Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα δεις και μια εκπληκτική συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα δεις και μια εκπληκτική συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων Facebook Twitter
0
Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα δεις και μια εκπληκτική συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων Facebook Twitter
Δίλαιμη πρόχους. Πρωτοκυπριακή περίοδος 25000-23000 π.Χ.

Ένα από τα πλέον αγαπημένα μουσεία των Αθηναίων επί της Νεοφύτου Δούκα στο Κολωνάκι προσφέρει, εκτός από εξαιρετικές περιοδικές θεματικές εκθέσεις με σπάνια εκθέματα από μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού, και τη σημαντική μόνιμη συλλογή του. Αν για κάτι είναι πασίγνωστο το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, είναι τα περίφημα κυκλαδικά ειδώλια, η βάση της συλλογής του Νικόλαου και της Ντόλλης Γουλανδρή που είχαν στόχο τους να προλάβουν να τα σώσουν από τη λαίλαπα των λαθρανασκαφών της δεκαετίας του '60 – μαζί με άλλες αρχαιότητες ελληνικής τέχνης. Τα «κουκλάκια», όπως αποκαλούσαν οι νησιώτες τα υπέροχα αγαλματίδια που έβρισκαν θαμμένα στα χωράφια τους, αναπαριστούν κάποια άγνωστη αρχαία γυναικεία θεότητα και ξεκινάνε κάπως ακατέργαστα, ως βιολόσωμα, σε μια πρώιμη εκδοχή γύρω στο 3200 π.Χ., και εξελίσσονται σε μια αισθητική αρτιότητα μεταξύ 2800 και 2500 π.Χ., έως ότου σταδιακά εξαφανίζονται γύρω στο 2000 π.Χ. Αναμφισβήτητα είναι τα εκθέματα στα οποία οι ξένοι επισκέπτες επικεντρώνουν την προσοχή τους περισσότερο απ' οτιδήποτε άλλο.


Αν όμως κάτι το κάνει να ξεχωρίζει ως μουσείο, ιδίως για τον Έλληνα επισκέπτη, είναι ότι αποτελεί χώρο εκπαίδευσης και γνώσης, έτσι όπως είναι διαμορφωμένο κάθε τμήμα, με τις προθήκες να συνοδεύονται από σύγχρονα διαδραστικά μέσα και εικονική αναπαράσταση των πληροφοριών. Με αυτό τον τρόπο γίνεται κατανοητή η χρήση των εκθεμάτων, τα οποία στην πλειονότητά τους υπήρξαν όχι καλλιτεχνήματα αλλά χρηστικά αντικείμενα. Έτσι, η ζωή της αρχαίας Αθήνας γίνεται παιχνίδι για παιδιά και ενηλίκους χάρη σε βίντεο και κόμικς που παρουσιάζουν τη ζωή ενός άντρα από τη γέννηση μέχρι τον θάνατό του με σημαντικούς ενδιάμεσους σταθμούς, όπως τα παιδικά του χρόνια, η εκπαίδευση και η ενηλικίωσή του, η γαμήλια τελετή, η συμμετοχή του σε πόλεμο, η κηδεία του. Επίσης, υπάρχουν ψηφιακοί χάρτες της Μεσογείου όπου βλέπει κανείς τις διαδρομές που έκαναν οι έμποροι της εποχής, ενώ τα ναυάγια έχουν ταυτότητα προέλευσης, ιδιοκτήτες, αγαθά, συχνά ακόμα και προορισμό. Αναπαράσταση σε βίντεο από σύγχρονους τεχνίτες του γυαλιού και του μετάλλου δείχνει πώς οι αρχαίοι επιδίδονταν στις τεχνικές τους, όπως η κοκκίδωση στη χρυσοχοΐα, ενώ είναι δυνατή και η μετατροπή σύγχρονων ονομάτων σε αρχαίες γραφές μέσω κομπιούτερ.

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα δεις και μια εκπληκτική συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων Facebook Twitter
Περίαπτο από γυαλί. Ελληνιστική περίοδος 3ος αι. π.Χ.


Περιφερόμενος κανείς στους τέσσερις ορόφους, είναι συγκινητικό να ανακαλύπτει αντικείμενα μεγάλης σπανιότητας και μοναδικότητας, ιδίως όταν συνδέονται και με ιστορικές στιγμές. Τέτοια περίπτωση είναι τα όστρακα με τα οποία οι Αθηναίοι εξοστράκιζαν πολιτικές προσωπικότητες, όπως ο Θεμιστοκλής και ο Κίμωνας – τα ονόματά τους αναγράφονται σε όστρακα της συλλογής του μουσείου. Παράλληλα, τρομερά ενημερωμένοι ξεναγοί-αρχαιολόγοι βοηθάνε στην περιήγηση στον χώρο. Ένας από αυτούς, ο Γιώργος Παπαμιχελάκης, μου έδειξε ένα-ένα όλα τα εκθέματα και τους «κρυφούς» θησαυρούς κάθε τμήματος. Ανάμεσα σε αυτά που μπορεί να δει κανείς συμπεριλαμβάνεται μια λήκυθος στην οποία αναπαριστάται η αρχαιότερη σκηνή «σεξουαλικής παρενόχλησης», όπου ένας νεαρός άντρας ενοχλεί μια γυναίκα με υδρία, καλώντας την κοντά του με το χέρι του, σφενδόνες, τα βλήματα της εποχής, επάνω στα οποία αναγράφονται άλλοτε το όνομα της πόλης όπου κατασκευάστηκαν και άλλοτε μηνύματα ανάλογα με των δικών μας ημερών, όπως «ρούφα το» και «λουκουμάκι», ή μια μοναδική χάλκινη ασπίδα της περιόδου 830-730 π.Χ. από την Ελεύθερνα.

Eίναι η πληρέστερη συλλογή κυπριακών αρχαιοτήτων στην Ελλάδα. Με περισσότερα από 500 αντικείμενα, καλύπτει την περίοδο από την 4η π.Χ. χιλιετία έως και τον 18ο αι. μ.Χ., συμπεριλαμβανομένου του συνόλου της Εποχής του Χαλκού

Κυπριακή Συλλογή

Η συλλογή Θάνου Ζιντίλη, που γενναιόδωρα έχει παραχωρηθεί στο Κυκλαδικό για απροσδιόριστο διάστημα, είναι η πληρέστερη συλλογή κυπριακών αρχαιοτήτων στην Ελλάδα. Με περισσότερα από 500 αντικείμενα, καλύπτει την περίοδο από την 4η π.Χ. χιλιετία έως και τον 18ο αι. μ.Χ., συμπεριλαμβανομένου του συνόλου της Εποχής του Χαλκού. Τα κοιτάσματα χαλκού της Κύπρου είναι από τα πλουσιότερα στον κόσμο – χάλκινα αντικείμενα γραφής, νομίσματα, σφραγίδες το αποδεικνύουν αυτό περίτρανα. Συνολικά η συλλογή αποτελεί μια εκπληκτική αναδρομή στην ιστορία της εξέλιξης και του εξελληνισμού της Μεγαλονήσου, από τα προϊστορικά χρόνια και την εποχή των πόλεων-βασιλείων μέχρι τη ρωμαϊκή εποχή και το Βυζάντιο.

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα δεις και μια εκπληκτική συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων Facebook Twitter
Τριφυλλόστομη οινοχόη, πηλός, Κυπρο-Αρχαϊκή Ι περίοδος, 750-600 π.Χ.


Ενδεικτικά, μπορεί να δει κανείς σκεύη του καθημερινού βίου της αρχαιότητας όπως αγγεία, οινοχόες, λύχνοι, σπονδικά ρυτά, ειδώλια από τη Γεωμετρική μέχρι την Αρχαϊκή Περίοδο, αντικείμενα υφαντικής τέχνης, ταφικές πρακτικές, μεταλλοτεχνία, αγγεία για τη φύλαξη αρωματικών ελαίων και οπίου, σημαντικού θεραπευτικού παυσίπονου το οποίο η Κύπρος ως παραγωγός εξήγε σε όλη την ανατολική Μεσόγειο.


Σε άλλες ενότητες παρουσιάζονται γυάλινα σκεύη και λίθινα, αργυρά και χρυσά περίαπτα κοσμήματα, βραχιόλια, περόνες, δαχτυλίδια, όλων των σημαντικών περιόδων, της Υστερο-κυπριακής, Κυπρο-κλασικής, Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής Περιόδου. Εκπληκτικής ομορφιάς γυναικείες και αντρικές μορφές από πηλό με σωληνωτό και κωδωνόσχημο σώμα, ηνίοχοι και κρανιοφόροι πολεμιστές συμπληρώνουν τη σημαντική συλλογή. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν τα περίφημα σταυρόσχημα ειδώλια, αναπαράσταση των οποίων κοσμεί τα κυπριακά τετράδραχμα και δίδραχμα, το μοναδικό παγκοσμίως «ειδώλιο Ζιντίλη» και ένα εκπληκτικό χρυσό περιδέραιο με διάτρητα χρυσά εξαρτήματα και πολύτιμους λίθους του 4ου μ.Χ. αι. Το πανόραμα αυτό της Ιστορίας, της οικονομίας και του πολιτισμού της πολύπαθου νήσου και της συροπαλαιστινιακής ακτής συμπληρώνεται με τη συνδρομή των οθονών αφής, τις επιγραφές και τις εικόνες.

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα δεις και μια εκπληκτική συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων Facebook Twitter
Δακτυλιόσχημο αγγείο, πηλός, Κυπρο-Γεωμετρική ΙΙΙ περίοδος, 900-750 π.Χ.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1
www.cycladic.gr

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ