Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Θοδωρής Γκόνης

Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Θοδωρής Γκόνης Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0

Υπάρχει ένας κόσμος που μοναχά η ποίηση τον ανακαλεί. Υπάρχει ένας τέτοιος κόσμος. Θα προσπαθήσω να μπω σε κήπους που αγαπώ και να φτιάξω τον κατάλογο που μου ζητήσατε, αν και το γνωρίζω πολύ καλά, θα συμβεί ό,τι συμβαίνει με όλους τους καταλόγους, οι παραλείψεις θα ξεχωρίζουν.

1.

Τέλλος Άγρας: Τριαντάφυλλα μιανής μέρας

Γίνεται να χαρείς τριαντάφυλλα, χωρίς
τριαντάφυλλο και συ στο στόμα να φορείς;

2.

Γιώργος Σαραντάρης: Στη δόξα των πουλιών

Δεν είμαστε ποιητές σημαίνει φεύγουμε
Σημαίνει εγκαταλείπουμε τον αγώνα
Παρατάμε τη χαρά στους ανίδεους
Τις γυναίκες στα φιλιά του ανέμου
Και στη σκόνη του καιρού

3.

Ρώμος Φιλύρας: Άπαντα τα ευρεθέντα ποιήματα

Επερπατούσαμε κάτω απ' το φεγγάρι
δέκα Έλληνες και τέσσερες Ουγγάροι.
Και το καράβι αρμένιζε ολόισο κι ολόρθο
με τό'να πόδι προς τη Χιο και τ' άλλο προς την Κόρθο.
Εκείθεν δε της Ζαχλωρούς εσήκωσε το φλόκο
καθώς το άρπαζε ο γαρμπής μαζί με το σιρόκο.

4.

Γεώργιος Βιζυηνός: Αι συνέπειαι της παλαιάς ιστορίας

Τραγουδά για μια αγκαλιά,
που με πόθον ανοιγμένη,
σε χρυσήν ακρογιαλιά
μέρα νύχτα την προσμένει.
Αχ, κι ας ήμουν, λέγει, εγώ
κείνη που θα τ' αγκαλιάση!
Και το ρεύμα το γοργό
σκύφτ' η δύστυχη να φθάση.
Μα, σαν έσκυβ' έτσι δα,
το νερό με την ορμή του
τα φυλλάκια της μαδά
και κατρακυλά μαζί του!
Τώρα στέκει μαδητή
με τα δάκρυα στο μάτι–
Διατί, αχ! διατί
ν' αγαπήσ' ένα διαβάτη;–

5.

Καισάριος Δαπόντες: Κήπος Χαρίτων - Εγκώμιον ερημίας και μοναχικής διαγωγής

Και ένα τζεκουρόπουλο είχα κι εκαθερνούσα
πεύκια, εληές, πρινάρια, και όλο πελεκούσα,
και ποτ' εληές εφύτευα, ποτ' αχλαδιές δε πάλιν,
ποτέ μηλιές, αμυγδαλιές, με δόξαν μου μεγάλην,
ποτέ δε και λαχανικά, πρασάκια και σκορδάκια,
κι εχαίρουμουν στα χώματα, καθώς συ στα φλωράκια.

6.

Γιάννης Σκαρίμπας: Άπαντες στίχοι 1936-1970 - Το ζήτημα

Το ζήτημα είναι το γιατί (της γνώσης μου της λίγης
τόσο είναι το φως και τόσο η σκέψη μου εμένα είν' θαμπή)
ν' ανοίξει πρέπει η πόρτα πριν για να μετά συ φύγεις,
κι' όχι να κλείσει από μετά -ενώ συ θάχεις μπει...

7.

Αλέξανδρος Μπάρας: Άθροισμα - Ωδείον Ηρώδου του Αττικού

Κύπελλο παλιό λησμονημένο
στα κράσπεδα της Ακροπόλεως
συντηρημένη υπομονή
της αττικής καμίνου,
καταφυγή της γλαύκας,
κρύπτη για το χλομόλιθο της πανσελήνου,
λάλον ερείπιο, γήρας μουσικό!

8.

Ζωή Καρέλλη: Τα ποιήματα - το πορτοκάλι ή χρυσόμηλον

Όταν μένεις βαρύθυμος:
σκέψου ένα πορτοκάλι.
Το βέβαιο, καθαρό του σχήμα,
τον πυκνό φλοιό του, μα πιο πολύ
το ζωντανό του χρώμα, απερίσπαστο.

9.

Μάτση Χατζηλαζάρου: Ποιήματα 1944-1985

Την πιο ηδονική αφή την έχει το σταφύλι το πρωί,
σαν είναι δροσερό και σκεπασμένο με κείνη την άχνη
τη λεπτή. Πιάνω την κοιλιά σου, με τα τρία μου δάχτυλα,
και μου γεννιέται πάλι η εικόνα της δροσιάς του αμπελιού.

10.

Γιάννης Βαρβέρης: Πεταμένα λεφτά - Σαν εξομολόγηση

Γιατί ο άυλος στ' όνειρο γίνεται υπαρκτός
πιάνεις το σώμα του, τα στήθη, εκτός
αν χάσεις ποτέ το αόρατο νήμα
θα μείνεις, με τα δάκρυα και τη ρίμα.
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ