10 ταινίες που σόκαραν το κοινό

10 ταινίες που σόκαραν το κοινό Facebook Twitter
Φωτ.: Warner Bros. Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images/Ιdeal Image
0

Λιποθυμίες, ανακοπές, τάση για έμετο, εσπευσμένες αποχωρήσεις: αν η Ιεροτελεστία της Άνοιξης στάθηκε το οριακό σημείο της πρόκλησης που η τέχνη άσκησε σε ένα βολεμένο αστικό κοινό, το οποίο στράφηκε με επιθετικότατες διαθέσεις εναντίον του Ιγκόρ Στραβίνσκι και της μουσικής του ύβρεως για τα δεδομένα της εποχής, το σινεμά φτιάχτηκε για να διεγείρει όλες τις αισθήσεις και το κατάφερε μερικές εβδομάδες μετά την πρώτη ιστορικά κινηματογραφική προβολή, όταν οι αδελφοί Λιμιέρ έτρεψαν σε άτακτη φυγή το σαστισμένο πλήθος που μαζεύτηκε για να χαζέψει το φρέσκο μέσον και πίστεψε για τα καλά πως ένα τρένο έρχεται καταπάνω του απευθείας από το σταθμό της Σιοτά.

Από το σοκ των αδελφών Λιμιέρ τον Ιανουάριο του 1896 μέχρι σήμερα, το κοινό συνήθισε τον τρόμο της κινούμενης εικόνας, αν και ακόμη σπαρταρά, ζαλίζεται και κάποιες φορές σβήνει ανεπιστρεπτί, συνήθως στη θέα σκληρών εικόνων που αναπαριστούν την πραγματικότητα – η Ζουλιά Ντικουρνό το έχει καταφέρει δύο φορές, με το ντεμπούτο της στο Raw αλλά και με την πρόσφατη, βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα ταινία της Titane, αν και η ίδια απεχθάνεται την απλοποιημένη ετικέτα της προκλητικής δημιουργού.

Κάποιοι σκηνοθέτες βασίζονται σε σύνθετες δράσεις για να υποβάλουν τον θεατή σε ένα μικρό βασανιστήριο, όπως οι χαμηλές ηχητικές συχνότητες του Γκασπάρ Νοέ ή το με διάθεση για μετεωρισμό, τρισδιάστατο του Ρόμπερτ Ζεμέκις στο The Walk, αλλά, ειλικρινά μιλώντας, τίποτε δεν συγκρίνεται σε ωμό σοκ με μια αληθοφανή σκηνή ακρωτηριασμού (ποιος μπορεί να αντέξει ολόκληρο τον ακρωτηριασμό του Τζέιμς Φράνκο στις 127 Ώρες;).

Η δεκάδα των ταινιών που προκάλεσαν οικουμενική αποστροφή στην εποχή τους περιλαμβάνει και τα εύσημα σε έναν σκηνοθέτη που κατάφερε να δώσει ένα γερό μάθημα στον μέντορά του. 

FREAKS (1932)

freaks 1932 Facebook Twitter
O σκηνοθέτης Τοντ Μπράουνινγκ με τους πρωταγωνιστές της ταινίας «Freaks» (1932). Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Χωρίς αίμα, βία ή έκδηλο τρόμο, το αριστούργημα του Τοντ Μπράουνινγκ από το 1932, με πρωταγωνιστές αυθεντικά ΑμεΑ (ανήκουστο για την εποχή, και χωρίς συνέχεια), προκάλεσε αισθητικές αντιρρήσεις σε θεατές που εγκατέλειψαν την αίθουσα, κρίνοντας πως το όλο θέαμα παραήταν γκροτέσκο για να προβάλλεται έναντι αντιτίμου αλλά και πραγματικό πρόβλημα, όταν μια κυρία απείλησε με μήνυση, υποστηρίζοντας πως απέβαλε από την τρομάρα της. Η ταινία υπέκυψε στη λογοκρισία και στο μαχαίρι, πετσοκόπηκε στα εξήντα λεπτά και απέτυχε παταγωδώς, για να λάβει τη σωστή της θέση δεκαετίες αργότερα.

QUATERMASS XPERIMENT (1955)

Τον Νοέμβριο του 1956, σε μια μικρή πόλη του Ιλινόι, το Oak Park, κατά τη διάρκεια της προβολής της ταινίας Quatermass Xperiment με τον εναλλακτικό αμερικανικό τίτλο The Creeping Unknown, κινηματογραφική μεταφορά της βρετανικής τηλεοπτικής σειράς που έγραψε ο Νάιτζελ Νιλ, ένας εννιάχρονος θεατής άφησε την τελευταία του πνοή από ανακοπή. Μάλιστα, το βιβλίο ρεκόρ Γκίνες σημειώνει πως ο συγκεκριμένος είναι ο μοναδικός καταγεγραμμένος στα χρονικά θεατής που τρόμαξε μέχρι θανάτου από ταινία. Το ερώτημα είναι πώς βρέθηκε ένας ανήλικος σε μια προβολή ταινίας φρίκης επιστημονικής φαντασίας της Hammer, που μάλιστα προβλήθηκε ως double bill, αμέσως μετά από ένα γοτθικό horror, το Black Sleep. (Απάντηση: καμία επιτήρηση το 1956, ειδικά στο Ιλινόι.) 

PSYCHO (1960)

Στην καλύτερη σκηνή του Χίτσκοκ, στο φινάλε της επίσημης πρεμιέρας, ο πλήρως δικαιωμένος Άντονι Χόπκινς αγαλλιάζει όταν ακούει τα ουρλιαχτά αγωνίας, ενορχηστρώνοντας νοερά την έλευσή τους με ακρίβεια και σε τέλειο συντονισμό με τις χρονομετρημένες προθέσεις του όταν γύριζε το Ψυχώ. Τα περιστατικά αυτά δεν είναι τσεκαρισμένα, δεν είναι όμως και αναληθή. Το σίγουρο είναι ότι, όπως όσοι ανύποπτοι είδαν τα Σαγόνια του Καρχαρία το καλοκαίρι του 1975 έκαναν αρκετά χρόνια να κολυμπήσουν αμέριμνοι, έτσι και το ορμητικό horror του Χιτς ανέπτυξε σε μερίδα θεατών την άνευ προηγουμένου φοβία για το ντους! Το 2000, η ίδια η πρωταγωνίστρια, η Τζάνετ Λι, ομολόγησε πως έπασχε από αυτή την ακαταχώριστη στα ιατρικά πρακτικά δευτερεύουσα διαταραχή και προτιμούσε την ασφάλεια της μπανιέρας της.

Ο ΕΞΟΡΚΙΣΤΗΣ (1973)

Μια καλοκουρδισμένη μηχανή προώθησης στήθηκε αμέσως μετά τα πρώτα ρεπορτάζ για λιποθυμικές αντιδράσεις των θεατών του Εξορκιστή. Οι περισσότεροι αισθάνθηκαν ζαλάδα, αν και τίποτε σοβαρό δεν συνέβη, ενώ άλλοι μιμήθηκαν τη δαιμονισμένη Ρέγκαν και έβγαλαν τα σωθικά τους. Οι παραγωγοί εκμεταλλεύτηκαν το momentum και ανακοίνωσαν πως ασθενοφόρα και φορεία περίμεναν τους θεατές έξω από συγκεκριμένες αίθουσες, σε περίπτωση που οι λιγόψυχοι και φοβιτσιάρηδες χρειάζονταν ιατρική υποστήριξη. Τα νέα διαδόθηκαν και η εμβληματική ταινία φρίκης του Γουίλιαμ Φρίντκιν προσέλκυσε και τους πλέον απρόθυμους θεατές στα πονηρά κόλπα του Παζούζου, ισοφαρίζοντας σε εισπράξεις τον Νονό το 1973.

INDIANA JONES AND THE TEMPLE OF DOOM (1984)

Αν και η πιο συνηθισμένη ρετσινιά του Στίβεν Σπίλμπεργκ είναι πως ζαχαρώνει περισσότερο απ' ό,τι οφείλει –και ίσως του αξίζει– την πλοκή και τους χαρακτήρες, στη σκηνή όπου ο Ιντιάνα, η Willie και ο Short Round γίνονται μάρτυρες μιας ανθρωποθυσίας στα έγκατα της γης πολλοί γονείς σκέπασαν τα μάτια των παιδιών τους και εγκατέλειψαν με πανικό τις αίθουσες, διερωτώμενοι γιατί ένα ξερίζωμα καρδιάς και λιωμένα σώματα από την πυρά δεν ήταν ακατάλληλα για ανηλίκους. Ο Σπίλμπεργκ αναγνώρισε το επιχείρημα και έγινε από τους πρώτους που εισηγήθηκαν την τροποποίηση της γενικής καταλληλότητας στο PG13, που ισχύει μέχρι σήμερα. 

RESERVOIR DOGS (1992)

Διασταυρωμένες πληροφορίες θέλουν τον μετρ του στυλιζαρισμένου τρόμου Ντάριο Αρτζέντο να αρνείται να έρθει στην Ελλάδα ως προσκεκλημένος του Φεστιβάλ αμέσως μετά τον σεισμό του 1999, επικαλούμενος τη χρόνια φοβία του για το φυσικό φαινόμενο. Υπάρχει και καλύτερο. Ένας άλλος δάσκαλος του gore, ο Γουές Κρέιβεν, περιγράφει ο ίδιος πως δεν άντεξε τη σκηνή του βασανιστηρίου στο Reservoir Dogs κατά τη διάρκεια της προβολής σε κάποιο άλλο φεστιβάλ και βγήκε έξω να πάρει αέρα. Ένας τύπος τον πλησίασε, προφανώς τον αναγνώρισε, τον ρώτησε αν όντως είναι ο Κρέιβεν για να βεβαιωθεί και απομακρύνθηκε ενθουσιασμένος. Ήταν ο Κουέντιν Ταραντίνο που αναφώνησε «μόλις τρόμαξα τον Γουές Κρέιβεν!». Έτσι του είπε, ο Κρέιβεν δεν τον γνώριζε φυσιογνωμικά, και κατέληξε επιμένοντας «εγώ, πάντως, δεν τα γουστάρω αυτά», εννοώντας τα μαρτύρια… 

THE BLAIR WITCH PROJECT (1999)

Ταινίες που σόκαραν το κοινό Facebook Twitter

Δεν είναι τόσο ο φόβος που οδήγησε αρκετούς θεατές σε άτακτη αποχώρηση στις πρώτες προβολές του Blair Witch Project όσο η αίσθηση ναυτίας που προκάλεσε η διαρκώς ταραγμένη κάμερα των Ντάνιελ Μίρικ και Εντουάρντο Σάντζες. Έτσι, εκτός από την πρωτοποριακή θεματική του found footage, το χρονικό της μυστηριώδους εξαφάνισης περίεργων μαθητών στα πυκνά δάση εισήγαγε την τεχνολογική ζαλάδα ή, μάλλον, την απώλεια του προσανατολισμού εξαιτίας της lo-fi τεχνολογίας στη video-εικόνα.

ΤA ΠΑΘH ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ (2004)

Ταινίες που σόκαραν το κοινό Facebook Twitter

Διαψεύδοντας τα ακλόνητα αρχεία του Γκίνες, μια κυρία που παρακολούθησε τα Πάθη του Χριστού, και μάλιστα την πρώτη ημέρα προβολής του, δεν άντεξε στην περιγραφική βία του Μελ Γκίμπσον και με την ολοκλήρωση της βάναυσης σκηνής της σταύρωσης εγκατέλειψε τα εγκόσμια για να συναντήσει τον Κύριο. Ρεπόρτερ του έγκριτου τηλεοπτικού σταθμού KAKE-TV της Γουίτσιτα, όπου συνέβη το τραγικό περιστατικό, μετέδωσε πως το θύμα δεν είχε ιστορικό ασθενειών και πρότερων προβλημάτων υγείας. Ο σκηνοθέτης δεν απολογήθηκε ποτέ για το γεγονός. 

AVATAR (2009)

Ταινίες που σόκαραν το κοινό Facebook Twitter

Ο Τζέιμς Κάμερον βάλθηκε να αποδείξει πως το Avatar δεν είναι απλώς μια εφετζίδικη φαντασμαγορία αλλά μια πρωτότυπη πρόσκληση στον θεατή να βυθιστεί στις τρεις διαστάσεις ενός εξωτικού σύμπαντος. Το πέτυχε σε δραματικό βαθμό όταν ένας 42χρονος θεατής από την Ταϊβάν έχασε τις αισθήσεις του, παρακολουθώντας την ταινία, και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, όπου και κατέληξε έντεκα ημέρες αργότερα. Ο θεράπων ιατρός του δήλωσε πως είχε ιστορικό υψηλής πίεσης. 

PROMETHEUS (2012)

Στο πρώτο Alien ο Ρίντλεϊ Σκοτ δεν είχε προειδοποιήσει τους ηθοποιούς που συμμετείχαν στην αξέχαστη σκηνή της βίαιης εξόδου του μικρού άλιεν από την κοιλιά του Τζον Χερτ, με αποτέλεσμα να αιφνιδιαστούν αυθεντικά μπροστά στην κάμερα και αποκορύφωμα τον Γιάφετ Κότο, ο οποίος επέστρεψε σοκαρισμένος στο σπίτι του, κλειδώθηκε στο δωμάτιό του και αρνήθηκε να μιλήσει σε οποιονδήποτε για αρκετό διάστημα. Κατά τη διάρκεια της επίσης σκληρής σκηνής του «αυτοτοκετού» της Νούμι Ραπάς στο prequel Prometheus, ένας έφηβος στην Αυστραλία έπαθε κρίση επιληψίας. Ο Σκοτ πιέστηκε να βγάλει τη σκηνή για να πάρει άδεια PG13, αλλά ορθώς αρνήθηκε.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΧΕΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΣΤΟ SIMPLECAST- Πώς κόλλησε ολόκληρος ο πλανήτης με το κορεάτικο Squid Game

Ηχητικά Άρθρα / Πώς κόλλησε ολόκληρος ο πλανήτης με το κορεάτικο Squid Game

Το «Παιχνίδι του Καλαμαριού» είναι συναρπαστικό και δεν είναι τυχαία η πιο δημοφιλής κορεάτικη σειρά που έχει προβάλει ποτέ το Netflix και η νούμερο ένα σε δημοτικότητα αυτήν τη στιγμή (και στην Ελλάδα).
M. HULOT
ΣΑΒΒΑΤΟ Fall Preview Σινεμά

Fall Preview 2021 / 10 ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε το φθινόπωρο

Τα κινηματογραφικά φεστιβάλ επιστρέφουν (με πολύ δυνατό πρόγραμμα), ενώ οι υπερπαραγωγές που είχαν αναβληθεί λόγω καραντίνας και ταινίες πολυαναμενόμενες κάνουν τη σεζόν από τις πιο ενδιαφέρουσες των τελευταίων χρόνων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Γιατί δεν μου άρεσε το «Megalopolis» του Κόπολα»

The Review / «Γιατί δεν μου άρεσε το Megalopolis του Κόπολα»

Πόσα λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές και γιατί δεν έχει απολύτως καμία σημασία; Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Τάσος Μελεμενίδης συζητούν για τη φιλόδοξη νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα που έκανε την πρεμιέρα της στις Κάννες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ