Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο;

Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
0
Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Ελένη Φύλα, Φυσαλίδες, 2014, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τι κάνατε στο Ριβιέρα;
Μια έκθεση που λειτουργεί όπως ένα όνειρο κατά τη διάρκεια του ύπνου. Σε ένα όνειρο ένα οικείο μέρος μπορεί να φαίνεται διαφορετικό ή ένα άγνωστο μέρος να δίνει την αίσθηση του γνώριμου ή κι εμείς οι ίδιοι να μοιάζουμε αλλιώς, να είμαστε άλλοι. Τα όνειρα είναι σαν μια παράλληλη ζωή την οποία ζούμε και στην οποία χάνεται η αίσθηση του χώρου και του χρόνου όπως τη βιώνουμε σε στιγμές εγρήγορσης. Όταν ξυπνάμε, αυτό που μας μένει είναι η ανάμνηση. Η έκθεση «Πυροτεχνήματα εκτός εποχής – Ριβιέρα» εξερευνά μια παράλληλη ζωή της Ριβιέρας.

Τα πυροτεχνήματα παραπέμπουν σε κάτι απολύτως εφήμερο και όλη η έκθεση έχει να κάνει με όψεις του χρόνου, με το πώς τον βιώνουμε και πώς λειτουργεί η ανάμνηση.

 

Γιατί «Πυροτεχνήματα εκτός εποχής»;
Ο τίτλος της έκθεσης είναι κυριολεκτικός, παρόλη την παραδοξότητά του. Τα πυροτεχνήματα παραπέμπουν σε κάτι απολύτως εφήμερο και όλη η έκθεση έχει να κάνει με όψεις του χρόνου, με το πώς τον βιώνουμε και πώς λειτουργεί η ανάμνηση. Τα πυροτεχνήματα έχουν κάτι μαγικό και γιορτινό, είναι όμως και μια έκρηξη. Κάθε χρόνο στις Κάννες, στη γαλλική Ριβιέρα, γίνεται ένα φεστιβάλ πυροτεχνικής τέχνης. Συχνά στα Εξάρχεια κάτι σκάει, που δεν είναι πυροτέχνημα. Τα πυροτεχνήματα στην καθομιλουμένη συνδέονται επίσης με την έννοια της διάψευσης και της ματαίωσης, με κάτι πολλά υποσχόμενο που δεν κρατάει. Αυτό είναι κάτι αρκετά κοινό ως συλλογική εμπειρία. Η ίδια η έκθεση είναι ένα πυροτέχνημα. Κρατάει μόνο τρεις μέρες, εστιάζοντας στη μοναδικότητα της στιγμής, στο τι μπορεί να συμβεί ανεξαρτήτως της διάρκειας. Έχει να κάνει με το πού στρέφουμε το βλέμμα και πού κοιτάμε, με τον τρόπο που ο καιρός, οι μετεωρολογικές και κοινωνικές συνθήκες επιδρούν στην εμπειρία μας.

Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Βασίλης Παπαγεωργίου, Φόρος τιμής στα ξερά χορτάρια, 2014, ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Γιατί διάλεξες τον συγκεκριμένο χώρο;
Ο ίδιος ο χώρος με οδήγησε στην έκθεση και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της: πρόκειται για μια έκθεση φτιαγμένη για τη Ριβιέρα. Με ενδιέφερε η χειμερινή της όψη, πώς είναι και πώς λειτουργεί την περίοδο που δεν φιλοξενεί την κινηματογραφική δραστηριότητα. Όταν είναι κλειστή και χωρίς την παρουσία του κόσμου, μοιάζει με απροσπέλαστο κήπο που αφήνεται σε μια πιο φυσική κατάσταση, που μεγαλώνει μόνος του. Με ενδιέφερε αυτό που συμβαίνει μέσα στη Ριβιέρα αλλά και έξω από αυτήν, η θέση της στα Εξάρχεια και στο συγκεκριμένο σημείο. Τα τελευταία χρόνια η Βαλτετσίου έχει γίνει ένας πολυσύχναστος πεζόδρομος, σημείο συνάντησης και συνάθροισης, δημόσιος χώρος που έχει «καταληφθεί» κυρίως από ανθρώπους και όχι τόσο από τραπέζια και καρέκλες καφέ, εστιατορίων και μπαρ. Με ενδιέφερε, επίσης, το όνομα του σινεμά. Ενώ βρίσκεται στα Εξάρχεια, παραπέμπει σε έναν άλλο τόπο, ο οποίος είναι συνδεδεμένος με την πολυτέλεια, τους καλλιτέχνες και τους συγγραφείς που έζησαν εκεί, με τον κινηματογράφο και το Φεστιβάλ των Καννών, με το καλοκαίρι.

Η γαλλική Ριβιέρα στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν κυρίως τόπος χειμερινών διακοπών λόγω του ήπιου κλίματός της, ενώ αργότερα μετατράπηκε σε πολυσύχναστο θέρετρο λόγω αλλαγής των κοινωνικών συνθηκών. Η Ριβιέρα φαντάζει «εξωτικός» τόπος αλλά και τα Εξάρχεια, με τις δικές του συνδηλώσεις, επίσης «εξωτικοποιούνται» με άλλον τρόπο. Αυτή η εικόνα τους είναι αποσπασματική και δεν λαμβάνει υπόψη της την πραγματικότητα της γειτονιάς. Η ιδέα της έκθεσης δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς τη θετική ανταπόκριση της ιδιοκτήτριας του σινεμά, της Πέγκυ Ρίγκα, η οποία, όταν τη βρήκα και της μίλησα, αμέσως δέχτηκε και κατά μία έννοια συγχρονίστηκαν οι επιθυμίες μας για τον χώρο. Ακόμα, δεν θα ήταν δυνατή χωρίς τη συνεργασία των καλλιτεχνών που συμμετείχαν και μπήκαν στη διαδικασία να παραγάγουν έργα ειδικά για την έκθεση ή να μεταφράσουν ήδη υπάρχοντα σε αυτήν τη συνθήκη.

Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Ένα χελιδόνι δε φέρνει την άνοιξη, 2015, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Άλλαξες τελείως χρήση και λειτουργία του κινηματογράφου «Ριβιέρα». Τι γνώμη έχεις για τις αλλαγές σε άλλους γνωστούς χώρους;
Αν και αυτή η έκθεση ξεκίνησε ως ιδέα από τη Ριβιέρα και επικεντρώθηκε σε μια άλλη, αθέατη όψη της, σε μια διαφορετική χρήση, δεν μπορώ να πω ότι αυτό ήταν αυτοσκοπός. Για μένα η έκθεση λειτουργεί ως όνειρο στη χειμερία νάρκη της Ριβιέρας και ως τέτοιο είχε νόημα. Η Ριβιέρα είναι ένας απολύτως λειτουργικός χώρος, με μεγάλη επισκεψιμότητα τους καλοκαιρινούς μήνες. Για πολλούς Αθηναίους είναι ένα οικείο μέρος, συνδεδεμένο με το καλοκαίρι και ταινίες που έχουν δει εκεί. Είναι πολύ όμορφο που έχει τον δικό της εποχικό κύκλο λειτουργίας και μη λειτουργίας. Η συνεχής λειτουργία και διαθεσιμότητα συνδέεται με κάτι μηχανιστικό που δεν με ενδιαφέρει. Όμως υπάρχουν πάρα πολλοί άλλοι χώροι στην Αθήνα που δεν αξιοποιούνται και πιστεύω ότι θα ήταν σημαντικό να λειτουργήσουν, εφόσον υπάρχουν ανάγκες τις οποίες θα μπορούσαν να καλύψουν. Η εκθεσιακή πρόταση που κατέθεσα για το βραβείο επιμελητή του οργανισμού Νέον πραγματοποιούνταν στον πρώην Σταθμό Επιβατών του ΟΛΠ στον Πειραιά, ένα υπέροχο κτίριο του Γιάννη Λιάπη και του Ηλία Σκρουμπέλου, το οποίο βρίσκεται σε κακή κατάσταση και το σχέδιο για τη χρήση του παραμένει ασαφές. Όμως και η επιλογή αυτού του χώρου προέκυψε με βάση το θέμα της έκθεσης, που αφορούσε το ταξίδι.

Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Πάκυ Βλασσοπούλου, Aquaggaswack, 2015, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Κώστας Ρουσσάκης, Pavilion, 2015, ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Elika Gallery, Αθήνα
Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Στο βάθος Mike Gibisser, Blue Loop, July, 2014 μπροστά Πάκυ Βλασσοπούλου, Aquaggaswack, 2015, ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Αν και αυτή η έκθεση ξεκίνησε ως ιδέα από τη Ριβιέρα και επικεντρώθηκε σε μια άλλη, αθέατη όψη της, σε μια διαφορετική χρήση, δεν μπορώ να πω ότι αυτό ήταν αυτοσκοπός... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Χριστόδουλος Παναγιώτου, Sunset, 2012, ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Rodeo, Istanbul/ London. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Γιατί άνοιξε το θερινό σινεμά Ριβιέρα των Εξαρχείων μέσα στο καταχείμωνο; Facebook Twitter
Μπροστά Πάκυ Βλασσοπούλου, Aquaggaswack, 2015 στο βάθος Mike Gibisser, Blue Loop, July, 2014, ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Συνεντεύξεις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ