Στους Ονειροπόλους των Εν δυνάμει και του Μίκαελ Κλίεν

Στους Ονειροπόλους των Εν δυνάμει και του Μίκαελ Κλίεν Facebook Twitter
Φωτ.: Mike Rafail
0

Ο ονειροπόλος, σύμφωνα με τα λεξικά, είναι αυτός που έχει την τάση να ονειρεύεται, να κάνει ωραία σχέδια για το μέλλον που ίσως δεν είναι πολύ ρεαλιστικά ή γενικότερα να μην έχει μεγάλη επαφή με την πραγματικότητα. Η ονειροπόληση είναι κάτι ντεμοντέ στην εποχή μας, οι ονειρικές καταστάσεις είναι σχεδόν ανέφικτες, αλλά μπορεί τουλάχιστον να κάνουμε ένα διάλειμμα για να μπούμε σε ένα κόσμο με ονειροπόλους.

Αυτό παρουσιάζει η ομάδα «Εν Δυνάμει» στον Χώρο Β της Πειραιώς 260 (7-9 Ιουνίου) σε συνεργασία με τον διεθνώς αναγνωρισμένο Βιεννέζο χορογράφο Μίκαελ Κλίεν.

Μπαίνοντας στο χώρο, σε ένα έντονο ηχητικό περιβάλλον, άλλοτε στρεσογόνο κι άλλοτε καθησυχαστικό, στο ημίφως της αίθουσας που έχει διαμορφωθεί σε σύγχρονο ball room, μια ομάδα από περίπου 40 ανθρώπους με φαινομενικά μεικτές ικανότητες κινούνται στον χώρο σε προσωπικές πορείες που οι ίδιοι δημιουργούν. Κινούνται αργά ή έντονα, απορροφημένοι από την ίδια την κίνηση και τη διαδρομή τους γύρω μας. Εμείς ανιχνεύουμε τον χώρο περπατώντας ολόγυρα και διασταυρωνόμαστε φευγαλέα μαζί τους.  

Η κοινωνική χορογραφία στην οποία ειδικεύεται ο Κλίεν και αποτελεί ένα αναδυόμενο διακαλλιτεχνικό πεδίο που διερευνά την εμπειρία της κοινωνικοποίησης αναδεικνύοντας μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία πιθανές πραγματικότητες, ικανές να προτείνουν νέους τρόπους συνύπαρξης μας ζορίζει πολύ.

Είναι «Οι ονειροπόλοι» που υπάρχουν σε ένα κόσμο που ζουν άνθρωποι με και χωρίς αναπηρία, και που δημιουργούν ένα σύμπαν που προσκαλεί τη συνύπαρξη της λογικής και του ονείρου.

Στους Ονειροπόλους των Εν δυνάμει και του Μίκαελ Κλίεν Facebook Twitter
Φωτ.: Michael Klien

Στον χώρο, το κοινό αντιμετωπίζει τη δράση με λίγη αμηχανία, άλλοτε παρατηρώντας, άλλοτε καθισμένο γύρω από το κέντρο της αίθουσας, άλλοτε βυθισμένο στις σκέψεις του. Είναι μια άβολη σε κάποιες στιγμές κατάσταση, αλλά αυτό θέλει να πετύχει ο Κλίεν, να μας κάνει να αψηφήσουμε τα στενά όρια της προσωπικής μας ταυτότητας, κι αν μπορέσουμε να ανακαλύψουμε νέα πεδία σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων για μια συμβίωση επί ίσοις όροις.

Είναι εφικτό ο σύγχρονος θεατής να χαλαρώσει, να αφεθεί, να συμμετάσχει, να χορέψει, να συμπεριληφθεί στο θέαμα; Είναι δύσκολο, μας φέρνει στη θέση των ανθρώπων με άλλες δεξιότητες από τις δικές μας που αγωνίζονται πολλές φορές χωρίς αποτέλεσμα να συμπεριληφθούν στον κόσμο μας και ο Κλίεν κάνει αυτή την αντιστροφή. Πώς τους πλησιάζεις; Πώς χορεύεις μαζί τους; Η εμπειρία της κοινωνικοποίησης θα πετύχει; 

Με λίγα λόγια, η κοινωνική χορογραφία στην οποία ειδικεύεται ο Κλίεν και αποτελεί ένα αναδυόμενο διακαλλιτεχνικό πεδίο που διερευνά την εμπειρία της κοινωνικοποίησης, αναδεικνύοντας μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία πιθανές πραγματικότητες, ικανές να προτείνουν νέους τρόπους συνύπαρξης, μας ζορίζει πολύ.

Στους Ονειροπόλους των Εν δυνάμει και του Μίκαελ Κλίεν Facebook Twitter
Φωτ.: Mike Rafail

Ενώ ανθρώπινα συμπλέγματα, αυτοσχεδιαστικά ντουέτα και σόλο εκτυλίσσονται σε κάθε μεριά γύρω μας, η ικανότητά μας να πάρουμε μέρος σε αυτό που συμβαίνει μπροστά μας απομειώνεται. Νιώθουμε και λίγο απογοητευμένοι, κουρασμένοι από τον εαυτό μας, τα λόγια μας περί συμπερίληψης δεν εφαρμόζονται εύκολα, όλα είναι δύσκολα ή μας λείπει το θάρρος. Είναι πιο δύσκολο από όσο το φανταστήκαμε. 

Το κέντρο της αίθουσας φωτίζεται από ένα στεφάνι με θερμό κίτρινο φως. «Οι Ονειροπόλοι δημιουργούν την προϋπόθεση για μια δημοκρατία ψυχών. Σε όλη τη διάρκεια του έργου, οι μοναδικές αντιληπτικές ικανότητες του καθενός φανερώνονται και υφαίνονται σε μια συλλογική μήτρα κίνησης και συσχετισμού. Για μια φευγαλέα στιγμή, δημιουργούμε μια διευρυμένη αίσθηση της ανθρωπότητας (“ένας μόνος του είναι ανόητος, οι δύο αποτελούν μια νέα ανθρωπότητα”, όπως το θέτει ο Ρόμπερτ Μούζιλ) που μεταμορφώνει τις προκαθορισμένες ιδέες μας για την κοινωνία σε ένα ζωντανό μεγαλοπρεπές ερωτηματικό» λέει ο Κλίεν.

Στους Ονειροπόλους των Εν δυνάμει και του Μίκαελ Κλίεν Facebook Twitter
Φωτ.: Mike Rafail

Είμαστε έτοιμοι για μια άφοβη, θαρραλέα συνάντηση με ανθρώπους που έχουν άλλη από εμάς εμφάνιση, που αντιλαμβάνονται και σκέφτονται διαφορετικά;

Είναι μια δοκιμασία, στην οποία αξίζει να βάλει κάποιος τον εαυτό του, όσο αμήχανα και αν νιώσει. Πάντως εγώ δεν τα κατάφερα, έμεινα μόνο σε μια άκρη σαν παρατηρητής. Ίσως την επόμενη φορά.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Respublika / Onassis Stegi / Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Πώς στήνεται η τεράστια παραγωγή του Λούκας Τβαρκόβσκι, που παρουσιάζει η Στέγη στο Terra Vibe; Τι θα δούμε, τι θα βιώσουμε και γιατί η εξάωρη αυτή εμπειρία υπόσχεται να είναι μία από τις πιο ελεύθερες (και απελευθερωτικές) της ζωής μας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Τόσκα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Τόσκα»: Η ιστορία της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι

Ανατρέχουμε στο παρασκήνιο και στα πρώτα ανεβάσματα της διάσημης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, με αφορμή την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης βασίζεται σε μια σειρά ανατριχιαστικών γεγονότων του παρασκηνίου της εξουσίας και του πολέμου σε αντιστοιχία με τον αρχαίο μύθο της Ιφιγένειας και του Αγαμέμνονα και ετοιμάζει για την Επίδαυρο μια πολιτικά φορτισμένη παράσταση της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» του Ευριπίδη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης ανοίγει το φετινό ξένο ρεπερτόριο της Πειραιώς 260 επιστρέφοντας στην Ελίζαμπεθ Κοστέλο, την αγαπημένη του λογοτεχνική ηρωίδα που δημιούργησε η πένα του νομπελίστα J.M. Coetzee, με τη συναρπαστική νέα παράσταση «Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Η LiFO ταξίδεψε στο Μανχάταν και παρακολούθησε από κοντά τη νέα παράσταση των Ελλήνων δημιουργών, οι οποίοι επέστρεψαν για πέμπτη συνεχή χρονιά στο φημισμένο The Tank Theater, δείχνοντας τον δρόμο για την ουσιαστική εξωστρέφεια του ελληνικού θεάτρου. Διακεκριμένοι Αμερικανοί που παρακολούθησαν την παράσταση περιγράφουν τις εντυπώσεις τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η τραγική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη γίνεται θεατρική παράσταση

Θέατρο / Η σοκαριστική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη έγινε θεατρική παράσταση

Η παράσταση-ντοκουμέντο «801,5 μ.» βασίζεται στην υπόθεση του αδικοχαμένου φοιτητή της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων και ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η οδύνη που δεν εκλύεται

Θέατρο / Η οδύνη που δεν εκλύεται

Μέσα από μια πολυπρισματική θεατρική αφήγηση ο συγγραφέας του έργου «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιχειρεί να αναδείξει το πολυσύνθετο τοπίο καταπίεσης και εκφοβισμού που οδηγεί σε ακραία φαινόμενα βίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα επειδή χόρευαν γύρω μου»

Οι Αθηναίοι / Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα»

Από τους πιο αγαπητούς χορευτές και χορογράφους της Ελλάδας, ο Φωκάς Ευαγγελινός αφηγείται την πορεία του από τις εποχές που η τέχνη του χορού δεν έχαιρε μεγάλης αναγνώρισης μέχρι σήμερα που -ευτυχώς- τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ