O Διονύσης Χαριτόπουλος σκοράρει ξανά. Κι ανοίγεται στη LIFO.

O Διονύσης Χαριτόπουλος σκοράρει ξανά. Κι ανοίγεται στη LIFO. Facebook Twitter
Κυρίως βιβλία και ταινίες μου έσκαβαν την ψυχή. Και επειδή τα θετικά παραδείγματα από τους ανθρώπους δεν ήταν πολλά, φρόντιζα να μαθαίνω από τα αρνητικά τους, τι να μην κάνω, τι να μην είμαι, τι να μη γίνω ποτέ...
1

Πώς είναι να κάνεις το στρατιωτικό σου στον Έβρο το 1967, λίγους μήνες μετά το απριλιανό πραξικόπημα; Πώς είναι να είσαι 20 χρονών με δίψα για ζωή και μέσα στους έρωτες, τα μεθύσια και τα ντράβαλα, και με σκηνικό μια περιοχή που μυρίζει πόλεμο, να βρίσκεις μια ανομολόγητη γοητεία ακόμα και στον κίνδυνο; Ο Διονύσης Χαριτόπουλος στο νέο του βιβλίο Πρόβες Πολέμου περιγράφει μια ολόκληρη εποχή μέσα από τις περιπλανήσεις ενός δόκιμου αξιωματικού με ύποπτα φρονήματα σε μονάδες της Ορεστιάδας, του Διδυμότειχου και της Αλεξανδρούπολης, ο οποίος γράφει με μανία σε ένα μπλοκ το «στρατιωτικό» του ημερολόγιο. «Η ζωή δεν είναι για φόβο» γράφει και μέσα από το στρατιωτικό ρεπορτάζ κάνει και όλες τις εξομολογήσεις του και διαπιστώνει ότι η ομορφιά της ζωής δεν φαίνεται, αν δεν την ανακαλύψεις. «Το ημερολόγιο είναι τοιχογραφία της παραμεθόριας Ελλάδας τα χρόνια της χούντας: στρατόκαυλοι, απολιθώματα του Εμφυλίου, σαλταρισμένοι φαντάροι, απείθαρχοι δόκιμοι, τζογαδόροι, λαμόγια, κωλοτούμπες, λαθρέμποροι, τελάληδες και κομάντο αυτοκτονίας. Αλλά και όμορφα κορίτσια, ηδονικές ζωντοχήρες και παθιασμένα ζευγάρια. Ερωτοδουλειές. Μαγκιές. Μεγάλες κουβέντες. Αλλά και επικίνδυνα παιχνίδια εξουσίας και πολέμου. Ντενεκέδες και ρεζίληδες πραξικοπηματίες διαγκωνίζονται για την εδραίωσή τους, για να γίνουν σωτήρες του έθνους και να αποκτήσουν λαϊκή βάση. Αλλά και απλά φαντάρια, δόκιμοι και μόνιμοι αξιωματικοί που δεν κωλώνουν μπροστά στη φρίκη του πολέμου είναι αποφασισμένοι για τα πάντα». Το βιβλίο έχει πολύ σασπένς και εκπληκτική ατμόσφαιρα μιας Ελλάδας που σιγοβράζει πριν από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου ο Διονύσης Χαριτόπουλος απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Έχω μετανιώσει για πολλά, μα φοβάμαι ότι μάλλον θα ξανάκανα τα ίδια. Καθόλου σοφό, αλλά με ξέρω.

Πού έχετε γεννηθεί; Ποιο ήταν το οικογενειακό background σας; Τι θυμάστε έντονα από την παιδική σας ηλικία;

Γεννήθηκα και έζησα τα πρώτα 20 χρόνια στο τρίγωνο Μανιάτικα-Άγιος Δημήτρης-Αγία Σοφία του Πειραιά. Παρέες ζόρικες, φιλίες ορκισμένες και μόνη αξία η δύναμη. Μετά χάθηκα μέσα κι έξω από την Ελλάδα, με τον βαρύ ίσκιο του Πειραιά να με ακολουθεί παντού.


Τι θέλατε να γίνετε μικρός; Ποιο ήταν το όνειρό σας;

Αυτό ακριβώς που είμαι. Αν και φορτώθηκα παραπάνω κιλά.


Πείτε μερικά πράγματα που θα θέλατε να ξέρει κάποιος για σας (κυρίως με όσα έχετε ασχοληθεί).
Έχω κουβαλήσει μπόλικα σίδερα και τσουβάλια στο λιμάνι. Έχω χαθεί σε χιλιάδες βιβλία και ταινίες για να ονειρευτώ. Και σηκώνω ακόμα πυρετό με τον Ολυμπιακό, από το 1953 που μπήκα πρώτη φορά, 6 χρονών, στο Καραϊσκάκη (παλιό Ποδηλατοδρόμιο). Οι πιστοί εκείνης της εποχής τον βαφτίσαμε «Θρύλο» για τα 6 συνεχόμενα πρωταθλήματα που πήρε σε αυτήν τη δεκαετία.

Η ευτυχία είναι αναλαμπές ανάμεσα σε ρουτίνες ή δυστυχία. Αν κρατήσει πολύ, χαλάει.


Μιλήστε μας για τα επαγγέλματα που έχετε κάνει και για τα χρόνια που ασχοληθήκατε με τη διαφήμιση. Για ποιο λόγο σταματήσατε;

Δούλεψα σε μηχανουργεία, χυτήρια, επισκευές-διαλύσεις πλοίων, με τον Σύλλογο Φορτοεκφορτωτών «Οι Άγιοι Ανάργυροι» και μετά βρέθηκα κειμενογράφος στη διαφήμιση με καλύτερα λεφτά – αλλά ήταν πιο βαριά δουλειά. Καλά ήταν παντού, εγώ ήμουν περαστικός.


Πείτε μου μερικούς μεγάλους ανθρώπους που σας επηρέασαν με οποιονδήποτε τρόπο. Υπάρχει κάποιος ή κάτι που σας άλλαξε τη ζωή;

Κυρίως βιβλία και ταινίες μου έσκαβαν την ψυχή. Και επειδή τα θετικά παραδείγματα από τους ανθρώπους δεν ήταν πολλά, φρόντιζα να μαθαίνω από τα αρνητικά τους, τι να μην κάνω, τι να μην είμαι, τι να μη γίνω ποτέ.


Υπάρχει κάποια γυναίκα ή γυναίκες που έχουν στιγματίσει τη ζωή σας; Με ποιον τρόπο;

Αρχικά, με καθόρισε η μάνα μου. Ο μεγαλύτερος μάγκας που γνώρισα ποτέ. Δούλευε στο εργοστάσιο για να με στείλει σε ιδιωτικό γυμνάσιο γιατί με έδιωξαν από το δημόσιο. Ήταν πολύ ευγενική, ερωτική, αλλά δεν τολμούσε άνθρωπος να της πει δεύτερη κουβέντα, τον ξήλωνε με τη μία. Και, βέβαια, με σημάδεψαν οι δυο γυναίκες που παντρεύτηκα.

Ο έρωτας είναι «βασανίζω και βασανίζομαι».


Για ποιον λόγο γράφετε;

Είναι το μόνο που με νοηματοδοτεί.


Ποιον ρόλο έχουν παίξει οι φίλοι στη ζωή σας;

Τον καλύτερο.


Πείτε μου κάτι που έχετε κάνει και είστε περήφανοι γι' αυτό.

Τον γιο μου τον Κωστή.


Έχετε μετανιώσει για κάτι που έχετε κάνει; Τι θα αλλάζατε, αν μπορούσατε να γυρίσετε πίσω τον χρόνο;

Έχω μετανιώσει για πολλά, μα φοβάμαι ότι μάλλον θα ξανάκανα τα ίδια. Καθόλου σοφό, αλλά με ξέρω.


Ποιο είναι το πιο μεγάλο σας όφελος από την ασχολία σας με το γράψιμο;Υπάρχει κάποια ζημιά;

Όταν κάνεις αυτό που θέλεις, είναι μέσα και οι ζημιές.


Μπορεί η τέχνη να σε κάνει καλύτερο άνθρωπο;

Τι άλλο σε εξανθρωπίζει;


Επιτυχία τι σημαίνει για σας; Ποιο είναι το τίμημά της;

Δεν ξέρω να σας απαντήσω.


Ποιος είναι ο πιο μεγάλος σας φόβος;

Μη με θάψουν όταν πεθάνω και πάθω ασφυξία. Θέλω να με κάψουν.


Με ποια αφορμή γράψατε τις «Πρόβες Πολέμου»;

Είναι Ιστορία, ξεχασμένοι νεκροί και βίωμα.


«Η ζωή δεν είναι για φόβο» γράφετε στις «Πρόβες Πολέμου». Τι είναι, τελικά, η ζωή;

Μεγάλη πουτάνα, αλλά όμορφη.


Είναι πιο οδυνηρό να νικιέσαι χωρίς πόλεμο;

Είναι πιο ντροπιαστικό.


Πιστεύετε στην τύχη;

Όχι.


Ποιο είναι το πιο ριψοκίνδυνο πράγμα που έχετε κάνει;

Θα έλεγα, οι δυο γάμοι μου.


Τι σημαίνει για σας η λέξη «Θεός»;

Τεράστιος σεβασμός για τη μεγάλη βοήθεια που δίνει στους πιστούς του. Δεν διορθώνει την πραγματικότητα αλλά απαλύνει τους πόνους της.


Τι σας κουράζει πιο πολύ πάνω σας;

Τα κουσούρια μου.


Υπάρχει ευτυχία; Πού μπορείς να τη βρεις;

Ναι, είναι αναλαμπές ανάμεσα σε ρουτίνες ή δυστυχία. Αν κρατήσει πολύ, χαλάει.


Ο έρωτας τι ρόλο έχει παίξει στη ζωή σας; Πόσο επικίνδυνος είναι;

Ο έρωτας είναι «βασανίζω και βασανίζομαι».


Ποια είναι η γνώμη σας για την Αθήνα;

Ποια στοιχεία είναι αυτά που την κάνουν μοναδική; Υπέροχη πόλη, που τα μπάζα της είναι τα αρχαία. Άντε να μου βρείτε άλλη που να έχει και τη θάλασσα στα πόδια της.


Τι σας αρέσει πιο πολύ στην πόλη; Ποια είναι η αγαπημένη σας διαδρομή;

Θυμάμαι, οι Πειραιώτες δεν θέλαμε να ερχόμαστε στην Αθήνα, κι ας ήταν πλάι μας. Τη σνομπάραμε. Είχαμε πάντα μια αίσθηση ανωτερότητας έναντι των Αθηναίων, τους θεωρούσαμε φλώρους και βουτυρόπαιδα. Όχι ανταγωνισμός, ανωτερότητα, επειδή εμείς στο λιμάνι είμαστε μάγκες, ξύπνιοι, περπατημένοι και τι να μας πουν αυτοί. Φυσικά, εμείς χάναμε τότε... Η Αθήνα είναι καταπληκτική, ιδίως το κέντρο της και η πλατεία στο Κολωνάκι, που πάω για καφέ στη «Βιβλιοθήκη».


Πού πηγαίνετε όταν βγαίνετε;

Δεν βγαίνω συχνά πια.


Τι είναι αυτό που σας ενοχλεί περισσότερο στην πόλη και στους ανθρώπους της;

Οι περισσότεροι δεν ξέρουν πως είναι Αθηναίοι.


Τι προσβάλλει την αισθητική σας;

Οι ανεγκέφαλοι που αξιολογούν έναν άνθρωπο ή το έργο του με κομματικά κριτήρια.


Τι σας εκνευρίζει περισσότερο απ' όσα συμβαίνουν γύρω σας;

Ο φθόνος της ατάλαντης Αριστεράς.


Έχει καμιά βαρύτητα ο λόγος των πνευματικών ανθρώπων σήμερα;

Το βαρύ ατόπημα της Αριστεράς είναι το μονοπώλιο στη διαπίστευση πνευματικών ανθρώπων. Ευτέλισε το είδος, δόξασε τους ασήμαντους, τους έκανε υπογραφές σε συλλαλητήρια.


Πόσο έχει αποδυναμωθεί το κύρος όσων γράφονται πια με την ευκολία που ο καθένας μπορεί να λέει τη γνώμη του στα social media; Αυτή η ευκολία έχει κάνει τελικά καλό ή κακό;

Ο πληθωρισμός χαλάει το νόμισμα.


Βλέπετε καμιά πιθανότητα να καλυτερέψουν τα πράγματα;

Φυσικά. Αλλιώς, γιατί ζούμε;


Ποιο είναι το credo σας, η βασική σας πίστη στη ζωή;

Ό,τι λέω, το κάνω.


Τι σας έχει διδάξει η ζωή;

Να μην την παίρνω στα σοβαρά και να την ξοδεύω με σύνεση, γιατί τελειώνει γρήγορα.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Νομίζω ότι είναι ο πιο σημαντικός συγγραφέας των τελευταίων 20 χρόνων. Το "Αρης, ο αρχηγός των ατάκτων" έκανε το μεγάλο μπαμ σε πωλήσεις (απίστευτες τον αριθμό), αλλά στο "Εκ Πειραιώς" είναι συγκλονιστική η γραφή.Να επισημάνω τις πολύ καλές ερωτήσεις και τις στακάτες απαντήσεις.