Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έλβις Πρίσλεϊ
 

Αν πέσεις πάνω σε ένα μυστήριο προφίλ στο facebook που φέρει το όνομα Anima Theca, εντυπωσιάζεσαι από τις φωτογραφίες που απεικονίζουν κατασκευάσματα σαν κουτιά-χριστουγεννιάτικες φάτνες για διάσημους μακαρίτες. Σε αυτά, celebrities που έχουν αφήσει εποχή στον χώρο τους αποκτούν ιδιότυπα εικονοστάσια με το απαραίτητο κιτς στοιχείο να πρωταγωνιστεί.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Λιζ Τέιλορ

Αναζητήσαμε τον ηθικό αυτουργό αυτής της έξυπνης ιδέας και ήρθαμε σε επαφή με τον αρχιτέκτονα Θόδωρο Μπρουσκομάτη. "Σπούδασα Αρχιτεκτονική, όχι τόσο απο επιλογή αλλά επειδή ήταν πιο ανώδυνο απ´το να "γίνω" καλλιτέχνης. Εργάστηκα για πολλά χρόνια σε κατασκευαστική εταιρεία, αρχικά στις μελέτες και μετά στις πωλήσεις. Το 2008 η εταιρεία που δούλευα ήταν από τις πρώτες που έκλεισε και μετά όποια προσπάθεια έκανα για να βρω κάτι στον χώρο δεν είχε κανένα αποτέλεσμα".

 

Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας.

"Σε ένα ταξίδι μου, λοιπόν, στο Λονδίνο, καθώς βολτάραμε με έναν φίλο στο Camden Lock, βρεθήκαμε σε μια γκαλερί που πουλούσε μεξικάνικα, ας πούμε "εικονοστάσια" (shrine boxes), και τρελαθήκαμε. Εντωμεταξύ, είχε πεθάνει πρόσφατα η Amy Winehouse και γυρνώντας στην Αθήνα σκέφτηκα να της φτιάξω ένα εικονοστάσι μεξικάνικου τύπου. Το είδαν οι φίλοι μου και μου είπαν ότι πρέπει να το συνεχίσω και με άλλα πρόσωπα. Έτσι γεννήθηκε η Anima Theca που στα λατινικά σημαίνει "η θήκη της ψυχής" και είναι ένα συνονθύλευμα απο τέχνες και τεχνικές όπως ζωγραφική, κολάζ, γλυπτική αλλά και ξυλουργικά και ράψιμο. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο λοιπόν έχω επικεντρωθεί στα κουτιά Anima Theca που καταλαμβάνουν σχεδόν το σύνολο του δημιουργικού μου χρόνου, παρά το γεγονός ότι δεν μπορώ να πω πως βιοπορίζομαι αποκλειστικά από την πώλησή τους". 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μέριλιν Μονρό
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τζέιμς Ντιν

"Τα κουτιά που κατασκευάζω είναι κάτι μεταξύ diorama boxes και μεξικάνικων θρησκευτικών κουτιών. Χρησιμοποιώ ξύλο, εφυαλωμένες φωτογραφίες, ύφασμα, γυάλινες και πλαστικές χάντρες, σύρμα, πλαστικά παιχνίδια, ζωγραφισμένο χαρτι, πλαστικά και υφασμάτινα λουλούδια, γυαλί, και περιμετρικά κορνίζα απο ταινία αλουμινίου με επινικελωμένες γωνίες. Ως τώρα έχω φτιάξει περίπου 350 από αυτά και συνεχίχω. Η πρώτη προϋπόθεση για να επιλέξω κάποια προσωπικότητα για να γίνει Anima Theca ειναι να έχει πεθάνει, από 'κει και πέρα δεν έχω φραγμούς. Εκτός των διάσημων, έχω "αγιοποιήσει" και άλλα πρόσωπα κατά παραγγελία, από γνωστούς μου κυρίως που θέλησαν να κάνουν Anima Theca αγαπημένους τους που έχουν πεθάνει. Έχουν πολύ χιούμορ οι φίλοι μου!".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter

Tα κουτιά του Θόδωρου μοιάζουν πραγματικά με αγιοποιημένες φιγούρες για προσκύνημα και σκέφτομαι ότι το κόνσεπτ αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ως ένα έξοχα ειρωνικό σχόλιο πάνω στη θεοποίηση των ποπ ειδώλων ανά τις δεκαετίες. Ο Θόδωρος εξηγεί: "Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του -κινηματογράφος, θέατρο, χορός, τραγούδι, πολιτική, κοσμική κοινωνία, κοινώς αυτό που αποκαλούμε celebrity- αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας. Τώρα πια δικαιώνονται και "αγιοποιημενοι" πλέον απεικονίζονται εν είδει θρησκευτικής εικόνας σ´αυτά τα κουτιά. Για κάποιους βέβαια αυτό μπορεί να φαντάζει υβριστικό με τη χριστιανική σημασία της λέξης".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Φρίντα Κάλο

 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Κλαρκ Γκέιμπλ

Καλλιτεχνικά, ο Θόδωρος αγαπά την Αναγέννηση, που τον εντυπωσιάζει και πάντα τον εμπνέει. Η τερακότα που έχει ως avatar στο προφίλ του στο facebook είναι ένα γραφιστικά πειραγμένο γλυπτό του Ιταλού Luca della Robbia. Αρχιτεκτονικά βέβαια, προτιμά το Bauhaus.

Απο πέρσι και για δύο φορές τον χρόνο, τα Χριστούγεννα και την άνοιξη, ο Anima Theca συμμετέχει στο Backyard Market στην Brick Lane του Λονδίνου, όπου ο Δήμος του Λονδίνου προσπαθεί να συγκεντρώσει εκεί όλους τους νέους καλλιτέχνες που ασχολούνται με το κιτς, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις και για άλλους χώρους. Στην Αθήνα, μπορεί να βρει κάποιος τις δημιουργίες του στο ΙΑΝΟS Art & Museum Shop του Golden Hall και της Σταδίου, όπου πωλούνται μεταξύ 30 και 60 €.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μαρία Κάλλας
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Αλίκη Βουγιουκλάκη
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έιμι Γουάινχαουζ
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Όντρεϊ Χέπμπορν
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ