Bob Dylan: Η Ελληνική Διάσταση

Bob Dylan: Η Ελληνική Διάσταση Facebook Twitter
0

SUMMER IN THE CITY

ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΩΝΤΑ ΤΡΟΥΣΑ


Η πρώτη φορά που γράφτηκε το όνομα του Bob Dylan στον ελληνικό Τύπο φαίνεται πως ήταν στην «Αυγή» (στο φύλλο της 12/7/1964), σε ένα άρθρο με τίτλο «Μια συνείδηση που τραγουδά / Μπομπ Ντάιλαν, ο νεαρός Αμερικανός τροβαδούρος τραγουδά τους καημούς των νέγρων» (τότε, τον Dylan τον έγραφαν ακόμα... Ντάυλαν στην Ελλάδα). Από εκείνο το άρθρο έμαθε τον Dylan ο Διονύσης Σαββόπουλος και πριν εκδώσει το «Φορτηγό» του (Νοέμβριος 1966) είχε ήδη σκύψει στην τραγουδοποιία του Αμερικανού. Υπαινιγμοί από το «It ain't me babe» υπάρχουν στο ρεφρέν του «Βιετνάμ, γιε-γιε», ενώ και στο οπισθόφυλλο του δίσκου διαβάζουμε... «αυτά που θ' ακούσετε εδώ μέσα δεν είναι ακριβώς τραγούδια, είναι μάλλον μια σειρά ασκήσεις φυσικής αναπνοής»... φράση δανεισμένη από μια αντίστοιχη που υπήρχε στο οπισθόφυλλο του «Highway 61 Revisited» από τον Αύγουστο του '65 («the songs on this specific record are not so much songs but rather exercises in tonal breath control»). Ίσως πιο πριν από τον Σαββόπουλο να έσκυψε πάνω στα τραγούδια του Bob Dylan η Μαριάννα Τόλη, η οποία το 1966 κυκλοφορεί ένα EP στη Zodiac του Πατσιφά, στο οποίο διασκεύαζε τέσσερα αμερικανικά folk τραγούδια. Το «He was a friend of mine» ήταν/είναι παραδοσιακό, το οποίο η Marianna απέδιδε στηριγμένη στην ενοργάνωση του Dylan.

Εκείνη την εποχή, μέσα των sixties, το όνομα του Bob Dylan αρχίζει να γίνεται σιγά-σιγά όλο και πιο γνωστό στην Ελλάδα, αφού ακόμη και οι «Μοντέρνοι Ρυθμοί» αναφέρονταν σ' αυτόν. Στο τεύχος 32 (23/6/1965) ο Χρήστος Λεβέντης πληροφορούσε τους αναγνώστες του πως... «Ρόμπερτ Ζίμμερμαν, αυτό είναι το αληθινό όνομα του Μπομπ Ντάυλαν, το ψευδώνυμό του το πήρε από τον Ουαλλό ποιητή Ντάυλαν Τόμας που θαυμάζει και που τον έχει επηρεάσει τόσο όσο και ο Γούντυ Γκάθρι», ενώ στο τεύχος 35 (4/8/1965) ο Λευτέρης Κογκαλίδης σημείωνε πως «για μία εμφάνιση στη Σάντα Μόνικα ο Μπομπ Ντύλαν (σ.σ. εδώ πλέον προφέρεται σωστά) έλαβε 300.000 δραχμές»...

Ο Dylan, επηρεάζοντας τους Beatles ήδη από την εποχή του «I 'm a loser» (Δεκέμβριος '64), επηρέασε στη διαδρομή τους πάντες. Βασική πηγή επιρροής (γενικώς) ήταν οι δίσκοι, το ραδιόφωνο και τα υπόλοιπα ΜΜΕ, οι ταινίες και βεβαίως οι συναυλίες. Στην Ελλάδα, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του '60, αρχίζουν να τυπώνονται τα πρώτα 45άρια με τραγούδια του Dylan στην τότε CBS («Subterranean homesick blues», «She belongs to me», «Like a rolling stone», «Positively 4th Street», «I want you», «Rainy day woman», «Just like a woman», «Lay lady Lay» κ.ά.), ενώ το πρώτο long play που τυπώθηκε από ελληνικό εργοστάσιο πρέπει να ήταν το «Nashville Skyline» το 1969. Την ίδια χρονιά (Οκτώβριος) ο Σαββόπουλος τραγουδά στο «Περιβόλι του Τρελλού» τη σύνθεσή του «Οι πίσω μου σελίδες», που παρέπεμπε στο «Μy back pages» από το «Another Side of Bob Dylan» του '64, ενώ και οι M.G.C. (Δημήτρης Πουλικάκος, Δημήτρης Πολύτιμος κ.ά.) ηχογραφούν πρόχειρα στις Σπέτσες το «Γύρω γύρω στη σκοπιά» (που ήταν το «All along the watchtower» από το LP «John Wesley Harding»). Το τραγούδι, με κάπως διαφοροποιημένους στίχους ως «Ο παλιάτσος κι ο ληστής», ακούγεται στον «Μπάλλο» του Σαββόπουλου (Μάρτιος '71), στον οποίο συμμετείχε και ο Πουλικάκος, ενώ στο «Βρώμικο Ψωμί» (Δεκέμβριος '72) συμπεριλαμβάνεται και το «Άγγελος εξάγγελος» (το «The wicked messenger» επίσης από το «John Wesley Harding»).

Το 1971, στο περιοδικό «Διάλογος» (τεύχος 6) που εξέδιδε η Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα, ο Gene Bluestein (καθηγητής στο Fresno στην Καλιφόρνια) υπογράφει το κείμενο «Η λαϊκή παράδοση και η ποίηση της ροκ», όπου σε ξεχωριστό κεφάλαιο εξετάζει τον... «Ντύλαν και το λαϊκό ροκ». Πρόκειται για ό,τι σοβαρότερο είχε γραφτεί έως τότε στην Ελλάδα για το θέμα. Το 1973 η Ευγενία Συριώτη-Burk δίνει το πρώτο βιβλίο με μεταφρασμένους στίχους του Dylan ως «Τα Τραγούδια του Μπομπ Ντύλαν» (εκδ. IBC Hellas), για να ακολουθήσει μάλλον την επόμενη χρονιά (1974) ο Τάσος Φαληρέας με το «Bob Dylan approximately complete works», μια ανεξάρτητη έκδοση με ωραίο εξώφυλλο του Δημήτρη Αρβανίτη, στην οποία περιέχονταν αμετάφραστοι στίχοι τραγουδιών του Dylan μέχρι και το «Planet Waves» του '74. Το «Desire», που κυκλοφόρησε τον Γενάρη του '76, ήταν ένα άλμπουμ που ακούστηκε αρκετά στην Ελλάδα (περιέχει εξάλλου και το «Joey», που φαίνεται πως επηρέασε τον Σαββόπουλο στο «Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο»), με το απογοητευτικό «Slow Train Coming» του 1979 να γνωρίζει, όχι παράξενα, ιδιαίτερη επιτυχία στη χώρα μας. Την ίδια χρονιά, τον Φλεβάρη, δημοσιεύεται στο «Βήμα» μια συνέντευξη του Dylan στον Γιάννη Φλέσσα, όπου, ανάμεσα σε άλλα, ο Αμερικανός τραγουδοποιός μιλάει για την ελληνική μουσική και την παγκόσμια επιρροή του Μίκη Θεοδωράκη.

Με το που μπαίνει η δεκαετία του '80 εμφανίζονται στις βιτρίνες διάφορα βιβλία που σχετίζονταν με τον Dylan. Τα πιο ενδιαφέροντα ήταν το Μπομπ Ντύλαν, Τζο Χιλλ, Γούντυ Γκάθρυ / Ιστορία του αμερικάνικου λαϊκού τραγουδιού (Νεφέλη, 1981) του Ουμπέρτο Φιόρι και, βεβαίως, το Bob Dylan / ένα όχημα (εκδ. Γιάννης Β. Βασδέκης, 1981) του Γιάννη Τζώρτζη. Το 1989 ο Dylan θα επισκεφθεί για πρώτη φορά την Ελλάδα, δίνοντας συναυλίες πρώτα στην Πάτρα (26 Ιουνίου) κι έπειτα στην Αθήνα (28 Ιουνίου), όπου και θα εμφανιστεί μαζί με τον Van Morrison (τους μαγνητοσκόπησε και το BBC στον λόφο του Φιλοπάππου την προηγούμενη μέρα). Ηχογραφήσεις από εκείνα τα ελληνικά live υπάρχουν στο ιταλικό bootleg «All the Way Down to Italy» του 1991.


Τo 1993 (22 και 23 Ιουνίου) ο Dylan επανέρχεται στην Αθήνα και εμφανίζεται στον Λυκαβηττό με support τον Πάνο Κατσιμίχα, ενώ κάθε καινούργια δουλειά του εξακολουθεί να απασχολεί τους μουσικόφιλους, με νέα βιβλία να προστίθενται τα πιο πρόσφατα χρόνια – σημειώνω την αυτοβιογραφία του Bob Dylan / η ζωή μου (Μεταίχμιο, 2005), το Λεύκωμα του Bob Dylan (Μεταίχμιο, 2005) και το Bob Dylan / Τραγούδια 1962-2001 (IANOS, 2006) του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη. Το 2010 (29 Μαΐου) ο Dylan έπαιξε στο Terra Vibe Park στη Μαλακάσα, ενώ στον ίδιο χώρο θα εμφανιστεί και πάλι σε λίγες μέρες (23 Ιουνίου), στην τέταρτη επίσκεψή του στη χώρα μας. Θα προηγηθεί (22 Ιουνίου) η συναυλία στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πίσω απ΄ όλα παραμόνευαν διαρκώς τα ναρκωτικά»: Οι Blondie στο απόγειο της δόξας τους

Μουσική / «Πίσω απ' όλα παραμόνευαν διαρκώς τα ναρκωτικά»: Οι Blondie στο απόγειο της δόξας τους

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του με τίτλο «Under a Rock», που δημοσιεύονται στον Guardian, ο Κρις Στάιν, ιδρυτής και κιθαρίστας του συγκροτήματος, θυμάται τις τρελές καταστάσεις που βίωσαν οι Blondie στην αιχμή ανάμεσα στα '70s και τα '80s.
THE LIFO TEAM
Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z

Ο Πολωνός πολυβραβευμένος κόντρα τενόρος και breakdancer ετοιμάζεται για μια από τις πιο αντισυμβατικές βραδιές του φετινού προγράμματος στο Ηρώδειο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η Sama’ δεν χαρίζεται εύκολα

Respublika / Onassis Stegi / Η Sama’ δεν χαρίζεται εύκολα

Έχοντας κερδίσει δικαιωματικά τον τίτλο της πιο διάσημης Παλαιστίνιας DJ –και μια υψηλότατη θέση στη λίστα με τους αγαπημένους του ελληνικού κοινού–, η Sama’ Abdulhadi θα μας ξημερώσει στη Μαλακάσα με ένα set που, μοιραία, λόγω του πολέμου στην πατρίδα της θα έχει διαφορετική βαρύτητα και θα θυμόμαστε για καιρό. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Larry Gus: «Σταματάς να σκέφτεσαι ότι κάτι θα γίνει, απλώς το κάνεις»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Larry Gus: «Σταματάς να σκέφτεσαι ότι κάτι θα γίνει, απλώς το κάνεις»

Ο ξεχωριστός και πολύ αγαπητός μουσικός έχει διπλή συμμετοχή στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: έχει γράψει τραγούδια για την παράσταση «Ετυμολογίες» της Αγγελικής Παπούλια και του Ευθύμη Φιλίππου, ενώ θα κλείσει με το live του το διήμερο του Indie Playground Festival.
M. HULOT
Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Σε συμπαραγωγή με το Ωδείο Αθηνών, σε πέντε μέρες και σε ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα θα δούμε μεγάλα ονόματα της νέας μουσικής από το εξωτερικό και «πράγματα που δεν ξέρατε ότι συμβαίνουν στην Ελλάδα».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τέσσερις σταρ ερμηνεύτριες της κλασικής μουσικής έρχονται

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Τέσσερις σταρ ερμηνεύτριες της κλασικής μουσικής έρχονται στο Ηρώδειο

Σπουδαίες ερμηνεύτριες του διεθνούς στερεώματος ανατρέπουν τα στερεότυπα της κλασικής μουσικής και της όπερας, ξαναγράφουν τους κανόνες, υπόσχονται μικρά σκηνικά θαύματα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Anohni: «Κανείς δεν πιστεύει ότι ο κόσμος μας σε 60 χρόνια θα είναι βιώσιμος ή έστω κατοικήσιμος»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Anohni: «Κανείς δεν πιστεύει ότι ο κόσμος μας σε 60 χρόνια θα είναι κατοικήσιμος»

Η ιδιοσυγκρασιακή ερμηνεύτρια με τη βελούδινη επιστρέφει στη σκηνή και στο Ηρώδειο μετά από οκτώ χρόνια απουσίας, ενώ συνεχίζει να παλεύει για το περιβάλλον.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ