Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι

Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
Η στήλη της Ροζέτας | Βρετανικό Μουσείο
0

Ο σημαντικός αρχαιολόγος της Αιγύπτου και πρώην υπουργός αρχαιοτήτων, Zahi Hawass, ξεκίνησε εκστρατεία, ανακοινώνοντας το αίτημα της επιστροφής της Στήλης της Ροζέτας στην πατρίδα της από το Βρετανικό Μουσείο.

Ο Hawass δήλωσε στην εφημερίδα της Μέσης Ανατολής, The National, ότι η Στήλη της Ροζέτας, μαζί με την προτομή της Νεφερτίτης (που σήμερα βρίσκεται στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου) και το Ζωδιακό Κύκλο της Ντεντέρα (που στεγάζεται στο Μουσείο του Λούβρου) θα πρέπει να επιστραφούν μόνιμα στην Αίγυπτο.

Η Στήλη της Ροζέτας (196 π.Χ.) βρέθηκε στη Μέμφιδα της Αιγύπτου το 1799 από έναν Γάλλο στρατιωτικό. Δύο χρόνια αργότερα κατασχέθηκε από τις βρετανικές δυνάμεις στην Αλεξάνδρεια και μεταφέρθηκε στην Αγγλία. Ο Γάλλος μελετητής Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν (1790-1832) , από τους πιο διακεκριμένους γλωσσολόγους της εποχής, κατάφερε, με βάση τα ονόματα των βασιλέων Πτολεμαίου και Αρσινόης που αναφέρονται στην στήλη, να βρει το κλειδί για να αποκρυπτογραφήσει τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά. Αυτή η ανεκτίμητης αξίας ανακάλυψη ήταν καθοριστική για την εξέλιξη της επιστήμης της Αιγυπτιολογίας. Το σύστημα που χρησιμοποίησε ο Σαμπολιόν για να αποκρυπτογραφήσει το κείμενο της στήλης, η οποία φυλάσσεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, αποτελεί σημαντικό οδηγό για όσους ενδιαφέρονται για τη μελέτη των αρχαίων συστημάτων γραφής.

Το 2019 ο Hawass επανεκκίνησε την εκστρατεία του για την επιστροφή των αρχαιοτήτων ζητώντας από τους διευθυντές των Κρατικών Μουσείων του Βερολίνου, του Βρετανικού Μουσείου και του Μουσείου του Λούβρου. Και τα τρία μουσεία αρνήθηκαν τα αιτήματά του για δανεισμό.

Η προτομή της Νεφερτίτης (γύρω στο 1340 π.Χ.), η οποία ανακαλύφθηκε από τον Γερμανό αρχαιολόγο Λούντβιχ Μπόρχαρντ στην Αμάρνα το 1912, στεγάζεται στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου. Για την ιστορία, το χρονικό της προτομής της Νεφερτίτης είναι το ακόλουθο: Στις 6 Δεκεμβρίου του 1912 ο Γερμανός αρχαιολόγος Λούντβιχ Μπόρχαρντ βρίσκει την προτομή σε ανασκαφές που διενεργούσε για λογαριασμό της Γερμανικής Ανατολικής Εταιρείας. Χρηματοδότης των ανασκαφών και δικαιούχος μεριδίου των ευρημάτων ήταν ο Τζέιμς Ζίμον, Βερολινέζος μαικήνας της εποχής. 

Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
Η προτομή της Νεφερτίτης | Neues Museum, Βερολίνο.
Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter

Σύμφωνα με το τότε δίκαιο για τα αρχαία ευρήματα τα μισά από τα ευρήματα των ανασκαφών δικαιούνταν οι αρχαιολόγοι-ανασκαφείς ή τα ιδρύματα που χρηματοδοτούσαν τις ανασκαφές. 

Ο Γάλλος Γκυστάβ Λεφέβρ, τότε επιθεωρητής των αιγυπτιακών αρχαιοτήτων, επέλεξε πρώτος τα ευρήματα για λογαριασμό της Αιγύπτου και άφησε την Νεφερτίτη στους Γερμανούς. Μέχρι το 1923 η πολυπόθητη σήμερα προτομή δεν είχε τοποθετηθεί σε κανένα μουσείο, παρέμενε ιδιωτική περιουσία. Έξι χρόνια μετά την τοποθέτησή της σε μουσείο του Βερολίνου (1930) η Αίγυπτος ζήτησε την επιστροφή της.

Η οροφή του Ζωδιακού κύκλου από ψαμμίτη με τον χάρτη των άστρων (50 π.Χ.), ανακαλύφθηκε στη Ντεντέρα  από τον Γάλλο αρχαιολόγο Vivant Denon το 1799. Το 1822 αφαιρέθηκε και μεταφέρθηκε στο Παρίσι για τη γαλλική εθνική βιβλιοθήκη- το 1922 η οροφή του Ζωδιακού μεταφέρθηκε στο Μουσείο του Λούβρου. Ο ζωδιακός κύκλος της Ντεντέρα βρέθηκε τον πρώτο αιώνα π.Χ. και θεωρείται μια από τις πρώτες πηγές αστρολογικών πληροφοριών. Οι ιστορικοί έχουν καταλήξει στο ότι ο Φαραώ της Αιγύπτου Νεχεψώ είχε στα χέρια του ένα ολοκληρωμένο σύστημα αστρολογίας και κατά τη βασιλεία του ένα μεγάλο κείμενο διατυπώθηκε με τη μορφή ενός βιβλίου που ανέλυε ξεκάθαρα αυτό το σύστημα και που έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη της ελληνιστικής αστρολογίας αργότερα. 

Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
Ο ζωδιακός κύκλος της Ντεντέρα | Μουσείο Λούβρου.

Ο Hawass δήλωσε στο The National ότι σχεδιάζει να ξεκινήσει με ένα αίτημα "υπογεγραμμένο από μια ομάδα Αιγυπτίων διανοουμένων", το οποίο θα αρχίσει να στέλνει στα εμπλεκόμενα ευρωπαϊκά μουσεία τον Οκτώβριο. "Πιστεύω ότι αυτά τα τρία αντικείμενα είναι μοναδικά και η πατρίδα τους πρέπει να είναι η Αίγυπτος", είπε, αξιοποιώντας την τελευταία στροφή προς τον επαναπατρισμό αντικειμένων από δυτικά μουσεία, όπως τα χάλκινα του Μπενίν

Το 2011, ο Hawass διετέλεσε υπουργός αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, αλλά έκτοτε εργάζεται ανεξάρτητα. Το 2007 ζήτησε τον δανεισμό των τριών προαναφερθέντων θησαυρών για το πολύ φιλόδοξο και πολύ καθυστερημένο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο κοντά στις Πυραμίδες, το οποίο αναμένεται να ανοίξει αργότερα φέτος.

Το 2019 ο Hawass επανεκκίνησε την εκστρατεία του για την επιστροφή των αρχαιοτήτων ζητώντας από τους διευθυντές των Κρατικών Μουσείων του Βερολίνου, του Βρετανικού Μουσείου και του Μουσείου του Λούβρου: «Πώς μπορείτε να αρνηθείτε να δανείσετε στο νέο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο όταν έχετε πάρει τόσες πολλές αρχαιότητες από την Αίγυπτο; Το Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο θα είναι το μεγαλύτερο και καλύτερο στον κόσμο». Και τα τρία μουσεία αρνήθηκαν τα αιτήματά του για δανεισμό.

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου αναφέρει: «Στο Βρετανικό Μουσείο, οι επισκέπτες μπορούν να δουν τη Στήλη της Ροζέτας  μαζί με άλλα μνημεία φαραωνικών ναών, αλλά και μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο άλλων αρχαίων πολιτισμών, συμπεριλαμβανομένων των συγχρόνων τους, όπως η Ρώμη, η Αθήνα και η Περσία, επιτρέποντας στο κοινό να εξερευνήσει αυτό το τεράστιο τόξο της ιστορίας..... Όπως συμβαίνει με όλη τη συλλογή, η Ροζέτα είναι διαθέσιμη σε όλα τα ενδιαφερόμενα κοινά, είτε στις αίθουσες είτε μέσω ραντεβού για την υποστήριξη της ακαδημαϊκής έρευνας. Επίσης, έχουμε ευρεία συνεργασία με ανθρώπους σε όλο τον κόσμο μέσω της ιστοσελίδας μας, μαζί με τρισδιάστατες σαρώσεις αντικειμένων στον ιστότοπό μας Sketch Fab, ο οποίος περιλαμβάνει και την πέτρα Ροζέτα». Η Στήλη της Ροζέτας θα εκτεθεί στην επερχόμενη έκθεση «Hieroglyphs: ξεκλειδώνοντας την αρχαία Αίγυπτο» (13 Οκτωβρίου-19 Φεβρουαρίου 2023).

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ Τα νέα μουσεία που θα ανοίξουν τις πόρτες τους το 2022 σε όλο τον κόσμο

Culture / Τα νέα μουσεία που θα ανοίξουν τις πόρτες τους το 2022 σε όλο τον κόσμο

Ένα ταξίδι από το Χονγκ Κονγκ μέχρι την Αίγυπτο, το Παρίσι, τη Γλασκώβη, την Αυστραλία και τη Νορβηγία, στα μουσεία που φιλοδοξούν να κατακτήσουν περίοπτη θέση στον χάρτη της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια

Πολιτισμός / Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια

Λουλούδια, μονόκεροι και πεταλούδες, πρόσωπα που μεταμορφώνονται σε αρμονία με τον φυτικό κόσμο παρουσιάζονται για πρώτη φορά, δείχνοντας τα γεννήματα μιας πλούσιας σουρεαλιστικής φαντασίας.
NEWSROOM
Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες, λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες με μια ιστορική έκθεση

Πολιτισμός / Λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες που έσπασαν τα όρια

Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες Βρετανίδες καλλιτέχνιδες, με έργα από το 1520 μέχρι το 1920, σε μια ιστορική έκθεση αφιερωμένη σε εκείνες που ξεπέρασαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι Queen διαπραγματεύονται με τη Sony τον κατάλογό τους για ένα δισ. δολάρια

Πολιτισμός / Οι Queen διαπραγματεύονται με τη Sony τον κατάλογό τους για ένα δισ. δολάρια

Αν οι Queen πετύχουν το τίμημα του ενός δισ. δολαρίων, θα είναι η μεγαλύτερη συμφωνία του είδους της, ξεπερνώντας τα 500 εκατομμύρια δολάρια που πλήρωσε η Sony για τον κατάλογο του Bruce Springsteen
NEWSROOM
Κορυφαίοι ξένοι και Έλληνες συγγραφείς στο 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Πολιτισμός / Κορυφαίοι ξένοι και Έλληνες συγγραφείς στο 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Με τη συμμετοχή περισσότερων των 100 ομιλητών από 17 χώρες και κεντρικό θέμα: «Ευρώπη, παρελθόν και μέλλον. Ματιές στη λογοτεχνία, τον πολιτισμό, την πολιτική», ο Δήμος Χανίων σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης εγκαινιάζουν το 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων, από τις 26 έως και τις 30 Ιουνίου 2024.
NEWSROOM
 Ιερώνυμος Μπος

Πολιτισμός / «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων»: Ακούστε το τραγούδι που ζωγράφισε ο Ιερώνυμος Μπος στα οπίσθια ενός αμαρτωλού

Στα οπίσθια ενός αμαρτωλού -το έργο θεωρείται γενικά ως το σχόλιο του Μπος πάνω στο θέμα του θανάσιμου αμαρτήματος της λαγνείας- υπάρχει μια παρτιτούρα και βρίσκεται στο δεξιό κομμάτι του τρίπτυχου που θεωρείται είναι άποψη της Κόλασης
NEWSROOM
Ιταλία: Η κυβέρνηση Μελόνι απέκλεισε τον μαχητικό συγγραφέα Ρομπέρτο Σαβιάνο από την Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης

Πολιτισμός / Ιταλία: Η κυβέρνηση Μελόνι απέκλεισε τον μαχητικό συγγραφέα Ρομπέρτο Σαβιάνο από την Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης

Αντιδράσεις στην Ιταλία - Για «Πουτινική υποκρισία» κατηγόρησε την ιταλική αντιπροσωπεία που απέκλεισε τον Σαβιάνο ο Ιταλός συγγραφέας Σάντρο Βερονέζι και δήλωσε ότι δεν θα μεταβεί στην μεγαλύτερη έκθεση βιβλίου στον κόσμο
NEWSROOM