Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter

Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s

0

Τα χρόνια του Μεσοπολέμου υπήρξαν για την ευρωπαϊκή καλλιτεχνική πρωτοπορία τα πιο δημιουργικά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Είτε λόγω της πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας -οι συνέπειες του Α' Παγκόσμιου Πολέμου, οι κακουχίες, η μάχη που θα ζούσε ο κόσμος μεταξύ κομμουνισμού και φασισμού, η Μεγάλη Ύφεση-, είτε λόγω του γενικότερου καταθλιπτικού κλίματος -με καλλιτέχνες να δραπετεύουν κυριολεκτικά από τη Γερμανία και τη Ρωσία-, στα χρόνια αυτά υπήρξε ένας αναμφισβήτητος δημιουργικός παροξυσμός: στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, την αρχιτεκτονική, παντού. 

Μέσα σ' αυτό το σκοτεινό πλαίσιο γεννιέται η avant-garde, όρος δανεισμένος από τη στρατιωτική ορολογία, που όμως θέλει να εκφράσει την εμπροσθοφυλακή κάθε μορφής τέχνης σε οποιοδήποτε τόλμημα, σε οτιδήποτε νέο, φως και ανθοφορία μαζί γεννημένη από τα ευρωπαϊκά ερέβη, από δημιουργούς συναισθηματικά φορτισμένους από τα μηνύματα της εποχής τους. 

Στον γερμανικό εξπρεσιονισμό όλα αυτά θα λειτουργήσουν ως καταλύτης για τη δημιουργία νέων κινηματογραφικών ειδών - να η γέννηση της επιστημονικής φαντασίας, των ταινιών τρόμου και των φιλμ νουάρ - με όλες εκείνες τις σκοτεινές φαντασιώσεις, που, όμως μιλούν για την ανθρώπινη επιθυμία, την αγάπη, την ανάγκη για λύτρωση.  Η κληρονομιά αυτής της εποχής παραμένει έως σήμερα ισχυρή και επιδραστική. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά σε φωτογραφικά θραύσματα από τα γυρίσματα του θρυλικού "Metropolis", έτσι όπως παρουσιάζονται μέσα από την έκθεση του Μουσείου Τέχνης του Milwaukee, για να εκτιμήσει όχι μόνο την ανθεκτικότητα τους στο πέρασμα του χρόνου, αλλά και τη φρεσκάδα της αισθητικής τους που διατηρείται ως τις μέρες μας. 

―Επιμέλεια: Μαρούσα Θωμά

Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, από την ταινία του Fritz Lang “The Nibelungen: The Death of Siegfried", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, από την ταινία του Fritz Lang “The Nibelungen: The Death of Siegfried", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Otto Hunte και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”1923 @ Photo Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Otto Hunte και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”1923 @ Photo Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, Δύο άντρες στοχάζονται στη Σελήνη, (1825-30) @ Photo: courtesy The Metropolitan Museum of Art
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Erich Kettelhut και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”, 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Josef Fenneker (Germany, 1895-1956), Πόστερ της ταινίας, "The Burning Soil (Der brennende acker)", 1922 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau (Germany, 1888-1931) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Hermann Warm και Henrik Galeen, για τον "Μαθητή της Πράγας", 1926 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Andrei Andrejew (Ρωσία, 1887-1966), Σχέδιο για την ταινία "Έγκλημα και Τιμωρία (Ρασκόλνικοβ), 1923 - Σκηνοθέτης: Robert Wiene (Γερμανία, 1873-1938) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Erdmann και Georg Wilhelm Pabst, "The Joyless Street", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Erdmann και Georg Wilhelm Pabst, "The Joyless Street", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Walter Röhrig και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926, © Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο για τον "Faust”, 1926 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου, για την ταινία "The Cabinet of Dr. Caligari", 1919 - Σκηνοθέτης: Robert Wiene (Γερμανία, 1873-1938) @ Los Angeles County Museum of Art, Robert Gore Rifkind Center for German Expressionist Studies
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο του Hermann Warm για την ταινία “Das Kabinett des Dr Caligari”, 1919 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
“Das Kabinett des Dr Caligari”, 1919 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο του Ernst Stern, για την ταινία "Le cabinet des figures de cire” ,1924 - Σκηνοθέτης: Paul Leni@ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Boris Bilinsky (Ρωσία, 1900-1948), Πόστερ για την ταινία "The Joyless Street", 1925 - Σκηνοθέτης: Georg Wilhelm Pabst (Αυστρία, 1885-1967) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Ernst Stern και Paul Leni για την ταινία "Le cabinet des figures de cire” (Wax Works), 1924@ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, στιγμιότυπο από την ταινία "Γαλάζιος Άγγελος", 1930 - Σκηνοθέτης: Josef von Sternberg (Aυστρία, 1894-1969) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Karl Struss, φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία "Sunrise: A Song of Two Humans” , 1927, σε σκηνοθεσία Friedrich Wilhelm Murnau @ Courtesy of Academy of Motion Picture Arts and Sciences’ Margaret Herrick Library
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Εmil Hasler, σχέδιο για την ταινία του Fritz Lang “Das Testament des Dr Mabuse” (The Testament of Dr Mabuse), 1932 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Emil Hasler, σχέδιο για την ταινία του Fritz Lang “M,” 1931 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Paul Scheurich, Πόστερ για την ταινία του Fritz Lang “Das Testament des Dr Mabuse” (The Testament of Dr Mabuse), 1932 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου καλλιτέχνη, πόστερ για την ταινία “M”, 1931 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Hunte, σχέδιο για την ταινία “Metropolis”, 1923 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου καλλιτέχνη, πόστερ για την ταινία “M” @ Courtesy of Academy of Motion Picture Arts and Sciences’ Margaret Herrick Library
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Ρεκλάμα της Paramount, για την ταινία "Metropolis", 1927
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
«Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι μόλις προστέθηκε στο Netflix

Οθόνες / «Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι προσγειώθηκε στο Netflix

Φτιαγμένο για να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη, από την οποία δυστυχώς έκανε μόνο ένα ολιγοήμερο πέρασμα, το «Godzilla Minus One» είναι ένα από τα καλύτερα monster movies που γυρίστηκαν ποτέ και, ταυτόχρονα, μια γνήσια αντιπολεμική ταινία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Συνέντευξη / Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Ο συν-σεναριογράφος του «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου φέρνει τον καταδικό του κόσμο στο Φεστιβάλ Αθηνών, σε μια παράσταση που βασίζεται στις επινοημένες λέξεις.
M. HULOT
Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Συνέντευξη / Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Η Βρετανή ενδυματολόγος που βραβεύθηκε με Όσκαρ για την εκπληκτική δουλειά της στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιγράφει στη LiFO πώς έπλασε τον ενδυματολογικό κώδικα της Μπέλα Μπάξτερ με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Οθόνες / Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Η γαλλική κωμωδία επιστρέφει στις αίθουσες δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της. Μήπως όμως δεν πρόκειται για γνήσιο λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM