Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στον Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης

Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η Κουσάμα χάρισε μια κολοκύθα με πολύχρωμες ψηφίδες στον Βοτανικό Κήπο ως υπενθύμιση της αναγέννησης της φύσης που πάντα θριαμβεύει επί του θανάτου, του χειμώνα και του μαρασμού. Dancing Pumpkin. Courtesy of The New York Botanical Garden | Ota Fine Arts and David Zwirner
0

Ο Βοτανικός Κήπος της Νέας Υόρκης γιορτάζει την άνοιξη με πουά δέντρα, καμπανούλες, νούφαρα και κατακόκκινους κορμούς δέντρων τιμώντας έτσι ένα «παιδί» της αβάν-γκαρντ σκηνής, της πιο ακριβής και πάντα νέας Γιαγόι Κουσάμα, ενώ τον κήπο θα συμπληρώνουν τα επικά Infinity Mirror Rooms, σε νέα εκδοχή, για να προκαλέσουν τους Νεοϋορκέζους να βυθιστούν στον κόσμο των ψευδαισθήσεων και των παραισθήσεων.

Και μπορεί ο κήπος να μην είναι τώρα επισκέψιμος, αλλά οι εγκαταστάσεις στη φύση δίνουν τον τόνο μιας αισιόδοξης επιστροφής, θυμίζοντας το έργο του Κρίστο και της Ζαν Κλοντ στο Σέντραλ Παρκ μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων, που ήταν το πιο αισιόδοξο μήνυμα της πόλης.

Το Flower Obsession, μια εγκατάσταση σε ένα περίπτερο που είναι στρωμένο για πρωινό ενώ οι επισκέπτες κολλάνε αυτοκόλλητα λουλούδια στα τζάμια, το έργο που είχε παρουσιάσει στην Μπιενάλε της Βενετίας, με τις μεταλλικές σφαίρες της, που επιπλέει στη λιμνούλα του Βοτανικού Κήπου, ο διάσημος κήπος του Νάρκισσου, μεγάλα χταπόδια και ψηφιδωτές κολοκύθες καλά κρυμμένα μέσα σε φυλλωσιές και δρομάκια είναι μερικά από τα έργα που παρουσιάζονται.

Οι κήποι, τα φυτά και τα λουλούδια που αποθέωσε σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της ζωής ήταν ένα καταφύγιο για το κορίτσι που είχε κακοποιηθεί από τη μητέρα του εξαιτίας της ταραγμένης σχέσης που είχαν οι γονείς της.  

Οι εγκαταστάσεις της θυμίζουν ένα ανέμελο παιχνίδι, ένα κυνήγι θησαυρού και παραπέμπουν και σε έναν άλλο περίφημο κήπο, αυτόν της Νίκι ντε Σεν Φαλ, που τιμάται αυτή την εποχή στο MoMA με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.

Από τις 10 Απριλίου μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2021, η έκθεση Kusama: cosmic nature εκτείνεται στα 250 στρέμματα του κήπου γύρω από το Ωδείο Haupt και το κτίριο Luesther της βιβλιοθήκης Mertz.

Η έκθεση καταγράφει τη δια βίου σχέση της Κουσάμα με τον φυσικό κόσμο, που ξεκινά από τις αναμνήσεις της παιδικής της ηλικίας, στην Ιαπωνία, μέσα στις εκτάσεις των φυτωρίων της οικογένειάς της στο Matsumoto. Οι κήποι, τα φυτά και τα λουλούδια που αποθέωσε σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της ζωής ήταν ένα καταφύγιο για το κορίτσι που είχε κακοποιηθεί από τη μητέρα του εξαιτίας της ταραγμένης σχέσης που είχαν οι γονείς της.  

Η Κουσάμα που δεν έπαψε ποτέ να είναι επίκαιρη από τότε που την ανακάλυψε ο κόσμος, στην έβδομη δεκαετία της ζωής της, οργανώνει ένα μαγνητικό περιβάλλον που υπενθυμίζει όσο κανένας άλλος τη σχέση μας με τη φύση. Το φυτικό της σύμπαν σε μνημειακό μέγεθος είναι ένας θρίαμβος της φύσης επί του ανθρώπου και μάχεται την καταστροφή του περιβάλλοντος με τον πιο ποιητικό τρόπο. Τα μικροσκοπικά άνθη και οι λεπτομέρειες της φύσης στις εγκαταστάσεις της παίρνουν αλλόκοσμο σχήμα και όψη, κυριαρχούν σε ένα σύμπαν αισιοδοξίας και θριάμβου.

Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
I Want to Fly to the Universe. Φωτο: Courtesy Ota Fine Arts and David Zwirner

Συμβολικά η σχέση μας με τους εξωφρενικά διακοσμημένους με κόκκινα πουά κορμούς των δέντρων, τα χρώματα και τα μοτίβα της υπενθυμίζουν τον κύκλο της ζωής, το άπειρο και την αιωνιότητα. Οι κολοκύθες μοιάζουν να χορεύουν, σαν ανθισμένες ψυχές, γιατί η Κουσάμα πάντα στο έργο της έχει καλά κρυμμένο έναν κόσμο πνευματικό που την κράτησε ζωντανή, μέσα στα χρώματα κρύβει μια ικεσία στο σύμπαν που δίνει μια ανάλαφρη εικόνα για τα έργα της, ακόμα και αν πρόκειται για μια κολοκύθα που έχει βάρος τόνων και τεράστιο ύψος.

Η Κουσάμα αποδραματοποιεί με χρώματα και σχήματα τα γλυπτά της, που μέσα στον Βοτανικό Κήπο βρίσκουν ένα περιβάλλον ιδανικό ανάμεσα σε σημύδες, ανθισμένα φυτά και φρέσκο χορτάρι. «Η ψυχή μου ανθίζει για πάντα» είναι ο τίτλος που έχει δώσει στα κολοσσιαία πουά λουλούδια που είναι βαμμένα σε δραματικά χρώματα και χαιρετούν τους επισκέπτες στον πρόσφατα ανακαινισμένο θόλο κάτω από τους φοίνικες του Βοτανικού Κήπου.

Η Κουσάμα, που έχει πει ότι οι κολοκύθες είναι τα πιο αγαπημένα της φυτά στον κόσμο, χάρισε μια με πολύχρωμες ψηφίδες, σαν έργο του Γκαουντί, στον Βοτανικό Κήπο ως υπενθύμιση της αναγέννησης της φύσης που πάντα θριαμβεύει επί του θανάτου, του χειμώνα και του μαρασμού, κάτι που η Νέα Υόρκη, όπως και όλος ο κόσμος, έχει πιο πολύ ανάγκη σήμερα από ποτέ άλλοτε.

Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
My Soul Blooms Forever. Courtesy of the New York Botanical Garden
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Narcussus Garden. Courtesy Ota Fine Arts, David Zwirner and Victoria Miro
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ascension of Polka Dots on the Trees, collection of the artist.
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Hymn of Life Tulips. Φωτο: Courtesy Ota Fine Arts and David Zwirner
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy New York Botanical Garden
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy New York Botanical Garden
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ