3 νέα βιβλία που μας ταξιδεύουν απ' το Παντού στο Εδώ

3 νέα βιβλία που μας ταξιδεύουν απ' το Παντού στο Εδώ Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0

1.

Η κατακτημένη άνεση του Γιώργου Βέη: Είτε γράφει, με ρυθμό ασθματικό, εκκλήσεις σε φίλους του που χάθηκαν, είτε περιπλανιέται στον κόσμο όλο και γενναιόψυχα μας κερνάει τις εντυπώσεις του, οι πολύτιμες περιδιαβάσεις του Γιώργου Βέη (Αθήνα, 1955) στα κείμενα και στις όντως γεωγραφίες, σαν να λέμε στους τρόπους και στους τόπους, μας είναι πάντα ευπρόσδεκτες. Με άνεση κυνηγάει και κερδίζει θραύσματα ήχων από τόσο διαφορετικές φωνές όσο εκείνες του Μπουκόβσκι και του Μπόρχες, και μετά, πάλι με άνεση, κατακτημένη χρόνια τώρα, δεκαετίες τώρα, ενσωματώνει τα θραύσματα αυτά στα κτίσματα/κτερίσματα που φτιάχνει και δωρίζει. Συναντάς τη Σούζαν Σόνταγκ στα γραπτά του, σε ένα κείμενο που συνομιλεί με τις σπαρταριστές δοκιμές του Ρομπέρτο Μπολάνιο («Η ναζιστική τέχνη είναι αντιδραστική, μένει προκλητικά έξω από το κύριο ρεύμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας του αιώνα μας. Αλλά γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο έχει κερδίσει τη θέση του έχει στον σύγχρονο κόσμο»), μα και τον Τζουνιτσίρο Τανιζάκι («Το πινέλο μου ζωγράφιζε από μόνο του, ανεξάρτητα από τη δική μου θέληση») σε ένα νεύμα του Βέη προς τον Ρολάν Μπαρτ και το περίφημο πόνημά του Η Επικράτεια των Σημείων (μτφρ. Κατερίνα Παπαϊακώβου, εκδ. Ράππα). Όπως και τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη, έτσι και τον Βέη τον συνέχει ένα πάθος για τη γεωγραφία. Τον Βέη τον κινεί η μετακίνηση. Ο Βέης βρίσκεται διαρκώς στο βασίλειο της χαρτογραφίας. Παντού – μαρτυρίες, μεταμορφώσεις, να πώς τιτλοφορεί το βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε (εκδ. Κέδρος).


2.

Ο Σπύρος επιμένει πως η τζαζ τού φέρνει υπνηλία. Κι εγώ επιμένω, με χαρά, ότι η ποίηση του Αντώνη Τσόκου (Αθήνα, 1976) στο βιβλίο Ένα ποτήρι ακόμη, Τσαρλς (εκδ. Γαβριηλίδης) όχι μόνο είναι φονιάς των χασμουρητών αλλά και απογειώνει πνεύμα και αισθήσεις, καθώς τη διαβάζω στο καφενεδάκι της θεσπέσιας πλατείας Καρύτση, εκεί όπου θα απολαύσεις την καλύτερη ομελέτα με πατάτες παγκοσμίως. Η καλή ποίηση θάλλει, κι ας λένε. Τη συναντάς και σε συναντάει, και ανταλλάσσετε σύνθημα και παρασύνθημα. Και μετά, το γλεντάτε παρέα. Το ποίημα/σύνθημα: «Ήταν αλήτης». Λέει: «Στα μάτια του κόσμου ο Μπιλ ήταν αλήτης./ Μη ρωτήσετε γιατί. Ήταν αλήτης./ Έτσι είχε γεννηθεί./ Δεν τίθεται θέμα συμπόνιας./ Κλοτσούσε απ' την κοιλιά της μάνας του./ Κλοτσούσε. Την κοιλιά της μάνας του./ Έβαζε δυο δυο τις γυναίκες στην μπανιέρα./ Γεμίζοντάς την πρώτα/ με σαπούνι και γυαλιά σπασμένα./ Ευθύς αμέσως / καβαλούσε μηχανή κι εξαφανιζόταν./ Έπινε ηδύποτα σε μνημόσυνα αγνώστων / σπάζοντας πορσελάνινα σερβίτσια./ Φέρνοντας στο κέφι χαροκαμένους συγγενείς./ Έσφαζε καρπούζια μπρος στα μάτια / ανυποψίαστων παραθεριστών./ Αφαιρώντας τις καρδιές τους / με επιστημονική ακρίβεια./ Έκλεβε μαύρα κομπινεζόν / κι έντυνε μουτρωμένα σκιάχτρα στα χωράφια.// Σφαλιάριζε τους κληρικούς / της ενορίας του Αγίου Σάββα,/ αναγκάζοντάς τους να τον κυνηγούν / με ράσα σηκωμένα ως τα γόνατα./ Στα μάτια του Μπιλ ο κόσμος ήταν αλήτης./ Μη ρωτήσετε γιατί./ Ήταν αλήτης./ Τον φυλάκιζε απ' την κοιλιά της μάνας του./ Τον φυλάκισε. Στην κοιλιά της μάνας του. Στο κεφάλι του επικρατούσε χάος.// Ο μόνος τρόπος να αποδεχτείς τον Μπιλ / ήταν να αφεθείς στην αλητεία του». Το ποίημα/παρασύνθημα: «Ξέρεις τι θα 'θελα» (αφιερωμένο στο Σπύρο και στη Χριστίνα Παπαϊωάννου). Λέει: «Να είναι Μάιος./ Δώδεκα και μισή το μεσημέρι./ Να φορώ το αγαπημένο μου μπλε πουκάμισο / και να πίνω παγωμένη μπίρα στο Use./ Να περιεργάζομαι το μεταλλικό μπολάκι / με τους ξηρούς καρπούς και τις σταφίδες./ Τα περιστέρια να τρώνε κέικ σοκολάτας./ Να μυρίζει έντονα καυσαέριο./ Απ' το απέναντι παράθυρο/ ν' ανεμίζει η λευκή κουρτίνα./ Να αγναντεύω τη βιτρίνα / του Μωβ Σκίουρου / και να σε περιμένω / να μισήσουμε την άνοιξη μαζί».


Πέτρες πεταμένες απ' την προβλήτα. Λείος λόγος, στακάτες στιλπνές συνάξεις λέξεων, φράσεις φερμένες από πολύ μακριά, από αιώνες πριν, που λάμνουν και λάμπουν ξανά, ποίηση του σάρκινου στοχασμού. Ο Αιμίλιος Βέζης (Θεσσαλονίκη, 1942) περνάει από τη Χαρακτική (εκδ. Γαβριηλίδης) του 2005 στα Χαράγματα (εκδ. Πόλις) του 2015. Μια δεκαετία από τη δράση στο αποτέλεσμα της δράσης. Μια θητεία που κάνει την ποίησή του πιο μεστή, πιο βέβαιη. Μια ποίηση με τη βαρύτητα και την αντοχή της πέτρας. Πέτρες μνήμες, πέτρες μνήμες, πέτρες μνήμες. Και οι μνήμες είναι ο πιο σίγουρος δρόμος για να ξαναπιάσουμε τα πράγματα από την αρχή. Και όπως μας λέει ο ποιητής, «Επείγει να ξαναπιάσουμε / τα πράγματα από την αρχή». Πηγαίνοντας πίσω, θα πάμε μπροστά, μαθαίνοντας πού βρισκόμαστε τώρα.

Τα βιβλία της εικόνας:

1.Γιώργος Βέης, Παντού – μαρτυρίες, μεταμορφώσεις, Εκδόσεις Κέδρος, Σελίδες: 316

2. Αντώνης Τσόκος, Ένα ποτήρι ακόμη, Τσαρλς, Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Σελίδες: 62

3. Αιμίλιος Βέζης, Χαράγματα, Εκδόσεις Πόλις, Σελίδες: 47

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ