Πέθανε ο Γάλλος φιλόσοφος Ρουβέν Οζιάν

Πέθανε ο Γάλλος φιλόσοφος Ρουβέν Οζιάν Facebook Twitter
0

Την τελευταία του πνοή άφησε την Πέμπτη 4 Μαΐου στο Saint Antoine του Παρισιού ο Γάλλος φιλόσοφος Ρουβέν Οζιάν σύμφωνα με τον εκδότη του.

Γεννημένος σε ημερομηνία που κρατούσε μυστική στη Γερμανία σε μια πολωνοεβραϊκής καταγωγής οικογένεια, πο επέζησε του Ολοκαυτώματος, ο Ρουβέν Οζιάν έφθασε στη Γαλλία λίγο μετά τη γέννησή του, το 1949.


Σπούδασε στις Βρυξέλλες, το Τελ Αβίβ, το Κέμπριτζ, το Παρίσι, στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης και στο Μόντρεαλ. Εργάσθηκε αρχικά ως κοινωνικός ανθρωπολόγος και ασχολήθηκε με τα θέματα της μετανάστευσης και της φτώχειας.


Το διδακτορικό του στη φιλοσοφία, υπό τη διεύθυνση του Ζακ Μπουβρές, δημοσιεύθηκε το 1993 υπό τον τίτλο «Η αδυναμία της βούλησης».


«Δεν υπερβάλλουμε όταν λέμε πως ήταν ένας θαυμάσιος άνθρωπος, ένας άνθρωπος που θαύμαζε τα πάντα, που έκανε όλους βέβαια να τον θαυμάζουν με την ευφυΐα του, μ' αυτό το χιούμορ που του έδινε τη δύναμη να περιγελά τα ίδια τα βάσανά του, την αρρώστια που κατέτρωγε το σώμα του επί τέσσερα χρόνια, και κυρίως με μια ευγένεια πέρα από τα συνηθισμένα», γράφει στη Liberation ο φίλος του δημοσιογράφος Ρομπέρ Μαζιορί.


Ο Ρουβέν Οζιάν είχε μόλις εκδώσει το βιβλίο «Οι χίλιες και μία νύκτες μου: η ασθένεια ως δράμα και ως κωμωδία» (εκδ. Albin Michel), στο οποίο μιλούσε για τον καρκίνο του.


Σ' αυτό το πρωτότυπο δοκίμιο αναλύονται οι σχέσεις που στρεβλώνονται από την ασθένεια, μ' ένα «χαρούμενο χιούμορ» χαρακτηριστικό του ανδρός, σύμφωνα με το ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο France Culture, που τον είχε προσκαλέσει τον Φεβρουάριο στην εκπομπή La Grande Table (Το μεγάλο τραπέζι). Ήταν μία από τις τελευταίες εμφανίσεις του σε μέσο μαζικής ενημέρωσης.


Ο Ρουβέν Οζιάν, ο οποίος συχνά χαρακτηρίζεται ελευθέριος, φανταζόταν πώς το άτομο μπορεί να διαφύγει από την αστυνομία των ηθών και να επεξεργαστεί μια «ελάχιστη ηθική», η οποία περιορίζεται στο «να μην βλάπτεις τους άλλους, τίποτε περισσότερο».


«Υπερασπιζόταν μια ριζοσπαστική άποψη περί ατομικής ελευθερίας. Έλεγε πως δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε τίποτε, εκτός απ' αυτό που μπορεί να βλάψει τον άλλον», συνοψίζει ο Πατρίκ Σαβιντάν, ο πρώην εκδότης του στον εκδοτικό οίκο Grasset. «Θεωρούσε πως τα πάντα επιτρέπονται από τη στιγμή που έχουμε να κάνουμε με συναινούντες ενηλίκους», προσθέτει.


Κατά συνέπεια ο Ρουβέν Οζιάν ήταν ένας στρατευμένος άνθρωπος, υπέρ της ευθανασίας, των παρένθετων μητέρων, της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής για τα ζευγάρια του ίδιου φύλου, της νομιμοποίησης των ναρκωτικών κ.α.

Τις θέσεις αυτές υπερασπιζόταν στα βιβλία του με θέματα τη σεξουαλικότητα, τον έρωτα, την ντροπή, τη βιοηθική, τη μη θρησκευτική ηθική.

Αφήνει πίσω του ένα πλούσιο συγγραφικό έργο, που έχει εκδοθεί κυρίως από τον οίκο Grasset, με τίτλους που συχνά αντανακλούν το χιούμορ του: «Η ντροπή είναι άραγε μια ηθική;» (2002), «Ας σκεφτούμε την πορνογραφία» (2004), «Ο ηθικός πανικός» (2004), «Η ζωή, ο θάνατος, το κράτος: η συζήτηση για τη βιοηθική» (2009), «Η επίδραση της μυρωδιάς των ζεστών κρουασάν στην ανθρώπινη καλοσύνη και άλλα ζητήματα πειραματικής ηθικής φιλοσοφίας» (2012), «Φιλοσοφώ ή κάνω έρωτα» (2014), «Το δείπνο μου στους κανιβάλους» (2016), «Οι χίλιες και μία νύκτες μου» (2017).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.