωπο της απολύτου εμπιστοσύνης του, και περιορίστηκε στα καθήκοντα του προέδρου του Δ.Σ. Μέχρι να τα βροντήξει την Παρασκευή και να φύγει.

Η παραίτησή του προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στον κινηματογραφικό χώρο, ενώ θορύβησε και εξέπληξε και τον υπουργό Πολιτισμού, πόσω μάλλον που ήρθε μόλις μία εβδομάδα μετά τη δέσμευσή του, με την ευκαιρία της βράβευσης Αβρανά, να συναντήσει στελέχη του ΕΚΚ και νέους σκηνοθέτες για να συζητήσουν όλοι μαζί τη στήριξη του ελληνικού σινεμά. Ο Π. Παναγιωτόπουλος τηλεφώνησε αμέσως στον Γιώργο Παπαλιό, τον διαβεβαίωσε για την εκτίμησή του και τον κάλεσε να παραμείνει στη θέση του. Αυτός, όμως, εμμένει στην παραίτησή του.

Διότι, αντίθετα με την αρχική ανακοίνωση του ΕΚΚ, οι λόγοι της μόνο «προσωπικοί» δεν είναι. Σε αποκλειστικές δηλώσεις του προς την «Εφημερίδα των Συντακτών» ο κ. Παπαλιός, φανερά οργισμένος, καταγγέλλει την παλιά κυρίως, αλλά και τη νέα ηγεσία του ΥΠΠΟ, για μια σειρά από ενέργειες που δείχνουν αδιαφορία για το σινεμά, αλλά και διάθεση ελέγχου του ΕΚΚ και ανατροπής των κεκτημένων του.

Συγκεκριμένα:

●Για Κώστα Τζαβάρα: «Ενώ συνεργάστηκα τόσο ομαλά με Βουλγαράκη, Λιάπη, Σαμαρά, Γερουλάνο και δεν είχα ποτέ πρόβλημα, βρέθηκα ξαφνικά αντιμέτωπος με τον Κώστα Τζαβάρα, που άλλωστε και ο ίδιος παραδέχτηκε ότι από σπόντα ήταν στο ΥΠΠΟ. Επί ένα χρόνο, εκτός από μία φορά που μας είδε στην αρχή και άλλη μία που ζήτησε να μάθει γιατί έρχεται αυτός ο Δανός στο Δ.Σ. του ΕΚΚ και πληρώνουμε τόσο πολλά (σ.σ. ο Χένιγκ Κάμρε, ο άνθρωπος που γέννησε το θαύμα του νέου δανέζικου σινεμά), καμιά άλλη επαφή δεν είχαμε. Την ίδια στιγμή έβαζε αυτόν τον ανεκδιήγητο τύπο, που είχε χρίσει σύμβουλό του (σ.σ. τον Γιάννη Σολδάτο) να συνεργάζεται με τα σωματεία και να προωθεί το κλείσιμο του Κέντρου. Ο υπουργός αναγκάστηκε να τον κρεμάσει δημοσίως, μόνο όταν κατάλαβε ότι με αυτά που έλεγε τον έκανε ρεζίλι».

●Για Πάνο Παναγιωτόπουλο: «Επί τρεις μήνες δεν μας έχει δει. Και ξαφνικά, όταν πήραμε βραβεία στη Βενετία, βγήκε να πει ότι θα βρει νέους τρόπους επιδότησης των ταινιών. Χωρίς να μιλήσει με το Κέντρο Κινηματογράφου; Θέλει κι αυτός, όπως ο Τζαβάρας, να αλλάξει τον νόμο. Να τον αλλάξει, πού; Ξέρει αν και πού χωλαίνει; Και με ποιον θα τον αλλάξει; Με τα σωματεία, που τον πολέμησαν, όπως άλλωστε και ο κ. Τζαβάρας, όταν ψηφιζόταν στη Βουλή; Μήπως εκεί στο ΥΠΠΟ ή κάπου αλλού δεν συμφωνούν με τους νέους σκηνοθέτες, που χρηματοδοτεί το Κέντρο, και θέλουν να γυρίζουμε ταινίες που να εξυψώνουν το αίσθημα του ελληνικού λαού και να του δίνουν φτερά; Ολα να τα περιμένει κανείς».

●Για παρέμβαση ΥΠΠΟ υπέρ Γιάννη Σμαραγδή: «Το κερασάκι στην τούρτα ήταν όταν με πήραν από το γραφείο του Πάνου Παναγιωτόπουλου και μου ζήτησαν, με ευγενικό τρόπο, δεν λέω, “να βοηθήσω” μια συγκεκριμένη ταινία. Το θεώρησα αφάνταστα προσβλητικό. Επί εφτά χρόνια κανένας υπουργός δεν διανοήθηκε ποτέ να ζητήσει ρουσφέτι. Στο ΕΚΚ υπάρχουν αυστηρές διαδικασίες».

Ο κ. Παπαλιός αρνήθηκε να μας αποκαλύψει τον προστατευόμενο σκηνοθέτη του ΥΠΠΟ. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, η παρέμβαση έγινε για να πάρει ο Γιάννης Σμαραγδής κάποια χρήματα, που έχει ζητήσει για τη διανομή και προώθηση της ταινίας του «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι».

●Για αδιαφορία ΥΠΠΟ: «Είναι βαθύτατη πια η απογοήτευσή μου. Δύο μέλη του Δ.Σ. τού ΕΚΚ (η Τατιάνα Καραπαναγιώτη, που ήταν και αντιπρόεδρος, και η Χριστίνα Κάλλας) αποχώρησαν και επί ένα χρόνο δεν σκέφτηκαν να διορίσουν άλλα. Περιμένουμε ενάμιση χρόνο να υπογραφεί ο νέος εσωτερικός κανονισμός του Κέντρου. Γυρνάω παντού, στο υπουργείο Τουρισμού και αλλού, και εκλιπαρώ βοήθεια για τη δημιουργία του Film Commission, που θα φέρει ξένες παραγωγές στη χώρα, και ούτε ένα τηλέφωνο δεν πήρα για απάντηση».

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.