«Το χέρι»: Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter

«Το χέρι»: Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

0

Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων περιλαμβάνει έργα που καλύπτουν τέσσερις δεκαετίες, από το 1957 έως το 1997. Ο τίτλος της έκθεσης («Το χέρι») αφενός δηλώνει τον έντονα χειρωνακτικό χαρακτήρα της δουλειάς του Σκυλάκου, αφετέρου αναφέρεται στο ομώνυμο παλαιοπωλείο που διατηρούσε ο ίδιος, αλλά και στην ατομική έκθεση «Το χέρι. Εργαστήρι – Παλιατζίδικο», που πραγματοποίησε στην Αίθουσα Τέχνης Δεσμός το 1992.

«Ο τίτλος όμως υποδηλώνει και τον απώτερο στόχο της παρούσας έκθεσης: να αναδείξει τις ανεξάντλητες δυνατότητες ενός χειρώνακτα καλλιτέχνη, ο οποίος εργάστηκε αθόρυβα, άοκνα και συστηματικά», λέει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων και δράσεων ΟΠΑΝΔΑ.

Η πολύπλευρη καλλιτεχνική πρακτική του Σκυλάκου σχετίζεται με διάφορες τάσεις και κινήματα που εμφανίστηκαν μετά το 1945: Accumulation, Anti-art, Assemblage, Combine painting, Environment, Installation, Junk sculpture, Kitsch, Mobile, Neo-Dadaism, Nouveau Réalisme, Pop Art, Readymade, Site-specific art.

Η δουλειά του είναι κατά βάση διαισθητική· εδράζεται στο συναίσθημα παρά στη διάνοια. Ταυτόχρονα, η συνήθεια της συλλογής άχρηστων και ευτελών αντικειμένων τα οποία έβρισκε στον δρόμο και σε παλιατζίδικα υποδεικνύει μια ασυνήθιστη, ιδιαίτερη έλξη προς την ύλη.

Στην περίπτωση του Σκυλάκου η έλξη αυτή δεν ήταν απλώς συνώνυμη μιας παθολογικής εξάρτησης αλλά ήταν αλληλένδετη με τη μεταμόρφωση και το ζωντάνεμα άχρηστων για άλλους υλικών: «Η δουλειά μου άρχιζε πάντοτε από το οριακό εκείνο σημείο όπου κάτι άλλο είχε οριστικά αχρηστευτεί, είχε χάσει κάθε λόγο ύπαρξης, κάθε προηγούμενη λειτουργία. […] Μ’ ενδιαφέρει να δώσω ζωή σε ό,τι δεν χρειάζεται πια, να κάνω ορατό ό,τι δεν υπάρχει», γράφει το 1979 με την ευκαιρία της ατομικής του «Η Γυναίκα-Σύμβολο» στην Αίθουσα Τέχνης Δεσμός.

Η δουλειά του είναι κατά βάση διαισθητική· εδράζεται στο συναίσθημα παρά στη διάνοια. Ταυτόχρονα, η συνήθεια της συλλογής άχρηστων και ευτελών αντικειμένων τα οποία έβρισκε στον δρόμο και σε παλιατζίδικα υποδεικνύει μια ασυνήθιστη, ιδιαίτερη έλξη προς την ύλη.

Η πρώτη ατομική έκθεση του Σκυλάκου στον Δεσμό, το 1972, όπου παρουσίασε μια σειρά από κατασκευές, συμπυκνώνει πολλά από τα θέματα που θα τον απασχολήσουν εντονότερα στο μέλλον. Για παράδειγμα, η «γυναίκα-σύμβολο» υπάρχει ήδη εδώ ως ένθετο μοτίβο σε δύο συνθέσεις του, όπως και το πλαστικό παιχνίδι.

Προλογίζοντας την έκθεση, ο Δημήτρης Φατούρος επισημαίνει: «Τα υλικά που χρησιμοποιεί μοιάζουν όλα να προέρχονται από παλαιοπωλείο. Η χρησιμοποίησή τους όμως τα απομακρύνει από αυτήν την καταγωγή τους και τους δίνει μια δεύτερη χρησιμότητα: έναν αφηρημένο μαγικό συμβολισμό, θέλω να πω μια μαγική ιδιότητα που δεν έχει κανένα σκοπό».

Πράγματι, η συσσωρευτική λογική που διέπει τις ξύλινες κατασκευές του Σκυλάκου δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας για την καταγωγή της δουλειάς του, ενώ εξηγεί γιατί το όνομά του συνδέθηκε –ταυτίστηκε, θα έλεγε κανείς– με την τέχνη της συναρμογής (assemblage).

Σκυλάκος
Ο Βασίλης Σκυλάκος

Στις δύο επόμενες προτάσεις του καλλιτέχνη, το 1973 και το 1976, η έμφαση μετατοπίζεται από τη ζωγραφικότητα και τη δυνητική διακοσμητικότητα της χρησιμοποιημένης ύλης στην ανεπεξέργαστη γοητεία που έχει η ύλη καθαυτή.

Ο Σκυλάκος πειραματίζεται τώρα με γλυπτικές φόρμες, χρησιμοποιώντας κυρίως το σίδερο και το ξύλο. Ο ίδιος γίνεται συγκολλητής και οι μονοχρωματικές κατασκευές του είναι αυστηρές, απέριττες και συμπαγείς. Ισορροπώντας ανάμεσα στην «ιερατική μοναδικότητα» (Duchamp) και στην «ατελεύτητη πολλαπλότητα» (Arman) των readymade αντικειμένων, η συσσωρευτική τέχνη του Σκυλάκου έρχεται να προτείνει μια πιο εκφραστική επανάχρηση του βιομηχανικού απορρίμματος.

Ο μαρξιστής φιλόσοφος Hans Heinz Holz, στο κείμενο που συνοδεύει την ατομική του καλλιτέχνη στον Δεσμό το 1976, εύστοχα επισημαίνει τον μνημειακό χαρακτήρα αυτής της γλυπτικής: «Με σιδερένιες ράβδους και ταινίες ο Σκυλάκος κατασκευάζει μνημεία μιας εποχής που δεν αφήνει πίσω της ερείπια ναών και κορμούς μαρμαρένιων αγαλμάτων, αλλά σκουριασμένα ναυάγια και στραπατσαρισμένα αυτοκίνητα. […] Τα αντικείμενά του είναι υλοποιημένη μνήμη του παρελθόντος, όμως για κείνον η αντικειμενική ανάμνηση γίνεται υποκειμενική καινοτομία».

Το χέρι: Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Βασίλης Σκυλάκος, 1976.

Η έκθεση του 1976 στον Δεσμό ήταν ομολογουμένως κομβική, τόσο για την εξέλιξη όσο και για την πρόσληψη του έργου του Σκυλάκου. Το μεγάλο φουτουριστικό γλυπτό που εξέθεσε εκεί συνδιαλέγεται άμεσα με το αστικό τοπίο, προλειαίνοντας έτσι τον δρόμο για τα περιβάλλοντα που θα δημιουργήσει στη συνέχεια.

Η αρχή γίνεται με την έκθεση-περιβάλλον «Η Γυναίκα-Σύμβολο» (1979) όπου ο Σκυλάκος σχολιάζει τον ρόλο της μόδας στη διαμόρφωση των γυναικείων προτύπων και στερεοτύπων. Εδώ, η συμβολοποίηση της γυναίκας, όπως αναπαράγεται μέσα από τα περιοδικά μόδας που κατακλύζουν τα αθηναϊκά περίπτερα (ακόμα δεν υπήρχε η ιδιωτική τηλεόραση και τα social media), διερευνάται σε σχέση με το αντίθετό της, το ντεμοντέ. Με την έκθεση αυτή ο καλλιτέχνης προσέγγισε με εννοιολογικό τρόπο ένα καυτό ζήτημα, αναλυμένο από τον Roland Barthes στο «Σύστημα της μόδας» και από τον John Berger στο «Η εικόνα και το βλέμμα».

Το χέρι: Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Βασίλης Σκυλάκος, Χωρίς Τίτλο, 1988-89. Φωτο: Studio Vaharidis

Το 1984 ο Σκυλάκος δημιούργησε ένα περιβάλλον μίνιμαλ αισθητικής και site-specific χαρακτήρα: αδιαφορώντας για την εμπορική απήχηση της δουλειάς του, κάλυψε διάφορα σημεία της γκαλερί Δεσμός με μεταχειρισμένα τεντόπανα στα οποία είχε επέμβει ζωγραφικά. Το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τις εγκαταστάσεις και τα περιβάλλοντα κορυφώνεται στις αρχές της επόμενης δεκαετίας: το 1990 θα εκθέσει στην Gallery 7 τα υπολείμματα μιας οικοδομής όπως ακριβώς τα περισυνέλεξε, με ελάχιστες επεμβάσεις, «μολύνοντας» έτσι τον καθαγιασμένο «λευκό κύβο».

Ακολουθεί η έκθεση «Ο Βασίλης Σκυλάκος παρουσιάζει: ένα ατόφιο αθηναϊκό δωμάτιο» (1991), στην οποία ο καλλιτέχνης μεταμόρφωσε το «Δώμα» του Δεσμού σε ένα διακοσμημένο και επιπλωμένο διαμέρισμα έτοιμο να κατοικηθεί. Αυτό το καλλιτεχνικό και συνάμα επιμελητικό πρότζεκτ, που μάλλον πέρασε απαρατήρητο, συνομιλεί άμεσα με το περιβάλλον «Το χέρι. Εργαστήρι – Παλιατζίδικο» που θα πραγματοποιήσει έναν χρόνο αργότερα στον Δεσμό.

«Πρόκειται για τη μεγέθυνση ενός χώρου όπου έζησα 30 περίπου χρόνια και κάποια στιγμή σκέφθηκα να μεταφέρω την όλη κατάσταση μέσα σε μια γκαλερί», θα δηλώσει ο ίδιος σε συνέντευξή του. Η διαφορά με το «Ένα ατόφιο αθηναϊκό δωμάτιο» ήταν ότι τώρα ο καλλιτέχνης παρουσίαζε και τον εαυτό του ως έκθεμα: βρισκόταν καθημερινά στον εκθεσιακό χώρο, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να τον παρατηρήσει επί το έργον.

Ταυτόχρονα, εκτός από τις αντίκες και τις δικές του δημιουργίες, είχε συμπεριλάβει σε αυτό το περιβάλλον και έργα άλλων καλλιτεχνών που ανήκαν στη συλλογή του ή προέρχονταν από το ντεπό της γκαλερί.

Το χέρι: Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Βασίλης Σκυλάκος, Παιχνίδι, 1974-75. Φωτο: Studio Vaharidis

«Κλείνοντας αυτήν την αναδρομική αποτίμηση για τον Βασίλη Σκυλάκο, οφείλουμε να σταθούμε στη σχέση του καλλιτέχνη με το παιχνίδι. Επίσημα, η σχέση αυτή ξεκινάει με τη συμμετοχή του στην ομαδική έκθεση "Πρόταση για παιχνίδι" που διοργάνωσε ο Δεσμός το καλοκαίρι του 1975. Εκεί, ο καλλιτέχνης παρουσίασε μια πρωτότυπη παραλλαγή του εκκρεμούς του Νεύτωνα, η οποία βασίζεται στην ορμή και στη στόχευση.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1981, θα δημιουργήσει μια σειρά "νεκρές φύσεις" από πλαστικά αντικείμενα καθημερινής χρήσης και παιδικά παιχνίδια. Μάλιστα, κοιτώντας σήμερα αυτές τις συνθέσεις είναι πιο δόκιμο να μιλήσει κανείς για συγκεντρώσεις παρά για συναρμογές.

Επιπλέον, ο ίδιος δεν έχανε την ευκαιρία να δηλώνει ότι "ζωγραφίζει παίζοντας" και ότι "ολόκληρη η δουλειά του είναι παιχνίδι". Ίσως αυτή η οπτιμιστική προσέγγιση να τον φέρνει, εν τέλει, πιο κοντά στους Nouveaux Réalistes, στους οποίους οι κριτικοί είχαν προσδώσει διάφορους χαρακτηρισμούς, όπως "αρχαιολόγοι του παρόντος", "πολυμορφικοί φετιχιστές" και "μπρικολέρ της αέναης μεταμόρφωσης".

Ο Σκυλάκος, βέβαια, δεν είχε ανάγκη προσωνυμίων. "Τέχνη δεν είναι μόνο να δημιουργείς πράγματα, αλλά και να παρατηρείς", έλεγε χαρακτηριστικά. Και, όπως αποδεικνύει με το έργο που άφησε πίσω του, ο ίδιος ήταν ένας οξύνους παρατηρητής του αστικού πολιτισμού, που κατάφερε να αναδείξει τη χρησιμότητα του άχρηστου» γράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος.

Το χέρι: Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Βασίλης Σκυλάκος, Χωρίς Τίτλο, 1981, από τη σειρά «Πλαστικά». Φωτο: Studio Vaharidis

Ο Βασίλης Σκυλάκος γεννήθηκε στο Κιάτο Κορινθίας το 1930. Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης (1957-60). Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του έζησε στην Κοπεγχάγη (1960-63) και στη συνέχεια στο Παρίσι (1962-66). Παρουσίασε το έργο του σε ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Επί μία εικοσαετία (1972-92) συνεργάστηκε στενά με την Αίθουσα Τέχνης Δεσμός. Έλαβε μέρος σε δεκάδες ομαδικές εκθέσεις: Salon de la Jeune Sculpture (Παρίσι 1976), Contradiction 77 (Αμερικανικό Κέντρο, Παρίσι 1977), Contemporary Greek Painters and Printmakers (Εθνική Πινακοθήκη Ιρλανδίας, Δουβλίνο 1979), Ευρωπάλια 1982 (Βρυξέλλες 1982), Peinture Grecque 1968-1988 (Βρυξέλλες 1988), La Sculpture Grecque Contemporaine (Maison de l’Architecture, Παρίσι 1991).

Το 1994 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Έργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Μουσείο Βορρέ, στη Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου και σε ιδιωτικές συλλογές. Πέθανε στην Αθήνα το 2000.

Το χέρι: Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Βασίλης Σκυλάκος, Χωρίς Τίτλο, 1997. Φωτο: Studio Vaharidis

Βασίλης Σκυλάκος
«Το χέρι. Έργα 1957-1997»
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Διάρκεια: 10/3 - 23/4/2023
Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος
Διοργάνωση: Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ)

Από τις 14 Μαρτίου η γκαλερί ROMA παρουσιάζει έκθεση του Βασίλη Σκυλάκου με αφαιρετικά ζωγραφικά έργα της δεκαετίας του '60 σε επιμέλεια του Χριστόφορου Μαρίνου.

                                                                                   

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Εικαστικά / Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων του ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει το πρόγραμμα της Δημοτικής Πινακοθήκης της Αθήνας για το 2021, τις συνεργασίες και όσα πρόκειται να δούμε τους προσεχείς μήνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιώργος Βακιρτζής

Εικαστικά / Οι μνημειώδεις γιγαντοαφίσες του Γιώργου Βακιρτζή

Με αφορμή την έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, η LiFO μίλησε με τον συλλέκτη και μέλος της «Starlets Collection» Χρήστο Μαργαρίτη για την πλούσια ιστορία και την μαγική διαδικασία της τέχνης της γιγαντοαφίσας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ