Ρένα Χατχούτ

Ρένα Χατχούτ Facebook Twitter
0
1 Τζόναθαν Φράνζεν: Ελευθερία, εκδόσεις Ωκεανίδα, 2011.

Ένα μυθιστόρημα με ιδιαίτερη ζωντάνια στο γράψιμο και ευαισθησία στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων που θίγει πολλά από τα προβλήματα που ταλαιπωρούν την Αμερική του 21ου αιώνα: την καταστροφή του περιβάλλοντος, την αδίστακτη κερδοσκοπία σε σχέση με την εισβολή στο Ιράκ, τους ηθικούς συμβιβασμούς που πρέπει ή νομίζει ότι πρέπει να κάνει ένας άνθρωπος για να επιβιώσει στη σύγχρονη αμερικανική κοινωνία.

2 Γιώργος Μιχαηλίδης: Τριλογία της επανάστασης, της μοναξιάς και της λαγνείας, εκδόσεις Καστανιώτη, 2000-2004

Ένα βιβλίο που διαβάζω για πολλοστή φορά και που θεωρώ ωςένα από τα πιο καλογραμμένα μυθιστορήματα των τελευταίων χρόνων, ένα πραγματικά σπάνιο φαινόμενο: ένα αληθινά πολυφωνικό μυθιστόρημα που περιγράφει ζωντανά τα ταραγμένα χρόνια που έζησε η Ελλάδα από τη μικρασιατική καταστροφή έως και τη μεταπολίτευση, μέσα από την ιστορία του μεγάλου έρωτα δυο ανθρώπων από διαφορετική κοινωνική τάξη.

3 Βασίλι Γκρόσμαν: Life and Fate, εκδόσεις Harvill, 1985

To επικό αυτό μυθιστόρημα, που θεωρείται το Πόλεμος και Ειρήνη του 20ού αιώνα, σκιαγραφεί τη σοβιετική κοινωνία μέσα από τη ζωή μιας πλειάδας χαρακτήρων και κυρίως των μελών μιας οικογένειας κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, δίνοντας παράλληλα συγκλονιστικές περιγραφές των χιτλερικών θαλάμων αερίων και κυρίως της μάχης του Στάλινγκραντ, αλλά και των γκουλάγκ και της σταλινικής τρομοκρατίας. Όπως ήταν φυσικό, η έκδοση του έργου απαγορεύτηκε για πολλά χρόνια.

4 Άττιλα Τσάμπαϊ: Ο σιωπηλός έρωτας του Ζαράστρο, μτφρ. Θόδωρου Παρασκευόπουλου, εκδόσεις Εξάντας, 2006.

Μια απολογία της όπερας, ενός είδους που πολλοί θεωρούν ξεπερασμένο και που ο Τσάμπαϊ υπερασπίζεται ως υπέρτατο πολιτισμικό αγαθό, «μέσο αναγκαίο προς το ζην, ένα μέσο επιβίωσης της ψυχής», αφού η μουσική έχει την ικανότητα να πλάθει ανθρώπους με νότες που μπορούν να εκφράσουν το ανείπωτο, με αποτέλεσμα ο θεατής-ακροατής να μπαίνει κατευθείαν «στον κρυφό κόσμο των αισθημάτων και των σκέψεών τους», να τους καταλαβαίνει καλύτερα και κατά συνέπεια να καταλαβαίνει καλύτερα τον ίδιο του τον εαυτό. Μια άποψη που υποστηρίζεται με την ανάλυση μιας πλειάδας έργων, κυρίως του Μότσαρτ και του Βέρντι, αλλά και άλλων μεγάλων μουσουργών.

5 Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ: Η μουσική κινεί τον χρόνο, μτφρ. Κώστας Αθανασίου και Κώστας Κοσμάς, εκδόσεις Καστανιώτη, 2008.

Ο συγγραφέας επιχειρεί μια φιλοσοφική ανάλυση της μουσικής, εξηγεί πώς πρέπει να ακούει κανείς μουσική ώστε να την απολαύσει περισσότερο και δείχνει πώς επηρεάζει ουσιαστικά τη ζωή μας. Θεωρεί, δε, ότι περισσότερο από κάθε άλλη τέχνη μπορεί να αποτελέσει μέσο άμεσης επικοινωνίας, με απτό παράδειγμα την Ορχήστρα του Δυτικοανατολικού Διβανιού, με Ισραηλινούς, Παλαιστίνιους και Άραβες μουσικούς, που ίδρυσε ο ίδιος μαζί με τον Ε. Σαΐντ, σε μια προσπάθεια συμφιλίωσης των λαών. Το βιβλίο συμπληρώνουν άρθρα στα οποία ο Μπάρενμποϊμ εκφράζει τις απόψεις του για διάφορους συνθέτες αλλά και ερμηνευτές.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ