Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της

Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Malcolm Varon, Τζόρτζια Ο’Κιφ, 1977 (εκτύπωση 2021). Φωτο: Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum
0

Το 1977 ένας ανταποκριτής του «Art News» έφτασε στο Abiquiú για ένα άρθρο με θέμα «Η Τζόρτζια Ο’Κιφ στα 90 της». Κατά την άφιξή του διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν πρόσφατες φωτογραφίες της ζωγράφου για να εικονογραφήσει το άρθρο, ωστόσο έτυχε να επισκεφθεί τον φωτογράφο Μάλκολμ Βάρον, ένα φωτογράφο που προτιμούσε η Ο'Κιφ, ο οποίος είχε τραβήξει πάνω από 70 έγχρωμες φωτογραφίες, αποτυπώνοντας όχι μόνο πορτρέτα της καλλιτέχνιδας, αλλά και τη ζωή της στο βόρειο Νέο Μεξικό.

Το περιοδικό δημοσίευσε πέντε από τις φωτογραφίες. Μια έκθεση στο μουσείο που φέρει το όνομά της στον τόπο που κατοικούσε, στη Σάντα Φε, συγκεντρώνει πολλές από τις αδημοσίευτες εικόνες του Βάρον, που αποτυπώνουν τη ζωγράφο κατά τη διάρκεια μιας πολύ λίγο τεκμηριωμένης περιόδου της ζωής της, χαλαρή στο σπίτι και το τοπίο που τόσο αγαπούσε.

Οι φωτογραφίες μας επιτρέπουν να ρίξουμε μια διαφορετική ματιά στην καλλιτέχνιδα που είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε ντυμένη στα μαύρα και με ύφος σοβαρό. Γελούσε, είχε χιούμορ και φορούσε και άλλα χρώματα εκτός από το μαύρο, και αυτό φαίνεται στις 22 φωτογραφίες που δεν έχουν εκτυπωθεί ποτέ πριν και έρχονται σε αντίθεση με την προσεκτικά κατασκευασμένη εικόνα της καλλιτέχνιδας. Ο Βάρον τράβηξε τις φωτογραφίες της στα σπίτια της στο Abiquiú και στο Ghost Ranch.

Οι δυο τους ήρθαν σε επαφή για πρώτη φορά όταν ο Βάρον φωτογράφισε το 1968 έναν από τους πίνακές της στη Νέα Υόρκη. Εκείνη την εποχή φωτογράφιζε κατά παραγγελία έργα τέχνης τόσο για το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης όσο και για το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Η O’Κιφ εντόπισε τη δουλειά του σε έναν κατάλογο του μουσείου. Έψαχνε για κάποιον που θα μπορούσε να δημιουργήσει μια ακριβή καταγραφή των χρωματικών επιλογών της.

Οι φωτογραφίες μας επιτρέπουν να ρίξουμε μια διαφορετική ματιά στην καλλιτέχνιδα που είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε ντυμένη στα μαύρα και με ύφος σοβαρό. Γελούσε, είχε χιούμορ και φορούσε και άλλα χρώματα εκτός από το μαύρο, και αυτό φαίνεται στις 22 φωτογραφίες που δεν έχουν εκτυπωθεί ποτέ πριν και έρχονται σε αντίθεση με την προσεκτικά κατασκευασμένη εικόνα της καλλιτέχνιδας.

«Είχε πολύ καλή αντίληψη για το πώς να αποτυπώσει την αίσθηση ενός πίνακα», δήλωσε η επιμελήτρια του μουσείου Ariel Plotek «και να μεταφράσει τα έργα τέχνης σε αυτό το διαφορετικό μέσο».

Ο Βαρόν είχε εγκαταλείψει ένα διδακτορικό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Κολούμπια για να φροντίσει την οικογένειά του. Η φωτογραφία τού έδωσε την ευελιξία που αναζητούσε. Κατέκτησε την τότε νέα τέχνη της έγχρωμης φωτογραφίας πειραματιζόμενος και διαβάζοντας βιβλία. Το 1966 φωτογράφισε μια έκθεση στο MoMA με γνωστούς ζωγράφους όπως οι Ρόμπερτ Μάδεργουελ και Φρανκ Στέλα. Δεν παρακολούθησε ποτέ μαθήματα φωτογραφίας.

«Κατάλαβα τον φωτισμό που χρειαζόταν για να μην έχει αντανάκλαση ο πίνακας» δήλωσε ο Βάρον. «Οι άνθρωποι στα μουσεία δεν γνώριζαν πολλά για τη φωτογραφία».

Σύντομα έγινε ο μόνος φωτογράφος που εμπιστευόταν η Ο’Κιφ και δημιούργησε και πολλά πορτρέτα της. Η μάνατζέρ της Ντόρις Μπράι ζήτησε από τον Βαρόν να έρθει στο Νέο Μεξικό για να φωτογραφίσει έναν πίνακα πλάτους 16 ποδιών με τίτλο «Sky Above Clouds IV» (1965), που κρεμόταν στο γκαράζ του Ghost Ranch. Ήταν η πρώτη του επίσκεψη στο Νέο Μεξικό.

Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Sky Above Clouds, 1965. Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum

«Έστησα τα φώτα μου», λέει ο Βάρον. «Φωτογράφισα τον πίνακα και κοιμήθηκα στο χωμάτινο πάτωμα του ράντσου». Έφυγε την επόμενη μέρα.

Επέστρεψε το καλοκαίρι του 1977 και έμεινε στο σπίτι της Ο’Κιφ στο Abiquiú για δύο μήνες. Εκείνη προετοιμαζόταν για μια έκθεση στο Μουσείο Guggenheim.

Η στενή τους συνεργασία αναδεικνύει μια πιο ήπια πλευρά της ζωγράφου.

«Είναι ανθρώπινα όντα, όποιοι κι αν είναι», έχει δηλώσει ο Βάρον. «Δεν έχει σημασία πόσο ιδιοφυείς είναι, λειτουργούν ως ανθρώπινα όντα. Ήταν αιχμηρή και δεν ήταν ανεκτική με τους ανθρώπους που προσπαθούσαν να είναι κάτι που δεν ήταν. Ήταν προσιτή αν δεν ήσουν ένας από τους ανθρώπους που ήθελαν να αγγίξουν τα ρούχα της επειδή ήταν ένα είδωλο».

Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Malcolm Varon, Η Τζόρτζια Ο’Κιφ στο Ghost Ranch, 1977 (εκτύπωση 2021). Φωτο: Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum

«Ο Χουάν Χάμιλτον (ο πολύ νεότερος εραστής και σύντροφός της) ήταν ο μόνος που μπορούσε να την κάνει να χαμογελάσει. Είχαν μια πολύ στενή, εύκολη φιλία. Αντιμετώπιζαν ο ένας τον άλλον με μεγάλο σεβασμό. Αστειευόταν πολύ». Όλα ήταν πολύ χαλαρά και η ίδια ήταν άνετη, χωρίς να δείχνει αμηχανία μπροστά στην κάμερα. Ο Βάρον περνούσε πολύ χρόνο μαζί της στα σπίτια της, αλλά δίσταζε να αποκαλέσει τη σχέση που είχαν «φιλία».

Μια φορά, ο Βάρον απεικόνισε την Ο’Κιφ να κάθεται σε ένα γερασμένο δέντρο. Όπως λέει, «η O'Kιφ είχε πολλές ρυτίδες στο πρόσωπό της και ο φλοιός του δέντρου το αντιστάθμιζε αυτό». Πολλά από τα πορτρέτα του τη δείχνουν με το βουνό Pedernal στο φόντο, ένα βουνό που η ίδια αγάπησε και φωτογράφισε και ήταν ένα μεγάλο μέρος του οράματός της για το νοτιοδυτικό τοπίο.

Ο Βάρον συνέχισε να φωτογραφίζει έργα τέχνης πολύ μετά τον θάνατο της Ο’Κιφ το 1986. Πολλά από τα έργα της έκθεσης δεν της τα έδειξε ποτέ.

Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Malcolm Varon, Η Τζόρτζια Ο’ Κιφ κάθεται στη βεράντα του Ghost Ranch, 1977 (εκτύπωση 2021). Φωτο:Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum
Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Malcolm Varon, Η Τζόρτζια Ο’Κιφ γελά, 1977 (εκτύπωση 2021). Φωτο: Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum
Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Malcolm Varon, Η Τζόρτζια Ο’Κιφ και ο Χουάν Χάμιλτον περπατούν στα χωράφια του Ghost Ranch, 1977 (εκτύπωση 2021). Φωτο: Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum
Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κιφ σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Malcolm Varon, Τζόρτζια Ο’Κιφ, 1977 (εκτύπωση 2021). Φωτο: Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum
Τα άγνωστα έγχρωμα πορτρέτα της Τζόρτζια Ο'Κίφι σε μια νέα έκθεση στο μουσείο της Facebook Twitter
Malcolm Varon, Η Candelaria Lopez και ο Estiben Suazo που δούλευαν για την Ο'Κίφι, 1977 (εκτύπωση 2021). Φωτο: Courtesy of the Georgia O’Keeffe Museum
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι

Εικαστικά / Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο' Κίφι

Από τα πιο δημοφιλή έργα της είναι τα λουλούδια με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, που δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γεννητικά όργανα ή κόλπος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες

Εκθέσεις / Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες

Ματιές στη ζωή και την πορεία της Αμερικανίδας ζωγράφου που υπήρξε μοναδική περίπτωση στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα και τώρα τιμάται στην πρώτη της αναδρομική έκθεση στο Παρίσι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ