Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance

Ο Ρέντσο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα

0

Το εργαστήριο του Ρέντσο Πιάνο δημιούργησε ένα νέο κέντρο τεχνών στη Μόσχα της Ρωσίας, που ονομάζεται «GES-2 house of Culture». Το έργο, το οποίο χρειάστηκε έξι χρόνια για να ολοκληρωθεί, αφορά τη μετατροπή ενός ιστορικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που κατασκευάστηκε μεταξύ 1904 και 1908 στις όχθες του ποταμού Μόσχοβα, σε χώρο πολιτισμού.

Το κτίριο εκτείνεται σε 20.000 τ.μ. και φιλοξενεί ένα ποικίλο πρόγραμμα, οργανωμένο σε τέσσερις μεγάλους «πόλους» ώστε να είναι αστικό, φιλόξενο, εκθεσιακό και εκπαιδευτικό. Έχει 5.500 τ.μ. εκθεσιακών χώρων, αμφιθέατρο 420 θέσεων, βιβλιοθήκη και κέντρο πολυμέσων, εστιατόριο, 1.000 τ.μ. που διατίθενται για κατοικίες και μια εσωτερική πλατεία.

Τέσσερις νέες χαλύβδινες καμινάδες σε μπλε χρώμα πήραν τη θέση των παλαιών που ήταν χτισμένες με τούβλα. Βγάζουν καθαρό αέρα σε ύψος 70 μέτρων, ενεργοποιώντας τον φυσικό αερισμό και μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας.

Τα «σπίτια πολιτισμού» έγιναν το πρώτο παράδειγμα πολυεπιστημονικών ιδρυμάτων, φέρνοντας κάτω από την ίδια στέγη μια βιβλιοθήκη, μια γκαλερί, ένα θέατρο, ένα δημιουργικό εργαστήριο, μια αίθουσα συναυλιών, ένα μουσείο, έναν κινηματογράφο, ακόμη και ένα σχολείο.

Οι αρχιτέκτονες που συνεργάστηκαν για το έργο θέλησαν να δημιουργήσουν έναν χώρο φιλόξενο, στον οποίο ο επισκέπτης να μη χρειάζεται χάρτη για να καταλάβει πού βρίσκεται, και να μπορεί εύκολα να περιηγηθεί οπτικά στο κτίριο.

 Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance

Ο Πιάνο δημιούργησε έναν ρευστό και ορατό «ιστό κυκλοφορίας» που περιλαμβάνει τις σκάλες, ανελκυστήρες, διαδρόμους, στέγαστρα και πλατφόρμες και συνδέει όλους τους χώρους και τις δραστηριότητες του κέντρου τεχνών. Η δημόσια πλατεία συμπληρώνει το σχέδιο, με το τοπίο να αποκτά άλλη όψη και ένα δάσος από 624 νεοφυτεμένες σημύδες.

Το Ίδρυμα V–A–C, που διαχειρίζεται το κέντρο, εξετάζει εδώ και καιρό τον ρόλο και τη φωνή των θεσμών σύγχρονης τέχνης σήμερα, στρέφοντας το βλέμμα του στην ιστορική σοβιετική πολιτιστική παραγωγή, προκειμένου να αναζητήσει ένα νέο θεσμικό μοντέλο.

Με αφετηρία τα παραδοσιακά ρωσικά «σπίτια πολιτισμού», τα οποία πρωτοεμφανίστηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα και παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα, το GES-2 φιλοδοξεί να φανταστεί εκ νέου τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η τέχνη αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής εμπειρίας των ανθρώπων που θα ενθαρρυνθούν για να συμμετάσχουν ενεργά στον πολιτισμό. Ο τρόπος με τον οποίο το GES-2 φιλοδοξεί να γίνει αυτό είναι βάζοντας τον θεατή και όχι το έργο τέχνης στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων του. Ενώ τα παραδοσιακά μουσεία σχεδιάστηκαν σε μεγάλο βαθμό για να εκθέτουν έργα τέχνης και να λένε στους επισκέπτες την ιστορική τους αξία, το «GES-2 House of Culture» βλέπει το κοινό ως σύμμαχό του στη διαδικασία παραγωγής πολιτισμού.

Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance

Τα «σπίτια πολιτισμού» έγιναν το πρώτο παράδειγμα πολυεπιστημονικών ιδρυμάτων, φέρνοντας κάτω από την ίδια στέγη μια βιβλιοθήκη, μια γκαλερί, ένα θέατρο, ένα δημιουργικό εργαστήριο, μια αίθουσα συναυλιών, ένα μουσείο, έναν κινηματογράφο, ακόμη και ένα σχολείο. Μέσω αυτής της προσέγγισης, η πολιτιστική δραστηριότητα έγινε προσιτή σε ευρύτερο κοινό και στο κοινό προσφέρθηκε ένας χώρος για να απελευθερώσει τις δημιουργικές του δυνάμεις. Η τέχνη δεν γινόταν πλέον αντιληπτή μόνο από την ελίτ, αλλά σχεδιάστηκε για να είναι οργανικά περιεκτική.

Το GES-2 προσπαθεί να είναι μια πλατφόρμα χωρίς αποκλεισμούς, όπου εκτιμώνται τόσο οι απόψεις των ειδικών όσο και των μη ειδικών και όπου καλλιτεχνικές και μη καλλιτεχνικές δραστηριότητες συμβαδίζουν. Οι παρωχημένες ιεραρχίες αμφισβητούνται και οι κλάδοι της τέχνης μπορούν να συνυπάρχουν, να αλληλεπιδρούν, να συγκρούονται και να συγχωνεύονται μεταξύ τους, οδηγώντας σε αχαρτογράφητες ακόμη περιοχές. Εργαστήρια, διαλέξεις, παραστάσεις και συμμετοχικά έργα το καθιστούν ένα μέρος όπου οι επισκέπτες δεν λαμβάνουν οδηγίες αλλά μάλλον ενθαρρύνονται να συμβάλουν στη δημιουργία νέας γνώσης.

Το GES-2 είναι ένα κοινό πειραματικό πεδίο, ένα μέρος όπου άνθρωποι από διαφορετικές κοινωνικές ομάδες και κοινότητες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, δίνοντας στον καθένα την ευκαιρία να διαδραματίσει έναν διαρκώς ενεργό ρόλο στη σύγχρονη κουλτούρα.

Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«A Future for the Past» μια έκθεση στο μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Design / Μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Η Νίκη και η Ζωή Μοσκόφογλου εξερευνούν τη μαγεία του μαρμάρου, συνδέοντας το παρελθόν και το παρόν ενός πολύτιμου υλικού με έργα σύγχρονου design και Τηνιακών μαρμαρογλυπτών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δημιουργώντας σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

ADM 2024: The New Vision / Σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

Έχοντας σε προτεραιότητα τη βιώσιμη και αρχιτεκτονική μετεξέλιξη των έργων της, η Hellenic Properties συνεχίζει να επενδύει με προσήλωση και αφοσίωση στον πράσινο χαρακτήρα των έργων της, κάτι που αποδεικνύεται από τις πιστοποιήσεις με το διεθνές πρότυπο LEED.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

ADM 2024: The New Vision / Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

Με έργα σε απροσδόκητα μέρη του πλανήτη, οι Minas Kosmidis Architects δημιουργούν, με επίκεντρο τις καθαρές γραμμές, τις εκάστοτε πολιτιστικές επιρροές και τα εκλεκτικά στοιχεία, με στόχο μια πολυαισθητηριακή εμπειρία κατοίκησης.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

ADM 2024: The New Vision / Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

Ο Τσαμπίκος Πετράς διερευνά την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής στο πλαίσιο των σύγχρονων αλλαγών, αναζητώντας, μέσω της δημιουργικής προσέγγισης του γραφείου PETRĀS architecture, νέους τρόπους σύνδεσης των έργων με τον χρήστη, την ύλη και το νόημα.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Αρχιτεκτονική και healthy living: Η ISOMAT δεσμεύεται στη βιώσιμη ανάπτυξη

ADM 2024: The New Vision / Αρχιτεκτονική και healthy living: Η ISOMAT δεσμεύεται στη βιώσιμη ανάπτυξη

Από την ανακαίνιση του Hilton Athens μέχρι το πρώτο ολοκληρωμένο κτίριο του Ελληνικού, τα καινοτόμα προϊόντα της ISOMAT ενισχύουν τα κορυφαία αρχιτεκτονικά έργα με λύσεις που υποστηρίζουν τις πιστοποιήσεις LEED, BREEAM και WELL.
THE LIFO TEAM
Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα»

ADM 2024: The New Vision / Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα»

Σε μια εποχή αυξανόμενων περιβαλλοντικών προκλήσεων, το αρχιτεκτονικό γραφείο Pieris.Architects αποδεικνύει ότι το κτίριο του αύριο μπορεί να είναι φιλικό προς το περιβάλλον και την κοινωνία, συνδυάζοντας τη βιωσιμότητα με την αισθητική και την ανθρώπινη ευεξία.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Votanikos Business Park: Η Dimand μεταμορφώνει τις πρώην εγκαταστάσεις της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας

ADM 2024: The New Vision / Votanikos Business Park: Η Dimand μεταμορφώνει τις πρώην εγκαταστάσεις της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας

Tο όραμα της Dimand, που μέχρι σήμερα μεταφράζεται σε ένα χαρτοφυλάκιο γεμάτο καινοτόμα large-scale projects, εμπλουτίζεται με έναν κόμβο επιχειρηματικής δραστηριότητας που συνδυάζει χώρους πρασίνου και σύγχρονες υποδομές για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του Βοτανικού.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
Ρένα Σακελλαρίδου: «Θέλω η αρχιτεκτονική να έχει βάθος, σύνθεση, δομή»

ADM 2024: The New Vision / Ρένα Σακελλαρίδου: «Θέλω η αρχιτεκτονική να έχει βάθος, σύνθεση, δομή»

Η επικεφαλής του αρχιτεκτονικού γραφείου RS SPARCH και καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κοιτάζει πέρα από τα renders, προτείνει λύσεις για μια νέα σχέση μεταξύ πολιτείας και αρχιτεκτόνων και εξηγεί τη θέση της για μια αρχιτεκτονική με ουσία – και με φαντασία!
ΗΡΑ ΣΙΝΙΓΑΛΙΑ
Η A&M ARCHITECTS επαναπροσδιορίζει τον αρχιτεκτονικό ορίζοντα της Αθήνας αναβιώνοντας ένα κτίριο γραφείων γύρω από το ιστορικό κέντρο

ADM 2024: The New Vision / Η A&M ARCHITECTS επαναπροσδιορίζει τον αρχιτεκτονικό ορίζοντα της Αθήνας αναβιώνοντας ένα κτίριο γραφείων γύρω από το ιστορικό κέντρο

Ένας μοντέρνος ανασχεδιασμός που αγκαλιάζει την αρχαία κληρονομιά και εμπνέει τη σύγχρονη κουλτούρα στον χώρο εργασίας.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ