ΚΑΙΡΟΣ

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
O Πικάσο με τη «Γυμνή γυναίκα με σηκωμένα χέρια» του 1907 υπενθυμίζει, μόνος σε έναν τοίχο, ότι με κάποιον μαγικό τρόπο όλα καταλήγουν στο μεγαλείο και στις επαναστατικές αισθητικές του αναφορές. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

H συναρπαστική ζωή ενός ζεύγους μαικηνών, μια μυθική συλλογή που δημιουργήθηκε κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, ένα μυστήριο δεκαετιών, πίνακες που συνδέθηκαν με τα Panama Papers, δεκάδες συγκλονιστικά έργα που κανείς δεν φανταζόταν ότι κάποια στιγμή θα κρεμαστούν σε τοίχους ελληνικού μουσείου. Ένας Θεοτοκόπουλος που αγοράστηκε το 1956, ένας Σεζάν που ακολούθησε, μερικοί Βαν Γκογκ, κάμποσοι Πικάσο, δεκάδες art dealers, δημοπρασίες, εφοπλιστικές επενδύσεις, ρίσκα, άλυτα για χρόνια αινίγματα, εκθέματα που ταξίδεψαν στα πέρατα του κόσμου, καλλιτέχνες που ουδέποτε πάτησαν το πόδι τους στην Αθήνα και προκαλούν ίλιγγο (Γκογκέν, Μπονάρ, Μοντιλιάνι, Πόλοκ, Σαγκάλ, Μονέ, Ντεγκά, Μιρό, Μπρακ). Και στην καρδιά αυτού του ανεπανάληπτου εικαστικού ταξιδιού ένα πολύπαθο μουσείο.

Μετά από δεκαετίες διαπραγματεύσεων, αναβολών και απογοητεύσεων, στον αριθμό 13 της οδού Ερατοσθένους στο Παγκράτι, μόλις λίγα μέτρα από το Καλλιμάρμαρο, ένα επιβλητικό κτίσμα που ισορροπεί μεταξύ νεοκλασικού και μοντέρνου είναι επιτέλους το σημείο στο οποίο το όνειρο παίρνει σάρκα και οστά. Σε μια γειτονιά που μεταμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια λες και προετοιμαζόταν για υψηλές αφίξεις εγκαινιάζεται στις 2 Οκτωβρίου το νέο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.

Λευκές καμπύλες στις σκάλες, θέα προς την Ακρόπολη στα σημεία που τα παράθυρα ξεκλέβουν φως, ανοιχτό ξύλο για τις λεπτομέρειες, πωλητήριο πανέτοιμο με εξαιρετικές προτάσεις και μια βιβλιοθήκη με 6.000 τόμους από το ευρύ φάσμα των τεχνών (είναι τόσο συγκινητικό που κάποιοι έχουν ιδιόχειρες αφιερώσεις στο ζεύγος Γουλανδρή), ένα υπόγειο 400 τ.μ. που μελλοντικά θα φιλοξενεί περιοδικές εκθέσεις Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών (η πρώτη προγραμματίστηκε ήδη για το φθινόπωρο του 2020) και ένα φροντισμένο καφέ μοιράζονται στους 11 ορόφους και στα 7.250 τ.μ.

Αν και περιβάλλονταν από διακεκριμένους ιστορικούς και επαγγελματίες της τέχνης, επέλεγαν έργα με μοναδικό γνώμονα τις προσωπικές τους προτιμήσεις και τους αισθητικούς τους κώδικες.

Περίπου 180 έργα και αντικείμενα, που αποτελούν σχεδόν τη μισή από τη θρυλική συλλογή, έχουν πάρει ήδη θέση στο Παγκράτι. Ωστόσο, μέχρι που ανοίγουν οι πόρτες, κανείς δεν είναι αρκετά προετοιμασμένος γι' αυτό που θα νιώσει μπαίνοντας στο νέο μουσείο. «Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Παρίσι και νομίζω ότι ποτέ δεν θα ξεχάσω την πρώτη μου μεγάλη συγκίνηση μπροστά από ένα έργο του Πικάσο. Αυτήν τη δυνατότητα δεν την είχε ως τώρα ένα παιδί στην Ελλάδα. Αυτό το μουσείο έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό δεκαετιών. Θα προσφέρει τη δυνατότητα σε Έλληνες αλλά και ξένους να δουν από πολύ μικρή ηλικία έργα τέτοιου βεληνεκούς, χωρίς να μπουν στο αεροπλάνο. Παράλληλα, κάθε χρόνο θα υπάρχει μια εναλλαγή στη σκηνογραφία, ώστε να μπορούμε αφενός να ανανεώνουμε τα έργα, αφετέρου να τα γνωρίσει το κοινό το σύνολό τους» μας λέει η Μαρία Κουτσομάλλη, υπεύθυνη της συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) - Η Θεία Μορφή. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τόσο εκείνη όσο και ο διευθυντής του Ιδρύματος, Κυριάκος Κουτσομάλλης, αλλά και σύσσωμο το Δ.Σ. ουδέποτε το έβαλαν κάτω κατά τη διάρκεια της πολύχρονης περιπέτειας του μουσείου. «Όσο περίεργο κι αν φαίνεται, δεν λυγίσαμε. Υπήρξαν στιγμές αφόρητης στενοχώριας, ημέρες μεγάλης ανησυχίας, που όλοι είχαν αποθαρρυνθεί, αλλά πάντα ο σκοπός υπήρξε ιερός για τους ανθρώπους του ιδρύματος. Είχαν δώσει όρκο στους ιδρυτές ότι το μουσείο θα γίνει. Ήταν μονόδρομος και μεγάλη δέσμευση, με φοβερό συναισθηματικό βάρος».

Συγχρόνως, η συλλογή υπήρξε για τους Έλληνες ένα πολύ μεγάλο μυστήριο. Η Ελίζα Γουλανδρή, που μέχρι τέλους αγωνίστηκε για τη δημιουργία μιας στέγης για τη συλλογή, διαβεβαίωνε ότι τα έργα τους (ποτέ δεν ξέραμε τον ακριβή αριθμό) θα δίνονταν όλα στο μουσείο. Παρά τις αλλεπάλληλες πιέσεις, όμως, ελάχιστοι άνθρωποι γνώριζαν την πλήρη λίστα των πινάκων. Αυτός ήταν ένας ακόμα παράγοντας ανασφάλειας και μυστηρίου. Ως εκ τούτου, είχαμε μετρημένες πληροφορίες για το ποια έργα την αποτελούν, πού φυλάσσονται και πόσα τελικά θα εκτεθούν στον αθηναϊκό κοινό.

Γιατί; «Πρέπει να καταλάβετε ότι πρώτοι απ' όλους οι δημιουργοί της συλλογής υπήρξαν τρομερά διακριτικοί άνθρωποι. Όσοι τους διαδέχτηκαν, από το Δ.Σ. μέχρι τους συνεργάτες, κινήθηκαν στον δρόμο που εκείνοι χάραξαν από την πρώτη στιγμή. Υπήρξε μια βαθιά πίστη στη δική τους φιλοσοφία. Δεν θα προβάλλαμε ποτέ μια συλλογή χωρίς να υπάρχει το μουσείο που θα τη στέγαζε».

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σήμερα η 30ετής περιπέτεια πολλαπλασιάζει τη συγκίνηση, αλλά τότε το συναίσθημα της απογοήτευσης μετά από κάθε χαμένη μάχη ήταν αφόρητο. Στην αρχή η Αθήνα πίστεψε πως θα αποκτούσε το μουσείο με την αρχιτεκτονική υπογραφή του Κινεζοαμερικανού Ι.Μ. Πέι (που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή), καθώς το ελληνικό Δημόσιο είχε παραχωρήσει στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή ένα οικόπεδο στη Ρηγίλλης για την ανέγερση μουσείου σύγχρονης τέχνης. Ωστόσο, το όραμα ναυάγησε μετά την ανακάλυψη των κατάλοιπων του Λυκείου του Αριστοτέλη στην περιοχή. Την ίδια κατάληξη είχαν στη συνέχεια και οι φιλοδοξίες για την ανέγερσή του στην οδό Ριζάρη.

Ας δούμε, λοιπόν, πώς αρχίζει να δημιουργείται η μυθιστορηματική συλλογή. Ο Βασίλης και η Ελίζα Γουλανδρή γνωρίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του '40 και αρκετά γρήγορα μετά τον γάμο τους αποφάσισαν να δημιουργήσουν μία συλλογή έργων τέχνης. Ξεκίνησαν χωρίς να έχουν σχεδιάσει το πλαίσιο, χωρίς να έχουν μεθοδεύσει τα βήματά τους και, φυσικά, δεν να φαντάζονταν πού θα τους οδηγούσε και τι διαστάσεις θα έπαιρνε η ενασχόλησή τους με την τέχνη.

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αν και περιβάλλονταν από διακεκριμένους ιστορικούς και επαγγελματίες της τέχνης, επέλεγαν έργα με μοναδικό γνώμονα τις προσωπικές τους προτιμήσεις και τους αισθητικούς τους κώδικες. Σχεδόν επί πενήντα χρόνια έχτιζαν τη συλλογή τους βάσει του προσωπικού τους γούστου, με φροντίδα, υπομονή, πραγματική αφοσίωση και με απώτερο στόχο, κάποια μέρα, να εκτεθεί στο μουσείο που ονειρεύονταν.

«Τα έργα αυτά τα έζησαν. Τα ευχαριστήθηκαν, τα είχαν στα σπίτια τους. Η αισθητική τους ήταν τέτοια που επιθυμούσαν η καθημερινότητά τους να αγκαλιάζεται από τέχνη. Γι' αυτό και επιθυμούσαν να υπάρχουν στο μουσείο τα έπιπλά τους ως εκθέματα, ως απόδειξη του πόσο ταυτισμένοι ήταν με την τέχνη και πόσο αφοσιωμένοι στη δημιουργία του μουσείου. Αυτό, φυσικά, δεν τους εμπόδιζε να δανείζουν πολύ συχνά τα έργα τους. Υπήρξαν από τους συλλέκτες που δάνειζαν γενναιόδωρα σε μουσεία και ιδρύματα σε όλο τον κόσμο για εκθέσεις. Τα περισσότερα από αυτά που βλέπετε εδώ έχουν ταξιδέψει παντού» παραδέχεται η υπεύθυνη της συλλογής.

Φτάνοντας στον πρώτο όροφο, τις συστάσεις με τη μυθική συλλογή αναλαμβάνει να κάνει η «Θεία Μορφή» του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Καθόλου τυχαία τοποθετημένος δίπλα στην πόρτα, αυτός ο πίνακας με το πράο, φωτεινό βλέμμα υπήρξε το πρώτο έργο που αγόρασαν από έναν γκαλερίστα στην Αμερική το 1956. «Ήταν πολύ μεγάλη η υπερηφάνεια τους, διότι ήταν από τα τελευταία έργα του ζωγράφου που υπήρχαν σε ιδιωτικές συλλογές και μπορούσαν να αποκτηθούν. Πολύ γρήγορα, λοιπόν, πήραν δύο σημαντικές αποφάσεις: πρώτον να διαμορφώσουν μια συλλογή και δεύτερον να αφιερωθούν στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη. Το γούστο τους, αρχικά, τους οδηγεί προς τα 30 τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα και, κυρίως, σε μια μορφή που θα μπει στη συλλογή και θα την καθορίσει, όπως καθόρισε και την εξέλιξη της ζωγραφικής. Μιλάμε για τον Πολ Σεζάν, τον οποίο ο Πικάσο αποκαλούσε "πατέρα όλων μας"» σχολιάζει η Μ. Κουτσομάλλη.

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Σε μια γειτονιά που μεταμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια λες και προετοιμαζόταν για υψηλές αφίξεις εγκαινιάζεται στις 2 Οκτωβρίου το νέο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Αμέσως μετά την απόκτηση του Σεζάν, το ζεύγος Γουλανδρή μαθαίνει να περιμένει το σωστό έργο. Σε άλλες περιπτώσεις χρειάστηκαν μόλις έξι μήνες για να βρεθεί και σε άλλες να περιμένουν μέχρι και οκτώ χρόνια για να προβούν στην επόμενη αγορά. Επίσης, αυτή η αγορά υπήρξε αποφασιστική, γιατί, αποκτώντας έναν Σεζάν, ο Βασίλης Γουλανδρής κατατάσσεται στους σημαντικούς συλλέκτες του κόσμου. Έκτοτε, οι έμποροι τέχνης ήξεραν πως όταν είχαν το one of a kind έργο, έπρεπε να απευθυνθούν και σ' εκείνον».

Ο Βασίλης (πέθανε το 1994) και η Ελίζα Γουλανδρή (έφυγε από τη ζωή το 2000) είχαν τα έργα σαν παιδιά τους, και μάλιστα αρέσκονταν να υφαίνουν ιστορίες και φανταστικούς διαλόγους μεταξύ των καλλιτεχνών που επέλεγαν. Έτσι, σήμερα μπορούμε να δούμε τον Ροντέν («L'Εternel Printemps») να εκπληρώνει μια βαθιά του επιθυμία και να στέκεται πλάι στον Μονέ («Ο καθεδρικός ναός της Ρουέν το πρωί», ροζ απόχρωση). Ο Γκογκέν είναι πλάι στον αγαπημένο του Σεζάν, έργα του οποίου αρνιόταν να πουλήσει μέχρι που σχεδόν δεν είχε να φάει. Ο Τουλούζ Λοτρέκ αναμετριέται με το μοναδικό του πρότυπο, τον Ντεγκά, και την υπέροχη «Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών» που δεσπόζει στο κέντρο της αίθουσας του πρώτου ορόφου. Ο Βαν Γκογκ (με τα τρία συγκλονιστικά λάδια «Η συγκομιδή της ελιάς», «Νεκρή φύση με καφετιέρα» και «Τα Αλυσκάν») επιτέλους συγκατοικεί με τον Γκογκέν («Νεκρή φύση με γκρέιπφρουτ»).

Ο Μιρό με την «Ακρίδα» του και ο Τζακομέτι με την «Προσωπογραφία του Yanaihara» διατρανώνουν ότι αντιτάχθηκαν σθεναρά, καθένας με τον δικό του τρόπο, στους κανόνες του σουρεαλισμού που είχε επιβάλει ο Αντρέ Μπρετόν. Ο Μπρακ ξαναβρίσκεται με τον Λεζέ, όπως το 1939 που ήταν μαζί στη Νορμανδία όταν κηρύχτηκε ο πόλεμος. Ο Πιερ Μπονάρ μας δείχνει στο χορταστικό «La sortie de la baignoire» το θέμα με το οποίο είχε εμμονή (να ζωγραφίζει τη σύντροφό του στο μπάνιο). Ο Ντε Κίρικο και ο Ελιόν «συζητούν» γιατί επέλεξαν να επιστρέψουν στη συμβατική ζωγραφική, πληρώνοντας την επιλογή τους με το τίμημα της απομόνωσης. Και, βεβαίως, ο Πικάσο με τη «Γυμνή γυναίκα με σηκωμένα χέρια» του 1907 υπενθυμίζει, μόνος σε έναν τοίχο, ότι με κάποιον μαγικό τρόπο όλα καταλήγουν στο μεγαλείο και στις επαναστατικές αισθητικές του αναφορές.

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Σε περίοπτη θέση δύο έργα του Μόραλη και αριστερά έργο του Γιάννη Γαΐτη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ψήγματα Ιστορίας, φαντασιακές διαδρομές, ανεκδοτολογικές αναφορές, ζωντανεύουν στους τοίχους του μουσείου με τον εξής τρόπο: στον πρώτο όροφο έχουμε τη μοντέρνα, διεθνή (ευρωπαϊκή κυρίως) τέχνη από το 1870 έως το 1945. Ενώ ακριβώς δίπλα στο βαρύ πυροβολικό της συλλογής υπάρχει μία αίθουσα αφιερωμένη στη σημαντική συλλογή του ζεύγους από γαλλικά έπιπλα (υπογεγραμμένα από τους διασημότερους ébénistes) και αντικείμενα τέχνης. Εκεί θαυμάζει κανείς έπιπλα από το διαμέρισμά τους στο Παρίσι (π.χ. το γραφείο του Βασίλη Γουλανδρή) που χρονολογούνται από τον 18ο αιώνα, καθώς και κινεζικά αντικείμενα τέχνης από νεφρίτη ή πορσελάνη.

Κι αν νομίζει κανείς πως το βαρύ πυροβολικό της συλλογής αρχίζει και τελειώνει στον πρώτο όροφο, ας κρατήσει την ανάσα του μπαίνοντας στην αίθουσα του δεύτερου ορόφου, γιατί εκεί η μεταπολεμική σύγχρονη τέχνη και τα έργα σε χαρτί μοιάζουν με ταξίδι στο απόλυτο εικαστικό όνειρο. Πόλοκ, Μπέικον, Τζακομέτι, Νίκολσον, Λιχτενστάιν, αρκετά γλυπτά, μεταξύ άλλων και της Νίκι ντε σαν Φαλ, και μια ειδική αίθουσα με συγκεκριμένες συνθήκες και ειδικό δραματικό φωτισμό (με μαχαίρια, όπως λέγεται) που δίνουν την εντύπωση ότι το φως προέρχεται μέσα από τον τοίχο, σαν να φέγγει ο πίνακας, δημιουργούν μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Η παρέα και σε αυτήν την αίθουσα έξοχη: τέσσερα έργα του Πικάσο, μια πρώιμη προσωπογραφία του Ντε Κίρικο, μια γυναίκα του Μοντιλιάνι κ.ά.

Σε εκείνο το σημείο της έκθεσης είναι η κατάλληλη στιγμή να μπουν οι ελληνικές πινελιές στην αφήγηση. Ένα μικρό «αίθριο» διαμορφωμένο στην άκρη του δεύτερου ορόφου φιλοξενεί έναν πελώριο συγκλονιστικό Κίφερ («Το ατελιέ του καλλιτέχνη»), τους «Ερωτευμένους» του Τζον Χριστοφόρου, το «Φωτεινό σινιάλο» του Taki και τη «Μεταμόρφωση καρέκλας» του Λουκά Σαμαρά και, καθώς είναι ορατό από τη σκάλα που οδηγεί στον τρίτο, αποτελεί τον σύνδεσμο με το ελληνικό κομμάτι της συλλογής.

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Ο Βασίλης Γουλανδρής υπήρξε ένας αυθεντικός μαικήνας. Η Αρβελέρ τον αποκαλεί "άρχοντα της Αναγέννησης"» μας λέει ο Κυριάκος Κουτσομάλλης, καθώς περιηγούμαστε στον αφρό της νεότερης ελληνικής τέχνης. «Δεν ήταν μόνο θέμα τόλμης ή διορατικότητας. Το ζεύγος αγαπούσε βαθιά τους καλλιτέχνες και ήθελε να στηρίζει εκείνους που ένιωθε ότι τολμούν μέσα σε ένα περιβάλλον που τους αμφισβητούσε. Χαρακτηριστική η περίπτωση του Μπουζιάνη, με τον οποίο βρίσκονταν αφού είχε επιστρέψει από τη Γερμανία. Ο Βασίλης, καθώς του είχε μια ιδιαίτερη συμπάθεια, τον καλούσε σε γεύματα, παρότι ήξερε ότι πολλοί από τους συνδαιτυμόνες θα τον περιφρονούσαν».

Δικαιωματικά, λοιπόν, ο κορυφαίος Έλληνας εξπρεσιονιστής έχει δύο έργα στην αίθουσα να συνομιλούν με τους δύο πίνακες του Χατζηκυριάκου-Γκίκα, τον Παρθένη, τον Τσόκλη, τον Σόρογκα, τον Βασιλείου, τον Φασιανό, το τεράστιο πορτρέτο του Γιώργου Σεφέρη από τον Μακρή. Λίγο μετά, ένας πρώιμος Σάμιος, ένας Δασκαλάκης, απέναντι τα βράχια της Ύδρας από τον Βερούκα, ένας καταρράκτης και καταπράσινα νερά από τη Φιλοπούλου, λίγο πιο μακριά σε περίοπτη θέση δύο έργα του Μόραλη, μία Ύδρα του Τέτση και, φυσικά, ένα επικό πορτρέτο του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή από τον Γιώργο Ρόρρη. Αυτή ήταν η τελευταία εικόνα που κρατήσαμε από το νέο μουσείο.

Τελικά, πόσα συναισθήματα χωρούν, άραγε, σε μια επίσκεψη που άργησε 25 χρόνια; «Μην προσπαθήσετε να τα δείτε όλα μεμιάς» μας παρακινούν οι άνθρωποι του ιδρύματος. «Στρέψτε την προσοχή σε κάποιους πίνακες και επιστρέψτε για εκείνους που θα σας καλέσουν ξανά. Όταν ανοίγεις την καρδιά, το μυαλό και την ψυχή στην τέχνη και είσαι έτοιμος να δεχτείς τα μηνύματα, το έργο θα σου τα δώσει. Το μουσείο ανοίγει, ας χαρούμε όλοι έναν μικρό περίπατο και μια ιδιαίτερη στιγμή γνωριμίας με την υψηλή τέχνη. Κι ίσως, βγαίνοντας από την πόρτα, να σκεφτούμε λίγο κι αυτούς τους δύο ανθρώπους που, μετά από τόσα χρόνια προσπάθειας και ταλαιπωρίας, μας κάνουν αυτό το σπάνιο δώρο. Κι ας μην είναι εδώ να το χαρούν». 

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
To επικό πορτρέτο του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή από τον Γιώργο Ρόρρη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Στην αίθουσα του δεύτερου ορόφου η μεταπολεμική σύγχρονη τέχνη και τα έργα σε χαρτί μοιάζουν με ταξίδι στο απόλυτο εικαστικό όνειρο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Aριστερά η Ύδρα του Τέτση και δεξιά πίνακας του Δημήτρη Μυταρά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Η βιβλιοθήκη περιλαμβάνει 6.000 τόμους από το ευρύ φάσμα των τεχνών. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Εικαστικά
0

ΚΑΙΡΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εγκαίνια για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι στις 2 Οκτωβρίου

Culture / Εγκαίνια για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι στις 2 Οκτωβρίου

Τα εγκαίνια του νέου Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή με τη μυθική συλλογή είναι το μείζον εικαστικό γεγονός της χρονιάς
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
«Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / «Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Περί τα ογδόντα έργα από αυτά που έχουν χαρακτηριστεί «τσίκι-τσίκι» απαρτίζουν τη νέα σημαντική έκθεση για τον υπέροχο Έλληνα του Βερολίνου, τον Αλέξη Ακριθάκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM