Final 4 Euroleague LIVE

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
0

Στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που τώρα είναι βαμμένη με ένα «ήσυχο» λαδί χρώμα και μέσα σε καινούργιες προθήκες που σχεδίασε ειδικά για την περίσταση ο Αλέξανδρος Ξενάκης φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη, στην οδό Κουμπάρη, η γεμάτη χρώματα έκθεση «Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης», που μόλις άνοιξε τις πύλες της. Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που έχει υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας και του Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg και πρόκειται να την ακολουθήσει τον Νοέμβριο του 2018 μια μεγάλη έκθεση για τον μυκηναϊκό πολιτισμό στην Καρλσρούη, καθώς κι ένα διεθνές επιστημονικό συμπόσιο στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, που θα συνοδεύεται από μια έκθεση-ντοκουμέντο για την παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων.


«Θέλαμε πάρα πολύ να συνεργαστούμε με την Ελλάδα και πιστεύω ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή, εν μέσω της κρίσης, να δείξουμε ότι ακολουθούμε αυτόν το δρόμο. Δεν θα αφήσουμε να καταστραφεί αυτή η φιλία και χαίρομαι ιδιαίτερα που μπορούμε να παρουσιάσουμε τη συγκεκριμένη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη που είναι πολύ γνωστό σε όλο τον κόσμο. Πιστεύω ότι το μέλλον είναι η συνεργασία, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου – όταν εργάζεσαι ομαδικά έχεις πάντα καλύτερα αποτελέσματα», τονίζει η Dr. Katarina Horst, επικεφαλής του τμήματος Επιστήμης και Συλλογών του Κρατικού Μουσείου της Βάδης και μία από τους «αρχιτέκτονες» αυτής της συνεργασίας.

Κάθε έκθεση εμπεριέχει μια πολιτική συμβουλή και η συγκεκριμένη συμβουλεύει να μην επιστρέψουμε στον εθνικισμό – πράγμα που κινδυνεύουμε να κάνουμε. Είναι καλύτερα να μένουμε μαζί και πρέπει να βρούμε τι μας ενώνει.


«Κατά τα τελευταία έτη του "μακρού δέκατου αιώνα" η ευρωπαϊκή τέχνη χειραφετήθηκε από την αδυσώπητα ιστορικιστική και αυστηρά αναφορική κατεύθυνση των πρωιμότερων τάσεών της και κατέκτησε ελευθερία μορφής και ενότητα ύφους. Εάν η καλλιτεχνική παραγωγή της Art Nouveau τοποθετηθεί στο πλαίσιο των προηγούμενων στυλ, νεο-κλασικό, νεο-γοτθικό, νεο-ροκοκό, νεο-μπαρόκ κ.λπ., δικαιώνεται απόλυτα το γαλλικό της όνομα: "Νέα Τέχνη". Χρησιμοποιώντας δημιουργικά τόσο παραδοσιακά μέσα (πέτρα, μάρμαρο, ξύλο, πολύτιμα μέταλλα, ορείχαλκος, μετάξι, πορσελάνη) όσο και επαναστατικά υλικά (νιτροκυτταρίνη, αλουμίνιο), σε συνδυασμό με νέες τεχνικές (ηλεκτρογαλβανισμός, χύτευση κεραμικών, ύφανση σε αργαλειό "ζακάρ"), οι πρωτοπόροι αυτής της Νέας Τέχνης υπερέβησαν τα όρια του τι είναι αποδεκτό και διοχέτευσαν τους καρπούς των καλλιτεχνικών, κοινωνικών και πολιτικών τους ανησυχιών στο ευρύτερο δυνατό κοινό. Η Art Nouveau ήταν πρωτίστως ένα μεσοαστικό φαινόμενο, το οποίο μπορούσε να εξυψωθεί μέσα από πολυτελείς ενσαρκώσεις και λιγότερο ένα μεγαλοαστικό στυλ που μπορούσε να απλουστευτεί για ευρύτερη κατανάλωση. Επομένως, αντανακλά μια στιγμή πυρετώδους "χαράς της ζωής" στην οποία καθένας μπορούσε να συμμετέχει. Ο Μεγάλος Πόλεμος ήταν γραφτό να θέσει τέλος σε αυτό το καθολικό καλλιτεχνικό όραμα της καθημερινότητας», γράφει ο Γιώργης Μαγγίνης, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη στον κατάλογο της έκθεσης.

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Πιστεύω ότι το μέλλον είναι η συνεργασία, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου – όταν εργάζεσαι ομαδικά έχεις πάντα καλύτερα αποτελέσματα» τονίζει η Dr. Katarina Horst, επικεφαλής του τμήματος Επιστήμης και Συλλογών του Κρατικού Μουσείου της Βάδης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Η Art Nouveau δεν ήταν μόνο καλλιτεχνικό ρεύμα, αλλά μια επανάσταση», επαυξάνει η Katarina Horst, «καθώς κατά τη διάρκεια των ετών που άνθησε ήταν πολύ ισχυρός ο εθνικισμός – γεγονός που τελικά οδήγησε στον πόλεμο. Η Art Nouveau ήταν εναντίον του εθνικισμού, ήταν μια καλλιτεχνική, αλλά και πολιτική αντίδραση. Πρεσβεύει το καλό, την ειρήνη, την ελευθερία και εναντιώνεται, επίσης, στην κυριαρχία της βιομηχανίας, προτιμώντας τη χειροποίητη παραγωγή. Θεωρώ ότι κάθε έκθεση εμπεριέχει μια πολιτική συμβουλή και η συγκεκριμένη συμβουλεύει να μην επιστρέψουμε στον εθνικισμό – πράγμα που κινδυνεύουμε να κάνουμε. Είναι καλύτερα να μένουμε μαζί και πρέπει να βρούμε τι μας ενώνει» συμπληρώνει.


Η συλλογή Art Nouveau του Κρατικού Μουσείου της Βάδης θεωρείται μία από τις πλουσιότερες στον κόσμο, καθώς η Καρλσρούη ήταν ένα από τα κέντρα παραγωγής Art Nouveau. Στην έκθεση παρουσιάζονται 86 αντικείμενα (έπιπλα, οικιακά σκεύη, διακοσμητικά αντικείμενα, υφάσματα, κεραμικά, κοσμήματα, ανάγλυφα, γλυπτά και χαρακτικά) που προέρχονται από πέντε κέντρα της Art Nouveau: την Αυστρία, τη Γαλλία, την Αγγλία, το Βέλγιο και τη Γερμανία. Ανάμεσα στα έργα πρωτοπόρων του κινήματος, όπως οι Hector Guimard, Daum Frères, Emile Gallé, Peter Behrens, Josef Hoffmann, Josef Maria Olbrich, Koloman Moser και Henry van de Velde, ξεχωρίζει το υπέροχο γλυπτό από μπρούντζο και ασήμι του Alfons Mucha, «La Nature», που «αποτελεί συγχρόνως και μια ολοκληρωμένη έκφραση του αισθητικού ιδεώδους του Mucha για τη γυναικεία ομορφιά που μέσω της ευρείας διάδοσής του κατέστη εμβληματικό για την Art Nouveau εικονογραφία» σημειώνει χαρακτηριστικά στον κατάλογο της έκθεσης ο εκ των επιμελητών της Θανάσης Θ. Σωτηρίου. «Εγώ το ονομάζω "Η Νεφερτίτη της Art Nouveau"», λέει χαμογελώντας η Katarina Horst, «γιατί είναι τόσο όμορφη, που σε ταράζει. Νομίζω ότι το ελληνικό κοινό έχει τη σπάνια ευκαιρία να τη δει από κοντά, μαζί με άλλα εξαιρετικά έργα της Art Nouveau».

Δείτε κάποια από τα ωραιότερα εκθέματα σε slideshow

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Art Nouveau
Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης

06/04/2017 - 21/05/2017

Μουσείο Μπενάκη
Κεντρικό Κτήριο

Εισιτήρια: 5-7€

Εικαστικά
0

Final 4 Euroleague LIVE

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT