Μπέτανι Χιουζ: «Το Συμπόσιο του Πλάτωνα ήταν ένα dinner party με μουσική, χορό, φλερτ και κρασί»

Μπέτανι Χιουζ: «Από την Εποχή του Χαλκού και μετά, κύριο γνώρισμα του πολιτισμού μας είναι η πλεονεξία, ένα ανδρικό κατά βάση γνώρισμα»   Facebook Twitter
Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι δεν ήταν καθόλου πουριτανοί, αγαπούσαν τις διασκεδάσεις, εξυμνούσαν τον έρωτα κι αυτό το βρίσκω θαυμάσιο.
0

Ευρυμαθής, χαρισματική, πολυπράγμων, αξιολάτρευτη και ως χαρακτήρας, έχει κάνει όνομα στον χώρο της και όχι άδικα. Έχει γράψει τέσσερα ιστορικά βιβλία που έγιναν μπεστ σέλερ (ένα πέμπτο αφιερωμένο στα επτά θαύματα της αρχαιότητας είναι ήδη υπό έκδοση), έχει δώσει πλήθος διαλέξεις ανά τον κόσμο, έχει επίσης επιμεληθεί δεκάδες πόντκαστ, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικά προγράμματα ιστορικού, κυρίως, περιεχομένου αλλά με σύγχρονο προσανατολισμό (BBC 1 & 2, ITV, Channel 4 & 5, Netflix, History Channel, Viasat History), τα οποία γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. Ενέπνευσε τον σκηνοθέτη Ζακ Σνάιντερ για τη δημιουργία της ταινίας «300», απέσπασε πολλές διακρίσεις, έχει επίσης εργαστεί με ζήλο, καθώς αποκαλύπτει, για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα.   

Με έναυσμα λοιπόν τη διάλεξη που έδωσε στις αρχές Οκτωβρίου στο Kardamyli Festival, μιλήσαμε για την έννοια του «ευ ζην» στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και όχι μόνο, σε αντιδιαστολή με την υπερκαταναλωτικοποιημένη και κομμάτι χαζοχαρούμενη αντίληψη περί ευζωΐας που κυριαρχεί στις μέρες μας. Για τις απολαύσεις, που για τον Σωκράτη και για τον μαθητή του, τον Πλάτωνα, ήταν ευπρόσδεκτες αρκεί να κρατούσαν το μέτρο, για την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για τις κλασικές σπουδές διεθνώς, για την αξία της αμφισβήτησης την οποία ο Σωκράτης ταύτιζε, καθώς λέει, με την αγάπη για τους ανθρώπους – μια αγάπη με «ανατρεπτικό» περιεχόμενο. Για την τελευταία της σειρά ντοκιμαντέρ «Treasures» που είχε και ελληνικό ενδιαφέρον, για τον παραγνωρισμένο ρόλο των γυναικών στην ιστορία και τον πολιτισμό και τον ρόλο που έπαιξε η ανθρώπινη (και κατά βάση ανδρική, καθότι απαιτούσε είτε άσκηση είτε επιβολή δύναμης) πλεονεξία σε αυτή την εξέλιξη.  

Το πρόβλημα για τον Πλάτωνα, τον Σωκράτη, για τον σύγχρονό τους Κομφούκιο επίσης, δεν ήταν οι ηδονές και τα υλικά αγαθά αλλά η προσκόλληση σε αυτά, η πλεονεξία, η ματαιοδοξία, η απουσία μέτρου. Στόχος επομένως των φιλοσόφων ήταν να καλλιεργήσουν την αυτογνωσία και να διδάξουν την αρετή. Και όποιος τα επιτύχει αυτά μπορεί, έλεγαν, να κατορθώσει τα πάντα!

— Στην ομιλία αυτή, η οποία βασιζόταν στο βιβλίο σας «The Hemlock Cup: Socrates, Athens and the Search for the Good Life», αναφερθήκατε στην έννοια του ευ ζην και αναρωτιέται κανείς πόσο διαφέρει η προσέγγιση του Πλάτωνα και του Σωκράτη συγκριτικά με την πληθώρα «συνταγών» ευζωίας που κυκλοφορούν σήμερα.
Υπάρχει πράγματι μια θεμελιώδης διαφορά μεταξύ της έννοιας της ευζωΐας όπως την όριζαν οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι καθώς και άλλα μεγάλα πνεύματα που έζησαν σε άλλους τόπους, όπως ο Κομφούκιος και ο Βούδας. Η δική τους προσέγγιση δεν αφορούσε την «πεζή» καθημερινότητα και τις διαφόρων ειδών καταναλωτικές ηδονές που λειτουργούν σαν αντίβαρο για τους πιο προνομιούχους, ήταν πιο ολιστική και αφορούσε καταρχάς στην καλλιέργεια ενός «εσωτερικού πολιτισμού». Αν, έλεγαν, διαθέτεις πνευματική και ψυχική ευεξία, αυτό σίγουρα θα βελτιώσει στη σωματική σου υγεία και ευεξία, κατά συνέπεια θα σε κάνει μέτοχο στην ίδια τη χαρά της ζωής. Και αν αρχίσουμε να νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας, αν αποκτήσουμε δηλαδή το «γνώθι σ’ αυτόν», ο κόσμος γύρω μας θα καλυτερεύσει επίσης. 

Μπέτανι Χιουζ: «Από την Εποχή του Χαλκού και μετά κύριο γνώρισμα του πολιτισμού μας είναι η πλεονεξία, ένα ανδρικό κατά βάση γνώρισμα»   Facebook Twitter
Η Μπέτανι Χιουζ στην Αρχαία Ολυμπία.

— Η ιδέα αυτή για την αυτογνωσία μοιάζει, νομίζω, με αυτή κάποιων επηρεασμένων από την ελληνική φιλοσοφία χριστιανών διανοητών, χωρίς το ασκητικό πνεύμα εκείνων.
Βεβαίως. Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι δεν ήταν, ξέρετε, καθόλου πουριτανοί, αγαπούσαν τις διασκεδάσεις, εξυμνούσαν τον έρωτα κι αυτό το βρίσκω θαυμάσιο. Το ίδιο το διάσημο «Συμπόσιο» του Πλάτωνα ήταν ένα «dinner party» με μουσική, χορό, φλερτ, φαγητά και άφθονο κρασί! Ήταν μεν ιδεολόγοι αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστές. Το πρόβλημα για τον Πλάτωνα, τον Σωκράτη, για τον σύγχρονό τους Κομφούκιο επίσης, δεν ήταν οι ηδονές και τα υλικά αγαθά αλλά η προσκόλληση σε αυτά, η πλεονεξία, η ματαιοδοξία, η απουσία μέτρου. Στόχος επομένως των φιλοσόφων ήταν να καλλιεργήσουν την αυτογνωσία και να διδάξουν την αρετή. Και όποιος τα επιτύχει αυτά μπορεί, έλεγαν, να κατορθώσει τα πάντα!

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Μπέτανι Χιουζ, Κωνσταντινούπολη, Μια ιστορία τριών πόλεων, Μτφρ.:
Χρήστος Καψάλης, εκδόσεις Ψυχογιός

— Έχοντας μελετήσει σε βάθος τον Σωκράτη, τι εκτιμήσατε περισσότερο σε αυτόν;
Την πεποίθησή του ότι ως άτομα οφείλουμε να αμφισβητούμε τον κόσμο γύρω μας, κάτι που τον καθιστά πολύ σύγχρονο. Επίσης, την αγάπη για τους ανθρώπους, που ήταν κινητήριος δύναμη της διδασκαλίας του, μια αγάπη όχι με τη ρομαντική έννοια αλλά με εκείνη που εμπεριέχει τον σπόρο της ατομικής και της κοινωνικής αλλαγής. Δεν αρκεί, δίδασκε, να ζεις απλώς, χρειάζεται και να αγαπάς τη ζωή σου και πρέπει να βρεις καλούς λόγους γι’ αυτό. Στους σωκρατικούς διαλόγους, που δημιουργήθηκαν πριν από 24 αιώνες, βρίσκουμε επιπλέον τη γέννηση της ηθικής. Ο Σωκράτης στέκεται στην αρχή του κόσμου μας, όταν η δημοκρατία και η ελευθερία γίνονται για πρώτη φορά αντιληπτές ως θεμελιώδεις αξίες της κοινωνίας. Ποιο είναι το νόημα, λέει, των πολεμικών πλοίων και των τειχών και των αστραφτερών αγαλμάτων, αν δεν είμαστε ευτυχισμένοι; Αν έχουμε χάσει από τα μάτια μας την αρετή; Πολλά οφέλη μπορεί να αποκομίσει κανείς εντρυφώντας στην αρχαιοελληνική γραμματεία. 

Οι κλασικές και οι ιστορικές σπουδές, η αρχαιολογία και η φιλοσοφία ανθούν ξανά τα τελευταία αρκετά χρόνια και στη Βρετανία και σε πολλές άλλες χώρες και είναι ενδιαφέρον ότι σε μια τόσο νεωτερική εποχή οι άνθρωποι νιώθουν την ανάγκη να καταφεύγουν σε αυτές τις ανεξάντλητες δεξαμενές σκέψης, στις ιδέες και τις εμπειρίες που διαμόρφωσαν τον πολιτισμό μας. Είμαστε πλάσματα που λειτουργούμε με τη μνήμη, σήμερα μάλιστα οι νευροεπιστήμονες μάς λένε ότι τη μνήμη δεν την κρατάμε σε ένα είδος θύλακα στον εγκέφαλό μας, βρίσκεται στην περιοχή όπου εδράζεται και η λειτουργία της σκέψης, έχει λοιπόν και εξελικτική σημασία να διατηρούμε ζωντανές τις μνήμες μας. Χαίρομαι δε ακόμα περισσότερο να βλέπω νέους ανθρώπους να επανεκτιμούν την κλασική παιδεία, έστω με αφορμή τις λατινικές φράσεις ή τα «ξόρκια» που άκουσαν σε ταινίες όπως ο «Μονομάχος» και ο «Χάρι Πότερ». Μάλιστα, ο Μελ Γκίμπσον γύρισε ολόκληρη ταινία στα λατινικά, τα εβραϊκά και τα αραμαϊκά («Τα Πάθη του Χριστού») κι αυτό δεν την εμπόδισε να γίνει μεγάλη επιτυχία. 

Μπέτανι Χιουζ: «Από την Εποχή του Χαλκού και μετά κύριο γνώρισμα του πολιτισμού μας είναι η πλεονεξία, ένα ανδρικό κατά βάση γνώρισμα»   Facebook Twitter
Η Μπέτανι Χιούζ στο Kardamyli Festival.

— Η σειρά ντοκιμαντέρ «Treasures» στο Viasat History, όπου παρουσιάζετε την ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού, ήταν μεγάλη επιτυχία και την απόλαυσα πραγματικά ως τώρα, όπως άλλωστε μια σειρά ταινίες και πόντκαστ που έχετε επιμεληθεί.
Αφού σας ευχαριστήσω για τα καλά σας λόγια, να σας πω ότι το «Treasures» ήταν ένα δύσκολο, κουραστικό εγχείρημα που έγινε μέσα στην πανδημία, με όλες τις δυσκολίες, τους κινδύνους και τους περιορισμούς που αυτό συνεπαγόταν. Άξιζε όμως τον κόπο, το δίχως άλλο! Επισκεφθήκαμε με την ομάδα μου μέσα σε εννιά εβδομάδες ανάκτορα, ναούς, αρχαία ναυάγια, ανασκαφές και αρχαιολογικές θέσεις ανά τον κόσμο. Πολύ σημαντική ήταν και η συνδρομή που είχα από ακαδημαϊκούς, ιστορικούς και αρχαιολόγους, με τους περισσότερους από τους οποίους γνωριζόμασταν κιόλας.

«Περνώντας» από τη Μεσόγειο σταθήκαμε στη Μάλτα, στο Γιβραλτάρ, στην Τουρκία, στην Ιταλία, βεβαίως και στην Ελλάδα, με κύριους σταθμούς την Ακρόπολη, τη Δήλο, την Πέλλα και την Αρχαία Ολυμπία. Εξακολουθώ, ξέρετε, να βρίσκω εντυπωσιακό πόσους πολιτισμούς «χώρεσε» αυτή η μικρή συγκριτικά θαλάσσια λεκάνη και πόσο ζωντανοί παραμένουν μέσα από την κληρονομιά που άφησαν τόσο στους επιγόνους τους όσο και παγκόσμια. Αλλά και οι μεγάλοι πολιτισμοί της Μεσογείου οφείλουν με τη σειρά τους πολλά σε εκείνους που αναπτύχθηκαν πριν, στη Μέση Ανατολή και την Αίγυπτο. Βλέπουμε λοιπόν ότι ο ένας πολιτισμός κληρονομεί τον άλλο και τον προχωρά ένα βήμα παραπέρα. Υπάρχουν φυσικά και «πισωγυρίσματα» κατά καιρούς, αλλά αυτή είναι η ανθρώπινη φύση, ασταθής και απρόβλεπτη μεν, συναρπαστική δε! Δεν σταματώ ποτέ να ενθαρρύνω τους ανθρώπους να θυμούνται ότι είμαστε ενστικτωδώς προγραμματισμένοι να ταξιδεύουμε, να ανακαλύπτουμε νέα πράγματα και να βιώνουμε καινούργιες εμπειρίες.  

— Ποια αρχαιολογική θέση στην Ελλάδα θα ξεχωρίζατε;
Α, μου βάζετε δύσκολα, είναι σαν να μου βάζετε να διαλέξω ανάμεσα στα δύο παιδιά μου! Ο ελλαδικός χώρος υπήρξε από τα κατεξοχήν «λίκνα» του ανθρώπινου πολιτισμού, αυτό που συνέβη εδώ στην κλασική αρχαιότητα με τη φιλοσοφία, την πολιτική σκέψη, τις τέχνες κ.λπ. ήταν πραγματικά ξεχωριστό. Η Ακρόπολη της Αθήνας είναι το πιο εμβληματικό μνημείο των κλασικών χρόνων και σίγουρα θα ήταν στην κορυφή μιας τέτοιας λίστας. Πολύ αξιόλογα μνημεία και βέβαια ευρήματα έχουμε όμως επίσης από την αρχαϊκή, την ελληνιστική, τη ρωμαϊκή και τη βυζαντινή εποχή, καθένα με τη δική του ιδιαίτερη σημασία. 

Μπέτανι Χιουζ: «Από την Εποχή του Χαλκού και μετά κύριο γνώρισμα του πολιτισμού μας είναι η πλεονεξία, ένα ανδρικό κατά βάση γνώρισμα»   Facebook Twitter
Η Μπέτανι Χιουζ ενέπνευσε τον σκηνοθέτη Ζακ Σνάιντερ για τη δημιουργία της ταινίας “300”.

— Υπήρξατε τρόπον τινά η «μούσα» του Ζακ Σνάιντερ όταν γύριζε την ταινία «300», έχετε επίσης πει ότι θα θέλατε να ζούσατε στην αρχαία Σπάρτη όπου οι γυναίκες ήταν ισότιμες με τους άνδρες. Επρόκειτο παρά ταύτα για μια συντηρητική, ακραία μιλιταριστική κοινωνία.
Ασφαλώς, είχε όμως αυτή την ενδιαφέρουσα για την εποχή της ιδιαιτερότητα. Έχω πράγματι πει ότι θα ήθελα να έκανα ένα ταξίδι με μια χρονοκάψουλα ώστε να έβλεπα από κοντά πώς λειτουργούσε μια τέτοια κοινωνία. Και ναι, να ζούσα κιόλας εκεί, αλλά για λίγο -– μπορεί να είμαι ιστορικός αλλά είμαι μια γυναίκα του καιρού μου! Πιστεύω εξάλλου ότι, παρ’ όλα τα προβλήματα, τη βία, τους πολέμους και τις ανισότητες που αντιμετωπίζουμε σήμερα, η εποχή μας, αν το δούμε και ιστορικά, είναι από τις καλύτερες που υπήρξαν ποτέ για την ανθρωπότητα, και πιο ειδικά για τις γυναίκες.

— Ο ίδιος ο ρόλος των γυναικών ιστορικά, παρότι αποτελούν τον μισό ανθρώπινο πληθυσμό, μάς είναι πολύ πιο άγνωστος από εκείνον των ανδρών, όπως έχετε πει κι εσείς σε συνεντεύξεις σας.
Έτσι ακριβώς, παρότι έχουμε συμβάλει τουλάχιστον εξίσου στη δημιουργία του ανθρώπινου πολιτισμού! Τα αρχαιολογικά ευρήματα που διαθέτουμε μαρτυρούν ότι ο «εκτοπισμός» των γυναικών από τη δημόσια σφαίρα είναι σχετικά πρόσφατο φαινόμενο. Για παράδειγμα, τα περισσότερα ειδώλια και ζωγραφικές αναπαραστάσεις που έχουν βρεθεί από το 40.000-4.000 π.Χ. απεικονίζουν γυναικείες φιγούρες, όπως θεές της γονιμότητας, η λατρεία των οποίων ήταν κάποτε κυρίαρχη. Δεν επρόκειτο ακριβώς για μητριαρχικές κοινωνίες, αλλά οι ρόλοι των δύο φύλων ήταν λιγότερο περιχαρακωμένοι.

Αυτό, ξέρετε, που συνέβη από την Περίοδο του Χαλκού και μετά, καλώς ή κακώς, είναι ότι αρχίσαμε να γινόμαστε πλεονέκτες, να ζητάμε διαρκώς περισσότερα. Δεν μας έφτανε, ας πούμε, να έχουμε ένα περίτεχνο ζευγάρι σκουλαρίκια από λάπις λάζουλι, θέλαμε δύο και τρία! Για να αποκτάς διαρκώς περισσότερα υλικά αγαθά, είτε ως τεχνίτης, είτε ως αγρότης, είτε ως θαλασσοπόρος, είτε με τη βία, χρειάζεσαι μυς και οι άνδρες είναι από τη φύση τους πιο δυνατοί. Οι πόλεμοι έγιναν πιο μαζικοί, πιο συχνοί, πιο σκληροί και οι γυναίκες περιορίστηκαν στο σπίτι με κύριο μέλημα την αναπαραγωγή, που θα εξασφάλιζε περισσότερους στρατιώτες στην κοινότητα.

Στη σύγχρονη όμως εποχή η νόηση, η ευφυΐα, οι αισθήσεις, οι δεξιότητες έχουν μεγαλύτερη σημασία από το να έχεις μεγάλους και δυνατούς μυς, άλλωστε τη χειρωνακτική εργασία έχει υποκαταστήσει σε πάρα πολλά η τεχνολογική πρόοδος. Αν υπήρξε λοιπόν μέσα στην εξέλιξη κάποια ιστορική ανάγκη που να «δικαιολογούσε» τρόπον τινά την ανδρική πρωτοκαθεδρία, αυτή έχει εκλείψει.  

Μπέτανι Χιουζ: «Από την Εποχή του Χαλκού και μετά κύριο γνώρισμα του πολιτισμού μας είναι η πλεονεξία, ένα ανδρικό κατά βάση γνώρισμα»   Facebook Twitter
Εργάζομαι εδώ και τουλάχιστον μία εικοσαετία για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο και είναι η πρώτη φορά που το ομολογώ αυτό δημόσια. Φωτ.: Facundo Arrizabalaga/EPA

— Κάποιο σχόλιο για το σκάνδαλο με τις «εξαφανισμένες» αρχαιότητες στο Βρετανικό Μουσείο;
Εργάζομαι, ξέρετε, εδώ και τουλάχιστον μία εικοσαετία για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο και είναι η πρώτη φορά που το ομολογώ αυτό δημόσια, θεωρώ όμως ότι ακριβώς γι’ αυτό καλό θα ήταν να μην εκφέρω προς ώρας κάποια γνώμη.

— Δεν είπαμε όμως κάτι για το υπό έκδοση βιβλίο σας «The Seven Wonders of the Ancient World».
Αν πάνε όλα καλά, θα εκδοθεί στις αρχές του ’24 και, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος, στο βιβλίο αυτό, το οποίο συνέγραψα σαν ένα ερωτικό γράμμα στην ανθρώπινη έμπνευση, εξετάζω τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου και τη συναρπαστική τους ιστορία. Εστιάζω ταυτόχρονα στο ποιοι, γιατί και πώς τα δημιούργησαν, τι αντιπροσώπευαν στον καιρό τους αλλά και στο πώς «συνομιλούν» με τη σύγχρονη εποχή, τους τόπους όπου κάποτε ανοικοδομήθηκαν και τους λαούς που σήμερα τους κατοικούν, έστω και μόνο μέσω του θρύλου τους, καθώς μόνο ένα έχει, ως γνωστόν, διασωθεί, η μεγάλη πυραμίδα του Χέοπα στην Γκίζα. Πρόκειται μάλιστα να γυριστεί και σε τηλεοπτική σειρά, οπότε θα είναι μια καλή ευκαιρία να ξαναεπισκεφθώ με την αφορμή αυτή την Ελλάδα, όπου βρίσκονταν δύο από τα επτά αυτά θαύματα, το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Δία στην Ολυμπία και ο Κολοσσός της Ρόδου –υπάρχουν εντούτοις άλλα τρία με ελληνική «σφραγίδα»–, και βέβαια να μιλήσω γι’ αυτή την έκδοση, η οποία πρόκειται να κυκλοφορήσει και στα ελληνικά. 

Treasures of the World Greece

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στιβ Ρόζενμπεργκ: «Η κατάσταση στη Ρωσία σήμερα θυμίζει περμαφόστ που λιώνει»

Συνέντευξη με τον Στιβ Ρόζενμπεργκ / Επικεφαλής BBC Russia: «Η κατάσταση στη Ρωσία θυμίζει περμαφρόστ που λιώνει»

Ο Στιβ Ρόζενμπεργκ, επικεφαλής του BBC Russia, βρέθηκε για λίγο στην Ελλάδα και μας μίλησε για την κατάσταση στη Ρωσία σήμερα και τις τελευταίες εξελίξεις στο Ουκρανικό, το οποίο σίγουρα επηρεάζεται από τη σοβαρή κρίση που ξέσπασε στη Μέση Ανατολή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Simon Critchley

Βιβλίο / Σάιμον Κρίτσλεϊ: «Οι αρχαίοι Έλληνες ζούνε τη δική μας πλάνη και τρομακτική ομορφιά»

Ο καθηγητή Φιλοσοφίας Σάιμον Κρίτσλεϊ είναι στην Αθήνα και μίλησε στη LiFO για το νέο του βιβλίο «Η τραγωδία, οι αρχαίοι Έλληνες κι εμείς», για τη σημασία της φιλοσοφίας και της αρχαίας τραγωδίας, την παράσταση «Προμηθέας» του Ν. Καραθάνου, τους αδελφούς Κοέν και την παράξενη εμφάνιση του Νέλσον Μαντέλα ως Αντιγόνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Φίλιππος Κουτσαφτής: «Η Ελευσίνα ήταν πάντα το αμαρτωλό μας τραγούδι»

Οθόνες / Φίλιππος Κουτσαφτής: «Η Ελευσίνα ήταν πάντα το αμαρτωλό μας τραγούδι»

Ο σκηνοθέτης που συνέδεσε το όνομά του με την πόλη της Ελευσίνας επιστρέφει σε αυτή με τους «Ελευσίνιους», ένα νέο ντοκιμαντέρ που κάνει πρεμιέρα είκοσι τρία χρόνια μετά την «Αγέλαστο Πέτρα».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόντρικ Μπίτον: «Η ιστορική συνέχεια του ελληνισμού δεν εδράζεται στην κοινή καταγωγή αλλά στη γλώσσα»

Βιβλίο / Ρόντρικ Μπίτον: «Η ιστορική συνέχεια του ελληνισμού δεν εδράζεται στην κοινή καταγωγή αλλά στη γλώσσα»

Μια συνομιλία με ιστορικές, γλωσσολογικές, πολιτιστικές όσο και πολιτικές προεκτάσεις με τον γνωστό Σκωτσέζο ακαδημαϊκό και ελληνιστή με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου του πονήματος «Έλληνες - Μια παγκόσμια ιστορία» και στα ελληνικά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

5 Μαΐου 1821 – 200 χρόνια από τον θάνατο του Μεγάλου Ναπολέοντα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέγας Ναπολέων: O μύθος του συναρπάζει ακόμα

Σκέψεις και ιστορίες για την προσωπικότητα του Μεγάλου Ναπολέοντα -που πέθανε σαν σήμερα- αποφεύγοντας τα πεδία των στρατιωτικών συρράξεων και ακολουθώντας μονοπάτια που συνέδεαν τα πεδία των προσωπικών μαχών του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

Ιστορία μιας πόλης / ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

150 περίπου χρόνια πριν, ιδρύεται στην Αθήνα ο Σύλλογος Εκπαιδεύσεως Νεανίδων, που επιβιώνει και προσαρμόζεται στις κοινωνικές αλλαγές, και ζει μέχρι και σήμερα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ