ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Mια ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον αντί να βάλει φρένο στις φήμες και στις θεωρίες, έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά.
0

Μετά από μήνες σιωπής και εικασιών σχετικά με το τι συμβαίνει με την «απούσα» Κέιτ Μίντλετον, μια ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία της που δημοσιοποίησε το ίδιο το παλάτι του Κένσινγκτον, αντί να βάλει φρένο στις φήμες και στις θεωρίες, έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά, αφού τίποτα δεν ξεφεύγει πια από τους απανταχού παρατηρητές του διαδικτύου, για τους οποίους τα προβλήματα της συγκεκριμένης φωτογραφίας δεν ήταν απλώς αναμφισβήτητα αλλά έβγαζαν μάτι.

Αν και η ίδια η πριγκίπισσα παραδέχτηκε αργότερα ότι δεν μπόρεσε να αντισταθεί στην... αμαρτία του edit, γενικά οι ειδικοί συνιστούν να εμπιστευόμαστε την κρίση των επαγγελματιών του είδους όσον αφορά το αν μια εικόνα είναι παραποιημένη ή όχι. 

«Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούμε και όλα να μας φαίνονται ύποπτα», λέει ο Hany Farid, καθηγητής του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια, που ειδικεύεται στην ανάλυση και στην αυθεντικοποίηση ψηφιακών μέσων όπως οι φωτογραφίες, τα βίντεο, οι ηχογραφήσεις. «Με το μάτι δεν πρόκειται ποτέ να καταλάβεις με σιγουριά τι είναι αληθινό και τι όχι», συνεχίζει.

Αν μια φωτογραφία «κάνει καριέρα» σε φόρουμ όπως το Reddit ή εμφανίζεται μόνο στο Twitter, ίσως καλύτερα να την αγνοήσεις μέχρι νεωτέρας ή να μην την πάρεις τοις μετρητοίς.

«Οι ειδικοί έχουν στη διάθεσή τους εργαλεία, όπως ο γεωεντοπισμός, οι δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα που παρέχουν, τα οποία τους επιβεβαιώνουν αν μπορούν να εμπιστευτούν αυτά που βλέπουν», λέει ο Christopher Looft, συντονιστής της Ομάδας Οπτικών Ελέγχων Επαλήθευσης του ABC News.

Με την τεχνητή νοημοσύνη να εξελίσσεται με αλματώδη ρυθμό, όλα όσα θα πρόδιδαν μια εικόνα έναν χρόνο πριν σήμερα μάλλον είναι παρωχημένα.

Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, αν ανησυχείς ότι μπορεί να βομβαρδιστείς με fake news, ακολουθούν κάποια tips που θα σε βοηθήσουν να γλιτώσεις την παραπληροφόρηση ή τουλάχιστον να διασταυρώσεις με κάποιον τρόπο την πληροφορία άμεσα.

Ποια είναι η πηγή;

Πρώτο και βασικό ερώτημα: από πού προέρχεται η φωτογραφία. Κάτι που έχει ποστάρει ο οποιοσδήποτε, μια εταιρεία ή επιχείρηση, μπορεί να έχει υποστεί επεξεργασία ώστε, πολύ απλά, όσοι απεικονίζονται να φαίνονται καλύτεροι, κυριολεκτικά και μεταφορικά, είτε για προσωπικούς λόγους είτε για την προώθηση κάποιας υπηρεσίας ή προϊόντος. 

Τι ισχύει για τα αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης; Ο Farid δεν αμφισβητεί εντελώς την αξιοπιστία τους, αλλά υποστηρίζει πως πρέπει πάντα να έχουμε εικόνα της αντικειμενικότητάς τους. «Δεν τους συμφέρει να διαψεύδονται», συμπληρώνει. «Το ότι τα πρακτορεία έπρεπε να ενημερώσουν τους συνεργάτες τους ότι πρέπει να σταματήσουν να μοιράζουν τη φωτογραφία της Κέιτ έπληξε την εγκυρότητά του».

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Σε ένα από τα πρώτα παραδείγματα παραποίησης φωτογραφιών, το κεφάλι του Αβραάμ Λίνκολν τοποθετείται πάνω στη φιγούρα και το φόντο μιας παλαιότερης εκτύπωσης του John C. Calhoun. Φωτ.: Library of Congress
Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Η πρωτότυπη εκτύπωση της χαλκογραφίας του John Calhoun από τον A.H. Ritchie, περ. 1852.Φωτ.: Library of Congress

«Στο 99,99% των περιπτώσεων τα μεγάλα και έγκυρα ειδησεογραφικά πρακτορεία δεν κάνουν τέτοια λάθη. Μπορεί οι προκαταλήψεις και η υποκειμενικότητα σε θέματα πολιτικής να προβληματίζουν πολλούς, αλλά οι περισσότεροι είναι σοβαροί άνθρωποι που παίρνουν εξίσου σοβαρά τη δουλειά τους. Οι προδιαγραφές που τηρεί ένα πρακτορείο ώστε να προχωρήσει στη δημοσιοποίηση μιας φωτογραφίας δεν έχουν καμία σχέση με εκείνες ενός μεμονωμένου ατόμου ή μιας εμπορικής επιχείρησης. Πολλές φορές, στη δεύτερη και στην τρίτη περίπτωση δεν υπάρχουν καν προϋποθέσεις».

Ένα φλέγον ζήτημα μπορεί να μας «κάψει»

«Εκτός της πηγής, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη πόσο σημαντικό είναι ένα θέμα επικαιρότητας. Για παράδειγμα, σε περίοδο εκλογών, και γενικά όσον αφορά ειδήσεις και υλικό σχετικό με την πολιτική, μπορεί να πέσουμε πάνω σε προϊόντα σάτιρας και καυστικού σχολιασμού που ίσως παρερμηνευθούν».

Σύμφωνα με τον Farid, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουμε και σε ειδήσεις, πληροφορίες και ντοκουμέντα που σχετίζονται με κάποια σύγκρουση ή πόλεμο. «Σε συνθήκες πολέμου είναι δύσκολο να έχουμε αμέσως σαφή εικόνα για κάθε εξέλιξη. Υπάρχει ένταση και αν αυτό συνδυαστεί με παραπληροφόρηση και ψεύτικες ή παραποιημένες εικόνες, η κατάληξη μπορεί να είναι καταστροφική. Μέσα σε λίγες μέρες έχει τύχει να δούμε ψεύτικες εικόνες, ψεύτικα ηχητικά ντοκουμέντα και βίντεο, μετά να κυκλοφορήσει το πραγματικό και αληθές υλικό και τελικά αυτό να χαρακτηριστεί ως ψευδές».

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Ένα από τα σημεία που έχει γίνει copy-paste στη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον.

Τα μάτια είναι ο καθρέφτης

«Κάτι που μαρτυρά πως η φωτογραφία της Κέιτ δεν ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης αλλά παραποιήθηκε με άλλα εργαλεία είναι ο φωτισμός στα πρόσωπα των εικονιζόμενων, ο οποίος έχει συνέπεια», λέει ο Farid. «Είναι μια λεπτομέρεια την οποία ο Mark Thiessen, φωτογράφος του “National Geographic”, έχει διαρκώς κατά νου. Μια φορά είχε μπορέσει να διακρίνει ότι μια φωτογραφία ενός τσιτάχ ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, λύνοντας έναν γρίφο που είχε ταλανίσει πολλά άτομα του προσωπικού τού “National Geographic” αλλά και πολλούς απ’ τους αναγνώστες, κι αυτό το κατάφερε λόγω της εμπειρίας δεκαετιών που έχει σε θέματα φωτισμού και φωτογραφίας.

Παρατήρησε πως σε δύο αυθεντικές φωτογραφίες, το ένα τσιτάχ το φώτιζε ελαφρώς ο ήλιος από τα δεξιά, ενώ το άλλο ήταν φωτογραφημένο με έντονο φλας. Στην τρίτη, που ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, είχε μια αφύσικη μπλε λάμψη στο ένα μάτι. Το μπλε γενικά είναι ένα χρώμα που βρίσκει κανείς εύκολα στη φύση, αφού μπορεί να προέρχεται από αντανάκλαση του ουρανού για παράδειγμα, αλλά το ότι δεν υπήρχε καμία μπλε απόχρωση ή τόνος στην υπόλοιπη φωτογραφία ήταν , σύμφωνα με τον Thiessen, μια εξόφθαλμη απόδειξη. Ο φωτογράφος που μου έμαθε να φωτίζω στο κολέγιο μού είπε να προσπαθώ πάντα να καταλάβω πώς έχει φωτιστεί κάθε εικόνα, κάθε σκηνή ταινίας, κάθε φωτογράφιση περιοδικού, κάθε διαφημιστικό. Μου έμαθε ότι μπορούμε να καταλάβουμε πολλά για τον φωτισμό κοιτώντας τα μάτια, τα οποία αντανακλούν το φως γύρω τους, σχεδόν όπως και ένας καθρέφτης κάτω από τεχνητό φως».

Εμπιστεύσου το ένστικτό σου, κάνε την έρευνά σου

Αν κοιτώντας μια φωτογραφία κάτι σου φαίνεται λίγο off, o Farid προτείνει να ψάξεις αν έχουν δημοσιευτεί ήδη κάποια άρθρα σχετικά ή αν έχει χαρακτηριστεί ως fake σε σελίδες όπως το ellinikahoaxes.gr για την Ελλάδα και οι FactCheck.org και Snopes για το εξωτερικό. Αν μια φωτογραφία «κάνει καριέρα» σε φόρουμ όπως το Reddit ή εμφανίζεται μόνο στο Twitter, ίσως καλύτερα να την αγνοήσεις μέχρι νεωτέρας ή να μην την πάρεις τοις μετρητοίς.

Υπάρχουν, βέβαια, και οι περιπτώσεις που το υλικό μπορεί να μην είναι ψεύτικο, απλώς παλιό. Η αντίστροφη αναζήτηση φωτογραφίας είναι ένας εύκολος τρόπος να μάθουμε αν η φωτογραφία που έχουμε μπροστά μας είναι «φρέσκια» ή όχι. 

Κάνε ένα βήμα πίσω, δες τη μεγάλη εικόνα

Σύμφωνα με τον Τhiessen, είναι πολύ σημαντική η διαφορά μεταξύ φωτογράφου και φωτορεπόρτερ. Η φωτογραφία ενός φωτορεπόρτερ κανονικά δεν μπορεί να παραποιηθεί. Όταν πρόκειται για προϊόν για εμπορική χρήση, οι κανόνες σε θέματα επεξεργασίας είναι εντελώς διαφορετικοί, οπότε τα ασαφή όρια μεταξύ δημοσιογραφίας και πληρωμένης διαφήμισης έχουν μεγάλη σημασία και εδώ. Το αν μια φωτογραφία προέρχεται από φωτογράφο ή από φωτορεπόρτερ είναι καθοριστικό.

Αντί, λοιπόν, να εμπιστευόμαστε μια φωτογραφία που μας έρχεται κατευθείαν από τη βασιλική οικογένεια, κάποια εταιρεία ή οποιονδήποτε μπορεί να θέλει να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά του, είναι πολύ πιο σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψη υλικό που προέρχεται από φωτορεπόρτερ που έχουν αποδειχτεί άξιοι εμπιστοσύνης χάρη στην ποιότητα και στην πορεία της δουλειάς τους, ή από μεγάλα, έγκυρα πρακτορεία που δεν μπορούν να διακινδυνεύσουν την αξιοπιστία και το όνομά τους. Αν μπορεί μια φωτογραφία να διασταυρωθεί και από άλλες πηγές, αν για παράδειγμα έχουν βρεθεί στο ίδιο μέρος πολλοί ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερ και έχουν καταγράψει ταυτόχρονα το ίδιο στιγμιότυπο, τόσο το καλύτερο. 

Φωτογραφία
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά»: Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ ρίχνει την ευθύνη στην Κέιτ για το photogate;

Διεθνή / «Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά»: Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ ρίχνει την ευθύνη στην Κέιτ για το photogate;

Ο διάδοχος του θρόνου επισκέφθηκε Κέντρο Νεότητας στο δυτικό Λονδίνο και συμμετείχε σε δραστηριότητες με νέους και παιδιά - «Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά», είπε ο Ουίλιαμ καθώς προσπαθούσε αδέξια να διακοσμήσει μπισκότα
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Photogate: Πού είναι ο πρίγκιπας Ουίλιαμ; Η Κέιτ ταπεινώθηκε και ο διάδοχος τηρεί σιγή ιχθύος

Διεθνή / Photogate: Πού είναι ο πρίγκιπας Ουίλιαμ; Η Κέιτ ταπεινώθηκε και ο διάδοχος τηρεί σιγή ιχθύος

Τρία 24ωρα μετά το φιάσκο με την πειραγμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον αξιωματούχοι του παλατιού προσπαθούν να υποβαθμίσουν το γεγονός με ανώνυμες δηλώσεις
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
«Kategate»: Η Κέιτ Μίντλετον αισθάνεται χάλια μετά τη γκάφα με την πειραγμένη φωτογραφία

Διεθνή / «Kategate»: Η Κέιτ Μίντλετον αισθάνεται άσχημα μετά τη γκάφα με την πειραγμένη φωτογραφία

«Να μην κάνουμε μπούλινγκ σε μια γυναίκα που προσπαθεί να αναρρώσει από μια σοβαρή εγχείρηση», δήλωσε βασιλική βιογράφος - Την πριγκίπισσα της Ουαλίας υπερασπίστηκε και η ηθοποιός Γούπι Γκόλντμπεργκ
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Πώς η «πειραγμένη» φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον έγινε «αυτογκόλ» για το παλάτι

Διεθνή / Πώς η πειραγμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον έγινε «αυτογκόλ» για το παλάτι

Η φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον με τα τρία της παιδιά δόθηκε στη δημοσιότητα από το παλάτι την Ημέρα της Μητέρας για να κοπάσουν οι θεωρίες συνομωσίας για την υγεία της πριγκίπισσας, όμως, το «photogate»... «έκαψε» την Κέιτ
EΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT
Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ