ΚΑΙΡΟΣ

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
H Ευαγγελία Μπίζα έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους εικαστικούς καλλιτέχνες, φωτογράφους, γραφίστες και δημιουργικά γραφεία.
0

Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας παρουσιάζει τη δουλειά της η βιβλιοδέτρια Ευαγγελία Μπίζα με τίτλο «Ξεδιπλώνοντας».

Η έκθεση αυτή, η πρώτη του είδους που πραγματοποιείται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στο έργο της, το οποίο ενώ τυπικά κατατάσσεται στο πεδίο της καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας, εδώ και κάποια χρόνια έχει μετακινηθεί στον ευρύτερο κόσμο της εικαστικής δημιουργίας.

Οργανώθηκε με πολλή αγάπη από ανθρώπους, μέσα και έξω από την ΕΒΕ, που εκτιμούν πολύ τη δουλειά της και ορισμένοι μάλιστα έχουν μαθητεύσει κοντά της. Οι εφαρμοσμένες τέχνες, στις οποίες κατατάσσεται και η τέχνη της βιβλιοδεσίας, απαιτούν μια αυτοπειθαρχία που συχνά δεν συμπορεύεται με την καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία.

Η Μπίζα απέδειξε ότι μπορεί να συνδυάσει και τα δύο, από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε στο βιβλιοδετικό πεδίο. Οι εργασίες της στα τέλη της δεκαετίας του ’80, λίγο μετά το τέλος των βασικών της σπουδών, ενώ τηρούν αυστηρά την τεχνική και τους κανόνες της κλασικής βιβλιοδεσίας εμπεριέχουν συγχρόνως τα σπέρματα που θα αναπτύξει και θα επικρατήσουν στις επόμενες εργασίες της.

Πειραματίζεται με τεχνικές, κατασκευάζει απολύτως λειτουργικά βιβλία με νέες δομές, εργάζεται πάντα με γνώμονα την προσέγγιση της τελειότητας στην εκτέλεση. Υπηρετώντας το κλασικό και ταυτόχρονα  με σαφή ροπή προς τον νεωτερισμό, έχει πηγαία δημιουργήσει από νωρίς προσωπικό ύφος, χωρίς στην πορεία του χρόνου να επαναλαμβάνεται.

Το έργο της Ευαγγελίας Μπίζα χαρακτηρίζεται από ποικίλες και ενίοτε αντικρουόμενες παραδοχές, γεγονός που την καθιστά μια sui generis βιβλιοδέτρια, που έχει δικαιολογημένα τραβήξει την προσοχή, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο.

Με γερές βάσεις στη συντήρηση, βαθιά γνώση των κανόνων που διέπουν την τέχνη και απόλυτο σεβασμό προς αυτούς, αλλά ταυτόχρονα με ευρηματικότητα και καινοτομία, δεν έχει φοβηθεί να παρακάμψει την πεπατημένη. Πειραματίζεται με τεχνικές, κατασκευάζει απολύτως λειτουργικά βιβλία με νέες δομές, εργάζεται πάντα με γνώμονα την προσέγγιση της τελειότητας στην εκτέλεση. Υπηρετώντας το κλασικό και ταυτόχρονα  με σαφή ροπή προς τον νεωτερισμό, έχει πηγαία δημιουργήσει από νωρίς προσωπικό ύφος, χωρίς στην πορεία του χρόνου να επαναλαμβάνεται.

Τα τελευταία χρόνια έχει εγκαταλείψει σχεδόν τη βιβλιοδέτηση λογοτεχνικών βιβλίων. Η δημιουργική της φλέβα την οδηγεί αποκλειστικά στα δικά της βιβλία-κατασκευές, όπου αισθάνεται ότι έχει να καταθέσει νέες προτάσεις, καινοτόμες λύσεις, πρωτότυπες ιδέες.

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
H Ευαγγελία Μπίζα στο εργαστήριό της.

Η Ευαγγελία Μπίζα γεννήθηκε το 1963 στην Αθήνα. Φοίτησε στη σχολή Βιβλιοδεσίας Τέχνης του ΕΟΜΜΕΧ και μετεκπαιδεύτηκε στο Centro de Bel Libro στην Ασκόνα της Ελβετίας, με υποτροφία του ΕΟΜΜΕΧ και του Ιδρύματος Ωνάση, με αντικείμενο τη βιβλιοδεσία και τη συντήρηση βιβλίου. Στη συνέχεια εργάστηκε ως βιβλιοδέτρια-συντηρήτρια στο Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας (ΓΑΚ Κέρκυρας). Το 2000 ίδρυσε το εργαστήριο καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας στην οδό Καλλιδρομίου στα Εξάρχεια.

Έχει πολλές φορές παρουσιάσει έργα της σε ατομικές εκθέσεις αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς βιβλιοδεσίας, με συμμετοχές σε περισσότερες από 50 ομαδικές διεθνείς εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. Βιβλία της βρίσκονται στις συλλογές: MIT Library/Special Collections, (Cambridge, MΑ, USA), Topeka and Shawnee County Public Library Special Collections, (Kansas, USA), John Rylands Library, (Μάντσεστερ, Αγγλία), Neale M. Albert (Grolier Club, Νέα Υόρκη), Δήμος Macerata, (Ιταλία), Μανόλη Αναγνωστάκη (παραγγελία έργου), Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, (Αθήνα).

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια  έχει εγκαταλείψει σχεδόν την βιβλιοδέτηση λογοτεχνικών βιβλίων.

Σημαντική υπήρξε η συνεργασία της με το Εργαστήριο Γραφικών Τεχνών, Τυπογραφίας και Τέχνης του Βιβλίου, της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους εικαστικούς καλλιτέχνες, φωτογράφους, γραφίστες και δημιουργικά γραφεία.

Πέρα από την δουλειά της στην καλλιτεχνική βιβλιοδεσία, σημαντικό μέρος της επαγγελματικής της δραστηριότητας καταλαμβάνει η συντήρηση αρχειακού και βιβλιακού υλικού. Στα 22 χρόνια λειτουργίας του εργαστηρίου συνεργάστηκε με σημαντικούς φορείς, όπως η Βουλή των Ελλήνων, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και πολλά άλλα.

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Δείγμα από τη δουλειά της Ευαγγελίας Μπίζα στην καλλιτεχνική βιβλιοδεσία.
Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Δημιουργεί δικά της βιβλία-κατασκευές, όπου αισθάνεται ότι έχει να καταθέσει νέες προτάσεις, καινοτόμες λύσεις, πρωτότυπες ιδέες.
Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Έργα της Ευαγγελίας Μπίζας παρουσιάζονται Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας στην έκθεση με τίτλο «Ξεδιπλώνοντας».

Έκθεση: Ευαγγελία Μπίζα - Ξεδιπλώνοντας
Διάρκεια έκθεσης: 08/05/2023 - 11/06/2023
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά, 09.30 - 20.00
Αίθουσα Πολλαπλών Προβολών, 2ος όροφος
Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, ΚΠΙΣΝ
Είσοδος ελεύθερη

Πολιτισμός
0

ΚΑΙΡΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κορυφαίοι ξένοι και Έλληνες συγγραφείς στο 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Πολιτισμός / Κορυφαίοι ξένοι και Έλληνες συγγραφείς στο 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Με τη συμμετοχή περισσότερων των 100 ομιλητών από 17 χώρες και κεντρικό θέμα: «Ευρώπη, παρελθόν και μέλλον. Ματιές στη λογοτεχνία, τον πολιτισμό, την πολιτική», ο Δήμος Χανίων σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης εγκαινιάζουν το 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων, από τις 26 έως και τις 30 Ιουνίου 2024.
NEWSROOM
 Ιερώνυμος Μπος

Πολιτισμός / «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων»: Ακούστε το τραγούδι που ζωγράφισε ο Ιερώνυμος Μπος στα οπίσθια ενός αμαρτωλού

Στα οπίσθια ενός αμαρτωλού -το έργο θεωρείται γενικά ως το σχόλιο του Μπος πάνω στο θέμα του θανάσιμου αμαρτήματος της λαγνείας- υπάρχει μια παρτιτούρα και βρίσκεται στο δεξιό κομμάτι του τρίπτυχου που θεωρείται είναι άποψη της Κόλασης
NEWSROOM
Ιταλία: Η κυβέρνηση Μελόνι απέκλεισε τον μαχητικό συγγραφέα Ρομπέρτο Σαβιάνο από την Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης

Πολιτισμός / Ιταλία: Η κυβέρνηση Μελόνι απέκλεισε τον μαχητικό συγγραφέα Ρομπέρτο Σαβιάνο από την Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης

Αντιδράσεις στην Ιταλία - Για «Πουτινική υποκρισία» κατηγόρησε την ιταλική αντιπροσωπεία που απέκλεισε τον Σαβιάνο ο Ιταλός συγγραφέας Σάντρο Βερονέζι και δήλωσε ότι δεν θα μεταβεί στην μεγαλύτερη έκθεση βιβλίου στον κόσμο
NEWSROOM
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Από αύριο στο Πράδο της Μαδρίτης ο χαμένος πίνακας του Καραβάτζιο που παραλίγο να πουληθεί για 1.500 ευρώ

Πολιτισμός / Από αύριο στο Πράδο της Μαδρίτης ο χαμένος πίνακας του Καραβάτζιο που παραλίγο να πουληθεί για 1.500 ευρώ

Ο εν λόγω πίνακας. ζωγραφισμένος γύρω στα 1607-1610, προσφέρει μια συμπληρωματική εικόνα του ύστερου έργου του Καραβάτζιο και συμπυκνώνει τα καλύτερα στοιχεία από το στιλ του στα τελευταία του χρόνια
NEWSROOM