Τέσσερις εκθέσεις και ένα νέο μουσείο για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Τέσσερις εκθέσεις και ένα νέο μουσείο για τη Μικρασιατική Καταστροφή Facebook Twitter
Από τη Μικρασιατική Εκστρατεία. Μουσείο Μπενάκη / Φωτογραφικά Αρχεία LKS4700
0

Το 2022, έτος μνήμης της Μικρασιατικής Καταστροφής, η θλιβερή επέτειος έχει τιμηθεί με πληθώρα εκδηλώσεων σε όλη την Ελλάδα. Τέσσερις εκθέσεις που ξεκινούν το φθινόπωρο επιχειρούν μέσα από το δικό τους πρίσμα να κληροδοτήσουν στις επόμενες γενιές μαρτυρίες, ντοκουμέντα και έναν μεγάλο αριθμό αρχείων που έχουν κρατήσει ζωντανή στη μνήμη μας την ιστορία του ελληνισμού της Μικράς Ασίας, τις τραγικές ημέρες της καταστροφής αλλά και την εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα, την απαράμιλλη πολιτισμική τους συνεισφορά στη διαμόρφωση της ελληνικής κουλτούρας και τον τρόπο ζωής μας μέχρι σήμερα.

Επιπλέον, ένα μουσείο που θα είναι αφιερωμένο στην ιστορία του προσφυγικού ελληνισμού, τους τόπους μνήμης και τις κοινωνίες των ανθρώπων θα ανοίξει τις πόρτες του στο γήπεδο της ΑΕΚ.

Κάθε έκθεση επιχειρεί να ρίξει ένα νέο βλέμμα στις σελίδες της ιστορίας και σε αυτήν τη σημαντική ιστορική στιγμή, μέσα από έναν πελώριο πλούτο αρχειακού υλικού και κειμηλίων που συναρτούν το ιστορικό νήμα τόπων μεγάλης οικονομικής δραστηριότητας και πνευματικής άνθησης, τις δραματικές ανατροπές και τις συγκρούσεις, την απώλεια και αυτό που μετέφεραν στην Ελλάδα, τη διατήρηση της συνοχής και την επιρροή τους στη σκέψη και την τέχνη.

Η εγκατάσταση και η ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και η επίδραση που είχε η παρουσία τους σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας είναι ζητήματα στα οποία επικεντρώνεται η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης, που ζωντανεύει την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923, καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Αϊβαλί (Κυδωνίες). Η τελευταία τάξη του Κεντρικού Παρθεναγωγείου. Αριστερά, στην σειρά των καθηγητών, ο Αϊβαλιώτης λογοτέχνης και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

«Μικρά Ασία: Λάμψη - Καταστροφή - Ξεριζωμός – Δημιουργία», είναι ο τίτλος της επετειακής έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη και του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών που θα διαρκέσει από τις 15/09/2022 έως τις 12/02/2023, ο οποίος αντανακλά το πνεύμα και τις ενότητες του χρονικού του μικρασιατικού ελληνισμού.

Στην πρώτη ενότητα ο επισκέπτης ξεκινά ένα ταξίδι που τον μυεί στη «λάμψη» του ελληνισμού της Μικράς Ασίας, από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, για να ταξιδέψει νοερά στην Καππαδοκία και τις νότιες επαρχίες, ενώ συνεχίζει διασχίζοντας τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς, γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη.

Στη δεύτερη ενότητα παρακολουθεί την εποχή των διωγμών που διαδέχεται αυτήν της ακμής, το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και των Συνθηκών, την περίοδο της ελληνικής απόβασης, την Καταστροφή του 1922, καθώς και την έξοδο των προσφύγων. Η εγκατάσταση και η ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και η επίδραση που είχε η παρουσία τους σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας είναι ζητήματα στα οποία επικεντρώνεται η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης, που ζωντανεύει την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923, καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα με περισσότερα από 1.000 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Σταυρός αγιασμού από την Κερμίρα Καισαρείας, 18ος αιώνας. Ασήμι επίχρυσο, σμάλτο, μαργαριτάρια, γυάλινοι λίθοι, ξυλόγλυπτος πυρήνας. Μουσείο Μπενάκη
Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Από τη Μικρασιατική Εκστρατεία, 1922. Ενθύμιο Κιουτάχειας. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

Ένα τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930, ενός από τα σημαντικότερα επιστημονικά ιδρύματα έρευνας της ιστορίας και του πολιτισμού των Μικρασιατών Ελλήνων, από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ. Το αρχείο προφορικής ιστορίας του είναι μοναδικό. Συγκροτήθηκε με βάση τις μαρτυρίες περισσοτέρων από 5.000 εκπατρισμένων πρώτης γενιάς, ενώ το μουσικό λαογραφικό του αρχείο περιέχει σπάνιες ηχογραφήσεις, αδημοσίευτα χειρόγραφα και έγγραφα. Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.

Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138. Την επιμέλειά της έχει η ιστορικός τέχνης Εβίτα Αράπογλου, σε συνεργασία με τον διευθυντή του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, ακαδημαϊκό Πασχάλη Κιτρομηλίδη, και τους ερευνητές του κέντρου, τον επιστημονικό διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, δρα Γιώργη Μαγγίνη, και τους επιμελητές του μουσείου, καθώς και πολλούς ακόμη επιστημονικούς συνεργάτες.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Πόντος. Το γυμναστήριο της Σινώπης, 1909-1910. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

«Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες» τιτλοφορείται η έκθεση εικόνων και θρησκευτικών κειμήλιων που εγκαινιάζεται στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης στις 9 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022.

Η έκθεση εστιάζει αφενός στη χρήση των θρησκευτικών μνημείων ως προσωρινή στέγη των προσφύγων, όταν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους, αφετέρου στη μεταφορά και διάσωση από τις προσφυγικές οικογένειες πολλών κειμηλίων, κυρίως φορητών εικόνων, από τις περιοχές προέλευσής τους, όπως την Ανατολική Θράκη, την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία, με την παρουσίαση, για πρώτη φορά σε έκθεση, 36 εικόνων και θρησκευτικών κειμήλιων.

Στην πρώτη ενότητα της έκθεσης με τίτλο «Οι πρόσφυγες στα μνημεία της Θεσσαλονίκης», μέσα από πλούσιο εικονογραφικό υλικό, ταχυδρομικά δελτάρια και αποκόμματα εφημερίδων αποτυπώνεται η εικόνα της πόλης κατά την κρίσιμη δεκαετία 1912-1922, στη διάρκεια της οποίας, τα μνημεία, μετά την απελευθέρωση, έγιναν τόποι εγκατάστασης πολλών προσφύγων, είτε από τις βαλκανικές χώρες (1912-1917) είτε πυρόπληκτων μετά την πυρκαγιά του 1917, είτε της Μικρασιατικής Καταστροφής (1919-1922), που αποτελεί και την κορύφωση της περιόδου αυτής. Στο δεύτερο μέρος της ίδιας ενότητας παρουσιάζεται η Μικρασιατική Εκστρατεία και ειδικότερα η απομάκρυνση των προσφύγων από την Ανατολική Θράκη, καθώς και το ταξίδι της προσφυγιάς προς τη Θεσσαλονίκη.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Η έκθεση εγκαινιάζεται στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης στις 9 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022

Η ενότητα ολοκληρώνεται με την εγκατάσταση στην πόλη, και ειδικότερα στην περιοχή της ακρόπολης, όπου χτίστηκε σειρά πρόχειρων κατασκευών και οικιών σε επαφή με τα βυζαντινά οχυρωματικά τείχη, αλλά και σε ναούς, και ιδίως στον ναό της Αχειροποιήτου.

Στη δεύτερη ενότητα, «Κειμήλια προσφύγων», παρουσιάζονται κειμήλια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες, όπως φορητές εικόνες που ανήκουν σε ιδιώτες για τους οποίους η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης εξέδωσε απόφαση κυριότητας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και παλαίτυπα από την ιδιωτική συλλογή του Αριστείδη Κεσόπουλου. Παράλληλα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης συνεργάστηκε με τις Ιερές Μητροπόλεις Θεσσαλονίκης, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, καθώς και Νεαπόλεως και Σταυρούπολεως, οι οποίες δάνεισαν για την έκθεση εικόνες και εξαπτέρυγα που δώρισαν σε αυτές πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη και τη Μικρά Ασία και κοσμούν σήμερα τους ναούς τους.
Η έκθεση διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης.

Δύο εκθέσεις για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου υπενθυμίζουν τον ρόλο που έπαιξε η θεσσαλική πόλη η οποία υποδέχθηκε τον μεγαλύτερο αριθμό Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα γενικότερα. «Από την Πατρίδα: Τεκμήρια και μνήμες» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζει αυθεντικά τεκμήρια από τη ζωή στη Μικρά Ασία και προφορικές μαρτυρίες προσφύγων πρώτης και δεύτερης γενιάς, και θα λειτουργήσει από τις 9 Δεκεμβρίου 2022 έως τις 26 Μαρτίου 2023.

Ο Βόλος λειτούργησε ως τόπος αστικής αποκατάστασης προσφύγων, καθώς σε τρεις βασικούς οικιστικούς πυρήνες στις παρυφές της πόλης, στους συνοικισμούς Ιωλκού, Παλιού Λιμεναρχείου και Νέας Ιωνίας, εγκαταστάθηκαν  περίπου 14.000 πρόσφυγες, αυξάνοντας αναπάντεχα τον πληθυσμό της πόλης κατά 30%. Πάνω από το 80% των προσφύγων ήταν Μικρασιάτες, πολλοί από τους οποίους προωθήθηκαν εκεί μετά από μικρή ενδιάμεση παραμονή στα νησιά του βορείου Αιγαίου, στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Πρόσφυγες σε αποθήκες, 1925. Συλλογή πολιτιστικού συλλόγου Μικρασιατών Μαγνησίας το Εγγλεζοχώρι.

Βίαια ξεριζωμένοι από τον τόπο τους, όσοι μπόρεσαν, έφεραν ελάχιστα πράγματα μαζί τους, έχοντας για χρόνια μετά την ελπίδα ότι κάποτε θα επέστρεφαν, κάτι που δεν έγινε. Όμως, παραδόθηκαν στην οικογενειακή και τη συλλογική τους μνήμη οι προφορικές μαρτυρίες των παππούδων της πρώτης γενιάς προσφύγων, οι οποίοι ακούραστα μιλούσαν για την πατρίδα και τη ζωή εκεί.

Η επέτειος των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή είναι αφορμή αλλά και ευκαιρία να συλλεχθεί ό,τι έχει ακόμη διασωθεί από την άυλη και υλική πολιτιστική κληρονομιά της πρώτης γενιάς προσφύγων. Συγκεντρώνονται για την έκθεση τεκμήρια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες από την πατρίδα, όπως φωτογραφίες πρωτότυπες, ρούχα, αξεσουάρ, στρωσίδια, κεντήματα, εικόνες, ευαγγέλια, κοσμήματα, φυλαχτά, τάματα, είδη καθημερινής χρήσης, πιστοποιητικά ταυτοπροσωπίας, επαγγελματικά εργαλεία, παιχνίδια, διακοσμητικά αντικείμενα, νομίσματα-χαρτονομίσματα, μικροέπιπλα, αλλά και προφορικές μαρτυρίες από τους πρόσφυγες των επόμενων γενιών σχετικές με την οικογένειά τους, τις μνήμες που έχουν παραδοθεί από γενιά σε γενιά για την ιστορία της οικογένειας, την καθημερινή ζωή στον τόπο καταγωγής τους, καθώς και το ταξίδι προς τον Βόλο, τη νέα πατρίδα.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Ποδιάς Νίκος, Βλέμματα από το παρελθόν, 2015

Παράλληλα, στις 9 Σεπτεμβρίου ξεκινά η έκθεση «Meta-κίνηση ΙΙ. Αναπαραστάσεις με αφορμή τους Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο» που αποτελεί μια εικαστική προσέγγιση των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή και την εγκατάσταση χιλιάδων προσφύγων στην πόλη του Βόλου, στην οποία συμμετέχουν 21 εικαστικοί, που πραγματεύονται ζητήματα συνδεδεμένα με τη βιαιότητα που βίωσε ο ελληνισμός της Μ. Ασίας, με τον ρόλο των συμμάχων σε αυτήν τη διένεξη, την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τις ψυχολογικές αναταράξεις που προκλήθηκαν, τις δυσκολίες της μετάβασης στη νέα πατρίδα, το αστικό περιβάλλον που τους υποδέχτηκε. Συμμετέχουν οι εικαστικοί: Αγραφιώτη Λίλα, Ανανιάδης Γιώργος, Αρκουδογιάννη Ευρυδίκη, Γκουτενσβάγκερ Έρρικα, Γιακμογλίδου Νεκταρία, Όλγα-Mαρία, Καμόσου Ελπινίκη, Κασσαβέτη Κατερίνα, Καφίδα Ιωάννα, Κρατίδης Αναστάσιος, Μαυροειδή Βάντα, Νικολού Βιβή, Παπαϊωάννου Κλειώ, Πιάτου Άννα, Ποδιάς Νίκος, Πριοβόλου Βούλα, Τέκα Aντιγόνη, Τερλίδου Ιωάννα, Σαμαρά Κατερίνα, Χατζηθεοδώρου Έλενα, Χατζηνικολάου Μαρία Ανδρομάχη.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Χατζηνικολάου Μαρία Ανδρομάχη, Το κενό. Εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων, επεξεργασμένες αρχειακές φωτογραφίες, αρχειακό έγγραφο (ΓΑΚ Μαγνησίας), πέτρα, καπνιά. 2022
Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Χατζηνικολάου Μαρία Ανδρομάχη, Το κενό. Εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων, επεξεργασμένες αρχειακές φωτογραφίες, αρχειακό έγγραφο (ΓΑΚ Μαγνησίας), πέτρα, καπνιά. 2022

Σε λίγες ημέρες θα ανοίξει τις πόρτες του το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού του Κέντρου Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού «Αγία Σοφία» στο γήπεδο της ΑΕΚ. Σκοπός του είναι η προβολή της ιστορίας και του πολιτισμού των Ελλήνων της Μ. Ασίας, της Κωνσταντινούπολης και της Ανατολικής Θράκης έως το 1922, καθώς και η ανάδειξη της εγκατάστασης του προσφυγικού κόσμου στην Ελλάδα μετά το 1922 και της συμβολής του στην πρόοδο και εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.

Το μουσείο χωροθετείται στις εγκαταστάσεις της ΑΕΚ σε ειδικό χώρο που έχει διαμορφωθεί βάσει αντίστοιχης μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης και εδώ και χρόνια συγκεντρώνει και συντηρεί τεκμήρια της ιστορικής κληρονομιάς των προσφύγων. Οι θεματικές ενότητες του μουσείου περιλαμβάνουν τους «Τόπους μνήμης»: οι εστίες του ελληνισμού στη Μ. Ασία, στον Πόντο και στη Θράκη, Οι κοινωνίες των ανθρώπων, Η πολιτική κατάσταση τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού αιώνα, Η γενοκτονία και οι διωγμοί των Ελλήνων του Πόντου και της Μ. Ασίας, Το χρονικό της Καταστροφής, Τα καραβάνια των προσφύγων και οι πρώτες εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, Προσφυγική εγκατάσταση, αποκατάσταση και πρωτοπορία και Αντικείμενα μνήμης αφηγούνται.

Τα εκφραστικά μέσα της έκθεσης περιλαμβάνουν ψηφιακές εκτυπώσεις που θα καλύπτουν μεγάλες επιφάνειες, προθήκες έκθεσης υλικών εκθεμάτων και προβολές βίντεο με ή χωρίς εκφώνηση, παρουσίαση βίντεο σε οθόνες υψηλής ευκρίνειας και διαδραστικές πολυμεσικές εφαρμογές μέσα από ηλεκτρονικούς υπολογιστές που θα έχουν τη δυνατότητα εύκολης προσθαφαίρεσης πληροφοριών και υλικού από απόσταση, ενώ η παρουσίαση του υλικού θα γίνεται στα ελληνικά και αγγλικά.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Το μουσείο χωροθετείται στις εγκαταστάσεις της ΑΕΚ σε ειδικό χώρο που έχει διαμορφωθεί βάσει αντίστοιχης μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης και εδώ και χρόνια συγκεντρώνει και συντηρεί τεκμήρια της ιστορικής κληρονομιάς των προσφύγων.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επετειακή Έκθεση «Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες»στη Ροτόντα

Πολιτισμός / Όταν οι μικρασιάτες πρόσφυγες ζούσαν μέσα στη Ροτόντα

Πολλοί πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν στην Άνω Πόλη, κτίζοντας παράγκες σε επαφή με τα κάστρα, ενώ αρκετοί βρήκαν καταφύγιο στο κέντρο της πόλης, στους ναούς, με επίκεντρο τον ναό της Παναγίας Αχειροποιήτου, σε σχολεία, τεμένη και εμπορικές στοές.
THE LIFO TEAM
γιαννακοπουλος

Επέτειος / 1922: Για εμάς ήταν Μικρασιατική Καταστροφή. Για την Τουρκία θρίαμβος. Για τον υπόλοιπο κόσμο τι ήταν;

Αυτό που για εμάς είναι η Μικρασιατική Καταστροφή στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου γιορτάζεται ως θρίαμβος. Στον υπόλοιπο κόσμο τι πιστεύουν ότι έγινε το 1922; Ένα συνέδριο στη Σάμο μελετά τις συνέπειες, τις αναλογίες και τον παγκόσμιο αντίκτυπο εκείνων των γεγονότων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να ξαναγράψουν τα βιβλία της Ιστορίας χωρίς μύθους»

Εμινέ Γεσίμ Μπεντλέκ / «Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να ξαναγράψουν τα βιβλία της Ιστορίας χωρίς μύθους»

Η πρώην επίκουρη καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Bingöl της Τουρκίας μιλά στη LiFO για τις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου της «Η ανταλλαγή πληθυσμών του 1923 - Τραύμα και φαντασιακές κοινότητες σε Ελλάδα και Τουρκία».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο», ένα λεύκωμα για την ιστορία μιας πόλης

Βιβλίο / «Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο»: Ένα λεύκωμα για την ιστορία μιας πόλης

Μέσα από φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, προφορικές μαρτυρίες και δημοσιεύματα για την περίοδο της εγκατάστασης των προσφύγων, αναδεικνύεται η διαρκής ανθρώπινη προσπάθεια και εργασία των 13.000 Μικρασιατών που εγκαταστάθηκαν στη βιομηχανική πόλη του Βόλου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

Ανταπόκριση από την Αλεξάνδρεια / Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

Το αξιέπαινο έργο της ανακαίνισης από το Ίδρυμα Ωνάση της Οικίας του Κ.Π. Καβάφη στην Αλεξάνδρεια δεν αποσκοπεί σε μια απλή αναπαράσταση μιας μνήμης αλλά στην απόδοση της καθημερινότητας του ποιητή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Aνθρωποθυσία, ανάκτορα, και σεισμοί στα Μινωϊκά Χανιά

Ιστορία μιας πόλης / Aνθρωποθυσίες, ανάκτορα και σεισμοί στα μινωικά Χανιά

Πόσα γνωρίζουμε για τη μινωική Κρήτη; Τι έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Κυδωνία και πώς εντάσσεται η περιοχή στη μεγάλη εικόνα της κρητικής αρχαιολογίας; H Aγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη για τη μινωική Κυδωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
5 Μαΐου 1821 – 200 χρόνια από τον θάνατο του Μεγάλου Ναπολέοντα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέγας Ναπολέων: O μύθος του συναρπάζει ακόμα

Σκέψεις και ιστορίες για την προσωπικότητα του Μεγάλου Ναπολέοντα -που πέθανε σαν σήμερα- αποφεύγοντας τα πεδία των στρατιωτικών συρράξεων και ακολουθώντας μονοπάτια που συνέδεαν τα πεδία των προσωπικών μαχών του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

Ιστορία μιας πόλης / ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

150 περίπου χρόνια πριν, ιδρύεται στην Αθήνα ο Σύλλογος Εκπαιδεύσεως Νεανίδων, που επιβιώνει και προσαρμόζεται στις κοινωνικές αλλαγές, και ζει μέχρι και σήμερα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ