Εθνικό Θέατρο: Μια συζήτηση για το ελληνικό #MeToo

Εθνικό Θέατρο: Μια συζήτηση για το ελληνικό #Me Too στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Έχουμε ευθύνη για τα ιστορίες που γράφουμε και θα πούμε» είπε ο Γιώργος Καπουτζίδης, που τα ζητήματα της εκπροσώπησης τον απασχολούν εδώ και πολλά χρόνια όπως και η πιο δίκαιη κατανομή των ρόλων. 
0

ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΟ να ανοίξει μια συζήτηση για το #MeToo στο ελληνικό θέατρο χωρίς τον κίνδυνο να μετατραπεί σε λαϊκό δικαστήριο. Είναι επίσης δύσκολο, σε μια συζήτηση που οργανώνει το Εθνικό Θέατρο, να μην αναφερθεί το όνομα του Δημήτρη Λιγνάδη – ζητήθηκε να αποφευχθεί η ονοματολογία για να μη φτάσουμε να μιλάμε μόνο για αυτό.

Η συζήτηση που είναι η πρώτη που οργανώνει φέτος –και πρώτη στην ιστορία του– το Εθνικό Θεάτρο, με θέματα αιχμής που συνδέονται με την κοινωνία και την καλλιτεχνική κοινότητα, είχε τίτλο «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo». Τα θέματα που θίχτηκαν ήταν όχι μόνο οι κακοποιητικές συμπεριφορές, όχι μόνο οι εμπειρίες παλαιοτέρων καλλιτεχνών σε εποχές που απευχόμαστε όλοι να επανέλθουν, αλλά και ζητήματα δικαιωμάτων, συμπερίληψης, ορατότητας, ισότητας και φεμινισμού.

Η κεντρική σκηνή του Εθνικού ήταν γεμάτη από ηθοποιούς, νέους κυρίως, σπουδαστές των σχολών, κάτι που δείχνει τόσο το δικό τους μεγάλο ενδιαφέρον να παρακολουθήσουν αυτά που συμβαίνουν στο θεατρικό τοπίο, αλλά και τη διάθεση να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές από τα χρόνια της εκπαίδευσής τους και, γιατί όχι, και νωρίτερα, από τα χρόνια της γενικής εκπαίδευσης.

Πιστεύω ότι αυτή η πρώτη συζήτηση, με τις αστοχίες της, είναι ένας οδηγός, ένας μπούσουλας από τον οποίο το μόνο βέβαιο συμπέρασμα είναι πώς αυτές οι συναντήσεις όχι μόνο πρέπει να επαναληφθούν αλλά να επιχειρηθεί να συμπεριλάβουν όλο και περισσότερους από το κοινό, τους ανθρώπους που ασχολούνται με την τέχνη ή την παρακολουθούν.

Πιστεύω ότι αυτή η πρώτη συζήτηση, με τις αστοχίες της, είναι ένας οδηγός, ένας μπούσουλας από τον οποίο το μόνο βέβαιο συμπέρασμα είναι πώς αυτές οι συναντήσεις όχι μόνο πρέπει να επαναληφθούν αλλά να επιχειρηθεί να συμπεριλάβουν όλο και περισσότερους από το κοινό, τους ανθρώπους που ασχολούνται με την τέχνη ή την παρακολουθούν.

Η συνάντηση αυτή ανοίγει έναν δρόμο: θέατρο δεν σημαίνει μόνο παράσταση, σημαίνει και συζήτηση γύρω από φλέγοντα θέματα. Θέατρο σύγχρονο είναι αυτό που θέτει νέους προβληματισμούς σε μια κοινωνία όπως η δική μας, που δεν έχει συνηθίσει να μιλά σε αυτού του είδους τις αίθουσες ή τις προορίζει μόνο για τον αρχικό τους ρόλο. Γιατί η διαρκής, ανοιχτή και καθαρή κουβέντα ακόμα και για τα «δυσάρεστα» είναι αυτή που θα κάνει τον θεατή να δει και να κρίνει ακόμα και τα καλλιτεχνικά έργα με άλλη ματιά.

Εθνικό Θέατρο: Μια συζήτηση για το ελληνικό #Me Too στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Δημήτρης Καραντζάς, Ακύλλας Καραζήσης και Γιώργος Καπουτζίδης.

Συμπερασματικά, ο δρόμος που δειλά έχει ανοίξει είναι μακρύς και δύσβατος. Η ισότητα και η συμπερίληψη δεν έχουν επιτευχθεί ακόμα, η ορατότητα είναι μια λέξη που μαθαίνουμε, αλλά οι άνθρωποι που κάθισαν στη σκηνή του Εθνικού για να ανοίξουν το θέμα, ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Μόσχος, η ηθοποιός, χορογράφος και σκηνοθέτρια Φένια Αποστόλου, η σκηνοθέτρια Ιώ Βουλγαράκη, ο ηθοποιός και σεναριογράφος Γιώργος Καπουτζίδης, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Ακύλλας Καραζήσης, ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου «Προσκήνιο» Δημήτρης Καραντζάς, η τραγουδίστρια και ηθοποιός Idra Kayne, η ηθοποιός Ρένια Λουιζίδου, ο ηθοποιός και πρόεδρος του Σ.Ε.Η. Σπύρος Μπιμπίλας, η ηθοποιός Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη και η Σοφία Ευτυχιάδου, δραματουργός και σύμβουλος καλλιτεχνικής διεύθυνσης που συντόνισε τη συζήτηση, συμφώνησαν ότι αυτά τα δειλά και ίσως αργά βήματα που γίνονται είναι μια καλή αρχή, και μάλιστα από ένα θεσμικό θέατρο, το πρώτο της χώρας.

Συμβολικά, φάνηκε και ο ρόλος που αυτό το συγκεκριμένο θέατρο οφείλει να παίζει, σε επίπεδο δεοντολογίας και δικαιωμάτων. Μάλιστα η πρώτη υπόθεση που έφτασε στην επιτροπή δεοντολογίας του Εθνικού θα εξεταστεί εντός των ημερών.

Εθνικό Θέατρο: Μια συζήτηση για το ελληνικό #Me Too στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo.

Οι δυσάρεστες αλήθειες του παρελθόντος μπορεί να γίνουν παράδειγμα προς αποφυγή δυο χρόνια μετά τις πρώτες καταγγελίες του ελληνικού #MeToo;

«Είναι νωρίς να μιλήσουμε για αλλαγή αντιλήψεων, θέλει χρόνο» είπε η Ιώ Βουλγαράκη, σημειώνοντας ωστόσο ότι τα φαινόμενα έχουν περιοριστεί λόγω φόβου από την άλλη μεριά. «Δεν υπάρχει αλλαγή, τα στερεότυπα είναι πυρηνικά, η καθολική εμπειρία είναι του άντρα και είναι μια συμπαγής κατασκευή».

Σημείωσε ακόμα ότι στην Επίδαυρο φέτος, μιλώντας για εκπροσώπηση, δεν υπήρχε καμία γυναίκα, ανοίγοντας και το θέμα της ποσόστωσης ανδρών-γυναικών που θα μας απασχολήσει πολύ και στο μέλλον. Το παράδειγμα που έφερε τα λέει όλα: Στην Επίδαυρο, από το 1955 ως σήμερα, έχουν σκηνοθετήσει παραστάσεις μόλις 13 γυναίκες.

Η μαρτυρία της Φένιας Αποστόλου ήταν συγκινητική και πολύ διαφωτιστική. Μετά τη φυλομετάβαση, η καλλιτέχνις έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν και όσοι παρακολουθούμε την πορεία της γνωρίζουμε ένα θεατρικό πρόσωπο που έχει κάνει τα πάντα για να μπορέσει να βρει τη φωνή του. Μίλησε επίσης για το πώς την επιλέγουν οι άλλοι, καθώς στο πρόσωπό της πιο εύκολα βλέπουν να υποδύεται μια τρανς από ό,τι βλέπουν μια γυναίκα επαγγελματία.

Εθνικό Θέατρο: Μια συζήτηση για το ελληνικό #Me Too στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Ο Σπύρος Μπιμπίλας και η Ρένια Λουιζίδου.

«Είναι μια παρένθεση αυτό που ζούμε με το #MeToo ή μια βάση για τη συζήτηση του μέλλοντος» αναρωτήθηκε ο Δημήτρης Καραντζάς, που έκανε μια παρατήρηση για την κοινωνία που συντηρητικοποιείται και δεν παρέλειψε να σημειώσει την ευθύνη του τύπου στο πώς διοχετεύονται οι ειδήσεις που αφορούν, για παράδειγμα, τη γυναικεία εκπροσώπηση στο θέατρο, μεγεθύνοντας κάποιες φορές την αποτυχία των γυναικών, κάτι που δεν θα συνέβαινε με άντρες ομοτέχνους τους.

«Έχουμε ευθύνη για τα ιστορίες που γράφουμε και θα πούμε» είπε ο Γιώργος Καπουτζίδης, που τα ζητήματα της εκπροσώπησης τον απασχολούν εδώ και πολλά χρόνια όπως και η πιο δίκαιη κατανομή των ρόλων. 

Η εξουσία είναι η μαγική λέξη από την οποία πηγάζουν όλα τα δεινά, η εξουσία που δίνεται σε ανθρώπους που δεν μπορούν να χειριστούν ένα ανθρώπινο δυναμικό –και μπορεί, γιατί όχι, να είναι καλοί καλλιτέχνες–, η εξουσία είναι η λέξη-κλειδί και για τη Ρένια Λουιζίδου που έκανε μια παρατήρηση σκορπώντας χαμόγελα στην αίθουσα, αν έχουμε ακούσει κακοποίηση υφιστάμενου προς προϊστάμενο. Η ηθοποιός που έχει 34 χρόνια στη δουλειά μίλησε για τη σιωπή που επικρατούσε, μαζί και για τον φόβο –όταν μιλούσες κινδύνευες να χάσεις τη δουλειά σου–, και για περιστατικά που βυθίστηκαν στη σιωπή για πολύ καιρό. Μίλησε και για τη θέση των ενδιάμεσων, αυτών που υπήρξαν μάρτυρες περιστατικών και δεν ήξεραν αν και πώς πρέπει να αρθρώσουν λέξη. «Θα γίνουν και λάθη, αλλά και βήματα, το βέβαιο είναι πώς δεν μπορούμε να είμαστε πλέον αμέτοχοι σε ό,τι συμβαίνει» είπε.

Τα όρια της πίεσης, τα όρια της έντασης, τα όρια της πρόβας απασχόλησαν το πάνελ. Τι θεωρείται κακοποίηση; Είναι μέρος της διαδικασίας να πρέπει να κάνεις μια κίνηση ή να πεις μια ατάκα 100 φορές, για παράδειγμα, ή είναι καψόνι;

Εθνικό Θέατρο: Μια συζήτηση για το ελληνικό #Me Too στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Η Φένια Αποστόλου.

Ο Ακύλας Καραζήσης είναι σαφής: προηγείται η συλλογικότητα έναντι της αυστηρής ιεράρχησης και της κακοποίησης του δάσκαλου, του μέντορα, που ήταν ακόμα και μισθολογική έναντι του μαθητή. Ήταν γεγονός, σε ένα πατριαρχικό καθεστώς όπως ήταν αυτό του θεάτρου, που ακολουθούσε και άλλα στερεότυπα –ο μεγάλος άνδρας και η νεαρή γυναίκα– ότι οι ιεραρχίες δεν αμφισβητούνται. 

Ο ίδιος βρίσκει ακόμα και τον τρόπο των εξετάσεων σχεδόν απάνθρωπο, με ένα νεαρό άτομο να στέκεται μπροστά σε συνήθως συνοφρυωμένους εξεταστές, δηλώνοντας ότι ακόμα και αυτές οι μέθοδοι πρέπει να αλλάξουν προς όφελος όλων των πλευρών.

«Λέμε σε όλους όσοι έχουν να κάνουν καταγγελίες να καταφεύγουν στα αρμόδια όργανα» είπε ο Σπύρος Μπιμπίλας. «Προς τιμήν του θεάτρου, είναι ο μόνος χώρος που έγιναν και καταγγελίες και υποθέσεις έφτασαν και στα δικαστήρια, ενώ σε άλλους επικρατεί ακόμα σιωπή».

Εθνικό Θέατρο: Μια συζήτηση για το ελληνικό #Me Too στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Η Idra Kayne.

Η Idra Kayne που δεν έκρυψε, με πολύ χιούμορ, ότι στον δρόμο μερικές φορές τη φωνάζουν «Δεβόρα», από τον ρόλο που υποδυόταν η Νίκη Σερέτη ως μαύρη οικιακή βοηθός-γραμματέας του Γιάννη Μπέζου στην τηλεόραση, δεν τα βρήκε όλα στρωμένα με ροδοπέταλα, αλλά ο δρόμος της προς τη μουσική ήταν πιο εύκολος από αυτόν στην υποκριτική, αφού εκεί το στερεότυπο είναι ισχυρό, στο πρόσωπό της βλέπουν μια καμαριέρα πιο εύκολα από όσο μια πρωταγωνίστρια.

Δυο ώρες κράτησε η συζήτηση στο Εθνικό Θέατρο. Θα μπορούσε να κρατήσει κι άλλο, αλλά την επόμενη φορά θα ήθελα να ακούω και τον λόγο των νεαρών στο κοινό, να μας πουν τη δική τους εμπειρία. Κάθε αρχή και δύσκολη, αλλά είναι βέβαιο πώς αυτή ήταν μια καλή αρχή.

Με μικρά βήματα, όπως όλα τα κινήματα, όπως και το #MeToo, με υπομονή και επιμονή, με στόχευση, οι συζητήσεις θα γίνονται όλο και πιο ανοιχτές –εύχομαι και σε streaming– και θέλουν καλλιέργεια και της ίδιας της ιδέας τους για να πετύχουν. Ο δρόμος είναι μακρύς, όπως και η ίδια η τέχνη. Ας μείνουμε αισιόδοξοι.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τραγική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη γίνεται θεατρική παράσταση

Θέατρο / Η σοκαριστική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη έγινε θεατρική παράσταση

Η παράσταση-ντοκουμέντο «801,5 μ.» βασίζεται στην υπόθεση του αδικοχαμένου φοιτητή της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων και ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η οδύνη που δεν εκλύεται

Θέατρο / Η οδύνη που δεν εκλύεται

Μέσα από μια πολυπρισματική θεατρική αφήγηση ο συγγραφέας του έργου «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιχειρεί να αναδείξει το πολυσύνθετο τοπίο καταπίεσης και εκφοβισμού που οδηγεί σε ακραία φαινόμενα βίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα επειδή χόρευαν γύρω μου»

Οι Αθηναίοι / Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα»

Από τους πιο αγαπητούς χορευτές και χορογράφους της Ελλάδας, ο Φωκάς Ευαγγελινός αφηγείται την πορεία του από τις εποχές που η τέχνη του χορού δεν έχαιρε μεγάλης αναγνώρισης μέχρι σήμερα που -ευτυχώς- τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ