ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Ο Στέφανος Ντονικιάν με τη Saramuya του. Φωτ.: Αδαμάντιος Καφετζής

Ο Στέφανος και το picó του: Η κουλτούρα του καρναβαλιού της Κολομβίας έφτασε στην Αθήνα

0

Μια χαλαρή συνάντηση με φίλους σε ένα μικρό μπαρ της Κυψέλης μια Κυριακή απόγευμα με έφερε αντιμέτωπη με τον θαυμαστό κόσμο των picó και της περίφημης κουλτούρας picotera όπως την ονομάζουν στην Κολομβία. Τι είναι τα picó; Όπως μου εξηγεί ο Στέφανος Ντονικιάν, είναι τεράστια χειροποίητα κινητά ηχοσυστήματα που βγαίνουν στους δρόμους και παίζουν δυνατά μουσική τον Φεβρουάριο κατά τη διάρκεια του καρναβαλιού της Καραϊβικής Ακτής της Κολομβίας – είναι γνωστά επίσης ως turbo ή turbo laser. Είναι στολισμένα με ψυχεδελικά χρώματα και νέον φώτα για να ξεχωρίζουν τις βραδινές ώρες και συνήθως έχουν ονόματα για να ξεχωρίζουν το ένα από το άλλο. Τον υπόλοιπο χρόνο, όταν δεν παίζουν στο καρναβάλι, αξιοποιούνται σε μπαρ και μπιλιαρδάδικα αλλά και σε παραδοσιακές γιορτές. Κάθε εβδομάδα ένα διαφορετικό picó σε διαφορετικό μέρος.

Η μουσική που ακούγεται από αυτά είναι χορευτική και χαρούμενη, μια μείξη από διάφορα είδη με λάτιν καταβολές όπως salsa, cumbia, mambo, samba, soca, zouk, dembow, dancehall, champeta, soukous. Η ιστορία των picó είναι συναρπαστική. Άρχισαν να εμφανίζονται τη δεκαετία του ’50 στους δρόμους των πιο λαϊκων συνοικιών της Μπαρανκίγια, της Καρταχένα και της Σάντα Μάρτα κυρίως για να διασκεδάσουν τον κόσμο που δεν είχε λεφτά. Συνήθως οι ιδιοκτήτες τους ήταν συλλέκτες δίσκων που έκαναν ουρές στα λιμάνια για να αποκτήσουν βινύλια που έρχονταν από χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής και της Καραϊβικής, ανταγωνίζονταν, δε, μεταξύ τους ποιο θα παίξει το πιο σπάνιο κομμάτι. Συχνά, έσβηναν τους τίτλους των δίσκων, ζωγραφίζοντας πάνω τους.

Η Saramuya του, όπως το έχει βαφτίσει, είναι μοναδική στο είδος της στην Ευρώπη. Υπάρχουν άλλα δύο: ένα στην Ιταλία, στο Τορίνο, που ονομάζεται El Maradona, και άλλο ένα στην Ολλανδία, το El Magico Baobab. Κανένα από αυτά δεν είναι 100% φτιαγμένο στην Κολομβία.

Ο Στέφανος που μου διηγείται τη σχετική ιστορία, μπορεί να μιλάει για ώρες. Η πρώτη του γνωριμία με τα picó έγινε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Μπαρανκίγια το 2018, και τον σημάδεψε. Τέταρτη γενιά Ελληνοαρμένιος από την Αιθιοπία, η οικογένειά του μετανάστευσε εκεί στις αρχές του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αντίς Αμπέμπα σε ένα αρκετά πολυπολιτισμικό περιβάλλον, όπως μου λέει. Στο Γαλλικό Σχολείο όπου πήγαινε, τα παιδιά ανήκαν σε διάφορες κοινωνικές τάξεις και φυλές, «δεν είχε σημασία αν ήσουν πλούσιος ή φτωχός, μαύρος ή κίτρινος. Για μένα ήταν πολύ σημαντικό, γιατί με έχει διαμορφώσει ως άνθρωπο, το τρόπο που βλέπω το χρώμα την κουλτούρα. Δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχει τόσο discrimination. Δεν μπορεί να το χωρέσει το μυαλό μου, επειδή δεν έχω μεγαλώσει έτσι».

Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Η Saramuya, που σημαίνει «τσαχπίνα/κοκέτα» στα ισπανικά είναι από τα ελάχιστα picó που έχουν γυναικείο όνομα στην Κολομβία. Φωτ.: Αδαμάντιος Καφετζής

Ο παππούς του από την πλευρά του πατέρα του –ο άλλος είναι Κεφαλονίτης, όπως μου τονίζει– ήταν ο προσωπικός ράφτης του HIM Haile Selassie και μέλος της αιθιοπικής βασιλικής αυλής για 23 χρόνια, μέχρι τον θάνατο του αυτοκράτορα το 1975. Ο ίδιος έφυγε σε ηλικία 18 ετών από την Αιθιοπία για να σπουδάσει ναυτιλιακά στη Βρετανία. Έμεινε για αρκετά χρόνια εκεί, δουλεύοντας στη μεγάλη εταιρεία ενός Έλληνα εφοπλιστή.

«Το πρώτο πράγμα που πρόσεξα όταν προσγειώθηκα στην Κολομβία ήταν τα picó. Φτάσαμε επτά η ώρα το πρωί με έναν φίλο μου Κολομβιανό από την Αγγλία στο αεροδρόμιο της Σολεντάντ και αμέσως μασκαρευτήκαμε και ξεκινήσαμε να πάμε σε από τα πιο αλτέρνατιβ πάρτι του καρναβαλιού. Η νότια Μπαρανκίγια είναι ένα φτωχό μέρος, πολύ λαϊκό, και σε κάποια σημεία επικίνδυνο αλλά γενικά είναι ασφαλές να κυκλοφορείς. Ποτε δεν ένιωσα να απειλούμαι. Από το λεωφορείο έβλεπα τα picó και αναρωτιόμουν τι είναι αυτά τα πράγματα που έπαιζαν αφρικανική μουσική. Άκουγα κομμάτια που ήξερα, μουσική που άκουγα στην Αιθιοπία και μου τη θύμισε, όπως και την Αφρική και την Ελλάδα –όλα σε ένα– και τρελάθηκα. Από τότε είπα ότι θα πηγαίνω κάθε χρόνο μέχρι που έσκασε ο Covid-19. Από την πρώτη φορά που τα είδα ήθελα ένα, έστω για το σπίτι μου, επειδή φτιάχνουν και πιο μικρά, τα mini turbo».

Τελικά, έφτιαξε ένα κανονικό picó το 2022 και μόλις πρόσφατα κατάφερε να το φέρει στην Ελλάδα, αφού πρώτα έπαιξε σε διάφορα πάρτι στο καρναβάλι της Μπαρανκίγια. Ο Στέφανος άφησε τη δουλειά του για να πραγματοποιήσει το όνειρό του και αισθάνεται πολύ περήφανος που το picó του είναι εδώ.

«Μόλς έληξε η καραντίνα, με την πρώτη ευκαιρία έφυγα για Κολομβία. Αρχικά σκεφτόμουν να φτιάξω ένα για μένα, αλλά μετά είπα “ας φτιάξω ένα μεγαλύτερο για να δω αν μπορώ να κάνω πάρτι με αυτό”. Δεν σκεφτόμουν κάν πώς θα το έφερνα στην Ελλάδα. Είπα να το φτιάξω πρώτα και μετά θα έβλεπα. Διαφορετικά, δεν θα το έκανα ποτέ, και μου έκατσε πολύ καλά, επειδή γνώρισα κόσμο από ανθρώπους που ξέρανε».

Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Θέλω να μιμηθώ τα πάρτι που έχω ζήσει στην Κολομβία, τους DJs που έχω δει και τη μουσική που έχω μάθει από αυτά. Φωτ.: Hugo Wext

Η Saramuya του, όπως το έχει βαφτίσει, είναι μοναδική στο είδος της στην Ευρώπη. Υπάρχουν άλλα δύο: ένα στην Ιταλία, στο Τορίνο, που ονομάζεται El Maradona, και άλλο ένα στην Ολλανδία, το El Mágico Baobab. Κανένα από αυτά δεν είναι 100% φτιαγμένο στην Κολομβία. Ο Στέφανος έμεινε αρκετούς μήνες στην Μπαρανκίγια για να το τελειοποιήσει. 

Μια Κυριακή μετά από την πρώτη μας συνάντηση κατάφερα να τη δω από κοντά. Ο Στέφανος την έχει κατεβάσει στην πλατεία Αμερικής για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Ζυγίζει πάνω από 300 κιλά. Διάφοροι περαστικοί κοντοστέκονταν, χωρίς να καταλαβαίνουν τι ακριβώς είναι, θαμπωμένοι από τα χρώματα. «Φαντάσου έναν δρόμο με picó στη σειρά, πόσο δυνατά παίζει το καθένα», οπότε το να ακούσεις τι ήχο βγάζει μέρα μεσημέρι δεν είναι και η πιο σοφή κίνηση.

Η Saramuya, που σημαίνει «τσαχπίνα/κοκέτα» στα ισπανικά είναι από τα ελάχιστα picó που έχουν γυναικείο όνομα στην Κολομβία. Γενικά, πρόκειται για μια αρκετά ανδροκρατούμενη κουλτούρα και «αρκετά machista», όπως τη χαρακτηρίζει ο Στέφανος. «Κανένα picó δεν είχε γυναικείο όνομα και ήθελα να βάλω κάτι που να αρχίζει με la. Μετά ανακάλυψα ότι ότι όντως δεν υπάρχουν πολλές picotteres». Στο εντυπωσιακό ταμπλό του πρωταγωνιστεί η θεά Αθηνά που τα βάζει με τον Ποσειδώνα ο οποίος προσπαθεί να εμποδίσει τον Οδυσσέα να επιστρέψει στην Ιθάκη και στην Πηνελόπη. Είναι ολόκληρη ζωγραφισμένη στο χέρι από έναν Κολομβιανό δεξιοτέχνη του είδους, τον Maestro William Gutierrez, τον Λεονάρντο ντα Βίντσι των picó. «Η κανονική του δουλειά είναι καθηγητής καλλιτεχνικών σε ένα δημοτικό σχολείο στη νότια μεριά της πόλης. Αυτός και η γυναίκα του μου φέρθηκαν σαν σε δικό τους άνθρωπο. Το στούντιό του είναι και το σπίτι του. Είναι διάσημος για τα picó του. Έχει φιλοτεχνήσει μερικά από τα πιο ιστορικά στην Κολομβία. Είναι ένας φανταστικός άνθρωπος. Πλέον μιλάω ισπανικά σαν να είμαι από κει, επειδή με βοήθησε τόσος κόσμος και με υποδέχτηκαν πολύ ζεστά», αναφέρει.

Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Είναι στολισμένα με ψυχεδελικά χρώματα και νέον φώτα για να ξεχωρίζουν τις βραδινές ώρες και συνήθως έχουν ονόματα για να ξεχωρίζουν το ένα από το άλλο. Φωτ.: Αδαμάντιος Καφετζής

«Και τώρα, με το picó εδώ πέρα, τι έχεις σκοπό να κάνεις;»

«Θέλω να μιμηθώ τα πάρτι που έχω ζήσει στην Κολομβία, τους DJs που έχω δει και τη μουσική που έχω μάθει από αυτά. Πηγαίνεις με τρελή χαρά στα sets αυτών των ανθρώπων. Δεν θέλεις να τα χάσεις επειδή ξέρεις ότι θα περάσεις ωραία, θα έχει ωραία vibes, ωραίο κόσμο, θα έχει απ’ όλα. Στην αρχή σκεφτόμουν να το κάνω αυτό στο Λονδίνο. Δεν ήθελα να μείνω όμως άλλο εκεί. Γενικά, με έπιανε κατάθλιψη με τον καιρό και τις τιμές. Συμβαίνουν πολύ όμορφα πράγματα, αλλά ολα είναι ακριβά. Οι DJs που παίζουν στην Μπαρανκίγια είναι πλέον περιζήτητοι στην Ευρώπη. Το να πας ένα picó στο Λονδίνο είναι πολύ εύκολο επειδή είναι τόσο multicultural ως πόλη και ως κοινωνία, αλλά εγώ ήθελα να το φέρω στην Ελλάδα. Θέλω να είμαι στην Αθήνα, στην οποία δεν έχω ζήσει ποτέ. Είναι και οι γονείς, που τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια τους έβλεπα μόνο δύο εβδομάδες τον χρόνο. Ήθελα αυτή την πρόκληση και νομίζω ότι θα τα καταφέρω. Το ξέρω, είναι δύσκολο, αλλά, αν δεν το πίστευα, δεν θα το ξεκινούσα καν. Η Saramuya μου δίνει την ελευθερία να κάνω τα πάρτι που θέλω, με τη μουσική που θέλω και να μη μου λέει κανείς τίποτα· να στήσω ένα μεγάλο Colombian carnival themed party με τις μουσικές που παίζουν εκεί». Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν θα περιμένουμε πολύ για να το δούμε. Ο Στέφανος θα παρουσιάσει τη Saramuya του για πρώτη φορά στην Αθήνα στις 24 Δεκεμβρίου στο θέατρο Φούρνος σε ένα μεγάλο πάρτι που έχει τίτλο “Más Verbena” και είμαστε όλοι καλεσμένοι!».

Το πρώτο «Más Verbena» πάρτι θα γίνει στις 24 Δεκεμβρίου στο θέατρο Φούρνος (Μαυρομιχάλη 168). Στο picó ο Αδαμάντιος (Teranga Beat) και ο Stivako. 

@stivako

@lasaramuya

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM