Η 21η Απριλίου του 67 και "η Αποικία των Τιμωρημένων"

Η 21η Απριλίου του 67 και "η Αποικία των Τιμωρημένων" Facebook Twitter
Τανκς στο κέντρο της Αθήνας
0

 

Σαρανταοχτώ χρόνια συμπληρώθηκαν από την αποφράδα ημέρα, της επιβολής της δικτατορίας της 21ης Απριλίου.


Σαρανταοχτώ χρόνια από εκείνα τα ξημερώματα που ολιγόνοες (όπως αποδείχθηκαν αργότερα) και ορισμένοι εξ αυτών και ημιπαράφρονες (όπως προδήλως εμφαίνετο εξ αρχής) επίορκοι αξιωματικοί του στρατού έβαλαν "την Ελλάδα στον γύψο", ο οποίος και αφαιρέθηκε επώδυνα, 7 χρόνια μετά, όταν τελείωσε η εθνικοπατριωτική μας νάρκη και νάρκωση, με τον εθνικό και εδαφικό ακρωτηριασμό του Ελληνισμού στη μαρτυρική μας Κύπρο.


Οι ανήκοντες στη γενιά των "late 70's και early 80's" δεν διαθέτουμε, ευτυχώς, εντυπωμένες δικτατορικές μνήμες. Οφείλουμε όμως να διαθέτουμε γνώση και αναγνώριση των αγωνιστών και των αγώνων που επανέφεραν τη δημοκρατία στον τόπο που τη γέννησε. Και να μη λησμονούμε, έστω και αν πέρασαν 48 χρόνια από τότε που η κατάλυση των δημοκρατικών θεσμών βαπτίστηκε Επανάσταση "με εργάτη, αγρότη, φοιτητή και πρώτον τον στρατιώτη", μεταβάλλοντας τη χώρα σε μια απέραντη, καφκική "Αποικία των τιμωρημένων".


Σήμερα, που, σχεδόν μισό αιώνα μετά, η Ελλάδα μας ξαναέγινε και παραμένει "Αποκία των τιμωρημένων" με τους "Θεσμούς" να μην καταλύονται φανερά, αλλά να εισβάλλουν πραξικοπηματικά, με άλλες ετεροεπιβαλόμενες ιδιότητες στο λεξιλόγιο της καθημερινής οικονομικής και κοινωνικής μας κρίσης, αποκτά ξεχωριστά επίκαιρο νόημα τα ομώνυμο, περί αποικίας, διήγημα του Φρανς Κάφκα και τα προλεγόμενα του Sylvain Ricard στην εικονογραφημένη έκδοσή του. "Εργάτης, Αγρότης, Φοιτητής, λοιπόν και πρώτος ο Στρατιώτης", κατά, τραγική, για τη χώρα μας, αναλογία με τα καφκικά αντί-ηρωικά αρχέτυπα του Ταξιδιώτη, του Στρατίωτη, του Κατάδικου και του Αξιωματικού.


Σαρανταοχτώ χρόνια πέρασαν από την επιβολή της "21ης Απριλίου" για να αποκτήσει η Ελλάδα την πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς που, με τον ευρωπαϊκό κλοιό των δανειστών να στενεύει γύρω μας, μένει να αποδείξει αν το αντιστασιακό, ιστορικό, της πρόσημο μπορεί να φέρει ουσιαστικό αποτέλεσμα ελάφρυνσης των κοινωνικοικονομικών βαρών του λαού ή αν απλώς επανεισάγει τη λιτότητα με άλλο θεσμικό ένδυμα ή το χάος ως εναλλακτικό ιδεολόγημα που προκύπτει από την ανεφάρμοστη διαπραγμάτευση στη βάση θεωρηματικών ακαδημαϊκοπολιτικών συρραμμάτων της "οικονομίας των αμφιθεάτρων" και του λαϊκισμού.


Μέχρι τότε, διαβάζω και ξαναδιαβάζω, με εξαιρετικό ενδιαφέρον τα προλεγόμενα του Ricard στον Κάφκα, αναλογιζόμενος με λύπη (και λύπηση) τα διάφορα σύγχρονα ή προγενέστερα ανάλογα του τραγέλαφου που απετέλεσε για τη χώρα ο συνδυασμός της "απλοΐκής αφέλειας" και της "βαναυσότητας και της θηριωδίας" των Απριλιανών αξιωματικών του 67. Γιατί τόσο η αφέλεια, όσο και η θηριωδία μπορεί ενίοτε να έχουν ή να αποκτήσουν και δημοκρατικά εκλεγμένο πρόσημο. Ενώ η βαναυσότητα δεν χρειάζεται το περιβραχιόνιο της ΕΣΑ, αλλά μπορεί να αρκεστεί και στη μορφή ενός νέου ΕΜΦΙΑ/κού χαρατσιού που θα περιβροχίσει κι άλλο την απελπιστικά καθημαγμένη μεσαία τάξη. Κι όλα αυτά, εν αναμονή της συνέχισης της δίκης της Χρυσής Αυγής...


Γράφει, λοιπόν, ο Sylvain Ricard:
"Ο Αξιωματικός είναι βαθιά αφελής και τυφλά αφοσιωμένος στον προ πολλού νεκρό παλιό διοικητή του. Ο Ταξιδιώτης, ο Στρατίωτης, και ο Κατάδικος, θεατές αλλά και βασικά πρόσωπα σε αυτήν την παρωδία, γίνονται, ο καθένας με τον τρόπο του, κι ένα αντίβαρο στον αφοσιωμένο εκτελεστή-Αξιωματικό....Στην Αποικία των Τιμωρημένων η βαναυσότητα και η θηριωδία συμπορεύονται με την απλοϊκή ευτυχία της παιδικής αφέλειας".

Χρίστος Χ. Λιάπης MD, MSc, PhD
Ψυχίατρος - Διδάκτωρ Παν/μίου Αθηνών
Αιγινήτειο Νοσοκομείο Αθηνών
Tufts Medical Center, Boston Massachusetts

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

Στήλες / Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

«Το τραγούδι δεν το φέρνει ο άνεμος»: Ανοιχτή επιστολή του μουσικοσυνθέτη για το ζήτημα διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ