Η ιστορία μιας Μορμόνας που κατηγορείται για τον φόνο των παιδιών της στο νέο ντοκιμαντέρ του Netflix

Sins of our mother Facebook Twitter
H Λόρι Βάλοου με τον γιο της Κόλμπι. Φωτο: Netflix
0

Είναι αληθινά οδυνηρό να βλέπει κάποιος το ντοκιμαντέρ του Netflix «Sins of our mother» (Αμαρτίες μητρός), μια αληθινή «αστυνομική σειρά» σε τρία μέρη που περιγράφει την τρομακτική ιστορία μιας Μορμόνας μητέρας από το Άινταχο, της Λόρι Βάλοου, η οποία κατηγορείται, μαζί με τον πέμπτο σύζυγό της, Τσαντ Ντέιμπελ, για τη δολοφονία των δυο παιδιών της.

Η δίκη τους θα γίνει τον Ιανουάριο του 2023 και πρόσφατα οι εισαγγελείς και η υπεράσπιση κατέθεσαν αίτηση ώστε να διασφαλιστεί ότι η δίκη δεν θα μεταδοθεί τηλεοπτικά, επειδή ανησυχούν ότι η «αδιάκοπη έκθεση στα μέσα ενημέρωσης» θα μπορούσε να στερήσει από τη Βάλοου το δικαίωμα της για μια δίκαιη δίκη. Η Βάλοου, που κατηγορείται με τον «μισό ποινικό κώδικα της Αμερικής», αν κριθεί ένοχη, θα αντιμετωπίσει τη θανατική ποινή, η οποία ισχύει στο Άινταχο.

Πριν περιγράψουμε τα γεγονότα όπως έχουν καταγραφεί στο ντοκιμαντέρ, ας πάμε στο κεντρικό πρόσωπο, τη Λόρι Βάλοου-Ντέιμπελ, που γεννήθηκε το 1973 και μεγάλωσε στην Καλιφόρνια. Έχει παντρευτεί πέντε φορές και έγινε μητέρα δύο βιολογικών παιδιών και ενός υιοθετημένου γιου. Κατηγορείται ότι μαζί με τον σύζυγό της Τσαντ Ντέιμπελ δολοφόνησαν τη 17χρονη κόρη της Τάιλι και τον 7χρονο γιο της Τζέι Τζέι. Το ζευγάρι κατηγορήθηκε επίσης για τη δολοφονία της πρώην συζύγου του Τσαντ, Τάμι.

Η ιστορία που ακούμε να αφηγούνται ο επιζών γιος της και πλήθος άλλων ανθρώπων σε τρία επεισόδια, το ένα πιο συγκλονιστικό από το άλλο, χαρακτηρίζεται από πολυάριθμους θανάτους, θρησκευτικό φανατισμό, φωτεινά και σκοτεινά πνεύματα και ζόμπι, και έκανε πάταγο στα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης όταν αποκαλύφθηκε, με τη Βάλοου να γίνεται γνωστή ως «Doomsday Μom».

Η ιστορία που ακούμε να αφηγούνται ο επιζών γιος της και πλήθος άλλων ανθρώπων, σε τρία επεισόδια, το ένα πιο συγκλονιστικό από το άλλο, χαρακτηρίζεται από πολυάριθμους θανάτους, θρησκευτικό φανατισμό, φωτεινά και σκοτεινά πνεύματα και ζόμπι, και έκανε πάταγο στα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης όταν αποκαλύφθηκε, με τη Βάλοου να γίνεται γνωστή ως «Doomsday Μom».

Στο πρώτο επεισόδιο ο γιος της Κόλμπι αποκαλύπτει ότι τηλεφώνησε στη μητέρα του για να τη ρωτήσει πού είναι τα αδέλφια του, όταν ο παππούς και η γιαγιά του Τζέι Τζέι εξέφρασαν την ανησυχία τους στην αστυνομία επειδή είχαν δύο εβδομάδες να τον δουν. Η μητέρα του του απάντησε ότι τα παιδιά είναι ασφαλή και δεν απάντησε ξανά στις κλήσεις του, ενώ στις Αρχές είπε ότι το παιδί έμενε με την οικογένειά της στην Αριζόνα.

Η μητέρα της Λόρι, Τζάνις Κοξ, που την είχε υποστηρίξει στο παρελθόν, πριν αποκαλυφθεί ο θάνατος των παιδιών, λέει ότι σκέφτεται την κόρη της ως δύο ανθρώπους, έναν που ήξερε στο παρελθόν και έναν που βλέπει τώρα. «Η πίστη σε οδηγεί σε παράξενα μονοπάτια», λέει η μητέρα της. Στο ντοκιμαντέρ δηλώνει μετανιωμένη που την υποστήριξε, αλλά της φαινόταν αδιανόητο να έχει σκοτώσει τα παιδιά της.

Η οικογένεια της Λόρι μεγάλωσε στους κόλπους της Εκκλησίας των ορμόνων και το μικρό κορίτσι αγαπούσε πολύ τις Γραφές. Παντρεύτηκε μόλις τέλειωσε το λύκειο και έκανε τον Κόλμπι όταν ήταν 22 ετών. Παντρεύτηκε τρεις φορές – μετά τον Κόλμπι ήρθε η Τάιλι. Πίστευε ότι όλα τής τα υπαγόρευε ο Θεός, ακόμα και τη συμμετοχή της στον «Τροχό της Τύχης». Ο τρίτος της άντρας αποδείχτηκε βίαιος, χτυπούσε τον Κόλμπι και τον κακοποιούσε σεξουαλικά. Η ίδια δεν μπόρεσε να αντέξει την κατάσταση και έφυγε μαζί με τα παιδιά της.

Sins of our mother Facebook Twitter
H Λόρι Βάλοου Ντέιμπελ με τον γιο της Κόλμπι και τον σύζυγό της Τσαρλς Βάλοου. Φωτο: Netflix

Το 2006, έχοντας αλλάξει πολλά σπίτια και Εκκλησίες, γνώρισε τον Τσαρλς Βάλοου, τον παντρεύτηκε και υιοθέτησαν το τρίτο της παιδί, τον Τζέι Τζέι, που είχε αυτισμό.

Η οικογένεια περνούσε ήρεμα και τα παιδιά έχτισαν μια βαθιά σχέση.

Σιγά-σιγά, όμως, άρχισε να αλλάζει η σχέση της Λόρι με τη θρησκεία, το σπίτι τους γέμισε εικόνες ναών, έγινε σαν τόπος ειδωλολατρίας.

Ενώ φαινομενικά η ζωή τους ήταν ωραία, η Λόρι δεν θεωρούσε τον Τσαρλς πνευματικά ισάξιό της. Άρχισε να λέει ότι είχε συναντηθεί με τον άγγελο Μορόνι, ότι την επισκέπτονται πολλοί άγγελοι και της δίνουν οδηγίες για πράγματα που μπορεί να κάνει. Αυτές οι πεποιθήσεις έδιναν νόημα στη ζωή της και μια ταυτότητα. Αποφάσισε να αφήσει τη Χαβάη, όπου έμεναν, και να επιστρέψει στην Αριζόνα.

Sins of our mother Facebook Twitter
Ο θρησκευτικός ιεροκήρυκας και πέμπτος σύζυγος της Λόρι, Τσαντ Ντέιμπελ. Φωτο: Netflix

Η συμπεριφορά της έγινε πολύ παράξενη σταδιακά, μιλούσε για το τέλος του κόσμου, είχε συγκεντρώσει απίθανες ποσότητες ρυζιού και τροφίμων (φασόλια, γάλα σε σκόνη), σκηνές, και έλεγε «καλύτερα να πέσω από τον γκρεμό με τα παιδιά μου παρά να ζήσω το τέλος του κόσμου», κάτι που η αίρεσή της ανέμενε τον Ιούλιο του 2020. Προετοιμαζόταν για το τέλος του κόσμου, αλλά ακόμα και μέσα σε αυτή την «εκκεντρικότητα της θρησκείας», φαινόταν να είναι η τέλεια μητέρα.

Πηγαίνοντας σε θρησκευτικά συνέδρια, γνώρισε τον ιεροκήρυκα Τσαντ Ντέιμπελ που έπεσε από έναν βράχο στο νερό για να ζήσει μια επιθανάτια εμπειρία και στη φαντασία του είχε το χάρισμα της προφητείας. Ο Τσαντ ήταν παντρεμένος με την Τάμι και είχαν πέντε παιδιά. Έγραφε βιβλία και είχε κόσμο που ακολουθούσε τα πιστεύω του στην Εκκλησία των Τελευταίων Ημερών.

Σύμφωνα με το όραμά του η Αποκάλυψη θα συνέβαινε γρήγορα και διακήρυττε ότι το μέρος όπου ζούσε ήταν η Νέα Ιερουσαλήμ, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα θρησκεία με βάση τον Μορμονισμό. Όταν γνώρισε τη Λόρι, εκείνη άρχισε να πιστεύει ότι στο σώμα του συζύγου της Τσαρλς κατοικούσε ο Διάβολος. Ο άντρας της αντιστάθηκε σε αυτή την παράνοια και υποστήριζε ότι η γυναίκα του είχε τρελαθεί. Δυστυχώς, το οικογενειακό της περιβάλλον δεν τον πίστεψε. Ο Τσαρλς προσπάθησε να την πάει, μέσω της αστυνομίας, σε ψυχίατρο, αλλά δεν τα κατάφερε. Τον κατηγόρησε ότι την απατούσε και έπεισε τους αστυνομικούς ότι εκείνος βρισκόταν εν αδίκω. Η αστυνομία έκανε λάθος εκτίμηση, πίστεψε τους ισχυρισμούς της και δεν τη θεώρησε επικίνδυνη.

Sins of our mother Facebook Twitter
Οικογενειακή φωτογραφία με τη Λόρι Βάλοου και τα παιδιά της Τάιλι και Τζέι Τζέι. Φωτο: Netflix

Χώρισαν τελικά και ο Τσαρλς εγκαταστάθηκε στο Χιούστον. Όταν πήγε να δει τα παιδιά του τον Ιούλιο του 2019, τον πυροβόλησε ο αδελφός της Λόρι, Άνταμ Κοξ, ενώ εκείνη αντιμετώπισε ψύχραιμα και με χαμόγελο την αστυνομία λίγη ώρα μετά τη δολοφονία του. Ο αδελφός της αφέθηκε ελεύθερος γιατί υποστήριξε ότι ήταν σε νόμιμη άμυνα. Στα παιδιά του Τσαρλς από τον πρώτο του γάμο η Λόρι είπε ότι ο πατέρας τους έπαθε έμφραγμα.

Την ίδια περίοδο, στις 19 Οκτωβρίου 2019, και η σύζυγος του Τσαντ Ντέιμπελ, Τάμι, δολοφονήθηκε από έναν μασκοφόρο που την πυροβόλησε έξω από το σπίτι της.

Τσαντ και Λόρι παντρεύονται λίγο αργότερα. Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, πριν από τον θάνατο της Τάμι, η Λόρι αγόρασε ένα δαχτυλίδι από το Amazon για τον γάμο της με τον Τσαντ που έγινε σε μια παραλία της Χαβάης στα τέλη Οκτωβρίου του 2019.

Τα δυο μικρότερα παιδιά της Λόρι, η Τάιλι και ο Τζέι Τζέι, «εξαφανίστηκαν» τον Σεπτέμβριο του 2019. Κανένας δεν μπορούσε να επικοινωνήσει μαζί τους. Το ίδιο διάστημα η Λόρι έλεγε στον κόσμο ότι η Τάιλι βρισκόταν στην πανεπιστημιούπολη του Brigham Young University στο Άινταχο και ότι ο μικρός Τζέι Τζέι έκανε τηλεκπαίδευση.

Sins of our mother Facebook Twitter
H Λόρι Βάλοου Ντέιμπελ συνελήφθη και προφυλακίστηκε τον Φεβρουάριο του 2020. Φωτο: Netflix

Οι παππούδες και οι γιαγιάδες του Τζέι Τζέι πανικοβλήθηκαν όταν δεν μπορούσαν να εντοπίσουν ούτε εκείνον ούτε την Τάιλι. Έστειλαν την αστυνομία να κάνει έλεγχο. Η Λόρι και ο Τσαντ αρνήθηκαν να απαντήσουν στις ερωτήσεις και τράπηκαν σε φυγή. Έφυγαν από το σπίτι τους και κατάφεραν να αποφύγουν την αστυνομία για τρεις μήνες με τη βοήθεια του αδελφού της Λόρι. Εν τω μεταξύ, ο  Άλεξ Κοξ πέθανε από φυσικά αίτια στα τέλη του 2019 και έτσι χάθηκαν στοιχεία σχετικά με την αναμειξή του στην εξαφάνιση των παιδιών.

Τον Νοέμβριο του 2019 τα παιδιά εξακολουθούσαν να είναι άφαντα. Τον Ιανουάριο του 2020 η αστυνομία ζήτησε από τη Λόρι να εμφανίσει τα παιδιά της στις Αρχές για να αποδείξει ότι ήταν ασφαλή. Αλλά έναν μήνα αργότερα τα παιδιά εξακολουθούσαν να αγνοούνται και η Λόρι και ο Τσαντ εντοπίστηκαν στη Χαβάη. «Δεν θέλω να ξέρει κανείς πού είμαστε», έλεγε όταν την έβρισκαν στο τηλέφωνο.

Στα μέσα μαζικής ενημέρωσης γινόταν σάλος και η αστυνομία τούς αναζητούσε. Η Λόρι συνελήφθη και προφυλακίστηκε τον Φεβρουάριο του 2020, προτού τα πτώματα του Τζει-Τζέι, επτά ετών, και της Τάιλι, 17 ετών, και καμένα ίχνη τους βρεθούν τον Ιούνιο του 2020 σε ένα νεκροταφείο κατοικίδιων ζώων, σε έναν πρόχειρο τάφο, σε μια έκταση που ανήκε στον Τσαντ, στο Άινταχο. Οι Αρχές ισχυρίζονται ότι τα παιδιά δολοφονήθηκαν από το ζευγάρι τον Σεπτέμβριο του 2019. Όταν ανακαλύφθηκαν οι τάφοι, ο Τσαντ προσπάθησε να διαφύγει, αλλά συνελήφθη από το FBI.

Sins of our mother Facebook Twitter
Στο δικαστήριο η Λόρι ήταν ψύχραιμη και χαμογελούσε. Φωτο: Netflix

Οι Αρχές πραγματοποίησαν στη συνέχεια έρευνα σε μια αποθήκη που ανήκε στη Λόρι, στην οποία βρήκαν τα ρούχα των παιδιών, ποδήλατα και φωτογραφίες.

Το ζευγάρι πίστευε ότι είχε την αποστολή να σκοτώσει «ζόμπι», δηλαδή ανθρώπους που θεωρούσε ότι είχαν καταληφθεί από πνεύματα που είχαν εγκαταλείψει άλλα σώματα. Ένας από αυτούς που κατέθεσαν στις Αρχές είπε ότι η Λόρι αποκάλεσε κάποια στιγμή τα δυο μικρότερα παιδιά της «ζόμπι», ενώ και εκείνη και ο σύζυγός της υποστήριζαν ότι η γυναίκα του Τσαντ, Τάμι, είχε καταληφθεί από ένα «σκοτεινό πνεύμα». Η Λόρι μιλούσε επίσης για την επόμενη ζωή, πόσο σπουδαία και πόσο τέλεια θα είναι και πως τα παιδιά της δεν θα υποφέρουν στην επόμενη ζωή.

Ο Τσαντ Ντέιμπελ και η Λόρι Βάλοου θα δικαστούν με την κατηγορία φόνου πρώτου βαθμού και συνωμοσίας για διάπραξη φόνου του τέταρτου συζύγου της, της πρώην συζύγου του Ντέιμπελ και των δυο παιδιών της Βάλοου, Τάιλι και Τζέι Τζέι. Αμφότεροι δήλωσαν αθώοι.

Στο δικαστήριο η Λόρι ήταν ψύχραιμη και χαμογελούσε. Πιστεύει ότι ήταν κάτι σαν τον Αβραάμ και από τη φυλακή είπε στη μητέρα της ότι «τα παιδιά είναι καλά». Εισήχθη για 90 μέρες σε ψυχιατρείο του Άινταχο. Κρίθηκε ικανή να δικαστεί. Τα αίτια θανάτου της Τάιλι, του Τζέι Τζέι και της Τάμι δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.

Το ντοκιμαντέρ είναι περίπλοκο, άγριο και δείχνει πόσο ο θρησκευτικός φανατισμός, διάχυτος στις αιρέσεις που αφθονούν στις ΗΠΑ, οδηγεί στην αναλγησία και τον φόνο, σε μια παραφροσύνη χωρίς όρια, με πολλά αθώα και ανυποψίαστα θύματα που χάνουν τη ζωή τους στο πλαίσιο ενός νοσηρού μοτίβου «θυσιών» πριν από το τέλος του κόσμου.

Sins of Our Mother | Official Trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρίτσαρντ Μπάρτον: Η ταραχώδης ζωή του, η υιοθεσία και ο αλκοολισμός του σε ένα ντοκιμαντέρ στο Netflix

Οθόνες / Ρίτσαρντ Μπάρτον: Η ταραχώδης ζωή του, η υιοθεσία και ο αλκοολισμός σε ένα ντοκιμαντέρ του Netflix

Ένα νέο ντοκιμαντέρ ρίχνει φως στη ζωή του διάσημου ηθοποιού, σε όσα συνέβησαν πριν γίνει σταρ στο Χόλιγουντ και στην οδυνηρή πορεία του μέχρι το τέλος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
figo

Daily / Ξύνοντας παλιές πληγές μετά από 22 χρόνια: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για την «Υπόθεση Φίγκο»

Για τους οπαδούς της Μπαρτσελόνα ήταν ασύλληπτη η ιδέα ότι ο Λούις Φίγκο θα μπορούσε κάποτε να τους εγκαταλείψει, και μάλιστα για τον απόλυτο εχθρό, τη Ρεάλ Μαδρίτης. Κι όμως συνέβη, και μάλιστα υπό τις πιο αμφιλεγόμενες και σκιώδεις συνθήκες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τζον Μάκενρο

Daily / Τζον Μάκενρο υπεράνω (και εναντίον) όλων

Το νέο ντοκιμαντέρ «McEnroe» είναι μια στιλάτη και διεισδυτική προσωπογραφία του πιο εκρηκτικού σταρ του τένις όλων των εποχών, που στα 63 του μοιάζει να βρίσκεται σε διάθεση αναστοχασμού, παραμένοντας συγχρόνως εκείνο «το κωλόπαιδο από τη Νέα Υόρκη» που όλοι αγαπήσαμε κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Oh, Canada

Ανταπόκριση / «Oh, Canada»: Ο Πολ Σρέιντερ ξανασκηνοθετεί τον Ρίτσαρντ Γκιρ, αλλά η χημεία απουσιάζει

45 χρόνια μετά το «Επάγγελμα Ζιγκολό» οι δυο τους ξανασυναντιούνται σε μια ταινία που αποτελεί έναν κομψό, ενίοτε αυστηρό στοχασμό – αλλά μέχρι εκεί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ