H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο)

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
0

 Στην εποχή όπου βασιλεύει η εύκολη ψηφιακή εικόνα και οι αμέτρητες selfie, μια ομάδα σπουδαστών φωτογραφίας από την Θεσσαλονίκη ταξιδεύει στο μακρινό 1842 - την εποχή που o καινοτόμος Sir John F.W. Herscel εφευρίσκει σχεδόν τυχαία μια διαφορετική τεχνική εκτύπωσης- και παρουσιάζει μια έκθεση φωτογραφίας με αυτοπροσωπογραφίες, διαφορετικές από αυτές που έχουμε σήμερα συνηθίσει.

Η έκθεση κυανοτυπίας με τίτλο "Υποσυνείδητο σώμα" εγκαινιάστηκε χθες στον χώρο πολιτισμού του Ιανού, και αποτελείται από δώδεκα συνολικά έργα - αυτοπροσωπογραφίες των σπουδαστών εκτυπωμένες σε ύφασμα.


Η επιμελήτρια της έκθεσης, και καθηγήτρια φωτογραφίας της +esp Νέκτι Αραμπατζή, μας ξεναγεί, και μας μιλάει για τις απαρχές της "ξεχασμένης" αυτής τεχνικής, και για την σύγχρονη εποχή της καταιγιστικής αυτοπροβολής μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
φωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

"Η τεχνική της κυανοτυπίας (cyanotype or blueprint process) εφευρέθηκε από τον Sir John Herschel το 1842, προσπαθώντας να βρει έναν γρήγορο και εύκολο τρόπο να αντιγράφει τις σημειώσεις του.
Πρόκειται για μία μορφή γρήγορης εκτύπωσης όπου η εικόνα σχηματίζεται από μια χαρακτηριστική μπλε ένωση του σιδήρου με την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Ήταν από τις πρώτες μη αργυρούχες φωτογραφικές τεχνικές."

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
φωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

Πρόκειται για μία μορφή γρήγορης εκτύπωσης όπου η εικόνα σχηματίζεται από μια χαρακτηριστική μπλε ένωση του σιδήρου με την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Ήταν από τις πρώτες μη αργυρούχες φωτογραφικές τεχνικές

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Άννα Βαρελά
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Άννα Βαρελάφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

"Η αφορμή για την δημιουργία της συγκεκριμένης έκθεσης έχει ως αφετηρία την ενασχόληση των σπουδαστών με την συγκεκριμένη τεχνική, πέρα από τα πλαίσια συγκεκριμένου μαθήματος που είχε προηγηθεί.
Παρατηρώντας το ενδιαφέρον τους γεννήθηκε και η ιδέα για το project "Υποσυνείδητο Σώμα".


Η έκθεση αποτελείται από δώδεκα αυτοπροσωπογραφίες εκτυπωμένες σε ύφασμα με την τεχνική της κυανοτυπίας.
O χρόνος εκτύπωσης για τα συγκεκριμένα έργα κυμάνθηκε από 12 έως 20 λεπτά έκθεσης σε υπεριώδη ακτινοβολία (ο χρόνος εξαρτάται από την πυκνότητα του αρνητικό)."

 

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Αργυρώ Μυτηλινούφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Αριστοτέλης Φακιόλαςφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βάσια Κατσέαφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βιβή Παπαδοπούλου

"Η ψηφιακή εικόνα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής.
Η αυτοπροβολή μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω των selfie είναι καταιγιστική.
Στο σημείο αυτό θα δανειστώ την αποσαφηνίσει των όρων selfie & self portrait από την φωτογράφο/ καλλιτέχνη Cristina Nuñez:
Selfie είναι μια εικόνα του εαυτού μας που παράγεται από ένα smartphone ή ένα tablet, σε μια ορισμένη κατάσταση. Ο δημιουργός ελέγχει την δική του εικόνα και σκοπός είναι η άμεση δημοσιεύσει του.
Δίνεται βαρύτητα στην άμεση αυτοπροβολή πάρα στην καλλιτεχνική ποιότητα της.


Μια αυτοπροσωπογραφία είναι η εσωτερική αποτύπωση του εαυτού μας (προσωπική εικόνα). Παράγεται σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και επικεντρώνεται στην δημιουργική διαδικασία. Ο ίδιος δεν ελέγχει τόσο την εικόνα του, αλλά την δημιουργική διαδικασία που επιτρέπει το ασυνείδητο να μιλήσει μέσω της τέχνης.

Η αυτοπροσωπογραφία αποτελεί ένα βαθύ διάλογο με τον εαυτό μας."

 

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βιβή Παπαδοπούλουφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Γιώργος Μόκκας
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Δημήτρης Γκούμας
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Θεοδώρα Σαχίνη
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Κατερίνα Μαστορα
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπακογιώργος
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπακογιώργοςφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Νέκτι Αραμπατζήφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

Who is who

Η Νέκτι Αραμπατζή κατάγεται από τη Δαδιά Έβρου, και ζει και εργάζεται από το 1997 στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα με την ενασχόληση της ως εκπαιδεύτρια φωτογραφίας, έχει επιμεληθεί μια σειρά από φωτογραφικά workshops σε συνεργασία με την +esp καθώς και προσωπικές της εκθέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ δραστηριοποιείται στο χώρο της μουσικής ως video artist σε ιδιωτικές παραγωγές.


________________________________

Υποσυνείδητο Σώμα

Πού: Ιανός, Αριστοτέλους 7, Θεσσαλονίκη

Διάρκεια: 30 Σεπτεμβρίου - 7 Οκτωβρίου 2014

Εκθέτουν οι: Άννα Βαρελά, Δημήτρης Γκούμας, Μενέλαος Καζακίδης, Βάσια Κατσέα, Κατερίνα Μάστορα ,Γιώργος Μόκκας, Παναγιώτης Μπακογιώργος, Αργυρώ Μυτιληνού, Βιβή Παπαδοπούλου, Θεοδώρα Σαχίνη, Κωνσταντίνα Τσελεπή, Αρίστος Φακιολάς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ