ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας

Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας Facebook Twitter
Tο 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες
0

Συγκρατήστε το όνομα: Ρομπέν Καμπιλό. Είναι ο σκηνοθέτης του δραματικού χρονικού του AIDS, 120 Battements par Minute, λίγα χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, στα μέσα προς τέλη της δεκαετίας του 80. Δεν είναι άγνωστος. Το ντεμπούτο του, με το Eastern Boys έθετε τα προβλήματα μιας άνισης gay σχέσης στις σωστές κοινωνικές παραμέτρους. Έγραψε επίσης το σενάριο του Ανάμεσα στους Τοίχους, τον Χρυσό Φοίνικα του Λοραν Καντέ, και ο απόηχος της έντονης ανταλλαγής επιχειρημάτων σε εκείνη την ταινία φάινεται και στο 120 Χτύποι το Λεπτό, τη ρυθμική ραχοκοκκαλιά της club μουσικής εκείνης της περιόδου. Πολύ πιο δυναμική και άμεση από θεματικά παρεμφερείς, κυρίως αμερικανικές ταινίες, η γαλλική εκδοχή της αντιμετώπισης και διαχείρισης της ασθένειας από τον Καμπιλό εστιάζει στο παρισινό παράρτημα της Act Up και σε μια ομάδα ακτιβιστών οροθετικών (εκτός από έναν, τον Νατάν), που παλεύουν καθημερινά για πληροφόρηση αναλαμβάνοντας δράση ενάντια στην συγκάληψη της κυβέρνησης Μιτεράν, την άγνοια και την καχυποψία των πολιτών. Ωστόσο, η πολιτκή διάσταση της ταινίας μπλέκει εξαίσια με το προσωπικό στοιχείο, τον έρωτα, το φόβο και το σέξ που ξεδιπλώνονται οργανικά και ειλικρινώς, συγκινώντας χωρίς τραβηγμένες κορώνες και μελοδραματικές ευκολίες. Η έλλειψη συγκατάβασης είναι δραματουργικά εντυπωσιακή, και απολύτως δικαιολογημένη, αφού ο Καμπιλό υπήρξε πρόεδρος της Act Up μέχρι το 1990 και γνωρίζει πολύ καλά τι γινόταν. Και μάλιστα, δε μένει μόνο στις διαδικασίες, τις αντιρρήσεις για τον αυθεντικό, επιθετικό ριζοσπαστισμό μιας μερίδας της οργάνωσης κόντρα στην πιο οργανωμένη δράση της αντίπαλης όχθης, αλλά σκύβει στα σώματα και τις ψυχές, στην καρδιά των θυμάτων, χωρίς να θυματοποιεί κανέναν. Μαζί με το Loveless του Σβιάγκιντσεφ, το 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες, με ένα θέμα τόσο δυνατό- και Πρόεδρο της επιτροπής τον Πέδρο Αλμοδόβαρ.

 

Μαζί με το Loveless του Σβιάγκιντσεφ, το 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες, με ένα θέμα τόσο δυνατό- και Πρόεδρο της επιτροπής τον Πέδρο Αλμοδόβαρ.

Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας Facebook Twitter
Στο Square σε μια σκηνή ένας καλλιτέχνης που προσποιείται τον γορίλα ξεφτιλίζει τους συνδαιτημόνες που πιστεύουν πως θα δουν μια ακόμη παράσταση προχωρημένου στοχασμού από ασφαλή απόσταση- και ταυτόχρονα, φέρνει εμάς, τους θεατές, σε παρόμοια αμηχανία.
 

Το Square του Ρούμπεν Όστλουντ ακολουθεί την προπέρσινη επιτυχία του, Ανωτέρα Βία, και κατακεραυνώνει, όχι μόνο το "Σουηδισμό" της ορθής ψυχρότητας, αλλά και της πολύπλευρης εκμετάλλευσης, σε μια χώρα με βαθιά θέματα και μια επίφαση πολιτισμένης ανωτερότητας. Ο αρνητικός ήρωας είναι επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και μια κλοπή τον οδηγεί σε μια πικρότατη συνειδητοποίηση της αμετροέπειάς του, όταν ζητάει με έξυπνο, και άκομψο τρόπο, το κινητό και το πορτοφόλι του πίσω, τοποθετώντας φυλλάδια καμουφλαρισμένης απειλής στις πόρτες μιας εργατικής πολυκατοικίας στα προάστεια, εκεί όπου ο locator τον ειδοποιεί πως βρίσκεται η συσκευή του. Το σύστημα του καταρρέει σαν χάρτινη ψευδαίσθηση, όλα του πάνε στραβά, και ο πραγματικός κόσμος, με την ανέχειακαι τα κρουστά προβλήματα, καραδοκεί στις παρυφές της κάλπικης καλλιτεχνικής παρέμβασης, αφού το Τετράγωνο που διαφημίζει ως έργο αιχμής στο μουσείο του δεν είναι παρά μιά προσβλητική, εικονική προσομοίωση της κοινωνικής πραγματικότητας. Ο Όστλουντ συγκρούεται μετωπικά με τους αριστερούς του χαβιαριού, που λένε και οι Γάλλοι, και τους "δίνει" κανονικά, ειδικά με μια σκληρή σκηνή ανθολογίας, όπου ένας καλλιτέχνης που προσποιείται τον γορίλα ξεφτιλίζει τους συνδαιτημόνες που πιστεύουν πως θα δουν μια ακόμη παράσταση προχωρημένου στοχασμού από ασφαλή απόσταση- και ταυτόχρονα, φέρνει εμάς, τους θεατές, σε παρόμοια αμηχανία, χωρίς να μας εξηγήσει πού κολλάει όλο αυτό το μαρτύριο. Συνολικά ωστόσο, δεν φροντίζει να μαζέψει το μακρύ υλικό και τις καλές ιδέες του, που απλώνονται σε 2μιση ώρες και χάνουν συχνά την ισορροπία τους στο ήδη γνωστό, τεντωμένο σκοινί της αφαιρετικής διανόησης.

 

 

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ