Πώς η «documenta 14» κάνοντας έλλειμμα 7 εκατ. ευρώ έφτασε στα όρια της χρεοκοπίας

Πώς η «documenta 14» κάνοντας έλλειμμα 7 εκατ. ευρώ έφτασε στα όρια της χρεοκοπίας Facebook Twitter
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της d14 Άνταμ Σίμτσικ... Ένα εκ των γερμανικών δημοσιευμάτων αναφέρει ότι πρόκειται να μείνει στην Ελλάδα αναλαμβάνοντας υψηλή θέση σε ένα απο τα Ιδρύματα της χώρας... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1

Λίγο πριν την αυλαία της φιλόδοξης documenta14 τα οικονομικά στοιχεία έρχονται στο προσκήνιο από τον γερμανικό τύπο καθώς η έκθεση, η οποία για πρώτη φορά φέτος μοιράστηκε μεταξύ του Κάσελ και άλλης πόλης -της Αθήνας- ολοκληρώνεται με έλλειμμα ύψους επτά εκατομμυρίων ευρώ.

Το Spiegel αναφέρει μάλιστα πως η πόλη και το κράτος της Έσσης κλήθηκαν να καταβάλουν οικονομική βοήθεια τρεις εβδομάδες πριν από το προγραμματισμένο τέλος με εγγύηση 3,5 εκατομμυρίων ευρώ έκαστος.

Αιτία του υψηλού ελλείμματος είναι όπως αναφέρεται από τον γερμανικό τύπο η πτώση του αριθμού τον επισκεπτών στο Κάσελ τον Αύγουστο, το υψηλό κόστος των μέτρων ασφαλείας τόσο στο Κάσελ, όσο και στην Αθήνα, το κόστος μεταφοράς των έργων από την Ελλάδα στη Γερμανία και τα έξοδα λειτουργίας στην Αθήνα. 

Πού σπαταλήθηκαν τα χρήματα και τι υπολογίστηκε λάθος; Τα δημοσιεύματα αναφέρουν πως κανείς δεν πίστευε ότι ο λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα θα ήταν τόσο τρομακτικά υψηλός, επειδή οι χώροι έκθεσης έπρεπε να ψυχθούν σε συνθήκες 40 βαθμών που επικρατούσαν στην Αθήνα το καλοκαίρι. Εξαιρετικά ακριβές ήταν και οι μεταφορές των έργων τέχνης από την Αθήνα στο Κάσελ.

Κάπως έτσι στα τέλη Αυγούστου, πραγματοποιήθηκε ειδική συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου με την οποία εξασφαλίστηκε η ρευστότητα, ανακοίνωσε ο πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου και δήμαρχος του Κάσελ την Τρίτη.

«Η λειτουργία της σημερινού d14 είναι εγγυημένη σε κάθε περίπτωση μέχρι την προγραμματισμένη ολοκλήρωσή της στις 17 Σεπτεμβρίου 2017», διαβεβαίωσε ο δήμαρχος. Η πόλη και η χώρα είναι επίσης αποφασισμένες να "συνεχίσουν τη Documenta στο Κάσελ ως έκθεση σύγχρονης τέχνης παγκόσμιας κλάσης», πρόσθεσε.

Επιπλέον, τα οικονομικά της Documenta GmbH εξετάζονται από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία, όπως αναφέρει το Spiegel.

Η Documenta 14, με επικεφαλής τον Πολωνό επιμελητή Adam Szymczyk, πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά σε άλλη πόλη, στρέφοντας τα φώτα στην Αθήνα. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανήλθε σε 37 εκατομμύρια ευρώ και ακόμη δεν είναι σαφές πώς δαπανήθηκε αυτό το ποσό, καθώς ανεξάρτητοι ελεγκτές εξακολουθούν να αναλύουν τα στοιχεία.

Ωστόσο, σύμφωνα με το artnet.com, οι αρχικές αναφορές υποδηλώνουν πως η ρίζα του προβλήματος ήταν η απόφαση για διεξαγωγή της έκθεσης σε δύο διαφορετικές χώρες, με το ελληνικό κομμάτι να κοστίζει περισσότερο από ό,τι αναμενόταν. Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις εισιτηρίων απέτυχαν να αντισταθμίσουν το έλλειμμα, ενώ οι προβλέψεις φέρεται να δείχνουν μείωση κατά περίπου 3% στον αριθμό επισκεπτών, σε σύγκριση με την προηγούμενη διοργάνωση. Μερίδα του γερμανικού τύπου επιρρίπτει ευθύνες στον Σίμτσικ και του καταλογίζουν κακοδιαχείριση, αλλά υπάρχουν και εκείνοι που υπογραμμίζουν πως ο προηγούμενος δήμαρχος Bertram Hilgen και το διοικητικό συμβούλιο υπέγραψαν τα πάντα καθώς ήθελαν να εξασφαλίσουν την διατήρηση της πολιτικής τους κληρονομιάς κατά τη λήξη της θητείας τους.

Είναι ήδη προγραμματισμένη μια δεύτερη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου την επόμενη εβδομάδα, όπου οι ανεξάρτητοι ελεγκτές θα παρουσιάσουν τα ευρήματά τους, τα οποία αναμφισβήτητα θα ρίξουν φως στο τι ακριβώς πήγε στραβά με την διοργάνωση.

Επί του παρόντος, οι ελεγκτές έχουν διαπιστώσει κάποιες δαπάνες που έχουν προκύψει ενώ αναφέρεται πως οι δυσκολίες ρευστότητας δεν έγιναν γνωστές παρά μόνο στα τέλη Αυγούστου.



Culture
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.