Κλεμμένος πίνακας από τους Ναζί παραδόθηκε στην Ολλανδή ιδιοκτήτριά του

Κλεμμένος πίνακας από τους Ναζί παραδόθηκε στην Ολλανδή ιδιοκτήτριά του Facebook Twitter
Ο πίνακας «The Oyster Meal» του Ολλανδού ζωγράφου Jacob Ochtervelt
0

Ο Λόρδος Δήμαρχος του Λονδίνου, Άντριου Πάλμλι παρέδωσε χθες (6 Νοεμβρίου) έναν από τους πλέον κλασικούς πίνακες των Κάτω Χωρών στον νόμιμο κάτοχό του. Να πώς έχει η ιστορία... 

Ο πίνακας έλκει την καταγωγή του από τον 16ο αιώνα (περίπου το 1664-65), έχει τον τίτλο «Τhe Oyster Meal» και ζωγράφος του αναφέρεται ο Ολλανδός Jacob Ochtervelt. Τα τελευταία 30 χρόνια ο πίνακας βρισκόταν στην επίσημη κατοικία του Λόρδου Δημάρχου, στο Mansion House, σε περίοπτη μάλιστα θέση. Με τη μόνη διαφορά ότι δεν του ανήκε. 

Ο συγκεκριμένος πίνακας, όπως και άλλοι 13, είχαν κρυφτεί από τον διευθυντή του Νοσοκομείου Παίδων του Αρνεμ, Smidt van Gelde, κατά την περίοδο του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. 

Ωστόσο, τον Ιανουάριο του 1945 οι πίνακες εκλάπησαν. Ήταν τη στιγμή που τα στρατεύματα των Ναζί λεηλατούσαν την πόλη και τα βρετανικά στρατεύματα αναγκάζονταν να υποχωρήσουν στη Μάχη του Άρνεμ. Ο πίνακας που βρέθηκε στην κατοχή του Λόρδου Δημάρχου του Λονδίνου ήταν ένας από τους έξι που η οικογένεια του Smidt van Gelde δεν κατάφερε να ανακτήσει με τη λήξη του πολέμου, παρά τις ενδελεχείς έρευνές που έκανε.  

Να, όμως, που η 96χρονη πλέον κόρη του ιδιοκτήτη πήρε χθες στα χέρια της τον πίνακα σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Mansion House. 

Η Charlotte Bischoff van Heemskerck, κόρη του Smidt van Gelde, παρά την ηλικία της θυμάται ακόμη τόσο τον πίνακα όσο και τη Μάχη του Άρνεμ. Τόνισε, δε, πως η επιστροφή του πίνακα «έχει μεγάλη σημασία για την οικογένειά μου. Είμαστε πανευτυχείς που τον επιστρέφουμε στο σπίτι μας για να τιμήσουμε την κληρονομιά του πατέρα μας». 

Από την μεριά του, ο Λόρδος Δήμαρχος Αντριου Πάλμλι χαρακτήρισε τη στιγμή «ευτυχή για την οικογένεια της Charlotte Bischoff van Heemskerck, παρά το γεγονός ότι χρειάστηκε να περάσουν -με επίπονο τρόπο- αρκετά χρόνια έως ότου λυθεί η εκκρεμότητα. 

Η Επιτροπή για την Κλεμμένη Τέχνη στην Ευρώπη, ανακάλυψε την ιστορία του πίνακα. Αποκτήθηκε από τον επιχειρηματία Harold Samuel το 1971 και ήταν ένα από τα 84 έργα που κληροδότησε στο City of London Corporation το 1987. Έκτοτε, ο πίνακας βρισκόταν μόνιμα στο Mansion House.

Η συλλογή περιλαμβάνει μερικά από τα σημαντικότερα έργα τέχνης της Ολλανδίας.  Συμπεριλαμβανομένων των έργων του Frans Hals και του Nicolaes Maes. Ο πίνακας «Τhe Oyster Meal» ήταν ασφαλισμένος από την City of London Corporation για 1,5 εκατ. λίρες. 

Οι κόρες του Samuel συμφώνησαν να παραιτηθούν από οποιαδήποτε απαίτηση είχαν έτσι ώστε ο πίνακας να επιστρέφει στον φυσικό του κάτοχο. Παράλληλα, η City of London Corporation επέδειξε θαυμαστή ταχύτητα στο να διευθετήσει άμεσα το θέμα - κάτι που εξήρε και η Επιτροπή για την Κλεμμένη Τέχνη στην Ευρώπη. 

Με πληροφορίες από The Art Newspaper

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.