Τα «αζήτητα»

Τα «αζήτητα» Facebook Twitter
Μνημείο Αντωνάκη, του Δημοσθένη Παπαγιάννη, 1924. Όλες οι φωτογραφίες και οι πληροφορίες για τα ταφικά μνημεία του Α' Νεκροταφείου αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα www.glyptothiki.gr
5

 

[προηγούμενο: 9. Άλλες θρησκείες, άλλες κηδείες]

Άστεγοι, άποροι, άνθρωποι μόνοι που τυγχάνουν μιας υποτυπώδους ταφής, με έξοδα του νοσοκομείου σε συνεργασία με συμβαλλόμενα, ειδικά για τέτοιες περιπτώσεις, γραφεία τελετών: φθηνό φέρετρο, ο ιερέας ψάλλει πάνω από τον λάκκο και αυτό ήταν. Κατά κανόνα, τέτοιες ταφές γίνονται στο Γ' Κοιμητήριο, όπου υπάρχει και τμήμα για νεογέννητα και για βρέφη που έζησαν λίγες μόλις ημέρες. Όταν το αναζήτησα ένα μεσημέρι, διαπίστωσα ότι οι διάφοροι εργάτες στο Γ' Κοιμητήριο αναφέρονταν στο εν λόγω τμήμα με τον όρο «Τα μωρά». Έτσι μου το υπέδειξαν όταν βρέθηκα να ψάχνω τον χώρο στον οποίο ετάφη το νεογέννητο μιας Σομαλής που ζήτησε πολιτικό άσυλο στη χώρα μας το 2011.

Την ιστορία της Σομαλής μου αφηγήθηκε η Μαρία Καλδάνη, κοινωνική λειτουργός της ΜΚΟ «Άρσις». Η «Άρσις» δραστηριοποιείται στους νέους 15-25 ετών, στους νεαρούς παραβάτες και στις φυλακές ανηλίκων, αλλά τα τελευταία χρόνια άρχισε να παρακολουθεί παιδιά και νέους μετανάστες και πρόσφυγες, λειτουργώντας και ξενώνες (οι οποίοι, αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας, καθώς δεν έχει γίνει ακόμα η επόμενη προκήρυξη του σχετικού ευρωπαϊκού προγράμματος).

Η εν λόγω Σομαλή έφτασε έγκυος στη χώρα μας, ωστόσο το παιδί της γεννήθηκε νεκρό. «Εννέα μηνών, πλήρως σχηματισμένο βρέφος, αλλά νεκρό» λέει η Μαρία Καλδάνη. Όπως ήταν φυσικό, τέθηκε ζήτημα ταφής του βρέφους – αλλά, βέβαια, δεν υπάρχει μουσουλμανικό νεκροταφείο στην Αθήνα.

Τρεις ολόκληρες εβδομάδες αργότερα, το βρέφος ετάφη τελικώς σε ανώνυμο τάφο στο Γ' Κοιμητήριο. Δεν ειδοποιήθηκαν η μητέρα και οι υπεύθυνοι της «Άρσις», παρά κατόπιν εορτής. Υπεύθυνος της ΜΚΟ συνόδευσε τη γυναίκα στο νεκροταφείο, όπου τους υπέδειξαν έναν αριθμό καρφωμένο στο χώμα. «Ζητήσαμε το βρέφος να έχει τουλάχιστον όνομα και δεν ήταν εφικτό ούτε καν αυτό» λέει η Μαρία Καλδάνη.

#quote#

Γιατί τρεις εβδομάδες όμως; «Κάθε νοσοκομείο περιμένει να συγκεντρωθούν πολλά νεκρά νεογέννητα και τα θάβουν την ίδια ημέρα, το ένα πλάι στο άλλο, οπότε η ημερομηνία ταφής αποφασίζεται την τελευταία στιγμή». Και η Μαρία Καλδάνη καταλήγει: «Για να μπορέσει να κάνει τον κύκλο του το πένθος, η γυναίκα αυτή έπρεπε να έχει σαφείς απαντήσεις ως προς τον θάνατο του παιδιού της και, βέβαια, να φροντίσει για την ταφή του. Την τελετή που θα ήθελε η ίδια να κάνει, προσωπικά, να πει δυο λόγια έστω, δεν την έκανε ποτέ, ούτε μπόρεσε να αποταθεί σε έναν άνθρωπο που ως μουφτής οργανώνει τις προσευχές τους στα αυτοσχέδια τζαμιά, εδώ στην Αθήνα. Δεν ήξερε στην πραγματικότητα αν το παιδί της ήταν εκεί όπου της έδειξαν. Πήγε μια φορά και δεν ξαναπήγε. Όμως, σε αυτά τα χώματα, εδώ στην Αθήνα, έχει αφήσει ένα παιδί αυτή η γυναίκα».
Μεταξύ των ανώνυμων νεκρών βρεφών του Γ' Κοιμητηρίου βρίσκονται και παιδιά Ελλήνων. Οι γονείς, είτε λόγω οικονομικής στενότητας είτε λόγω συντριβής από τον θάνατο πάνω στον τοκετό, συχνά αποφεύγουν οποιαδήποτε άλλη συναισθηματική ή πρακτική εμπλοκή και αφήνουν τα υπόλοιπα να τα αναλάβει το αρμόδιο νοσοκομείο.

Περπάτησα στο τμήμα με τα «Μωρά», στο Γ' Κοιμητήριο. Παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης: φρεσκοσκαμμένοι τάφοι για μικρόσωμα κορμιά, με ταμπελίτσες με νούμερα καρφωμένες στο χώμα (131, 132, 133, 134, 135 κ.ο.κ.), πεταμένα παιδικά παιχνίδια, αρκουδάκια δεμένα πάνω σε πρόχειρους, ξύλινους σταυρούς, κουκλάκια και λερές κορδελίτσες, τέσσερις μικροί λάκκοι που έχασκαν ανοιχτοί και άδειοι (περίμεναν, άραγε, φορτίο εκείνη τη μέρα;). Στα μνήματα που έχουν μαρμάρινη πλάκα διαβάζεις το επώνυμο και δίπλα: «Αβάπτιστο», «Ημερών 1», «Ημερών 18», «Θηλυκό νεογέννητο». Σε λίγες, ελάχιστες περιπτώσεις, ένας φροντισμένος τάφος με όνομα και επίθετο και μερικές γραμμές σπαραγμού χαραγμένες στο μάρμαρο.
«Ζωές στα αζήτητα» όπως χαρακτηριστικά μου λέει η Δήμητρα Μακρυνιώτη, καθηγήτρια κοινωνιολογίας στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από τους αποσιωπημένους θανάτους μεταναστών σε ένα χαντάκι στην Πέτρου Ράλλη το 2008 έως τον άστεγο που «μάσησε» η σκουπιδιάρα του Δήμου Αθηναίων τον Νοέμβριο του 2010, ορισμένες ζωές, στην εποχή της κρίσης και των νοσταλγών του ναζισμού, «χαρακτηρίζονται ως ζωές άξιες ή ανάξιες να βιωθούν. Συνεπώς, και ο θάνατος ως άξιος ή ανάξιος να αναγνωριστεί ως τέτοιος και να γίνει αντικείμενο πένθους».

Η Δήμητρα Μακρυνιώτη υπογραμμίζει την παράμετρο της «πολιτικής διαχείρισης της θνητότητας», μέσω της οποίας η σωματική κατάσταση τοποθετείται σε «πολιτισμικά και πολιτικά συμφραζόμενα, αναδεικνύοντας το σώμα σε τόπο υλοποίησης κυρίαρχων κανονικοτήτων, σύμφωνα με τις οποίες κάποια σώματα φαντάζουν ως αδιανόητα και ασύμβατα και γι' αυτόν το λόγο αποβάλλονται». Πάνω σε αυτό το τελευταίο, η Δήμητρα σχολιάζει: «Βλέπεις πια ζητιάνους να έχουν μια ταμπελίτσα που λέει "Είμαι Έλληνας, πεινάω". Κάποτε αυτό το "Είμαι Έλληνας" δεν χρειαζόταν. Μόνον ο Έλληνας είναι άξιος της ελεημοσύνης μας; Όλοι οι άλλοι, οι ξένοι, όχι; Τότε, δεν αξίζουν και μια ταφή. Αν δεν αξίζεις μια ζωή, θα έχεις έναν θάνατο που δεν θα αξίζει να μνημονευτεί καν. Αποκλείεσαι ακόμα και από το πένθος. Από την άλλη, έχουμε το σημείο της δολοφονίας του Γρηγορόπουλου στα Εξάρχεια, το σημείο του τριπλού φόνου της Μαρφίν στη Σταδίου, το δέντρο του αυτόχειρα στο Σύνταγμα – η Αθήνα έχει αποκτήσει νέα σημεία "προσκυνήματος" διόλου ιδιωτικού αλλά συλλογικού, πολιτικού πένθους».

Η Οδός Αναπαύσεως των Γκοβότσου-Ξύδη κλείνει με την περιφορά του Επιταφίου μέσα στο Α' Κοιμητήριο. Έχω κάνει Επιτάφιο και Ανάσταση εκεί. Ακόμα και για έναν άθρησκο, το σούρουπο της Μεγάλης Παρασκευής εντός του Α' Κοιμητηρίου είναι μια υποβλητική στιγμή, μια προσωπική και την ίδια στιγμή συλλογική αφήγηση ανάμεσα στην παρουσία και την απουσία, το ορατό και το αόρατο.

Σε ένα δοκίμιό της η Δήμητρα Μακρυνιώτη (από το Περί θανάτου. Η πολιτική διαχείριση της θνητότητας, που επιμελήθηκε η ίδια) γράφει: «Ανθρωπολογικές μελέτες φέρνουν στο φως τα δίκτυα συνάρθρωσης του κόσμου των ζωντανών με τον κόσμο των νεκρών. Εντοπίζουν τελετουργίες που διασφαλίζουν την ενεργητική παρουσία του πνεύματος των προγόνων στον κόσμο των ζωντανών, υποκαθιστώντας τη φυσική τους απουσία με την πνευματική τους παρουσία. [...] Σε αυτό το πλαίσιο η απουσία αποκτά μια ιδιότυπη υλικότητα, μετασχηματίζεται σε αφήγημα, και ως τέτοιο συνδιαλέγεται με την παρουσία».

Αφήγημα. Αυτό που τόσο έχουμε ανάγκη: ιστορίες. Κι αυτό που κρατάμε από κάθε άνθρωπο που χάνεται. Αλήθειες που διασώζονται εν είδει μυθοπλασίας, παραμυθίες που μας δίνουν μιαν (απατηλή;) αίσθηση συνέχειας. Υπό αυτό το πρίσμα, με τον εξοβελισμό του ίδιου του πένθους, εξοβελίζουμε αυτή την παραμυθία κι αφηνόμαστε σε ένα αφασικό παρόν. Καθώς ανακαλώ με τη μνήμη μου τους νεκροπομπούς να σηκώνουν όχι ένα ακόμα φέρετρο στους ώμους τους αλλά τον Επιτάφιο στο Α' Κοιμητήριο, επιστρέφω στην κουβέντα που είχα με τον ψυχαναλυτή Τάσο Δημόπουλο. «Παρά το εξατομικευμένο στοιχείο στις διάφορες περιπτώσεις και εμπειρίες, υπάρχει μία συλλογική ταυτότητα σήμερα στην οποία η απώλεια απλώς δεν είναι ενταγμένη ή είναι ενταγμένη μέσω ενός τραύματος, που μέσα από την άρνησή του ανακυκλώνεται σιωπηρά και διαρκώς. Όσοι αυτήν τη στιγμή ασχολούνται θεραπευτικά με το πένθος προσπαθούν να συμβάλλουν με τέτοιο τρόπο ώστε στη συνέχεια της ζωής σου το πρόσωπο που έχασες να πάρει τον χώρο του. Ο "συγχωρεμένος", δεν λέμε; "Συγχωρώ", "συν τω χώρω" δηλαδή. Η συγχώρεση αυτού του τύπου δεν μεταθέτει τα πράγματα κάπου αλλού, ενώ, αντίθετα, με την άρνηση της τραυματικής εμπειρίας, το πρόβλημα διαχέεται παντού».
Μία από τις τελευταίες ερωτήσεις που είχα απευθύνει στον Μαρίνο ήταν αν ο εργολάβος μπορεί να συναισθανθεί τον πόνο του συγγενή σε μια κηδεία. Με κοίταξε σκεφτικός. «Είναι κηδείες και κηδείες. Όλα αλλάζουν όταν είναι νέος άνθρωπος, ένα παιδί. Έχω πιάσει τον εαυτό μου να κλαίει. Και δεν προσπάθησα να κρυφτώ. Αλλά στα νεκροταφεία της Αθήνας, όταν γίνεται η μία κηδεία μετά την άλλη, δεν προλαβαίνεις να πενθήσεις».

Σύμφωνα με τον Τ. Δημόπουλο, η κρίση ανατάραξε αρκετά τα πράγματα, αλλά τα τελευταία 25-30 χρόνια υπήρξε όντως ένας λήθαργος. «Ακριβώς επειδή ζούμε μέσα στο εφήμερο και στον καταναλωτισμό, τελικά ζούμε χωρίς ιστορικότητα. Άρα δεν έχουμε αντίληψη του χρονικού ορίζοντα της εμπειρίας μας και της ζωής μας γενικότερα. Γι' αυτό έχει εξοβελιστεί ο θάνατος. Νομίζουμε ότι μπορούν τα πάντα συνεχώς να αναλώνονται και να αντικαθίστανται, ειδικά από τις γενιές τις δικές μας, που γεννήθηκαν από τη δεκαετία του '70 και μετά».

Τα «αζήτητα» Facebook Twitter
Ταφικό μνημείο, του Δημήτρη Γιαννακόπουλου, 1972. Όλες οι φωτογραφίες και οι πληροφορίες για τα ταφικά μνημεία του Α' Νεκροταφείου αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα www.glyptothiki.gr

Καθώς οι νεκροπομποί περιφέρουν τον Επιτάφιο στο Α' Κοιμητήριο συνοδεία της μπάντας του Δήμου, κάποιες μεμονωμένες φιγούρες, γυναίκες συνήθως, σπεύδουν να πουν έναν τελευταίο λόγο στον οικείο νεκρό. «Τις βλέπεις να μιλούν κανονικά στους νεκρούς τους» λέει ο Τ. Δημόπουλος. «Ζούνε μαζί τους. Θα τις ακούσεις, όταν πηγαίνουν στο νεκροταφείο, να λένε, "πάω στον γιο μου", "πάω στη μάνα μου", "πάω στους δικούς μου". Αλλά όλοι δεν ζούμε με τις πλάνες μας; Τις φοβίες και τις ψευδαισθήσεις μας; Και πού θα ήμαστε χωρίς αυτές;».

«Εγώ ειμί γη και σποδός· και πάλιν κατενόησα εν τοις μνήμασι και είδον τα οστά τα γεγυμνωμένα και είπον· άρα τις εστι, βασιλεύς ή στρατιώτης, ή πλούσιος ή πένης, ή δίκαιος ή αμαρτωλός» όπως λέει ο Ιωάννης Δαμασκηνός στη Νεκρώσιμο Ακολουθία, «το τρυφερότατο αυτό κείμενο», κατά τον έγκριτο φιλόλογο Μιχάλη Ζ. Κοπιδάκη. Στο Α' Κοιμητήριο, η πομπή του Επιταφίου συνεχίζει ακόμα ανάμεσα στα μνήματα με τα αναμμένα καντήλια. Ξεκόβω για να περάσω από τον πατέρα μου και τη μητέρα μου. Βρίσκονται όλοι εκεί: μαζί με την Κατερίνα, που φέτος τον Ιούλιο κλείνει δέκα χρόνια, τον παππού και τη γιαγιά, τον Θάνο που αυτοκτόνησε στα 23 του, τον Τάκη που σκοτώθηκε από κατοχική νάρκη στα 13 του. Καθώς απλώνεται το σκοτάδι, η τελετουργία του Επιταφίου λήγει. Απομένει το φως των καντηλιών, οι θεόρατοι ίσκιοι των κυπαρισσιών, οι βουβές γάτες που κοιτούν παραξενεμένες.

Διάφορα
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

5 σχόλια
παροτι εχω κατοικιδιο, μου φαινεται αδιανοητο να υπαρχουν νεκροταφεια ζωων-εστω και ατυπα- και οχι παιδιων!!!Το οτι δε προλαβαν να ζησουν δε σημαινει οτι δεν υπηρξαν, οτι δεν ειχαν ανασα και αντιληψη ακομα και στην κοιλια της μανας τους.Πως μπορουν να τα εχουν ετσι παραπεταμενα, εγκαταλελειμενα?Δε μπορω να μπω στην ψυχολογια της μανας με ενα νεκρο παιδι, παρα μονο στη ψυχολογια της μανας με ενα παιδι στη ζωη.Και παλι τα νοσοκομεια δε φερουν ευθυνη? Δε θα πρεπε να δινουν αυτο το αψυχο κορμι στους συγγενεις, στους γονεις να αποφασισουν εκεινοι?Αυτη η ανοργανωσια τελικα σε αυτη τη χωρα δε τελειωνει πουθενα...ουτε καν στον θανατο
Πρόσφατα σε μια επίσκεψή μου πήγα από περιέργεια και στο τμήμα των "μωρών", όπως λέει ο αρθρογράφος, των νεκροταφείων στη Θέρμη στη Θεσσαλονίκη. Ακριβώς η ίδια εικόνα με αυτήν που περιγράφει. Μικρά μνήματα, σπασμένα παιχνίδια, "αγόρι", "κορίτσι", κορδελίτσες και εγκατάλειψη... αλλά τι διαφορετικό περίμενα; Είναι ανθρώπινες αντιδράσεις, κατανοητές. Όμως το χειρότερο ήταν στο χώρο των "χωνευτηρίων". Ένα τσιμεντένιο πλάτωμα, με σιδερένιες καταπακτές. Βιομηχανικό σκηνικό, σεληνιακό τοπίο. Και η ταμπέλα "Απαγορεύονται τα κεριά και οι φωτογραφίες στο χώρο του χωνευτηρίου". Αν είναι δυνατόν. Ο κόσμος όμως τους είχε γραμμένους -και καλά έκανε. Επάνω ή στο πλάι κάθε καταπακτής υπήρχε πλήθος ετερόκλητων κορνίζων με φωτογραφίες ανθρώπων, κεριά, λουλούδια... Κι αυτά τα καπάκια. Σαν υπόνομοι, χωρίς καν κλειδαριές στα χερούλια τους, έτοιμα θαρρείς "για χρήση α να πάσα στιγμή", αν ήθελα μπορούσα να δοκιμάσω να τα ανασηκώσω. Τι θα αντίκριζα; Δεν ξέρω. Σεβασμός; Τι λέξη είναι αυτή; Σίγουρα, δεν υπάρχουν λεφτά και οι τάφοι χρειάζονται, ο χώρος είναι περιορισμένος... μα είμαστε σοβαροί; Μια βόλτα θα σας πείσει. Εγώ πάντως στεναχωρέθηκα για όλους αυτούς τους χωρίς όνομα ανθρώπους μέσα στις καταπακτές. Μου φάνηκε απίστευτη αυτή η αντιμετώπιση, ίσως όχι τόσο του σώματος, μα της ιστορίας τους, του ονόματός τους, των ανθρώπων που κάποτε υπήρξαν. Τάξεις, τάξεις παντού. Αισθάνθηκα ευγνωμοσύνη για τη γιαγιά μου που αγόρασε τον οικογενειακό τάφο. Θυμόμουν όταν ήμουν μικρή που πηγαίναμε να "επισκεφτούμε" τον παππού όταν ακόμα ήταν στον 3ετούς και με φρίκαρε η ιδέα της επικείμενης εκταφής του. Σκεφτόμουν τι θα έκανα στο μέλλον με τους γονείς μου μια και είμαι μοναχοπαίδι. Από τη μια έλεγα ποιόν να βρω να στείλω αντί για μένα, από την άλλη δεν θα ήθελα να τους αφήσω σε κάποιον ξένο αυτή τη στιγμή... να'ναι καλά η γιαγιά λοιπόν, που δε χρειάστηκε. Αν και ο τάφος ξαναχρησιμοποιήθηκε πολύ πριν από την ώρα του. Α ρε μαμά. Από τη μια δε θέλω να σκέφτομαι ότι δεν είσαι πια εδώ, από την άλλη συλλογίζομαι κι αυτές τις καταπακτές κι ότι υπάρχουν και χειρότερα. Είναι ανάγκη; Δε φτάνει ο πόνος σου, να έχεις και την αγωνία των χρημάτων ή την εναλλακτική της ομαδικής λησμονιάς. Χίλιες φορές η αποτέφρωση.
Φοιτησα στη βουδαπεστη σε οδοντιατρικη σχολη...πρακτικα εκει τα πραγματα με τους ενηλικες νεκρους που ηταν στα αζητητα ηταν παρομοια με τα εδω...η διαφορα ηταν οτι πολλουσ απο τους νεκρους οι οποιοι εκει παραμεναν στα αζητητα - και εκει αστεγοι/ρομα/μαφιοζοι ηταν κυριως- τουσ εφερναν στα ανατομια της πολης για χρηση ως πτωματα πανω στα οποια γινοταν το μαθημα της ανατομιας και της ιστολογιας.Επισης αν καποιος δει την ταινια "ΑΠ ΤΑ ΚΟΚΚΑΛΑ ΒΓΑΛΜΕΝΗ" που βασιζεται σε αληθινα στοιχεια και ντοκουμεντα θα καταλαβει οτι πανω σε αυτα τα πτωματα υπαρχει κατα καποιο τροπο ενα εμποριο..ακομα και απο Ελλαδα στελνουν αζητητα πτωματα στο εξωτερικο σε κατα τοπουσ πανεπιστημιακα ανατομια.