Βενετία: «Μάνα, γιατί με γέννησες» ρωτάει ο Τέρενς Μάλικ

Βενετία: «Μάνα, γιατί με γέννησες» ρωτάει ο Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter
Το Ταξίδι στον Χρόνο μοιάζει με ανθολογία Μάλικ, με τη θεματική λογική και την έμπρακτη χρηματοδότηση του National Geographic, και, ακόμη περισσότερο, κατάθεση του σκηνοθέτη στο κοινό που αισθάνεται πως χρειάζεται καθοδήγηση σε χαλεπούς καιρούς. Το μήνυμά του, λοιπόν, είναι αγάπη μόνο.
1

Το Voyage of Time απευθύνεται σε σχολεία και new age ποιητές, κατακλύζεται από εικόνες κοσμικού μεγαλείου και φυσικών φαινομένων, από σαύρες, ταύρους, κότες, τσούχτρες, σαρανταποδαρούσες, ακόμη και δεινόσαυρους (τους θυμάστε στο Δέντρο της Ζωής;), και διακόπτεται από τη λυπητερή αφήγηση της Κέιτ Μπλάνσετ, η φωνή του Μάλικ στην ταινία. Μια συρραφή από σκόρπιες σκέψεις εγκατάλειψης και ευγνωμοσύνης, η παραδοχή της ασυνθηκολόγητης αγάπης προς τη ζωοδότρα μητέρα, μια προσευχή από τους καταφρονεμένους, όπως φαίνεται στα πρώτα πλάνα αστικής φτώχειας, με τους άστεγους να περιδιαβαίνουν μίζεροι, όπως περίπου οι εραστές στο To the Wonder με τον Μπεν Άφλεκ. Τη συγκεκριμένη ταινία αλλά και την προηγούμενη, το Knight of Cups, σε συμπαραγωγή του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου, δεν τις είδαμε ποτέ στις αίθουσες, γεγονός ανησυχητικό, μιας και έπονται της επιτυχίας του βραβευμένου Δέντρου της Ζωής. Ανησυχητικό, αλλά μάλλον λογικό: ο Τέρενς Μάλικ επαναλαμβάνει τη φιλτραρισμένη σύνθεση φιλοσοφιών και θρησκειών, πιστός στην ανάρια αφήγηση. Και απομακρύνει όλο και περισσότερο ένα κοινό που μέχρι πρόσφατα ας πούμε πως ενδιαφερόταν, έστω και από περιέργεια.

Πολύ δύσκολα θα ξαναμπώ, χωρίς συστάσεις και πίεση, στην επόμενη ταινία του Μάλικ. Νομίζω πως την έχω ήδη δει.


Το Ταξίδι στον Χρόνο μοιάζει με ανθολογία Μάλικ, με τη θεματική λογική και την έμπρακτη χρηματοδότηση του National Geographic, και, ακόμη περισσότερο, κατάθεση του σκηνοθέτη στο κοινό που αισθάνεται πως χρειάζεται καθοδήγηση σε χαλεπούς καιρούς. Το μήνυμά του, λοιπόν, είναι αγάπη μόνο.

Βενετία: «Μάνα, γιατί με γέννησες» ρωτάει ο Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter
O Τέρενς Μάλικ επαναλαμβάνει τη φιλτραρισμένη σύνθεση φιλοσοφιών και θρησκειών, πιστός στην ανάρια αφήγηση. Και απομακρύνει όλο και περισσότερο ένα κοινό που μέχρι πρόσφατα ας πούμε πως ενδιαφερόταν, έστω και από περιέργεια.


Κάπως έτσι καταλήγει μια IMAX βόλτα, κοσμική, επίγεια και υποβρύχια, με πισωγυρίσματα που προσπαθούν να συλλάβουν την έννοια του αδιάσπαστου χρόνου, με πάρα πολλές ηφαιστειακές εκρήξεις, μια αξέχαστη πάλη της λάβας με τα κύματα, αστείο στήσιμο πρωτόγονων με άτριχα, γυμνασμένα σώματα και παιδάκια που μόλις επέστρεψαν από διαφημιστικό. Αλλά και με μια βαθιά θρησκευτικότητα, που εδώ δεν το γυρίζει στο χριστιανικό φινάλε του Tree of Life, αλλά ακούγεται στην επιλογή της μουσικής και αιωρείται σαν τη σκόνη στο σύμπαν.


Πολύ δύσκολα θα ξαναμπώ, χωρίς συστάσεις και πίεση, στην επόμενη ταινία του Μάλικ. Νομίζω πως την έχω ήδη δει.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Bενετίας: Το πένθος του Νικ Κέιβ

Οθόνες / Φεστιβάλ Bενετίας: Το πένθος του Νικ Κέιβ

Το ντοκιμαντέρ «One more time with feeling» του Άντριου Ντόμινικ με αφορμή το νέο άλμπουμ του Nick Cave και των Bad Seeds εξελίσσεται σε εξομολογητικό ψυχογράφημα που προδίδει τον πόνο του και αποκαλύπτει την αξιοπρέπειά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Oh, Canada

Ανταπόκριση / «Oh, Canada»: Ο Πολ Σρέιντερ ξανασκηνοθετεί τον Ρίτσαρντ Γκιρ, αλλά η χημεία απουσιάζει

45 χρόνια μετά το «Επάγγελμα Ζιγκολό» οι δυο τους ξανασυναντιούνται σε μια ταινία που αποτελεί έναν κομψό, ενίοτε αυστηρό στοχασμό – αλλά μέχρι εκεί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ