CONFERENCE LEAGUE

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Η Σαρλότ Ράμπλιγκ δέχτηκε να αγκαλιάσει με την ανεξίτηλη αστερόσκονή της το ελληνικό πρότζεκτ προσφερόμενη αφιλοκερδώς. Φωτο: Stephie Grape
0

Κι ενώ όλοι γιόρταζαν αμέριμνα τα βροχερά τους Κούλουμα, στην Αθήνα, στο Μέγαρο Μουσικής, στήθηκαν κινηματογραφικά πλατό που γνώρισαν στιγμές λάμψης, τέχνης κι ομορφιάς. «Της στείλαμε το σενάριο, της άρεσε και δέχτηκε να παίξει. Έτσι απλά..», λέει ο σκηνοθέτης, Γιώργος Δρίβας. Επιπλέον, η Σαρλότ Ράμπλιγκ, (διότι περί αυτής ο λόγος), δέχτηκε να αγκαλιάσει με την ανεξίτηλη αστερόσκονή της το ελληνικό πρότζεκτ προσφερόμενη αφιλοκερδώς, λέει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. Και το πρότζεκτ δεν είναι άλλο από το «Εργαστήριο Διλημμάτων», το έργο του κου Δρίβα με το οποίο θα εκπροσωπηθεί η Ελλάδα στην φετινή 57η Μπιενάλε της Βενετίας, η οποία ως γνωστόν είναι η μητέρα όλων των Μπιενάλε σύγχρονης Τέχνης και η αενάως γαληνότατη βασίλισσα τους. Ενώ, ο Ανδρεαδάκης, εκτός από καλλιτεχνικός διευθυντής των Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης θα είναι φέτος και ο επίτροπος και επιμελητής της συμμετοχής μας στη Βενετία.


Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» θα αποτελείται από ένα μεγάλο σκοτεινό λαβύρινθο δύο επιπέδων και μια σειρά από οθόνες, οι οποίες θα παρουσιάζουν αποσπάσματα ενός χαμένου ντοκιμαντέρ που βρέθηκε τυχαία πριν από ένα χρόνο στο Μπουένος Άιρες στο Μουσείο Κινηματογράφου της Αργεντινής. Προς το παρόν, δε γίνεται να αποκαλυφθεί τίποτα περισσότερο γύρω από αυτό το μυστηριώδες ντοκιμαντέρ. Ούτε θα δοθεί πληρέστερη περιγραφή του λαβυρίνθου. Το σασπένς λοιπόν θα μεγαλώνει μέχρι να φτάσει η κατάλληλη ώρα.

Οι προβληματισμοί που ξεκινούν από το έργο του Αισχύλου δεν στέκονται μόνο στην πολιτική και νομική τους πτυχή, αλλά εισχωρούν σε έναν ενδότερο και πιο φλέγοντα τόπο: τον φιλοσοφικό και θεολογικό τους πυρήνα.


Το βασικότερο που πρέπει να συγκρατήσει κάποιος σε αυτό το στάδιο που βρισκόμαστε είναι ότι το «Εργαστήριο διλημμάτων» θα είναι μια αφηγηματική εγκατάσταση. Θα βασίζεται στην τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες», η οποία, -με αφορμή το δίλημμα που η τραγωδία θέτει για επιλογή μεταξύ της σωτηρίας του Ξένου και της διατήρησης της όποιας ασφάλειας του Εγχώριου-, επιχειρεί να εκθέσει την αγωνία, την απορία και την σύγχυση ατόμων και κοινωνικών ομάδων όταν καλούνται να διαχειριστούν παρόμοια διλήμματα.

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Φωτο: Stephie Grape


Οι «Ικέτιδες» του Αισχύλου είναι το πρώτο λογοτεχνικό κείμενο στην ιστορία της ανθρωπότητας που θέτει το ζήτημα του αιτήματος ασύλου από μια ομάδα ατόμων υπό διωγμό.


Πρόκειται για τις πενήντα παρθένες Δαναΐδες που φεύγουν από την Αίγυπτο για να αποφύγουν τον ανόσιο, όπως λένε, γάμο με τα πρώτα ξαδέλφια τους. Φτάνουν στο Άργος όπου ζητούν άσυλο από τον βασιλιά της πόλης.


Κι έτσι εκείνος βρίσκεται μπροστά σε ένα τεράστιο δίλημμα. Αν βοηθήσει τις ξένες, κινδυνεύει να προκαλέσει πολλά εσωτερικά προβλήματα, όπως θα μπορούσαν να είναι η αναταραχή στον λαό του, η αλλοίωση της –εθνικής, κοινωνικής και θρησκευτικής- φυσιογνωμίας της πόλης, και το ρίσκο ενός πολέμου με τους Αιγύπτιους, οι οποίοι θα έρχονταν να πάρουν πίσω τις Δαναΐδες ικέτιδες.


Αν, όμως ο βασιλιάς δεν τις βοηθήσει, τότε παραβαίνει τους θεοφύλακτους νόμους της Φιλοξενίας και τις αρχές του Δικαίου και του Ανθρωπισμού (έννοιες που τότε μόλις αρχίζουν να αναφαίνονται) και αφήνει τις Ικέτιδες στο έλεος των διωκτών τους, οι οποίοι μπορεί και να τις αφανίσουν.

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Φωτο: Stephie Grape


Στο έργο «Εργαστήριο Διλημμάτων» θα παρουσιαστούν τα διλήμματα της τραγωδίας μέσα από αποσπάσματα του ανολοκλήρωτου ντοκιμαντέρ που προαναφέρθηκε και το οποίο βρέθηκε τυχαία (found footage) και καταγράφει ένα άγνωστο επιστημονικό πείραμα. Το πείραμα αυτό γέννησε στην επιστημονική ομάδα που το σχεδίασε, διλήμματα που θυμίζουν τα διλήμματα των ηρώων της τραγωδίας.


Ωστόσο το πείραμα, για άγνωστους λόγους, δεν ολοκληρώθηκε κι έτσι τα αποσπάσματα του άγνωστου ντοκιμαντέρ αποκαλύπτουν σήμερα για πρώτη φορά τις λεπτομέρειές του, τις ελπίδες του Έλληνα καθηγητή που το εμπνεύστηκε και τις διαφωνίες με τους συνεργάτες του.


Αν οι Ικέτιδες δεν ήταν άνθρωποι, αλλά ένας μικρός απειροελάχιστος οργανισμός του Σύμπαντος που κινδύνευε με αφανισμό και ο λαός του Άργους ήταν μία επιστημονική κοινότητα, που έπρεπε να επιτρέψει, ή όχι, την τοποθέτηση αυτού του οργανισμού σε ένα υπάρχον ασφαλές εργαστηριακό περιβάλλον, πώς θα απαντούσε η επιστήμη στο ερώτημα που θέτει η τραγωδία;


Αν η σωτηρία κάποιου που κινδυνεύει μπορεί να σημαίνει την αλλοίωση και την αλλαγή της ζωής μας όπως την ξέρουμε, θα τολμήσουμε να τον σώσουμε;


Οι προβληματισμοί που ξεκινούν από το έργο του Αισχύλου δεν στέκονται μόνο στην πολιτική και νομική τους πτυχή, αλλά εισχωρούν σε έναν ενδότερο και πιο φλέγοντα τόπο: τον φιλοσοφικό και θεολογικό τους πυρήνα.

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Φωτο: Stephie Grape


Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» συνοδεύεται από σκηνές μιας ταινίας, για τα γυρίσματα της οποίας ήρθε η Σάρλοτ Ράμπλινγκ στην Αθήνα. Μαζί της συμπρωταγωνιστούν οι Γιώργος Κοτανίδης, Κόρα Καρβούνη, Πολύδωρος Βογιατζής, Ρένα Κυπριώτη, Γιάννης Καλοφωλιάς. Στις οθόνες της εγκατάστασης θα εμφανίζεται επίσης ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος. Διευθυντής Φωτογραφίας είναι ο Κλαούντιο Μπολιβάρ, σκηνογράφος ο Ηλίας Λεδάκης, ενδυματολόγος η Εύα Νάθενα και μοντέρ ο Χρήστος Γάκης. Την οργάνωση παραγωγής έχει αναλάβει η Φένια Κοσοβίτσα. Εκτέλεση παραγωγής: BLONDE. Φορέας υλοποίησης του έργου είναι το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Εικαστικά
0

CONFERENCE LEAGUE

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT