Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής αλλαγής

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Η παράσταση λαμβάνει χώρα σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.
0

«Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΧΩΡΑ σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας – ο παρατεταμένος καύσωνας αυτών των ημερών και οι νέες καταστροφικές πυρκαγιές δίνουν νομίζω ήδη μια γεύση ενός προβλήματος που είναι βέβαια παγκόσμιο και οφείλουμε κάτι να κάνουμε γι' αυτό, τόσο για μας όσο και για τις επόμενες γενιές», μου λέει στο ξεκίνημα της τηλεφωνικής μας κουβέντας ο Ευά Παπαδάκης, δίνοντας ένα στίγμα της τελευταίας του δουλειάς «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» η οποία συνδυάζει περφόρμανς, μουσική, τραγούδι, ποίηση και εικαστικά με υπαρξιακούς όσο και πολιτικούς προβληματισμούς.

Είναι συνεπαρμένος με αυτή την παράσταση, η οποία γίνεται στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», αλλά και ενθουσιασμένος με τον χώρο όπου θα παιχθεί, το υποβλητικό αρχαίο θέατρο της Αιγείρας στην Αχαΐα που «βλέπει» τον Κορινθιακό από έναν τεχνητό λόφο ύψους 350 μ., υπόσχεται δε ότι θα προσπαθήσει να την ανεβάσει από Σεπτέμβριο και στην Αθήνα.

Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

— Ο τίτλος της παράστασης είναι «τραβηχτικός», πώς όμως σχετίζεται ο έρωτας με την κλιματική αλλαγή;
Ως συναισθηματικά όντα προσπαθούμε να ερωτευθούμε όχι απαραίτητα για να πολλαπλασιαστούμε αλλά για να νιώσουμε ζωντανοί, να επικοινωνήσουμε, να επιβιώσουμε – ο έρωτας είναι νομίζω κατ' αρχάς ζήτημα επιβίωσης. Ένα τέτοιο ζήτημα είναι και το γεγονός ότι ο πλανήτης που μας φιλοξενεί αργοπεθαίνει – ήδη υπάρχουν ολόκληρες περιοχές που πλήττονται από τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που τη συνοδεύουν, ήδη έχουμε κλιματικούς πρόσφυγες.

Ο έρωτας βέβαια γεννιέται και στις πιο αντίξοες συνθήκες: αυτό τον καιρό, για παράδειγμα, «τρέχει» στο ΕΜΣΤ η έκθεση Modern Love την οποία επισκέφθηκα και μου έκανε μεγάλη εντύπωση μια φωτογραφία μιας σκηνής από ένα προσφυγικό καμπ όπου μέσα από μια σχισμή βλέπεις ένα φιλί και μια πολύ τρυφερή αγκαλιά ενός ζευγαριού.

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Ο Ευά Παπαδάκης.

Ο έρωτας είναι το βασικό φάρμακο, το βασικό αναλγητικό και ευφορικό μας, μάλιστα στο σκηνικό υπάρχει ένας σταυρός φαρμακείου το οποίο θα «συνταγογραφεί» φάρμακα και φαρμάκια ταυτόχρονα ώστε να φανεί η αντιξοότητα και το παράδοξο, όμως κι αυτός δεν είναι άτρωτος. Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της: η στρεβλή ανάπτυξη, η μόλυνση, η περιβαλλοντική υποβάθμιση τείνουν να συνδυάζονται με έναν τρόπο ζωής όλο και πιο πιεσμένο, όλο και πιο αγχωτικό και ένας έξτρα αγώνας για την καθημερινή επιβίωση σημαίνει έξτρα άμυνες, έξτρα στρες, έξτρα εμπόδια.

— Αλλά ακόμα και στα πιο αποπνικτικά περιβάλλοντα οι άνθρωποι δεν παύουν να ερωτεύονται, σωστά;
Ισχύει, οι μεγάλες ζέστες και οι καύσωνες μπορεί να εξαντλούν το σώμα αλλά ενισχύουν την επιθυμία, την καύλα αν θες! Ενώ δυσκολεύεσαι να πας από το ένα δωμάτιο στο άλλο, το σώμα ψάχνει την καλύτερη διέξοδο που ξέρει για να νιώσει και να χαλαρώσει.

— Ένα από τα δημοφιλέστερα συνθήματα της δεκαετίας του ’60 ήταν «κάντε έρωτα, όχι πόλεμο». Θα μπορούσε να ειπωθεί κάτι αντίστοιχο προσαρμοσμένο στην κλιματική αλλαγή;
Πιστεύω πως ναι, θα μπορούσε π.χ. σήμερα να ειπωθεί «κάντε έρωτα κι ανακυκλώνετε» ή «γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο της παράστασης μέσα σε όλη αυτή τη συνθήκη είναι ότι ο ένας ξεναγός είναι Κινέζος, ο οποίος δεν μιλά ελληνικά, σε μια αντιστροφή των ρόλων, καθώς τους Κινέζους τους έχουμε συνηθίσει ως τουρίστες. Για την ακρίβεια, όλοι οι ρόλοι εδώ είναι αντεστραμμένοι και θα έχει ενδιαφέρον η αντίδραση του κόσμου σε αυτό το εύρημα.

Κάποια άλλα στοιχεία προέκυψαν ενόσω δουλεύαμε την παράσταση, ψάχναμε π.χ. ένα βίντεο με χρυσόψαρα από το Facebook και ανακαλύψαμε τη Βάσω, μια συμπαθέστατη Βιετναμέζα που δουλεύει στο Pet Center της Καλλιθέας και έχει κάνει βίντεο όπου, μεταξύ άλλων, εξηγεί πώς ξεχωρίζεις το φύλο σε αυτά τα ψάρια. Μας ενδιαφέρουν οι ανατροπές, μας ενδιαφέρει επίσης η ανάδειξη καταστάσεων και πραγμάτων.

Ήμουν, ας πούμε, πριν από λίγο καιρό στην Ανάφη, ένα νησί που φημίζεται για τον εναλλακτικό, ελευθεριακό του χαρακτήρα, όπου ζευγάρια όλων των φύλων μπορούν να χαίρονται γυμνά τον έρωτά τους στις παραλίες. Είπα λοιπόν να πάω έναν περίπατο στη δυτική πλευρά που είναι η πιο «παρθένα» για να ανακαλύψω ότι εκεί είναι η χωματερή του νησιού, μια χωματερή «χύμα», χωρίς καμία περίφραξη, με συνέπεια να παίρνει τα σκουπίδια ο αέρας και να τα σκορπίζει τριγύρω, χώρια οι μυρωδιές και το τι καταλήγει στη θάλασσα, καθώς δεν υπάρχει καμία μονάδα επεξεργασίας όλων αυτών των απορριμμάτων. Σοκαρίστηκα. Πόσοι άραγε από τους λάτρεις την Ανάφης γνωρίζουν αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, πόσα από τα ενθουσιώδη αφιερώματα στο νησί την αναδεικνύουν;

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της.

— Το κείμενο της παράστασης είναι δικό σου;
Ναι και όχι – το βρήκα αρχικά στο Ίντερνετ και στη συνέχεια το «πείραξα» ώστε να το προσαρμόσω στις ανάγκες αυτής της δουλειάς. Η παράσταση ξεκινά όντως με μια κανονική ξενάγηση η οποία σταδιακά αποδομείται. Το ίδιο το αρχαίο θέατρο διαθέτει μια τρομερή θέα την οποία οι θεατές καλούνται να απολαύσουν καθισμένοι σε πλαστικές καρέκλες που βρίσκονται στην άκρη του γκρεμού, δημιουργώντας έτσι έναν πολλαπλό συμβολισμό. Δίπλα σε αυτές βρίσκονται δύο εραστές ντυμένοι με αδιάβροχα, κρατώντας ένα μεγάλο κομμάτι πάγου που λιώνει σιγά-σιγά, εμποδίζοντας και την προσπάθειά τους να έρθουν σε επαφή.

Θα υπάρχουν δηλαδή πολλοί διαφορετικοί βαθμοί στην παράσταση, που περιλαμβάνει επίσης αυτοσχεδιαστική ζωγραφική, ποίηση, μουσική και τραγούδι, με την Ερήνη να ερμηνεύει ριζίτικα και δημοτικά σε πιο σύγχρονες, τζαζ διασκευές. Όλα αυτά τα στοιχεία εμπλέκονται και αναπτύσσουν μια διάδραση μεταξύ τους δημιουργώντας εντέλει μια χαοτική, οργιαστική ατμόσφαιρα, με έναν μη αναμενόμενο ωστόσο τρόπο.

Η θεατρική παράσταση «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» θα πραγματοποιηθεί στις 22 και 23 Ιουλίου στο αρχαίο θέατρο Αιγείρας στην Αχαΐα. Ώρα έναρξης: 20:30.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z

Ο Πολωνός πολυβραβευμένος κόντρα τενόρος και breakdancer ετοιμάζεται για μια από τις πιο αντισυμβατικές βραδιές του φετινού προγράμματος στο Ηρώδειο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Η Joanna Bednarczyk δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika

Respublika / Onassis Stegi / Εκείνη που δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika

H θεατρική συγγραφέας και δραματουργός της παράστασης, Joanna Bednarczyk, μιλά για την έμπνευση πίσω από το έργο, λέει πως ο στόχος δεν ήταν να δημιουργηθεί μια ουτοπία και είναι απαισιόδοξη για το μέλλον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Respublika / Onassis Stegi / Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Πώς στήνεται η τεράστια παραγωγή του Λούκας Τβαρκόβσκι, που παρουσιάζει η Στέγη στο Terra Vibe; Τι θα δούμε, τι θα βιώσουμε και γιατί η εξάωρη αυτή εμπειρία υπόσχεται να είναι μία από τις πιο ελεύθερες (και απελευθερωτικές) της ζωής μας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Τόσκα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Τόσκα»: Η ιστορία της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι

Ανατρέχουμε στο παρασκήνιο και στα πρώτα ανεβάσματα της διάσημης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, με αφορμή την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης βασίζεται σε μια σειρά ανατριχιαστικών γεγονότων του παρασκηνίου της εξουσίας και του πολέμου σε αντιστοιχία με τον αρχαίο μύθο της Ιφιγένειας και του Αγαμέμνονα και ετοιμάζει για την Επίδαυρο μια πολιτικά φορτισμένη παράσταση της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» του Ευριπίδη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης ανοίγει το φετινό ξένο ρεπερτόριο της Πειραιώς 260 επιστρέφοντας στην Ελίζαμπεθ Κοστέλο, την αγαπημένη του λογοτεχνική ηρωίδα που δημιούργησε η πένα του νομπελίστα J.M. Coetzee, με τη συναρπαστική νέα παράσταση «Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Η LiFO ταξίδεψε στο Μανχάταν και παρακολούθησε από κοντά τη νέα παράσταση των Ελλήνων δημιουργών, οι οποίοι επέστρεψαν για πέμπτη συνεχή χρονιά στο φημισμένο The Tank Theater, δείχνοντας τον δρόμο για την ουσιαστική εξωστρέφεια του ελληνικού θεάτρου. Διακεκριμένοι Αμερικανοί που παρακολούθησαν την παράσταση περιγράφουν τις εντυπώσεις τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η τραγική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη γίνεται θεατρική παράσταση

Θέατρο / Η σοκαριστική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη έγινε θεατρική παράσταση

Η παράσταση-ντοκουμέντο «801,5 μ.» βασίζεται στην υπόθεση του αδικοχαμένου φοιτητή της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων και ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η οδύνη που δεν εκλύεται

Θέατρο / Η οδύνη που δεν εκλύεται

Μέσα από μια πολυπρισματική θεατρική αφήγηση ο συγγραφέας του έργου «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιχειρεί να αναδείξει το πολυσύνθετο τοπίο καταπίεσης και εκφοβισμού που οδηγεί σε ακραία φαινόμενα βίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ