Η Μαρία Καριωτάκη πιστεύει ότι η μουσική μπορεί να σου μάθει ένα σωρό πράγματα

 Η Μαρία Καριωτάκη πιστεύει ότι η μουσική μπορεί να σου μάθει ένα σωρό πράγματα Facebook Twitter
«Η κυρία Σιντορέ και η μουσική ορθογραφία» είναι μια δουλειά με πολλές πτυχές και απεριόριστα περιθώρια έκφρασης.
0

 Η Μαρία Καριωτάκη πιστεύει ότι η μουσική μπορεί να σου μάθει ένα σωρό πράγματα Facebook Twitter

 

Η Μαρία Καριωτάκη εμπνεύστηκε και δημιούργησε ένα μοναδικό πρότζεκτ το οποίο απευθύνεται σε μικρά παιδιά και προωθεί την εκπαίδευση μέσα από την ψυχαγωγία.

 

Πρόκειται για ένα βιβλίο για παιδιά του δημοτικού που είτε έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τους κανόνες της ορθογραφίας είτε χρειάζονται έναν εναλλακτικό τρόπο για να τους μάθουν. Το βιβλίο "μουσικής ορθογραφίας" σύντομα εξελίχθηκε σε μουσική, στη συνέχεια σε παράσταση και συνεχίζει ακόμα την διαδρομή του με την συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών, όπως ο Γιάννης Ζουγανέλης & ο Γιάννης Σαββιδάκης.

Το βιβλίο είναι φτιαγμένο με τρόπο ώστε τα παιδιά να μην αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για βιβλίο με εκπαιδευτικό στόχο, δεν περιλαμβάνει ασκήσεις ούτε έχει κάποια σύνδεση με τα μαθήματα. Είναι ένα βιβλίο που τα παιδιά θα απολαύσουν ελεύθερα και χωρίς την σχολική πίεση.

Η Μαρία το 2013 τμήθηκε από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά με έπαινο στην κατηγορία παιδικής ποίησης.
Έτρεξε όλα αυτά από το Ηράκλειο της Κρήτης, χρησιμοποιώντας όσα μέσα μπορεί να διαθέτει κανείς στην επαρχία και αποδεικνύοντας ότι μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα εκτός Αθήνας, αρκεί τα υπάρχει θέληση, αγάπη για το αντικείμενο και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων μέσων & ευκαιριών. 

 


Κάναμε μια κουβέντα μαζί της για να δούμε τι ακριβώς έχει δημιουργήσει και πώς τα έχει πετύχει

Πες μας λίγα λόγια για σένα
Είμαι δασκάλα δημοτικού στο Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας στο Ηράκλειο Κρήτης, έχω μεταπτυχιακές σπουδές στο «Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό», ασχολούμαι με τη συγγραφή παραμυθιών, θεατρικών έργων, ποιημάτων και τραγουδιών. Γενικά, δε σταματώ να παίρνω έμπνευση για δημιουργία από τα παιδιά με τα οποία δουλεύω καθημερινά και αγαπώ πολύ.

Πώς προέκυψε η ιδέα του βιβλίου;
Ποτέ δεν είχα σκεφτεί ότι εγώ θα έγραφα βιβλίο. Βέβαια, έγραφα τραγούδια και ποιήματα με μεγάλη ευκολία από πολύ μικρή. Στα 22 μου έγινα δασκάλα και αυτό συνέχισα να κάνω παίρνοντας έμπνευση από την αλληλεπίδρασή μου με τα παιδιά στο σχολείο. Καθετί που απαιτεί αποστήθιση το κάνω τραγουδάκι, γράφουμε ακόμα και τώρα με τους μαθητές μου. Κάπως έτσι δυο χρόνια μετά είχα μια ωραία συλλογή από στίχους, ανάμεσά τους και οι στίχοι της ορθογραφίας. Επειδή ήξερα ότι η εκμάθηση της ορθογραφίας είναι ένας βραχνάς για παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς αποφάσισα να μοιραστώ την ιδέα της μουσικής ορθογραφίας βγάζοντας ένα βιβλίο. Δεν το έκανα όμως ούτε εύκολα ούτε τυχαία.

Και πώς υλοποιήθηκε;
Πήρα έναν χρόνο άδεια άνευ αποδοχών κι έκανα το μεταπτυχιακό μου στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Έτσι καταρτίστηκα και βελτίωσα το κείμενό μου και την εκπαιδευτική αρτιότητα των στίχων μου. Στη συνέχεια εφάρμοσα πειραματικά τη μέθοδό μου σε ένα σχολείο της Ρόδου διότι ήθελα να δω την αποτελεσματικότητά του σε μαθητές που δεν είναι δικοί μου ώστε να είμαι αντικειμενική.
Έτσι, έγραψα κι ένα εγχειρίδιο με δραστηριότητες για την τάξη που διατίθεται ελεύθερα σε ηλεκτρονική μορφή στο Blog της κυρίας Σιντορέ. Πρόκειται για δραστηριότητες θεάτρου, εικαστικών, δημιουργικής γραφής... όλες για να περνάνε ωραία τα παιδιά μέσα στην τάξη ενώ μαθαίνουν ορθογραφία. Στο Blog υπάρχουν διαθέσιμα πολλά νέα στιχάκια για την ορθογραφία και τη γραμματική, βίντεο, φωτογραφίες κ.α. Με λίγα λόγια, η δουλειά αυτή είναι πολύπλευρη, επιστημονικά μελετημένη και αποτελεσματική, είτε ως ένα βιβλίο με CD που το παιδί θα διαβάσει και θα ακούσει στο σπίτι, είτε ως ένα εκπαιδευτικό εργαλείο.

Πόσο εύκολο ήταν να καταφέρει να εκδοθεί;
Δεν ήταν καθόλου εύκολο, πέραν της κρίσης ήμουν μια νέα και πρωτοεμφανιζόμενη συγγραφέας με ένα ακριβό, απαιτητικό και παράξενο concept, δύσκολος συνδυασμός για τους εκδότες. Μετά από δυο χρόνια πεισματικής αναζήτησης συνεργάστηκα με τις εκδόσεις Ίτανος, που όχι μόνο δέχτηκαν να εκδώσουν το βιβλίο μου, αλλά το αγκάλιασαν και το στηρίζουν ποικιλοτρόπως, και γι' αυτό νιώθω τυχερή.

Ο βασικός σκοπός του βιβλίου είναι η εκπαίδευση μέσα από την ψυχαγωγία. Πώς το αντιλαμβάνονται αυτό τα παιδιά;
Το βιβλίο είναι φτιαγμένο με τρόπο ώστε τα παιδιά να μην αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για βιβλίο με εκπαιδευτικό στόχο, δεν περιλαμβάνει ασκήσεις ούτε έχει κάποια σύνδεση με τα μαθήματα. Είναι ένα βιβλίο που τα παιδιά θα απολαύσουν ελεύθερα και χωρίς την σχολική πίεση. Το ίδιο και τα τραγούδια, έχουν φτιαχτεί για να διασκεδάζουν τα παιδιά πρώτα απ' όλα, να χορεύονται και να τραγουδιούνται. Αν βέβαια με όλα αυτά έρθει και η μάθηση, είναι ό,τι καλύτερο! Πάνω απ' όλα ο στόχος μου ήταν να δώσω μια διασκεδαστική κι ευχάριστη εναλλακτική στα παιδιά και να μη θυμίζει σε τίποτα σχολική άσκηση, γι' αυτό όσα αφορούν τον/την εκπαιδευτικό βρίσκονται στο Blog, αποκομμένα από το βιβλίο.

Τι feedback έχεις από γονείς και άλλους δασκάλους;
Όταν μιλάω με άλλους εκπαιδευτικούς ή γονείς παίρνω μεγάλη ικανοποίηση γιατί ακούω πολλά ωραία λόγια. Έχω λάβει πολλά σχόλια στο Facebook και στο Blog.
Μετά από αυτά τα θετικά σχόλια, και πολλά άλλα που μου λένε από κοντά, πώς να μην αφιερώνω σε αυτό το βιβλίο όλη μου την ενέργεια;

Όλα αυτά δεν τα κάνω επειδή έχω μανία με τη σωστή γραφή, αντιθέτως θεωρώ την ορθογραφία ένα αναγκαίο κακό. Ως παιδί ταλαιπωρήθηκα πολύ με την ορθογραφία και ποτέ δε μου δόθηκε κάποιος εναλλακτικός τρόπος για να τη μάθω, ήταν πάντα για μένα ένα βάσανο. Τώρα που είμαι δασκάλα θέλω να προσφέρω κάτι άλλο στα παιδιά για να αγαπήσουν τη μάθηση και να μην ταλαιπωρηθούν όπως εγώ.

Έπειτα ήρθαν τα τραγούδια. Τι είναι αυτά τα τραγούδια και πώς μπορεί να τα βρει κάνεις;
Στα τραγούδια έχει γίνει εξαιρετική δουλειά από το συνθέτη Δ. Βασμαρή. Έχουν κάτι που σου μένει στο μυαλό. Επίσης, στα παιδιά αρέσει πολύ που υπάρχουν παιδικές φωνούλες, ο κύριος Γ. Ιδομενέως και η χορωδία του μας εντυπωσίασαν. Τραγουδούν φυσικά και ενήλικες τραγουδιστές: Ιωάννα Καρανίκα (κυρία Σιντορέ), Γιάννης Ζουγανέλης, Γιάννης Σαββιδάκης, Μάνος Παπαδάκης, Μαρία Λούκα, Πάνος Τσίκος.

Πες μας λίγα λόγια για την παράσταση με την Φιλαρμονική και την Παιδική Χορωδία του Δήμου Ηρακλείου.
Δεν ήθελα να κάνω μια παρουσίαση όπου απλώς θα έδειχνα το βιβλίο μου, διότι αυτή η δουλειά κρύβει πολλά που δε φαίνονται με την πρώτη ματιά. Έτσι λοιπόν μου ήρθε η παράτολμη ιδέα να κάνω το βιβλίο μιούζικαλ. Λέω παράτολμη διότι δεν έχω ιδιαίτερη εμπειρία στο θέατρο κι έπεσα κατευθείαν στα βαθειά διοργανώνοντας μια εκδήλωση με πάνω από 100 άτομα επί σκηνής, δηλαδή τη φιλαρμονική του Δήμου Ηρακλείου, δύο παιδικές χορωδίες, ηθοποιούς και τραγουδιστές και τόσα άλλα που δεν ήξερα καν πώς θα έβγαιναν πάνω στη σκηνή. Όλοι έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό και το αποτέλεσμα μας εξέπληξε ευχάριστα, το κοινό το λάτρεψε! Δεν περίμενα τέτοια απήχηση, το κηποθέατρο στο Ηράκλειο ήταν γεμάτο και στις τρεις μας παραστάσεις, που σημαίνει ότι περίπου 4.000 θεατές μας τίμησαν με την παρουσία τους κι έδειξαν πως το απήλαυσαν.
Αυτό που παρουσιάσαμε στην ουσία δεν ήταν μόνο τα τραγούδια και οι ιστορίες του βιβλίου, αλλά η ιδέα που αυτά περικλείουν, πως η μάθηση μπορεί να επιτευχτεί αβίαστα και φυσικά όταν η θετική διάθεση συνδυαστεί με την τέχνη και την ελεύθερη έκφραση των παιδιών.

Πολλοί πιστεύουν ότι στην επαρχία δεν υπάρχουν πολλές προοπτικές για δραστηριότητες και εξέλιξη. Εσύ αποδεικνύεις το αντίθετο. Ποια είναι η γνώμη σου;
Όντως, στην επαρχία δεν υπάρχουν τα μέσα και οι ευκολίες της Αθήνας και κάποια πράγματα απαιτούν διπλό κόπο. Από την άλλη η επαρχεία στηρίζει τους ανθρώπους της όταν προσπαθούν για κάτι ουσιώδες. Θα ήμουν λοιπόν αγνώμων αν δεν αναγνώριζα την τιμή που μου έκαναν όλοι όσοι στήριξαν αυτήν την προσπάθεια, αυτό δεν το έκαναν μόνο επειδή πίστεψαν στην ιδέα μου αλλά επειδή στηρίζουν τους ανθρώπους και τον πολιτισμό της Κρήτης. Επίσης, η θεατρική παράσταση που προανέφερα υλοποιήθηκε με τη στήριξη πολλών ανθρώπων της τέχνης, φορέων και τοπικών επιχειρήσεων που ως απώτερο σκοπό είχαν την προσφορά ενός ποιοτικού θεάματος στα παιδιά της πόλης μας τα οποία έχουν ανάγκη από τέτοιες ευκαιρίες. Συνεπώς, το να ζεις σε μια μικρή πόλη κρύβει ευκαιρίες, αρκεί να τις αναζητήσεις.

Πέρα από την μουσική και το θέατρο, τι άλλες προοπτικές εξέλιξης υπάρχουν; Ποια είναι τα σχέδια σου;
«Η κυρία Σιντορέ και η μουσική ορθογραφία» είναι μια δουλειά με πολλές πτυχές και απεριόριστα περιθώρια έκφρασης. Καταρχήν, θα ήθελα πολύ να δω πώς θα αξιοποιηθεί από γονείς και εκπαιδευτικούς και να πάρω κι εγώ από τις ιδέες τους. Από εκεί και πέρα δουλεύω συνεχώς με στόχο να γνωστοποιήσω την ιδέα της μουσικής ορθογραφίας σε όποιον θα μπορούσε να την εκτιμήσει. Η εκδότριά μου Κ. Δετοράκη, που αγαπά και στηρίζει τον πολιτισμό και την τέχνη, είχε μια ιδέα που θα υλοποιήσουμε σίγουρα. Από την επόμενη σχολική χρονιά θα διοργανώσουμε έναν παγκρήτιο διαγωνισμό ορθογραφίας με δώρο ένα ταξίδι στη Disneyland. Έτσι θα δώσουμε ένα όμορφο κίνητρο στα παιδιά να μάθουν ορθογραφία.

Φαντάζομαι ότι αγαπάς πολύ την σωστή ορθογραφία...
Όλα αυτά δεν τα κάνω επειδή έχω μανία με τη σωστή γραφή, αντιθέτως θεωρώ την ορθογραφία ένα αναγκαίο κακό. Ως παιδί ταλαιπωρήθηκα πολύ με την ορθογραφία και ποτέ δε μου δόθηκε κάποιος εναλλακτικός τρόπος για να τη μάθω, ήταν πάντα για μένα ένα βάσανο. Τώρα που είμαι δασκάλα θέλω να προσφέρω κάτι άλλο στα παιδιά για να αγαπήσουν τη μάθηση και να μην ταλαιπωρηθούν όπως εγώ.

Τι θα ήθελες να έχεις καταφέρει σε 10 χρόνια;
Θα ήθελα η μουσική ορθογραφία να είναι σε δέκα χρόνια ένα «δεδομένο» στην εκπαίδευση, και έχω σκοπό να δουλέψω σκληρά για να το επιτύχω. Επίσης, θέλω να συνεχίσω να δημιουργώ και να μοιράζομαι όσα έχω μέσα μου, είτε αυτό γίνεται μέσα από κάποιο βιβλίο, κάποιο τραγούδι ή θεατρική παράσταση. Τα παιδιά, ευτυχώς, δε σταματούν στιγμή να μου δίνουν ιδέες.

To βιβλίο

Η κυρία Σιντορέ, μια δασκάλα αλλιώτικη απ' τις άλλες, ήρθε με όπλο μια κιθάρα για να καταπολεμήσει την ανορθογραφία αλλά και τη μαθητική ανία. Διαβάστε τις ιστορίες, ακούστε τα τραγούδια, παίξτε τα παιχνίδια αυτού του βιβλίου για να μάθετε διασκεδάζοντας και να διασκεδάσετε μαθαίνοντας.
Ένα βιβλίο για παιδιά του δημοτικού που είτε έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τους κανόνες της ορθογραφίας είτε χρειάζονται έναν εναλλακτικό τρόπο για να τους μάθουν.

Το βιβλίο περιέχει CD με τις αφηγήσεις των ιστοριών και τα 12 τραγούδια της ορθογραφίας, ένα για κάθε κανόνα των καταλήξεων, σε σύνθεση του Δημήτρη Βασμαρή.
Τραγουδούν: Γιάννης Ζουγανέλης, Γιάννης Σαββιδάκης, Ιωάννα Καρανίκα, Μάνος Παπαδάκης, Πάνος Τσίκος, Μαρία Λούκα και η Παιδική Χορωδία του Δήμου Ηρακλείου.
Εικονογράφηση: Άννα Χιλετζάκη

www.kiriasidore.blogspot.gr

Μπορείτε να το αποκτήσετε στα βιβλιοπωλεία ή online 

Επίσης μπορείτε να ακούσετε κάποια από τα τραγούδια στο YouTube:

ΥΓ: Παιδεύτηκα πολύ για να μην κάνω ορθογραφικά (και γραμματικά) λάθη στο άρθρο αυτό. Ελπίζω να μην μου ξέφυγε τίποτα, όπως στις περισσότερες δημοσιεύσεις μου :P

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ